Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Pippen

Zuid - Oost Azië

Bericht door Pippen »

Hallo allemaal,

ik ga over een paar weken naar singapore, maleisie, thailand en laos. Weten jullie of ik dan een slaapzak nodig heb? Of is een hoeslaken voldoende?

Weten jullie ook ongeveer wat de kosten per dag zijn in die landen? (onderdak, eten, busreisjes)

Bedankt, Pippen
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Hey Pippen, veel plezier daar, ik ben net terug uit Azie, super!
Slaapzak heb je niet nodig. Een lakenzak vond ik zelf wel handig, hoewel je m nou ook weer niet echt vaak nodig hebt. Meeste guesthouses geven je wel een lichte deken of laken om over je heen te leggen. Als je in een airco bus zit kan het wel nog flink koud worden, aangezien ze meestal maar 2 standen kennen... airco vol aan & airco uit. Lakenzak kan je dan een beetje over je heen leggen voor de warmte.

Kosten per dag is een beetje moeilijk te zeggen aangezien het veel van je zelf afhangt. Ben je al tevreden als er een bed staat, of vind je zulke dingen als een RAAM in je kamer en een eigen douche belangrijk?
Als je goedkoop reist, dus dingen zelf regelen ipv een travel agent, de locale bus nemen, eenvoudige kamers etc dan kan je van 10 a 15 euro per dag rondkomen. Laos en Thailand zijn duidelijk goedkoper dan Maleisie en Singapore, waar de kamers duidelijk wat duurder zijn. Voor een beetje meer per dag koop je natuurlijk al een boel meer luxe!

Succes en veel plezier! Neem vooral de tijd voor Laos!!
Marijn
pippen

Bericht door pippen »

Bedankt, Marijn!
mijke

backpacken door Azië

Bericht door mijke »

Ik ben een student aan de NHTV en zou graag van mensen willen horen waarom ze kiezen voor Azië als backpack bestemming, hoe lang ze blijven en miss een bepaalde route die je volgt??

Bedankt!!

p.s. Ik ga met school naar Cambodja en Vietnam. Heeft iemand nog tips of ideën??

Groetjess
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

de reden waarom mensen kiezen voor Azie zou natuurlijk de intresse voor de cultuur, mensen en natuur moeten zijn maar ik denk dat iets anders voor veel mensen doorslaggevend is:
het is erg goedkoop! :?
En erg veilig.
Een ideale plek om je eerste backpack ervaring op te doen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ben het volledig met Rudi eens als het gaat om zuid-oost azie..

Azie is echter heel wat meer dan alleen dat, en ik denk niet dat landen zoals India of een Iran, Pakistan (niet geweest maar kan ik me zo voorstellen) gelden als die veilig en een goede plek voor de eerste backpack ervaring.

Het type backpacker in dat je in India en Nepal tegen komt is over het algemeen ook anders dan in die in Indonesie, Thailand en Malasie tegen komt. In het eerste geval zijn ze vaak langer op reis en echt hebben echt voor de bestemming gekozen vanwege intresse in het land of activiteiten die je daar kan doen (bv trekking), vaak hebben ze ook intresse in wereldpolitiek en geschiedenis.

In het 2e geval zitten er ook best wel backpackers tussen die echt voor de goedkoop, lekker makkelijk gaan en weinig kennis/interesse hebben in het land waar ze eigenlijk zijn.

Waarom kies ik zelf voor Azie:
Nepal: Trekking willen maken, mooie witte bergen bekijken.
India: Heel bijzonder land maar niet echt voor een korte vakantie dus daarom nu.
Indonesie: Mijn opa heeft er gevochten en daarna gingen ze er vaak naartoe op vakantie. Altijd die verhalen gehoord en wil het nu wel eens zelf zien.
Malasie,Thailand, laos: Relaxte reizen, je kunt er duiken, zonnen, lekker eten en er is genoeg te zien. Goedkoop is ook een pluspunt.
Japan: Japanners zijn super vaag en alles wat je over dit land ziet is ook erg vreemd wil het nu wel eens zelf zien.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door moniquee »

Hoi,
ben op dit moment zelfin Azie. Ben begonnen in Nepal omdat een familielid daar een aantal keren is geweest en daardoor sprak het erg tot mijn verbeelding(gelukkig klopte dit beeld). Ik werk hier als vrijwilliger bij een superleuk en nuttig project. Straks reis ik door naar Thailand omdat dit lekker op de weg naar Australie ligt en ik zo nog een land kon meepikken. Dit waren mijn overwegingen om juist voor deze landen te kiezen.
Succes!
Gr Monique
whatifmaybe

HELP! Welke landen bezoeken zuidoost Azie?!

Bericht door whatifmaybe »

Hoi, goedenavond!

Ben vanaf vandaag 1,5 maand vrij en krijg spontaan de reiskriebels dus kan iemand mij misschien tips geven welke route/landen ik komende maand zou kunnen doen?

India leek mij eerst super, en de tickets zijn niet duur, maar lees niet echt goede verhalen over het alleen reizen als vrouw zijnde. Is dit echt zo erg?

Aangezien ik Thailand al gezien heb maar wel graag de landen eromheen nog wil zien heb ik nu de volgende opties bedacht:
Of
Bangkok-cambodja-vietnam en dan terugvliegen vanaf Ho Chi Ming city

Of
bangkok-Laos-vietnam en dan terugvlucht vanaf Hanoi.

Voor beide opties komen de tickets rond de 600 euro uit en heb ongeveer een budget van maximaal 1800 euro (inclusief de vliegticket) voor 1 maand reizen.

Welke optie is leuker/interessanter? Of heeft iemand nog totaal andere suggesties voor komende maand met mijn budget? Ik sta overal voor open!
Ralph
Reisexpert

Re: HELP! Welke landen bezoeken zuidoost Azie?!

Bericht door Ralph »

De Laos route.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: HELP! Welke landen bezoeken zuidoost Azie?!

Bericht door Tikva »

India is wel lastiger dan zuidoost azie. Aan de andere kant als je ergens graag heen wilt is dat uiteindelijk vaak veel waardevoller dan ergens heengaan omdat het makkelijk is. Er zijn ook genoeg vrouwen de alleen naar India gaan en je kunt zelf veel doen met name aan je kleding om ongewenste aandacht te voorkomen. Verder schijnt het zuiden ook relaxter te zijn dan het noorden. En ook in goa kan je meer relaxen.

Ik zou zeggen ga gewoon lekker naar india. Met je budget heb je 1200 euro voor 1,5 maand dat is genoeg om ook eens een keer wat extra te betalen voor een rustige plek. Als het je echt tegenvalt kan je ook altijd nog naar Nepal reizen.

Ik vond India zelf wel heftig en dan was ik nog samen met een partner maar zeker ook de moeite waard.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
claudje4

Logische route Zuidoost Azië

Bericht door claudje4 »

Hallo!

Wij vertrekken 21 oktober naar Zuidoost Azië. Ontzettend veel zin in. Nu alleen nog een logische route. In eerste instantie was het de bedoeling om meteen naar Maleisië en Borneo te gaan. Ik weet nog niet precies welk deel van Borneo we willen bezichtigen. We willen sowieso oerang-oetans zien! Ik heb op diverse sites gezocht naar de beste reistijd maar het lijkt wel of elke site iets anders zegt. Het liefst willen we het natuurlijk zo droog mogelijk houden ;) We gaan na Zuidoost Azië nog naar Nieuw-Zeeland en Australië. We zouden ook na deze landen nog naar Maleisië en Borneo kunnen gaan. Dan zouden we daar eind maart zijn.
Mijn vragen zijn dus:
1: Wat is de beste reistijd voor Borneo. Eind oktober of eind maart?
2: We willen ook graag naar Vietnam, Laos en Cambodja en de resterende tijd in Thailand doorbrengen. Wat is een logische reisroute voor deze landen? Ook hier lees ik wisselende verhalen over wat het erg lastig maakt!

We hebben in principe 3 maanden (van 21 oktober tot 21 januari) uitgetrokken voor Maleisië,Borneo,Vietnam,Cambodja,Laos en Thailand.

Nou, ik hoop op een reactie van jullie!

Alvast bedankt!!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Logische route Zuidoost Azië

Bericht door Tikva »

claudje4 schreef: We hebben in principe 3 maanden (van 21 oktober tot 21 januari) uitgetrokken voor Maleisië,Borneo,Vietnam,Cambodja,Laos en Thailand.
Dit is echt te weinig tijd. Laten we zeggen dat je 3wk gebruikt voor Maleisie dan heb je nog maar 9 weken over. Voor Vietnam en Laos zou ik een maand uittrekken, thailand kan ook makkelijk in een maand en cambodja mag je ook niet missen. Meest logisch zou zijn om een land te niet te doen zoals vietnam. Je zou dan kunnen doen 2 wk zuid-thailand en bangkok (heb je ook geen probleem met 2wk visum aan de grens), 1,5 week cambodja, 3,5wk laos en dan de laatste 2wk nog voor noord thailand.
claudje4

Bericht door claudje4 »

Bedankt voor je reactie.
Ik ben al in Thailand geweest, vandaar dat ik schreef dat ik de resterende tijd in Thailand door wil brengen.
Ik ben op zoek naar een logische route. Zou je me daar misschien iets meer over kunnen vertellen? En weet je toevallig iets over de beste reistijd voor Maleisië en Borneo? Dat zijn de vragen die me momenteel het meest bezighouden.
Alvast bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als thailand niet belangrijk is dan zou je heel snel vanuit maleisie kunnen reizen door thailand (3dg) naar cambodja dan via cambodja naar vietnam, reizen van zuid naar noord, noord vietnam de grens over naar Laos, reizen naar Luang Prabang daar omlaag tot 4 duizend eilanden, dan klein stukje omhoog en ter hoogte van pakse de grens over naar thailand en dan terug naar bangkok. Je tijd is dan nog steeds erg krap hoor maar je route is wel logisch. Deze route kan ook andersom.

Nog betere optie is kijken of je alvast een goedkope vlucht kunt boeken (air Asia) van KL Maleisië naar Ho chi minh dan sla je heel veel land en reistijd over. Dan omhoog reizen, in noorden grens over, laos van noord naar zuid daar de grens over naar cambodja en dan via siem reap naar thailand.

Zowel eind oktober als eind maart zit net in de wisseling van seizoenen. Klimaat is al lang geen vast staand iets meer en in jou geval kan het net mooi zijn of net niet meer en andersom. Gevoelsmatig zou ik zelf kiezen voor oktober omdat ik liever pech heb en de regens net wat eerder zijn (maar de wegen dus nog wel goed) dan dat het net wat langer duurt en het in maart nog nat is maar alles dan ook al maanden nat is geweest.
OneEyedSharky

Mijn trip naar Zuidoost-Azië

Bericht door OneEyedSharky »

Beste mede backpackers,

Eind Oktober vertrek ik naar Azië, waar ik het grootste gedeelte verblijf in Zuidoost-Azië.
Ik heb alleen ervaring in Thailand waar ik al een keer eerder ben geweest voor twee maanden, de overige landen zijn nieuw voor mij.

Ik heb al een grove indeling gemaakt van de landen en route die ik wil maken.
Graag zie ik hier jullie feedback op.

24 Oktober:

(Nederland) Amsterdam > (Rusland) Moskou > (China) Beijing.

03 November.

(China) Shanghai > (Maleisië) Kuala Lumpur.

05 November.

(Maleisië) Kuala Lumpur > (Borneo) Kota Kinabalu

20 November

(Borneo) Sandakan > (Maleisië) Kuala Lumpur

21November

(Maleisië) Kuala Lumpur > (Vietnam) Ho Chi Minh

1 December

(Vietnam) Ho Chi Minh > (Cambodja) Phon Phen

9 December

(Cambodja) Phon Phen > (Thailand) Bangkok

12 December

Vriendin ophalen Bangkok Vliegveld.

12 December t/m 23 Januari Thailand.

De planning zit opzich wel goed alleen Vietnam en Cambodja is een beetje krap.
Daarom kies ik er alleen voor om het zuiden van Vietnam te bezoeken en daarna via de Mekong Delta naar Cambodja te varen.
Als de tijd het toelaat zou ik wel graag nog naar Phu quoc varen.

Dit is mijn grove indeling.

Ik heb al een aantal vluchten geboekt via Air asia.

Aantal activiteiten die ik graag wil doen zijn:

Chinezen muur
Kinabalu beklimmen
Duiken in Sipandan
Orang oetans center bekijken in Sipandan
Trip rivier Sungai Kinabatangan
Mekong Delta varen
Eiland hoppen in Thailand
Noorden verkennen van Thailand
Jungle tocht in vietnam of Cambodja?

De rest kan ik nog invullen.

Visa van China en Thailand heb ik al.
Vietnam doe ik bij aankomst met ''visa on arrival'' met een LOA.

Groetjes,

OES
Plaats reactie