Algemeen fotografie topic

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Algemeen fotografie topic

Bericht door bolletjeom »

tja, kijk...als je zo'n deal met je ouders kunt sluiten begrijp ik het helemaal!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:tja, kijk...als je zo'n deal met je ouders kunt sluiten begrijp ik het helemaal!
Ja, maar wilde sowieso de 550. Had de 450 ook wel tegen een zacht prijsje willen verkopen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De ontwikkeling van digitale camera's, en met name op het gebied van ruisonderdrukking en de gevoeligheid van sensoren, gaat weg snel. Ik heb vorig jaar mijn 350D verkocht en ingeruild voor een 450D. Een wereld van verschil! En volgens mij is het verschil tussen de 450D en 550D NOG groter....

Tja, mijn ouders zijn niet zo lief :N
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Carla
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Carla »

Emmeline schreef:Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, al heeft het wel met fotografie te maken :P
Ik ben op zoek naar een kleine, degelijke, niet te dure en vooral stevige digitale camera.
Het hoeft geen top ding te zijn, maar wel een beetje leuke foto's maken, die een beetje (30x40) uitvergroot kunnen worden. Mijn vorige was een 5 mp camera en daar kon het ook al mee, dus volgens mij zit dat gedeelte wel goed.

Heeft iemand aanraders?
Hoi Emmeline,

Heb je al een keuze gemaakt? Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuwe, goede digicamera. Ik ben via internet bij www.kieskeurig.nl terecht gekomen. Daar kan je heel makkelijk al je wensen invullen bij 'uitgebreid zoeken'. Je kan ook gelijk lezen wat de termen betekenen. Heel handig vind ik zelf.

Ben ook naar de Olympus Tough aan het kijken en die zijn inderdaad met een nieuwe serie uitgekomen in het voorjaar. Hoop ook dat de onderwater foto's en boven water foto's goed zijn...

Succes of veel plezier met je camera!
Gr. Carla
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Jenny schreef:De ontwikkeling van digitale camera's, en met name op het gebied van ruisonderdrukking en de gevoeligheid van sensoren, gaat weg snel. Ik heb vorig jaar mijn 350D verkocht en ingeruild voor een 450D. Een wereld van verschil! En volgens mij is het verschil tussen de 450D en 550D NOG groter....
Goede ontwikkelingen ja, maar snel..valt op zich wel mee toch. Valt me op dat de 'levensduur' vrij lang is, de 450 is ook alweer 2 jaar oud, de 350 stamt uit begin 2005.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

En daar zit ik dan nog met mijn Nikon D70 uit 2004...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Dexter schreef:
Jenny schreef:De ontwikkeling van digitale camera's, en met name op het gebied van ruisonderdrukking en de gevoeligheid van sensoren, gaat weg snel. Ik heb vorig jaar mijn 350D verkocht en ingeruild voor een 450D. Een wereld van verschil! En volgens mij is het verschil tussen de 450D en 550D NOG groter....
Goede ontwikkelingen ja, maar snel..valt op zich wel mee toch. Valt me op dat de 'levensduur' vrij lang is, de 450 is ook alweer 2 jaar oud, de 350 stamt uit begin 2005.
je KAN als camerafabrikant niet elke 2 maanden een opvolger van een product op de markte brengen... beter ff wachten en meerdere verbeteringen tegelijkertijd doorvoeren, dat scheelt een hoop in de productiekosten!

ik vind het verschil tussen de Canon 450D en de 550D tamelijk groot, en semicompact is de vooruitgang tussen de G10 en G11 al helemaal enorm!
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Jenny schreef:ik vind het verschil tussen de Canon 450D en de 550D tamelijk groot, en semicompact is de vooruitgang tussen de G10 en G11 al helemaal enorm!
Daar heb je gelijk in ja :)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

WizardOfOss schreef:En daar zit ik dan nog met mijn Nikon D70 uit 2004...
Teken dat je zuinig bent op je materiaal. En zolang er leuke foto's uit dat ding komen, is het toch ok.
Ik ben lang analoog gebleven met Minolta. Mijn eerste DSLR dateert pas van 2007, toen Minolta werd overgenomen door Sony en ik mijn lenzen kon verder gebruiken. Ondertussen een upgrade gedaan van zowel camera als lenzen, en nu kriebelt het om weer te uppergraden (naar een ander merk ... *_* ).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Upgraden naar een ander merk wil ik dus absoluut niet.... Zonde voor mijn lenzen!

(Al is Nikon zeker niet slechter dan Canon,)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

kohraya schreef:Teken dat je zuinig bent op je materiaal.
Dat valt eigenlijk wel mee, uiteraard loop ik er niet mee te gooien of zo, maar het is een gebruiksvoorwerp, dus hij moet ook maar wat kunnen hebben. En dat kan de D70 gelukkig ook, ondanks de kunststof behuizing is dat ding echt oerdegelijk. Wel vertoont ie nu af en toe elektronische kuren, dan krijg je ineens een melding dat het geheugenkaartje (met al de nodige foto's erop) geformatteerd moet worden, kaartje vervangen is op dat moment de enige optie. Over de foto's ben ik nog altijd wel redelijk tevreden, maar je ziet wel dat nieuwe camera's beter zijn. Niet zozeer door de megapixels (6MP is zat), maar ruis bij hoge ISO-waarden en vooral dynamisch bereik zijn sterk verbeterd. Verder zie ik in nieuwe DSLR's echter weinig reden om hem te vervangen, liveview en filmfunctie boeien me door hun matige uitwerking op DSLR's niet zo, die paar fps meer is ook niet relevant, een anti-stofsysteem heb ik nog nooit gemist, en verder is alle vooruitgang gerommel in de marge. Nou vooruit, mijn D70 heeft nog een volkomen waardeloos 1,8" display, dat is op nieuwere camera's groter en vooral beter.

Ik zit al wel over een andere camera te denken, sinds ik een goede compact erbij heb vind ik z'n DSLR eigenlijk maar een onhandig onding. Echter, voor veel situaties (weinig/moeilijk licht, bewegende objecten) is zo'n compact weer hopeloos. Momenteel volg ik dan ook de ontwikkelingen rond de Micro-FourThirds en vergelijkbare systemen op de voet, ik twijfel alleen nog sterk over wat nu de juiste camera zou zijn, momenteel zijn ze het allemaal net niet...
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Maaike T schreef:Wij hebben deze:
http://www.lowepro.com/slingshot SlingShot 200 is onze keus geworden. Je kunt hem naar voren draaien. Op de site staat ook een filmpje hoe het werkt. Wij vinden heb ideaal. Aan de onderkant van de rugzak zit een klein vakje waar de regenkap inzit en je snel over de tas heen kan trekken.
Is nu bij veel bedrijven in de uitverkoop voor € 59,95 Even googlen op 'slingshot 200 AW' (er zijn div. groottes)
Als je zoiets op je buik draagt en een backpack op je rug van +- 12 kg. Is dit prettig? Zo heb je je backpack bij je en ook je camera makkelijk binnen handbereik. Lijkt me ideaal voor trekkings e.d. Of niet?
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik draag mijn cameratas ook steeds op mijn buik als ik reis, maar niet tijdens een trektocht. Dat is gewoon niet gezond voor je rug.
Met 12kg op je rug veronderstel ik dat je voor langere tijd aan een stuk gaat wandelen en dan is draagcomfort het belangrijkste. Reis licht is de boodschap. Gewoon plaats maken in je grote rugzak voor je cameraspullen. Nadeel is dat je die dan steeds af moet nemen voor een foto te maken. Voordeel is dat je niet te veel foto's maakt.
Aangezien je bij trektochten meestal landschappen fotografeert, zal er een breedhoek of zo op staan die nu ook weer niet zo zwaar is om met een systeempje los vooraan aan je draagriemen te bevestigen. Maar ik hou er niet van als dat hangt te 'bengelen' rond mijn nek. Valt ook te veel op trouwens.
Eventueel een 30 of 50mm lens met vaste brandpuntsafstand. Als je vindt dat dat te veel mm is voor een landschap, kan je nog steeds een panorama foto stitchen (aan elkaar plakken met één of ander gratis fotoprogje zoals 'Panorama Maker 4 Pro'). Je hebt daar zelfs niet per sé een statief voor nodig. En het is meteen een goede lens om terloopse portretten te schieten.
Mimi138

Bericht door Mimi138 »

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Ik heb vanaf april 2009 een Canon Eos 450d, met de standaardlens (18-55). Afgelopen jaar heb ik deze meegenomen naar Noorwegen, hoewel ik nog niet écht geoefend was in het maken van foto's met een dslr, waren de resultaten toch redelijk mooi geworden, sommigen mooier dan anderen. Het afgelopen jaar heb ik, o.a. wegens weinig uitstapjes, deze camera niet heel veel gebruikt.
Nu ga ik aankomend zomer voor 3,5 week naar Mexico, Guatemala en Belize. Nu zit ik met een dilemma. Enerzijds wil ik erg graag mijn dslr meenemen, echter ik ben dan van plan om de aankomende weken heel hard te gaan oefenen (heb op bol.com een boek gezien over de canon eos 450d die veel tips geeft, iemand hier ervaring mee?) zodat ik de camera goed kan hanteren op vakantie, vanwege het korte tijdsbestek is een fotocursus helaas niet meer mogelijk. Of denken jullie dat het zich niet loont om mijn dslr mee te nemen omdat ik dan niet ervaren genoeg ben, dat ik beter kan kiezen voor een goede compact camera (met veel zoom) of een bridgmodel? En welk toestel stellen julllie dan voor (denk dan zelf aan een Nikon coolpix p100, canon powershot sx 200IS of de canon powershot sx 2010 IS)

Mochten jullie toch aangeven, ik zou je dslr meenemen, dan zou ik er toch graag een lens bijwillen het liefst met een betere zoom/groothoek. Welke stellen jullie dan voor? Wil het liefst zo min mogelijk lenzen meenemen (ivm. gewicht en ruimte), en heb niet een mega groot budget.

Tot slot..stel ik kies voor de dslr, is het dan mogelijk denken jullie om deze mee te nemen in een gewone dagrugzak? Zelf vind ik namelijk de camera bags best opvallend en groot. Vind zelf de dagrugzakken voor vrouwen van the north face wel aardig, o.a. deze (http://eu.thenorthface.com/tnf-eu-en/eq ... _electra_3) Zou deze, 12 liter, groot genoeg zijn voor mijn dslr evt. met extra lens + flesje drinken + klein beetje eten + reisgids? En waarin kan ik de dslr en lenzen dan toch het beste beschermen in de rugzak zelf?

Veel vragen, maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zou de canon meenemen en het beetje geld dat je hebt investeren in een lens. Zonde om nu een compactcamera te gaan kopen. Lees dat boekje lekker door en als je het niet weet zet je hem gewoon op automatisch. Dan krijg je toch nog hele aardige foto's

Ik heb mijn camera in zijn druppelvormige tas ín mijn dagrugzak zitten. Na vele verschillende mogelijkheden getest te hebben is dit voor mij de oplossing. Soms haal ik de helecamera tas eruit en hang die om. Voor mijn losse lens heb ik dan een koker.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie