vrijwilligerwerk in Afrika

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

vrijwilligerwerk in Afrika

Bericht door bolletjeom »

Ik kwam de volgende vraag van Maaike tegen bij "alles over vrijwilligerswerk"

Hallo! Ik ben een 17 jarige meisje en zou graag in de zomer van 2008 voor een periode van ongeveer een maand in afrika gaan doen aan ontwikkelingshulp. Later zou ik ook graag een toekomst opbouwen in Afrika (misschien wat vroeg om dit te zeggen maar ik droom er al jaren van), en daarom vindt ik het ook wel goed dat ik al eens een voorsmaakje zou kunnen ervaren net voor mijn grote studies.
Ik had gedacht aan helpen in een weeshuisje. Als iemand mij deze kans zou kunnen geven zou dat me een groot plezier doen! Ik heb nog een lange weg te gaan, dat besef ik, maar alle hulp is welkom
Maaike
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Dag Maaike

Je hebt deze vraag gesteld bij de pagina met alle adressen van organisaties. Je kunt het beste contact opnemen met deze organisaties en hun sites bekijken enzo.
Vrijwilligerswerk in Afrika is goed te vinden. Vooral in weeshuisjes. Maar het vrijwilligerswerk komt niet zomaar naar je toe! je moet er zelf achter aan.
Als je wat zekerheid wilt kan je het beste gaan met een goede een goedkope organisatie zoals SIW of JOHO

Afrika is ook een nogal ruim begrip. Welk land heb je in gedachte?
Zuid-Afrika is behoorlijk rijk en westers. Hierdoor kan je makkelijk ge weg vinden. Maar Zuid-Afrika heeft ook de naam een beetje onveilig te zijn. Nu heb ik maanden in Zuid-Afrika gezetenen vind dat allemaal nogal overdreven maar ik moet wel toegeven dat je je veiliger voelt in de buurlanden. Mear hier is het allemaal ook heel veel armer dus zul je nauwelijks het comfort hebben dat je gewend bent. Sterker nog, je zult misschien helemaal terug moeten naar de basis.

Wij hebben 2 maanden in Lesotho gezeten bij een familie in. 3 keer per dag maismeelpap eten en verder niets, geen wc, geen douche, geen kraan, water halen bij de pomp en koken voordat je het kunt drinken. geen electriciteit dus vroeg slapen en vroeg weer op
Wij vonden dit gewelidg ( meestal) maar je moet je goed realiseren wat je wilt en aankunt voordat je een project of regio liest

als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Maike

Re: vrijwilligerwerk in Afrika

Bericht door Maike »

Ik ga in augustus voor zes maanden naar Ghana voor vrijwilligerswerk. De organisatie had ik al via internet gevonden, maar ze hebben ook contacten met Joho. De site van Joho vond ik zelf vrij onoverzichtelijk, maar ze hebben een aantal locaties in het land. Daar werken erg vriendelijke mensen die helemaal de tijd voor je nemen. Je kunt veel bij ze regelen, zoals je verzekering, maar zelfs je visumaanvraag kan tegenwoordig. Als je vrijwilligerswerk zoekt, is het dus handig om bij Joho langs te gaan. Je betaalt wat inschrijfkosten, maar dan helpen je ze ook erg goed op weg!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: vrijwilligerwerk in Afrika

Bericht door LaosFan »

Goede reactie. Op de ene of andere manier lijken de Ghanezen me ook erg vriendelijke mensen. Ik ken één man uit Ghana een klein beetje (een voetballer die lang voor PSV speelde) en dat is een erg vriendelijke en fijne vent!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie