Tibet, wat zouden jullie doen?

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Tibet, wat zouden jullie doen?

Bericht door moniquee »

hoi,

na 3 maanden vrijwilligerswerk in Nepal heb ik een maand over voordat ik in Thailand wordt verwacht. In dee maand gaan er een aantal anderen met zijn allen naar Tibet. Dit wordt een reis van 8 dagen met een jeep vanuit Kathmandu naar Lhasa en een andere grote stad. We zijn dan 2 dagen in Lhasa en 1 dag in de andere stad. Dit kost z'n 300 euro per persoon en dan zitten de slaapplaatsen er al bij in begreep ik.

Zijn er wel eens mensen vanuit Kathmanu naar Tibet gereisd? En is het de moeite waard? Ik ben namelijk bang dat ik spijt krijg als ik niet ga maar ik weet ook niet zeker of het wel de moeite waard is. Ik zou graag van mensen willen weten hoe zij het in Tibet hebben ervaren en of de prijs overeen komt met wat zij ervoor hebben betaald.
Is de natuur echt zo overweldigend? Lijkt het op Nepal of is het helemaal anders? Zijn de mensen blij dat er toeristen komen of hebben ze liever dat we wegblijven? Hopelijk is er iemand die me iets meer kan vertellen,
alvast bedankt voor de moeite,

gr Moniquee
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik heb geen ervaring in dat gebied maar mijn eerste ingeving is:

DOEN DOEN DOEN!!!!!!

zoveel geld is dat nu ook weer niet voor 8 dagen met alles er op en er aan
je weet nooit hoelang Tibet blijft zoals het is. het verandert zo snel met het binnendringen van de Chinezen.
gewoon gaan, zou ik zeggen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die via de Chinese overheid een tourtje boeken naar Lhasa, en vanaf daar er tussen uit knijpen en zelfstandig verder reizen. Kan iemand daar meer over vertellen of dit (nog) mogelijk is?
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

rudi heeft gelijk!! Tibet is een fantastisch deel van China en verandert erg snel. Als je het echte Tibet wilt zien, voor zover dat nog kan, dan moet je erg snel zijn. Ik zelf heb er dit voorjaar ruim een maand rond getrokken en heb er elke minuut van genoten. Tibetanen zijn erg gastvrij en als je op je eentje naar een klooster gaat, dan kun je soms zaken zien die voor tourgroepen verborgen blijven.

300 euri is niet veel voor een hele trip, zeker als de terugvlucht er bij is. (Ga ik wel even vanuit). Ik heb voor een vlucht vanuit chengdu en een ´losse´ permit ruim 200 euro betaald. Maar dan kun je ook ongelimiteerd in tibet blijven. Tenminste zolang je visum geldig is :)

Let wel op, dat je geen last van hoogteziekte krijgt. Is erg vervelend. Omdat je bijna direct een pas van ruim 4500 meter overmoet, komt dit hard aan. Je lichaam moet er nog even aan wennen en dat gaat soms niet goed. Ik heb gyantse mensen gesproken die ook van Nepal kwamen en in Tingri (bij EBC) naar het ziekenhuis moesten. :(
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

tijn1980 schreef:Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die via de Chinese overheid een tourtje boeken naar Lhasa, en vanaf daar er tussen uit knijpen en zelfstandig verder reizen. Kan iemand daar meer over vertellen of dit (nog) mogelijk is?
Je bedoelt een tortje van vlucht, pickup van het vliegveld en 2 dagen hotel?

Die bestaan nog, maar kun je beter in chengdu bij een tour burotje halen. Gaat waarschijnlijker sneller en goedkoper :)
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Ja zo'n tourtje bedoel ik, maar ik wil graag zelfstandig rondreizen in Tibet, en het schijnt dat dat erg moeilijk is. Daarover las ik dus eens dat je een tourtje kunt boeken en er tussenuit kunt knijpen om dan zelf verder te reizen. Het lijkt me niks om met een Chinese gids door Tibet te reizen, omdat je overal hoort dat de gemiddelde Chinees het niet zo nauw neemt met respect voor de gemiddelde Tibetaan.

Ik denk dat ik ergens rond mei 2009 in China ben, ik hoop dat de regels dan wat versoepelt zijn voor wat betreft de permits voor Tibet, maar ik heb er een hard hoofd in. Het zou mij niets verbazen als Tibet 'op slot' gaat tijdens de olympische spelen en de periode daarna.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Kun je het beste regelen in chengdu. Sam´s Guesthouse is een goed in het regelen van een permit met eenvlucht of (waarschijnlijk) ook met een trein reis. Soms moet je in het hoogseisoen ook nog afhaal service van het vliegveld nemen. Maar daar is vast wel over te onderhandelen. Ik had er in mei van dit jaar geen last van. Je moet alleen de tijd nemen er voor. Maar je kunt bijvoorbeeld in de tussentijd naae sonpan of leshan.

Hoelang denk je in Tibet te blijven? Als je alleen wilt rondtrekken heb je ook extra ]permits nodig, die je bij de PSB in tibet moet halen. Ik ben denk ik eind mei of begin juni 2009 in tibet. Moet planning ?!? nog maken :)
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door moniquee »

Hoi,
bedankt voor alle leuke reacties! Het heeft me geholpen bij het maken van mijn keuzes, ook al ga ik dan niet :)

vr gr Monique
Tielo

Niet de juiste keuze

Bericht door Tielo »

Monique,

ik ben vanuit Lhasa naar Katmandu gereisd in 2001 en dat was een avontuur.
Helaas net ff te weinig tijd om alle mogelijke tussenstops te doen maar niet gaan is zonde.

Rene
Plaats reactie