Route Sydney - Cairns in 6 weken met camper
Route Sydney - Cairns in 6 weken met camper
Hallo allemaal,
7 september is het zover en dan vertrek ik met mij opa naar Australie om daar in 6 weken met de camper de oostkust te bekijken.
Nu heb ik al een route gemaakt, maar vroeg me af wat jullie ervan vinden? Is er iets wat ik nog mis? Blijf ik ergens te lang hangen? Heb ik op andere plaatsen meer tijd nodig?
Alle suggesties zijn welkom!
7-9-2010 Amsterdam - Hong Kong
8-9-2010 Hong Kong - Sydney
9-9-2010 Sydney
10-9-2010 Sydney
11-9-2010 Sydney - Blue Mountains
12-9-2010 Blue Mountains
13-9-2010 Blue Mountains - Hunter Valley
14-9-2010 Hunter Valley - Gloucester
15-9-2010 Gloucester - Port Macquire
16-9-2010 Port Macquire
17-9-2010 Port Macquire - Coffs Harbour
18-9-2010 Coffs Harbour - Byron Bay
19-9-2010 Byron Bay
20-9-2010 Byron Bay - Lamington National Park
21-9-2010 Lamington National Park
22-9-2010 Lamington National Park - Gold Coast
23-9-2010 Gold Coast
24-9-2010 Gold Coast - Brisbane
25-9-2010 Brisbane
26-9-2010 Brisbane
27-9-2010 Brisbane - Sunshine Coast
28-9-2010 Sunshine Coast
29-9-2010 Sunshine Coast
30-9-2010 Sunshine Coast - Hervey Bay
1-10-2010 Fraser Island
2-10-2010 Fraser Island
3-10-2010 Hervey Bay
4-10-2010 Hervey Bay - Rockhampton
5-10-2010 Rockhampton
6-10-2010 Rockhampton - Airlie Beach
7-10-2010 Airlie Beach
8-10-2010 Airlie Beach
9-10-2010 Airlie Beach - Townsville
10-10-2010 Townsville
11-10-2010 Townsville - Mission Beach
12-10-2010 Mission Beach
13-10-2010 Mission Beach - Cairns
14-10-2010 Cairns - Port Douglas
15-10-2010 Port Douglas - Cape Tribulation
16-10-2010 Cape Tribulation
17-10-2010 Cape Tribulation - Cairns
18-10-2010 Cairns
19-10-2010 Cairns
20-10-2010 Cairns - Hong Kong
21-10-2010 Hong Kong - Amsterdam
7 september is het zover en dan vertrek ik met mij opa naar Australie om daar in 6 weken met de camper de oostkust te bekijken.
Nu heb ik al een route gemaakt, maar vroeg me af wat jullie ervan vinden? Is er iets wat ik nog mis? Blijf ik ergens te lang hangen? Heb ik op andere plaatsen meer tijd nodig?
Alle suggesties zijn welkom!
7-9-2010 Amsterdam - Hong Kong
8-9-2010 Hong Kong - Sydney
9-9-2010 Sydney
10-9-2010 Sydney
11-9-2010 Sydney - Blue Mountains
12-9-2010 Blue Mountains
13-9-2010 Blue Mountains - Hunter Valley
14-9-2010 Hunter Valley - Gloucester
15-9-2010 Gloucester - Port Macquire
16-9-2010 Port Macquire
17-9-2010 Port Macquire - Coffs Harbour
18-9-2010 Coffs Harbour - Byron Bay
19-9-2010 Byron Bay
20-9-2010 Byron Bay - Lamington National Park
21-9-2010 Lamington National Park
22-9-2010 Lamington National Park - Gold Coast
23-9-2010 Gold Coast
24-9-2010 Gold Coast - Brisbane
25-9-2010 Brisbane
26-9-2010 Brisbane
27-9-2010 Brisbane - Sunshine Coast
28-9-2010 Sunshine Coast
29-9-2010 Sunshine Coast
30-9-2010 Sunshine Coast - Hervey Bay
1-10-2010 Fraser Island
2-10-2010 Fraser Island
3-10-2010 Hervey Bay
4-10-2010 Hervey Bay - Rockhampton
5-10-2010 Rockhampton
6-10-2010 Rockhampton - Airlie Beach
7-10-2010 Airlie Beach
8-10-2010 Airlie Beach
9-10-2010 Airlie Beach - Townsville
10-10-2010 Townsville
11-10-2010 Townsville - Mission Beach
12-10-2010 Mission Beach
13-10-2010 Mission Beach - Cairns
14-10-2010 Cairns - Port Douglas
15-10-2010 Port Douglas - Cape Tribulation
16-10-2010 Cape Tribulation
17-10-2010 Cape Tribulation - Cairns
18-10-2010 Cairns
19-10-2010 Cairns
20-10-2010 Cairns - Hong Kong
21-10-2010 Hong Kong - Amsterdam
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Route Sydney - Cairns in 6 weken met camper
Blue Mountains vonden we tegenvallen. Het is niet groot en op sommige plekken erg druk.
Stukjes reisverslag (de dag ervoor waren we in Cloucester)
Mijn advies voor jullie. 's ochtends een beetje op tijd vertrekken uit Sydney, dingetjes gaan zien, overnachten in het park en de volgende ochtend nog even ergens kijken en dan doorrijden.
Myall Lakes NP is prachtig. net als de plaatsjes Forster/Tuncurry (kans op dolfijnen!) dat in dat park ligt. misschien die invoegen in de dag die je wint als je Blue mountains inkort.
Clouchester vonden wij erg leuk omdat we een heel mooi plekje hadden om te staan en omdat ik daar een echte cowgirl ervaring heb gehad. Het is absoluut leuk om die route te rijden omdat niet veel toeristen dat doet en je daar een beetje het normale leven ziet van een Ozzie in de veehandel. Maar heel spectaculair is het ook niet
Stukje reisverslag (zeer ingekort)
Wanneer jullie je losjes aan deze planning houden komt het goed. ik vind persoonlijk dus alleen een 2 nachten Blue Mountains wat zonde. Je bent natuurlijk onder de indruk omdat je net in een nieuw land bent en alles prachtig vind maar blue mountains zijn niet echt in mijn geheugen blijven hangen. Ga er dus vooral snel weer weg en neem lekker die mooie route door de vallei en zie mooiere dingen.
heel veel plezier!
Stukjes reisverslag (de dag ervoor waren we in Cloucester)
Die prijzen zijn oud. is meer voor een indicatie voor welke je moet betalen en welke niet.We slapen in het plaatsje Broke en dat is een mooie eye-opener want dat is onze financiele situatie als we thuis komen. Vrijdag nemen we de weg die langs Singleton naar Windsor gaat langs de national parken. Een hele mooie route die mooier schijnt te zijn dan de weg door het Wollemi park.
Windsor ligt vlak voor de Blue mountains dus gaan we langs de toerist info. Het nieuws daar is een beetje teleurstellend. Op de noordelijke route zijn geen kampeer mogelijkheden en is er eigenlijk weinig te zien. Het park is ook een stuk kleiner dan we dachten want we moeten er gewoon "even" doorheen rijden (uurtje) en aan de andere kant kamperen. Op de zuidelijke route zijn 2 commerciele campsites en 1 van het NP dat redelijk toegangkelijk is met een gewone auto. Wij hadden gedacht 4 dagen rond te hangen in dit park maar dat zal dus wel niet.
Inderdaad rij je de noordelijke route in een uurtje en de uitzichten zijn niet echt geweldig.
We kamperen bij een dam in de buurt van Lithgow. We rijden 's middags dus van west naar oost door de BlueMountains. In Blackheath stoppen we bij de uitkijkpunten en het uitzicht is inderdaad mooi en het valt best mee met de hoeveelheid toeristen.
Katoomba is "the place to be" en dat merk je aan de drukte. De hoogtepunten op een Blue Mountains trip zijn de twee uitkijkpunten hier. De 3 sisters en echo point. Na twee rondjes rijden om een parkeerplek te vinden geven we het op. Er staan zo'n 600 mensen te dringen bij het uitkijkpunt, daar hebben we dus geen zin in.
Onze picknickstop is wel leuk en een stuk rustiger. De waterval wandeling is mooi en aan het einde heb je een prachtig uitzicht over de blauwe bergen. Het is helder vandaag dus de "blauwe" nevel is goed zichtbaar ( eucalyptus olie).
In Glennbrook slaan we af voor de camping van het national park. Bij het hek komen we erachter dat je normaal gesproken vooruit moet boeken en dat ze alleen plekken hebben voor tenten. Toch willen de rangers ons tegemoet komen en mogen we op de parkeerplaats staan. De weg naar de camping slingert steil naar beneden door een smalle kloof dwars door een riviertje. De onderkant van onze camper is dus ook alvast schoon.
In de buurt van de camping ( maar 10 kilometer dirtroad) is een wandeling naar de Red hand Cave. Hier hebben de aboriginals hun handafdruk vereeuwigd. Hier rijden we in de ochtend dus even langs voor we door rijden naar Sydney.
Overnachten:
McNamara park in Broke FREE
only toilet, besides river
Facilities: 6
Lake Lyell Campground. 13 km SW of Lithgow ( west of Blue mountains)
$10 pn (besides dam/lake)
Facilities: 7
Euroka campsite, In blue mountains
Day fee $7 en $5 pp/pn
only tentsite, vans sometimes, must be booked ahead!
only toilet
Mijn advies voor jullie. 's ochtends een beetje op tijd vertrekken uit Sydney, dingetjes gaan zien, overnachten in het park en de volgende ochtend nog even ergens kijken en dan doorrijden.
Myall Lakes NP is prachtig. net als de plaatsjes Forster/Tuncurry (kans op dolfijnen!) dat in dat park ligt. misschien die invoegen in de dag die je wint als je Blue mountains inkort.
Clouchester vonden wij erg leuk omdat we een heel mooi plekje hadden om te staan en omdat ik daar een echte cowgirl ervaring heb gehad. Het is absoluut leuk om die route te rijden omdat niet veel toeristen dat doet en je daar een beetje het normale leven ziet van een Ozzie in de veehandel. Maar heel spectaculair is het ook niet
Stukje reisverslag (zeer ingekort)
Brisbane kan in mijn ogen wel een dag korter. Er zijn mooiere en leuker plekken. De rest ziet er top uit.We rijden de binnenlanden weer in en overnachten in Cloucester. Dinsdagochtend gaan we naar Barrington tops NP. 50 kilometer onverharde weg die op sommige plekken slechter is dan wij fijn vinden. Het is een groene, sappige gras wereld om ons heen en de heuvels worden langzaam bergen. Het bos staat vol varens, een van mijn favoriete planten.
Het dreigt te gaan stormen dus rijden we snel het park uit en slaan ons kamp op bij "Camp Cobar". De eigenaar heeft erg veel land met beefcattle en ook een hoop paarden. Morgen ga ik een bosrit maken.
De zon breekt weer even door en Jeroen gaat heldhaftig zwemmen in de rivier. Alleen de hond is ook zo gek om hem te volgen ( koud!)
's Avonds leren we een hoop van de enige andere gast. Steve is een echte Jackeroo ( cowboy). Hij leeft van het ophalen van vee te paard, het slachten van vee maar ook paarden, hij is hoefsmid en fokt en traint werkhonden. Hij heeft 2 halve dingo pups bij zich. Die zijn van nature heel schuw en wij mogen proberen om ze te benaderen. Nadat ze mijn restje spaghetti bolognese op hebben gaat dat veel soepeler en aan het einde van de avond komen ze zelfs een aai halen.
Woensdagochtend komt Jason met een van de beste voorstellen die ik ooit gehoord heb. In plaats van een 2 uur durende bosrit mag ik voor het zelfde geld ook 4 uur mee op veedrijfjacht en oormerken!!!
Ik had de hoop al opgegeven dat ik dit ooit mocht doen dus mijn antwoord was een duidelijk: "Sounds good mate!"
Er komt nog een nederlandse mee en met z'n drieen rijden we naar het huis van Allen, de eigenaar. Door de weiden, door hekken, over heuvels en dwars door rivieren. Het is miezerig en koud dus met onze echte paardenregenjassen zien we eruit als pro's.
Allen is een echte paardenman en geeft ons een kleine spoedcursus veedrijven. Op het stuk land waar zijn huis staat lopen wat rooie vleeskoeien. We moeten er 5 scheiden van de rest en in de paddock drijven. Mijn paard is geweldig! Hij weet wat er van hem verwacht wordt en is sneller met reageren dan ik ben.
3 heuvels en een uur rijden van "huis" halen we 6 zwarte jonge stieren op die we via de heuvels door de rivier en over de openbare weg naar de paddock brengen. Als laatste moeten we een hele grote dikke vette stier scheiden van een groep al even grote stieren. Wij zijn een beetje onder de indruk en dat vinden de mannen grappig want een koe met kalf is tien keer gevaarlijker.
Dan is het tijd om het vee klaar te maken voor het slachthuis ( tja......niet leuk, maar wel de realiteit). Een voor een gaan ze de sluis in waar we oornummers moeten lezen of aanbrengen en labels aan de staart hangen. Als we hier mee klaar zijn rijden we terug naar het kamp. Dit was een hele leuke en unieke ervaring. Geen toeristische toer maar ze hebben gewoon handig gebruik gemaakt van twee gratis ( betalende!) veedrijvers die zich met liefde lieten gebruiken. Zo puur en echt gaan we het niet meer meemaken.
TIP
Camp Cobar, Excellent horsrides and camping in a field.
55 km N of clouster on the road to north Barringtonstops NP
20 km South of NP
$12 pn with facillities, $8 no facillities
campkitchen, fridge etc, lots of animals and next to river
horserides are $40 for 2 hours (=cheap)
Facilities: 8
Barrington Reserve camp area. 5 km from Cloucester
FREE
only toilet
Wanneer jullie je losjes aan deze planning houden komt het goed. ik vind persoonlijk dus alleen een 2 nachten Blue Mountains wat zonde. Je bent natuurlijk onder de indruk omdat je net in een nieuw land bent en alles prachtig vind maar blue mountains zijn niet echt in mijn geheugen blijven hangen. Ga er dus vooral snel weer weg en neem lekker die mooie route door de vallei en zie mooiere dingen.
heel veel plezier!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Heel erg bedankt voor je reactie. Ik heb er veel aan. Ik ga dus inderdaad de blue mountains inkorten en ook brisbane een dag minder.
Vond het erg leuk om je verslagen te lezen.
Vond het erg leuk om je verslagen te lezen.
Lijkt me een prima planning! Gaan jullie ook naar Noosa? Zijn julie ook van plan ergens te gaan duiken? En ik neem aan dat jullie vanuit Airlie Beach naar de Whitsundays gaan?
Noosa is bij de sunshine coast gepland. Nee gaan niet duiken, ik heb altijd vrij snel last van oorontsteking, dat risico wil ik niet lopen.
En inderdaad naar de whitsundays, meteen daar nog een vraag over. We willen dus naar de whitsundays en fraser island. Wat is beter, de excursie van te voren hier vanuit nederland regelen of is het goed te doen om dat ter plekke in australie te regelen?
En inderdaad naar de whitsundays, meteen daar nog een vraag over. We willen dus naar de whitsundays en fraser island. Wat is beter, de excursie van te voren hier vanuit nederland regelen of is het goed te doen om dat ter plekke in australie te regelen?
- bolletjeom
- Reisexpert
Ter plekke regelen. Maar als je heel krap in je tijd zit misschien terplekke even een internetcafe induiken en het een paar dagen van te voren vastleggen. Dan kun je ook nog wat spelen met je reisdagen.
in iedergeval direct bij de locale organisator boeken en niet bij een nederlands bedrijf. Zonde van je geld want dat kost altijd extra.
in iedergeval direct bij de locale organisator boeken en niet bij een nederlands bedrijf. Zonde van je geld want dat kost altijd extra.
Ja ik wilde het eigenlijk zelf daar regelen, maar bij de ANWB hadde ze gezegd dat het beter vantevoren kan, maar als we dus een dag ergens langer willen blijven hangen of eerder weg willen zit je toch daar aan vast.
Maar als we dus bijv naar fraser island wilen gaan is er dan vrijwel altijd ergens plaats? Kun je dan ook naar de lokale vvv daar gaan? Of toch beter via internet?
Maar als we dus bijv naar fraser island wilen gaan is er dan vrijwel altijd ergens plaats? Kun je dan ook naar de lokale vvv daar gaan? Of toch beter via internet?
- bolletjeom
- Reisexpert
Gewoon even via internet de bedrijfjes zoeken, kijken wat je wilt. Heb je echt een voorkeur voor ene trip vragen wat ze adviseren. soms zeggen ze : week van te voren is vroeg genoeg.
maakt het je niet veel uit dan is er vrijwel altijd ergens plek maar misschien niet het goedkoopste of precies wat je wilde.
bjij de withsundays kan je op kleine boten, grote boten, zeilboten. als je echt een voorkeur hebt moet je misschien boeken. Wij hebben alles ter plekke gedaan en konden de dag erop weg. Maar je bent wel een dag zoet met overal langslopen en boeken. Die tijd heb je niet echt.
maakt het je niet veel uit dan is er vrijwel altijd ergens plek maar misschien niet het goedkoopste of precies wat je wilde.
bjij de withsundays kan je op kleine boten, grote boten, zeilboten. als je echt een voorkeur hebt moet je misschien boeken. Wij hebben alles ter plekke gedaan en konden de dag erop weg. Maar je bent wel een dag zoet met overal langslopen en boeken. Die tijd heb je niet echt.
Ik heb eigenlijk nog een vraagje. Wij hebben in de camper gps. Hebben jullie ook met gps gereden? Missen we zo niet de mooie plaatsjes?
- bolletjeom
- Reisexpert
gps...ik heb het nog nooit gebruikt en dus ook nog nooit gemist.
Lekker een ouderwetse wegenkaart. leuk om te bestuderen. ben je ook als bijrijder eventjes lekker bezig. kan je nog eens ergens stoppen om contact te leggen met een local
Lekker een ouderwetse wegenkaart. leuk om te bestuderen. ben je ook als bijrijder eventjes lekker bezig. kan je nog eens ergens stoppen om contact te leggen met een local

-
- Reisexpert
- Contacteer:
Wij touren in Australie wel met een GPS maar ook met een kaart dit om een plaats in te stellen op de GPS. Je mist er niets door vind ik wij maken onderweg altijd veel stops in de kleinere plaatsen en ontmoeten daardoor veel mensen. Ik ben van de roadtrip met een huurauto. Ik ben trouwens heel slecht in kaart lezen zal wel komen omdat ik 1 van die vrouwen ben die de weg nooit weet lol. Het leukste van rondtouren vind ik altijd slapen in de kleine plaatsen in Australie lekker in de lokale pub mensen leren kennen die daar wonen en je leert een hoop van ze. Ook hun gebruiken en hoe ze leven in de outback waar ik net getourd heb. Trouwens een echte aanrader rondtouren in de outback.
gr van Moira
gr van Moira
Ik kan zelf dus ook geen kaartlezen, maar denk dus dat het combinatie kaart en gps wordt. GPS wel aan voor de zekerheid, maar ook op de kaart kijken...
Ik heb trouwens de route nog iets aangepast. Aangezien we maar een dagexcursie maken naar fraser island heb ik daar 1 dag eraf gehaald.
Zoals voorgesteld 1 dag blue mountains en dan myall lakes toegevoegd en ook port stephens. Meteen weer een vraag.
Wat is mooier om een dag extra te blijven, port stephens of myall lakes. Omdat we dan een paar dagen veel achter elkaar hebben gereden wil ik dan een rustdagje inplannen.
Ik heb trouwens de route nog iets aangepast. Aangezien we maar een dagexcursie maken naar fraser island heb ik daar 1 dag eraf gehaald.
Zoals voorgesteld 1 dag blue mountains en dan myall lakes toegevoegd en ook port stephens. Meteen weer een vraag.
Wat is mooier om een dag extra te blijven, port stephens of myall lakes. Omdat we dan een paar dagen veel achter elkaar hebben gereden wil ik dan een rustdagje inplannen.
- bolletjeom
- Reisexpert
myall lakes!!
dat park heeft 4 verschillende natuurkampeer plekken. De ranger komt langs om geld te innen. als je mazzel hebt en verhuisd binnen het park hoef je soms niet beide nachten te betalen. tenminste, die mazzel hadden wij.
de HEMA (australische wegenkaarten merk) heeft ook een boek waar alle campeerplekken op staan. Gewone campings, natuurcampeerplekken en wildkampeerplekken.
Kamperen in Myall lakes NP is redelijk basic. De ene plek heeft alleen een longdrop toilet en een waterkraantje maar een andere kan een redelijk WC gebouw hebben en een BBQplaat.
dat park heeft 4 verschillende natuurkampeer plekken. De ranger komt langs om geld te innen. als je mazzel hebt en verhuisd binnen het park hoef je soms niet beide nachten te betalen. tenminste, die mazzel hadden wij.
de HEMA (australische wegenkaarten merk) heeft ook een boek waar alle campeerplekken op staan. Gewone campings, natuurcampeerplekken en wildkampeerplekken.
Kamperen in Myall lakes NP is redelijk basic. De ene plek heeft alleen een longdrop toilet en een waterkraantje maar een andere kan een redelijk WC gebouw hebben en een BBQplaat.
-
- Reiziger
Hoe ongelooflijk gaaf dat je met je opa op reis gaat voor 6 weken!!
veel plezier met de reis
veel plezier met de reis

Home is where the heart is, away is where the soul sings!
Ik had zelf ook al gedacht aan myall lakes. Het voordeel voor ons is denk ik wel dat we douche en toilet in de camper hebben. Dus dat is voor ons niet belangrijk dat de kampeerplekken dat goed hebben.
Gaaf hè. Ik vind het zelf ook heel bijzonder en hij heeft er ook super veel zin in.
Gaaf hè. Ik vind het zelf ook heel bijzonder en hij heeft er ook super veel zin in.