Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Erik schreef:De Gulden was vroeger toch altijd gekoppeld aan de DM?
Dat was volgens mij pas vanaf de ECU, in feite de voorloper van de Euro. Voor die tijd konden ze zover ik weet wel degelijk in waarde variëren.
De gulden was idd niet hard gekoppeld, maar NL spiegelde het monetaire beleid van Duitsland aan haar eigen huishouding. Op die manier probeerde ze de koers wel gepegged te houden. In de jaren 80 heeft NL de gulden gedevalueerd, wat jarenlang is afgestraft door de markt.
Ik denk dat de meeste economen altijd tegen een monetaire europese unie + munt zijn geweest, mijns inziens is het altijd een politieke keuze geweest. Ik denk dat de euro in deze samenstelling geen lang leven beschoren is, tenzij de zuidelijke staten overgaan tot maatregelen wat hun concurrentiepositie verbeterd. Omdat hun concurrentiepositie niet verbeterd kan worden door devaluatie, moeten ze wel snijden in overhead en werkgever/nemers afdrachten. Zoniet, dan klapt de boel over 2 jaar alsnog.
Mijn intentie was op in september een jaar te gaan reizen, dan is een koersdaling van 20-25% toch wel vervelend. Wellicht nog maar even aankijken dan
Ik ga volgende maand naar Midden-Amerika. Door heel dit grapje wordt die reis toch even een eurotje of 100 duurder (gokje). Leuk verhaal om in de kroeg over te zeiken, maar verder geen halszaak. Voor de export is dit wel even goed want de euro stond te hoog. Het herinvoeren van de gulden vind ik een beetje SP-praat. Makkelijk schoppen zonder dat het een realistisch idee is. Een beetje econoom (wat ik overigens niet ben) kan je zo uitleggen dat het terugbrengen van de gulden zo'n beetje het stomste is wat je kunt doen als land dat afhankelijk is van export en value-added handel.
Opbreken van de euro is momenteel een non-issue, gezien de penibele staat van de banken. Dan zullen de banken, private equite funds etc miljarden moeten afschrijven op de zuidelijke landen. De euro is daar immers geen daalder meer waard, maar een duppie
Tikva schreef:Het invoeren van de gulden zou als voordeel hebben dat we voor de stabiliteit van onze munt niets meer te maken hebben met de landen die het nu nog slechter doen zoals Griekenland, Spanje etc. Omdat die ook een euro hebben daalt deze nu in waarde.
Personelijk ben ik niet voor het terug invoeren van de gulden, je krijgt ook weer alle extra problemen met wisselkoersen etc. Voor backpackers is het niet zo leuk dat de euro minder waard wordt en als deze te laag wordt ga je het ook merken in bijvoorbeeld de kosten van kleding, eten etc. maar zo ver is het helemaal nog niet.
Nederland is een export land een wat goedkopere euro is dus helemaal niet zo erg voor de handel (en uiteindelijk de werkgelegenheid). Voor bijvoorbeeld USA en China wordt het nu weer aantrekkelijker in Nederland te kopen.
Yep. Heb trouwens laatst ergens gelezen dat Nederland enorm geprofiteerd heeft vd Euro. Export naar andere Euro landen +25% ofzo (weet niet precies meer). Het hele Europa verhaal is trouwens allemaal veel ingewikkelder dan je denkt. Noorwegen zit niet in de EU, maar bv wel in het Schengen accoord (wie wist dat ?).
Als backpacker (daar hebben we het toch over in dit forum ) ben ik er natuurlijk niet zo blij mee. T.o.v. paar jaar geleden wordt bv Zuid Amerika zomaar 20% duurder ofzo. Ben blij dat valuta van Estland, Letland, en Litouwen al aan de Euro gekoppeld zijn. Daling vd Euro heeft dus geen gevolgen voor mijn tripje volgende maand .
ik ben bezig met het aanpassen van een draaiboek voor mijn werkgever. daar staat ook altijd een indicatie van de wisselkoers in. in 2009 kreeg je voor €1 nog 46 Baht. Nu is dat nog maar 38 Baht
De Euro is in 2009/2010 flink in waarde gedaald. Je krijgt dan ook veel minder Baht voor je Euro. Dit heeft invloed op het bedrag dat je te besteden hebt voor je fooien. Juni 2009 kreeg je voor €35 1610 baht. In juni 2010 is dat 1260. Op 20 pax is dat een verschil van €194,- of 7000 baht. Je komt dit nu dus eigenlijk te kort aangezien de fooi-indicatie voor de Thai gelijk blijft
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom schreef:ik ben bezig met het aanpassen van een draaiboek voor mijn werkgever. daar staat ook altijd een indicatie van de wisselkoers in. in 2009 kreeg je voor €1 nog 46 Baht. Nu is dat nog maar 38 Baht
De Euro is in 2009/2010 flink in waarde gedaald. Je krijgt dan ook veel minder Baht voor je Euro. Dit heeft invloed op het bedrag dat je te besteden hebt voor je fooien. Juni 2009 kreeg je voor €35 1610 baht. In juni 2010 is dat 1260. Op 20 pax is dat een verschil van €194,- of 7000 baht. Je komt dit nu dus eigenlijk te kort aangezien de fooi-indicatie voor de Thai gelijk blijft
Maar heb je ook oudere cijfers? Van rond 2000 of zo?
bolletjeom schreef:ik ben bezig met het aanpassen van een draaiboek voor mijn werkgever. daar staat ook altijd een indicatie van de wisselkoers in. in 2009 kreeg je voor €1 nog 46 Baht. Nu is dat nog maar 38 Baht
Maar heb je ook oudere cijfers? Van rond 2000 of zo?
Dat zegt dan ook weer minder heh, je moet ook kijken naar de reele koopkracht. Bijvoorbeeld 38baht nu koop je minder voor dan bv 28baht in 2000.
Dat heet inflatie Dexter, en heb je in Nederland ook last van. Als je het echt ingewikkeld wilt maken moet je dus verschillen in inflatie ook meewegen....
El Niño schreef:Kijk bv eens op http://www.xe.com, en dan naar grafieken met historie. Die zijn te vinden.
Interessante site
Wel jammer dat het maar tot maximaal 10 jaar terug gaat, en uiteraard gaan op dergelijke termijnen inflatie ook een serieuze rol spelen, maar het bevestigd wel mijn gevoel bij de hele huidige situatie: de laatste jaren heeft de Euro gewoon belachelijk sterk gestaan, nu zakt ie weer naar een reëler niveau.
Misschien gaat http://www.oanda.com verder terug. Werd bij mijn vorige werkgever als de "waarheid" gehanteerd
Update:
TRUSTED CURRENCY RATES SINCE 1995
OANDA Rates® are the touchstone foreign exchange rates used by corporations, tax authorities, auditing firms, and financial institutions. These daily filtered rates are based on information supplied by leading market data contributors. Many of these tools allow you to view interbank rates, or add on a percentage for a more accurate assessment of the exchange rate you are being charged. Historical rates are available back to 1990.
El Niño schreef:Dat heet inflatie Dexter, en heb je in Nederland ook last van. Als je het echt ingewikkeld wilt maken moet je dus verschillen in inflatie ook meewegen....
Ik bedoelde niet alleen inflatie, maar reele koopkracht. De prijzen kunnen in NL bv wel jaarlijks 2% gestegen zijn en bv in Thailand 5%, maar dat hoeft niet te impliceren dat jaarlijks dat verschil ook een daling in koopkracht zal zijn. Bij een gelijkblijvende wisselkoers, telt dan ook de gemiddelde inkomensontwikkeling mee. Als die jaarlijks 5% is, ligt dit boven de inflatie. Een soort van aangepast big-mac index dus