wat doe je met je spullen?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
henkieboy

wat doe je met je spullen?

Bericht door henkieboy »

Hallo allemaal, wij zijn bezig met de voorbereidingen voor een lange reis, nu vragen wij ons af hoe ga je met je rugzakken om als je s`avonds aankomt bij je hostel? Zijn daar kluizen te huur?Moet je zelf sloten aanbrengen aan je rugzak en deze dan vastzetten aan je bed? Als je voor enkele dagen op dezelfde plaats blijft kun je dan overdag je rugzak achterlaten?
Bedankt alvast voor de moeite, gr henk en josé
Maarten

Bericht door Maarten »

Hey!

Ik ben eigenlijk alleen nog maar in Australië geweest. Mijn ervaring is dat het vastketenen van je backpack aan je bed absoluut niet nodig is..

Ik, en eigenlijk iedereen met wie ik tot nu toe op een kamer heb gezeten, laat zijn backpack gewoon naast zijn bed staan. De meeste hostels hebben in de kamer een locker, die je emt je eigen hangslotje op slot kan doen. Daar leg je je kostbare dingen in zoals paspoort etc. De rest laat je gewoon lekker in je grote rugtas zitten. Wie wil nou jou kleren jatten?

Als je ergens langer blijft, kun je gewoon je backpack in de kamer achterlaten terwijl je overdag weg bent. Is tot nu toe nog nooit iets uit gestolen. En mijn paspoort heb ik of bij me of ligt in de kluis.

En mocht het hostel geen kluisjes hebben in de kamer zelf, dan hebben ze zeker een gratis kluis bij de receptie.

groetjes Maarten
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Je grote backpack kunt je gewoon in de kamer laten staan, dit doet eigenlijk iedereen. Als je je daar veiliger bij voelt kun je 'm op slot doen met van die kleine hangslotjes, of met een wat groter slot aan het bed vastmaken. Maar je kunt je wel afvragen of dat veel uithaalt, met een mes is je tas natuurlijk zo open... Ik zou aanraden om alleen spullen in de kamer te laten liggen waarvan het geen echte ramp is als ze gestolen worden. Al het andere (Ipods, camera, geld, paspoort...) moet je afgeven bij de receptie, in een kluisje stoppen of bij je dragen.

Een slotje mee is dus wel een goed idee om een kluisje op slot te kunnen doen, maar voor m'n backpack heb ik ze alleen op t vliegveld gebruikt.

In Azie en andere gebieden waar je waarschijnlijk een eigen kamertje hebt in plaats van een dorm, moet je ook voorzichtig zijn. Het komt nog wel eens voor dat er iemand een 'reserve' sleutel heeft of gewoon een gat in het dunne muurtje maakt. Dus ook daar: alles wat je echt niet kwijt wil raken meenemen, in een kluisje, of afgeven bij de receptie.

De meeste backpackers worden na een tijdje vrij makkelijk met hun spullen, maar je hoort evengoed regelmatig verhalen over gestolen spullen... Leg je waardevolle spullen in ieder geval niet voor het grijpen als je gaat slapen. Ik heb wel eens gehad dat er de volgende ochtend iets weg was (maglite), samen met wat kamergenoten die vroeg waren uitgechecked.

Ten slotte: eigenlijk spreekt dit toch allemaal wel voor zich. Wees voorzichtig met de spullen die je niet kwijt wil raken en verder... have fun!!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

boven staande tips zijn goed!

dit is wat wij deden:
We hadden altijd slotjes op onze grote rugzak. op alle ritsen. je kunt cijfesslotjes kopen waarvan je zelf de cijfercombinatie kunt samen stellen waardoor je maar 1 code hoeft te onthouden.
Waarom altijd alles op slot?
Ja, inderdaad...als ze echt bij je spullen willen dan kunnen ze de boel opensnijden.
Maar het is vooral om de de "verleiding" om eventjes rond te neuzen in je tas de kiem in te smoren.
In arme landen is die verleiding soms simpel weg te groot voor het schoonmaakpersoneel. en in sommige backpacklanden is die verleiding zelfs te groot voor je mede reiziger!
Deze "gelegenheidsdieven" zullen je tas niet opensnijden.... dus met je slotjes heb je toch wat bereikt!

Verder hadden we ook altijd een slotje op de dagrugzak voor als je in een drukke stad op straat loopt. Zakkenrollers zijn enorm handig..en ook hier schrikt een slotje ze af!.

we gebruikte zelden een kluisje. We hadden dan ook bijna niets van waarde bij ons. ook papieren kunnen vervangen worden.....en worden niet snel gestolen.
Wil je iets achterlaten bij de receptie dan is het nog steeds verstandig om je spullen te beveiligen...tegen de recetionist.
In veel aziatiache landen doen ze een krant om je spullen, die ze dicht tapen en jij moet daar dan met koeienletters je naam om schrijven. Het is dan voor iedereen meteen duidelijk als iemand het pakketje heeft willen openmaken. Een eenvoudige maar effectieve methode. Wij hadden voor in kluisje een heel klein flexibel tasje mee....waar wedereom een slotje op kon.

slotjes zijn ook geen overbodige luxe op je bagage als je vliegt! je kent de verhalen wel van mensen die spullen in hun tas vonden die ze er zelf neit in hadden gedaan. Maar in sommige landen ( ik meen usa) mogen ze die slottjes weer openbreken om in je tas te kijken?!?!? logisch..ik weet het niet? maar er is dus een hele kleine kans dat het je een keer een slotje kost.

vastketenen is eigenlijk alleen handig als je bagage moet achterlaten in een redelijk toegankelijke "bagage storage" of aan het bagage rek in de trein of bus die regelmatig stopt en je ook even je ogen dicht wilt doen.
We hebben hem niet veel gebruikt...maar wel genoeg om hem een volgende keer weer mee te nemen. Het geeft toch wat rust..en dat is veel waard

verder nemen vrijveel mensen hun waardevolle spullen mee naar bed! dit is soms zeker de moeite waard.
In een slaaptrein in China ga je lekker op je geld en je papieren liggen, in een dorm met iemand die net heeft verteld dat ie geen geld meer heeft voor de volgende bus...neem lekker je geld mee naar bed!

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
aussiemichiel
Contacteer:

Bericht door aussiemichiel »

Het is natuurlijk maar wat je zelf wilt en hoe veilig je je voelt. Het is natuurlijk altijd wel mogelijk dat er iets gestolen gaat worden en dat je iemand tegen komt die geinteresseerd is in je spulletjes. Ik had zelf geen zin tijdens het reizen om alles telkens overdreven te beveiligen.
Ik zorgde er gewoon voor dat mijn backpack altijd dicht was en mijn spullen nooit door de kamer slingerde. Ik heb mijn tassen nooit op slot gedaan, behalve als ik ze moest laten vervoeren.

Ik denk ook dat je veel gelegenheidsdieven tegenkomt en die stelen alleen iets als ze iets zien liggen wat ze willen hebben. Dus laat nooit iets slingeren en zorg er gewoon voor dat je spullen opgeborgen liggen.
Maar maak je niet constant druk over je reisartikelen. Ze zijn allemaal vervangbaar en zorgen maken je reis niets plezieriger. Ik ben er namelijk van overtuigd dat veel mensen zich onnodig zorgen maken over hun spullen en als je er minder mee bezig bent, geniet je meer van andere zaken.

Ik zou persoonlijk gek worden van het slot op mijn tas iedere keer open maken en dichtmaken. Het is maar hoe je je voelt bij je kamergenoten en in het hostel.
bolletjeom
Reisexpert

Hi Michiel

Je hebt helemaal gelijk dat alles vervangbaar is en je gewoon niet te veel waardevolle spullen mee moet nemen.

De hele slotjes constructie hadden we bedacht voor het reizen. Het werd routine en we zijn het blijven doen. We vonden het helemaal niet lastig om spullen op slot te doen. Je voordeur is thuis toch ook op slot?

Wat wijzelf er een groot voordeel van vinden is dat je altijd in 1 oogopslag kan zien dat er niemand aan je spullen is geweest.....
EN
Dat als we wat kwijt zijn we er vrij zeker van konden zijn dat we het dan zelf kwijt hadden gemaakt! En dat kwam vaker voor dan ons lief was :lol:
Maar zoeken naar iets in je tas terwijl je zeker weet dat het er nog ergens in moet zitten zoekt een stuk lekkerder dan als je je afvraagt of het misschien gejat is.

overigens zijn wij in alle arme landen niets "kwijt" geraakt maar zijn we 2 keer bestolen in Australie!!!
Zo zie je maar weer dat je nergens een pijl op kunt trekken

groetjes rudi
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Da's een goeie bolletjeom :-). Heb ook heel vaak de hele kolerezooi ondersteboven gegooid, omdat ik iets niet meer kon vinden. In alle gevallen had ik die dingen op slimme plekjes gestopt die ik me niet meer kon herinneren. Nee, nooit iets gejat dus, maar die paniekaanvallen van "is het nou gejat" kan ik missen als kiespijn :-).
Simba
Vakantieganger

Re: wat doe je met je spullen?

Bericht door Simba »

Goed, slotjes dus! :)
Waar kan ik dergelijke slotjes goedkoop kopen? Enter ik een Perry/Bever, of hebben jullie je slotjes bij een Halfords o.i.d. geregeld?

Fijn zo'n forum, kom hier een hoop dingen tegen waar ik normaal pas op bestemming aan zou denken!
bolletjeom
Reisexpert

Simba
Vakantieganger

Bericht door Simba »

Juist, ja, dat was mijn vraag :)

Thanks!