Wat is de minimum leeftijd om te kunnen reizen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Ewoud

leeftijd en nog wat andere vragen

Bericht door Ewoud »

Ik loop sinds een aantal weken met het idee in mijn hoofd om na mijn eindexamen (over 2 jaar :P) een aantal maanden "Down under" the gaan.
Daarna wil ik verder gaan met mijn studie. Nu heb ik een aantal vragen:

1. ik ben dan 19, is dat een beetje jong of zijn er meer mensen die dit op die leeftijd al doen?

2. Zijn er mensen die ook hun studie weer op gepakt hebben na DE reis? was dit moeilijk?

3. ach...dat schiet me straks vast weer te binnen :P

alvast bedankt!!

Ewoud
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hey Ewoud,

Het is zeker te doen wat je in je hoofd hebt zitten, maar je moet wel je zaken goed regelen. Dus dat je weet wat je wil hoe en wanneer. Wanneer je voor een jaar naar australie gaat en je schrijft je niet op tijd in voor je nieuwe opleiding en je word niet aangenomen word de kans klein dat je het ooit nog zult gaan doen.

Zelf ben ik ook enige tijd weg geweest en ben daarna weer een nieuwe opleiding gestart. In het begin is het even pittig om weer in het ritme te komen, maar je hebt in ieder geval genoeg energie opgebouwd wanneer je zo lang weg bent geweest om er weer tegen aan te gaan.

19 is niet te jong, je mag vanaf 18 een Work and Holyday visum aanvragen dus je vind mensen van 19 tot ergens in de 30. Wel zo leuk eigenlij?!
mnq

Bericht door mnq »

hoi

ik ben vorig jaar wezen backpacken, na mijn vwo, en ik was ook negentien. het is me bijzonder goed bevallen. de meeste mensen die ik tegenkwam waren wel een paar jaar ouder dan ik, maar in principe maakt dat natuurlijk niets uit. dit schooljaar ben ik begonnen met studeren en tot nu toe gaat het wel goed. soms heb ik wel zoiets van, in australie was het veel gaver en mooier weer, en minder vervelende dingen die je per se moet doen. maar dat krijg je denk ik toch als je een heel gaaf jaar hebt gehad.

succes in ieder geval. en denk er vast over na hoe je alles gaat financieren.

monique
*Carmen*

Bericht door *Carmen* »

He Ewoud,
ik ben blij met je vraag, ik vroeg mezelf namelijk hetzelfde af.
Ik wil volgend jaar naar Australie als ik klaar ben met vwo en ben dan pas 18... dus NOG een jaartje jonger =)
Maar we zijn dus niet de enigste jongeren met deze ideeen gelukkig!
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

18 of 19 kan prima, er zijn zat anderen van die leeftijd. Het hangt vooral van jezelf af, of je er klaar voor bent! De meeste mensen zou ik zo rond de 21, 22 schatten, maar er zijn er dus genoeg die jonger of ouder zijn. Leuk toch!
anoukje

Bericht door anoukje »

Hee allemaal,

Ik wil ook volgend jaar na mijn eindexamen een aantal maanden down under gaan. Alleen heb ik een beetje het probleem dat ik pas in november 18 word en dan pas mijn visum kan aanvragen, dat kan alleen nogal verschillen in hoelang je aanvraag duurt: 3 dagen tot 4 weken ongeveer (dat laatste in het geval ze extra controle willen doen ofzo) Ik wil dan wel zo vroeg mogelijk in november weg maar heb natuurlijk wel een visum nodig, is het makkelijk een ticket te vinden met een vertrekdatum die je kan weizigen? iemand ervaring met deze dingen?

Anouk
Lijn

Wat is de minimum leeftijd om te kunnen reizen?

Bericht door Lijn »

Weten jullie misschien hoe het zit met minimum leeftijden wat betreft het binnenkomen van landen?
Ikzelf ben nu 16, en zou graag na mijn HAVO diploma, wanneer ik 17 ben, meer van de wereld willen zien, waarbij je moet denken aan een aantal maanden backpacken door bijv. Australie.
Ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Jullie zouden me al een eind opweg helpen door me info te kunnen geven over de leeftijden.
Is er hier bijv. iemand die al met 17 heeft gereisd en me hier iets over kan vertellen?

Liefs
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

In een heel aantal landen maakt het niet zo veel uit hoe oud je bent, waaronder australië. Maar het hangt er ook vanaf wat je wil. Want wil je een WHV (work and holiday visa) dan moet je 18 jaar zijn. Maar wanneer je alleen wil reizen en niet wil werken dan kun je op een toeristen visum 3 maanden het land in. Wanneer je dan na 3 maanden weer het land verlaat naar bijvoorbeeld Nieuw Zeeland kun je daar ook weer een aantal maanden verblijven en vervolgens je ronde weer afmaken in Australie.

Ook in Nieuw Zeeland moet je 18 jaar zijn om een WHV aan te vragen.
Lijn

Bericht door Lijn »

Ik zou graag gaan rondtrekken, en ondertussen hier en daar wat werken wellicht. Zou het onder een WHV vallen als je bijv. een maand op 1 plek blijft, daar werkt, en vervolgens weer verder trekt?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Lijn schreef:Ik zou graag gaan rondtrekken, en ondertussen hier en daar wat werken wellicht. Zou het onder een WHV vallen als je bijv. een maand op 1 plek blijft, daar werkt, en vervolgens weer verder trekt?
klopt, betaald werk wel te verstaan. Maar wooff weer niet ( dan werk je om je verblijf te bekostigen )

Je kunt ook het beste in Nederland werken omdat je hier beter betaald wordt en er minder hard voor hoeft te werken dan daar.
JTL

Bericht door JTL »

hallo,

Gelukkig ben ik al wel 18, wat wel scheelt bij dit soort dingen. Ik wil volgend jaar ook gaan reizen, maar toch zit ik nog wel met wat twijfels. Ik heb het idee dat de meeste jonge reizigers(na de middelbare school) te vinden zullen zijn in Australie.

Australie lijkt me leuk en is zeker een optie, maar op dit moment zou ik liever naar Z-Amerika gaan. Ik ben al in Azië geweest met mijn familie, maar toen viel me wel op dat de meeste backpackers daar toch wel boven de 20 waren. Nou hoop ik tijdens het reizen natuurlijk wel wat leuke medereizigers tegen te komen, maar als ik zelf een van de jongste ben is er misschien niet zo'n klik met reizigers die al achter in de twintig zijn. Dat er meer mensen van mijn leeftijd naar Australie gaan zou toch wel een goed argument voor een keuze tussen de twee continenten. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen? Zit ik fout of maakt de leeftijd toch weinig uit?

Alvast bedankt :)

Ps. Lijn, ik hoop dat deze post je topic niet verstoort, ik dacht het gaat allebei over leeftijd, dus ik plaats het hier. Overigens denk ik dat 17 of 18 weinig uitmaakt in het land zelf, al moet je inderdaad goed kijken naar dit soort dingen als een werkvisum. Succes :wink:
Laatst gewijzigd door JTL op 14 jan 2008 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Beste JTL,

Ben zelf een paar jaar geleden in Zuid-Amerika geweest en was toen 22. De meeste reizigers die ik tegen ben gekomen waren toen wel wat ouder. Het grootste gedeelte is zou ik zeggen tussen de 25-35.

Dit lijkt mischien niet zo leuk, maar eigenlijk was het helemaal geen probleem. Nu ben ik 26 en heb in Nepal een maand goed optrokken met mensen van 41 dus leeftijd zegt soms echt weinig. De meeste gesprekken zijn eigenlijk helemaal niet leeftijd gebonden en als je wil feesten moet je gewoon de goede plekken uitzoeken.

Als je naar Zuid-Amerika wil zou ik me zeker niet door de leeftijd laten tegen houden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Lijn

Bericht door Lijn »

Bedankt voor de hulp!

Heeft iemand misschien een overzichtje van landen en hun bijbehorende leeftijd wat betreft uitgaan/reizen/werken voor mij?
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ook zit ik in over hoeveel geld ik moet hebben gespaard voordat ik over anderhalf jaar vertrek. Ik zou het liefst 6 maanden weggaan, naar Australie en Azie.
In Australie kan ik dus niet werken, wat zou betekenen dat ik in Azie de andere 3 maanden zou moeten werken. Kan iemand me hier meer over vertellen?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

niet om onrust te stoken maar ik heb een gevoel. niet gebaseerd op echte feiten maar meer op mijn algemene kennis van wetten, verzekeringen, etc etc
ik denk dat het nog wel eens een probleem kan zijn om te reizen onde de 18 jaar!!

je bent dan namelijk minderjarig. Ik vraag me af of er niet landen zijn die daar moeilijk over doen
verder is het zo dat je ouders volledig verantwoordelijk voor je zijn wanneer je minderjarig bent...ook financieel!! en dan moet je niet denken dat ze verplicht zijn om je reis te betalen maar wel alle kosten die voortvloeien uit jouw acties
dit is iets waar verzekeringen graag gebruik van maken. het kan dus zijn dat als je al een reisverzekering kunt krijgen wanneer je onder de 8 bent dat ze in geval van uitbetalen het proberen af te schuiven op je ouders en hun verzekering
iets om zeker even uit te zoeken

verder kan ik me voorstellen dat sommige landen van een minderjarige meer info eisen wat betreft je verblijfplaats en een ticket terug
informeer is bij het ministerie voor buitenlandse zaken, afdelinge reizen
www.minbuza.nl
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Piene17

Minimum leeftijd

Bericht door Piene17 »

Hoi Reizigers,
Ik ben Piene van 16. Dit jaar ga ik waarschijnlijk mijn HAVO-diploma halen. Maar aangezien ik op dit moment nog geen studiekeuze kan maken, lijkt het me geweldig om een jaar te gaan reizen. Het liefst naar Australië. Een paar vragen:
- Is het mogelijk om op je 16e al te gaan reizen/backpacken en doen dit er meer?
- Is het überhaupt veilig om als 16 jarig meisje daar alleen rond te lopen?

Graag tips en ervaringen :)

Groetjes, Piene
Plaats reactie