treinen timetable China ?

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
RemcoB
Reiziger

Re: treinen timetable China ?

Bericht door RemcoB »

Dank aan Wizard en Hildo!

Maakt het qua hygiëne nog uit eigenlijk?
Seeker

Bericht door Seeker »

hildo schreef:
RemcoB schreef:Bij hard slaap je met 6 mensen in een soort open gang en bij soft met 4 op een kamer. Met mijn vraag bedoel ik meer wat de ervaren mensen aanraden. Ik heb bijvoorbeeld wel eens gehoord dat een hard sleeper veel authentieker is omdat je dan met echte Chinezen in contact komt, maar misschien is dat ook wel in een Soft sleeper. Ook hoor ik wel eens dat het matras van een hard sleeper wat korter is waardoor wat langere mensen iets ongemakkelijker liggen. Het prijsverschil is meestal 2 tot 3, en vandaar de vraag, wat raden de ervaren reizigers nou aan.
Ik heb altijd een hard sleeper genomen in China. Als je met de lokale bevolking in contact wilt komen, dan is een hard sleeper de place to be. In de soft sleeper zul je waarschijnlijk voornamelijk toeristen tegenkomen. En zoals wizzard al zegt, het prijsverschil is het niet waard.
Spreken ze dan wel Engels? Anders communicatie moeilijk, op internet is het makkelijk de mensen die Engels kunnen daar kom je wel in contact mee, maar die het niet kunnen of google translate maar uiteindelijke houdt het op zeg maar, ik zelf wil in de 3 maanden die ik nog heb voor ik vertrek, gewoon iemand uit China beter leren kennen en deze tijdens mijn reis bezoeken.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

RemcoB schreef:Maakt het qua hygiëne nog uit eigenlijk?
Softsleeper is over het algemeen misschien net wat schoner, maar heel veel maakt dat niet uit. Grootste verschil zijn meestal de toiletten, zoals eerder al aangegeven heb je bij softsleepers meer kans op westerse toiletten in plaats van schietbanen, en sowieso maken er 1/3 minder mensen gebruik van, dus die blijven gedurende de rit meestal wat schoner.
Seeker schreef:Spreken ze dan wel Engels? Anders communicatie moeilijk, op internet is het makkelijk de mensen die Engels kunnen daar kom je wel in contact mee, maar die het niet kunnen of google translate maar uiteindelijke houdt het op zeg maar, ik zelf wil in de 3 maanden die ik nog heb voor ik vertrek, gewoon iemand uit China beter leren kennen en deze tijdens mijn reis bezoeken.
Chinezen die Engels spreken zijn nog altijd zeldzaam, dus ongeacht of je hard- of softsleeper reist, het is een kwestie van dom geluk. En anders moet je creatief zijn. Ik heb nu al een paar keer iemand sudoku's geleerd, zonder dat we ook maar een woord met elkaar konden uitwisselen. Kaartspellen doen het ook altijd goed, vooral als niemand de regels begrijpt. En anders kan je altijd nog proberen aan de hand van een phrasebook een "gesprek" te voeren. Maar een echt gesprek voeren zal dan toch last blijven.

Misschien in die resterende 3 maanden een spoedcursus Chinees volgen? ;)
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Seeker schreef:Spreken ze dan wel Engels? Anders communicatie moeilijk, op internet is het makkelijk de mensen die Engels kunnen daar kom je wel in contact mee, maar die het niet kunnen of google translate maar uiteindelijke houdt het op zeg maar, ik zelf wil in de 3 maanden die ik nog heb voor ik vertrek, gewoon iemand uit China beter leren kennen en deze tijdens mijn reis bezoeken.
In de hard sleeper zitten vaak studenten of mensen die bij een groot (internationaal) bedrijf werken en die spreken over het algemeen wel Engels. Het zal niet het beste zijn en je kunt een hoop chingels verwachten, maar met handen en voeten kom je een eind!
Seeker

Bericht door Seeker »

WizardOfOss schreef:
RemcoB schreef:Maakt het qua hygiëne nog uit eigenlijk?
Softsleeper is over het algemeen misschien net wat schoner, maar heel veel maakt dat niet uit. Grootste verschil zijn meestal de toiletten, zoals eerder al aangegeven heb je bij softsleepers meer kans op westerse toiletten in plaats van schietbanen, en sowieso maken er 1/3 minder mensen gebruik van, dus die blijven gedurende de rit meestal wat schoner.
Chinezen die Engels spreken zijn nog altijd zeldzaam, dus ongeacht of je hard- of softsleeper reist, het is een kwestie van dom geluk. En anders moet je creatief zijn. Ik heb nu al een paar keer iemand sudoku's geleerd, zonder dat we ook maar een woord met elkaar konden uitwisselen. Kaartspellen doen het ook altijd goed, vooral als niemand de regels begrijpt. En anders kan je altijd nog proberen aan de hand van een phrasebook een "gesprek" te voeren. Maar een echt gesprek voeren zal dan toch last blijven.

Misschien in die resterende 3 maanden een spoedcursus Chinees volgen? ;)
Zal ik er dan direct een spoedcursus bij doen: Hoe versier je Chinese vrouwen lol, die meiden zijn geweldig tot dat ouders plots met een belagelijk hoog bedrag aan komen als je met ze wilt trouwen, en ik me maar afvragen hoe die Chinese mannen dat doen.

Trouwens ik denk dat ik eerst in Guangzhou begin en dan naar of Taiwan, maar dan moet ik dubbel entry hebben of naar Shanghai direct, en vanuit daar naar Xian en daarna naar Peking en als ik terug naar zuiden ga naar Chengdu denk ik.

Of heb je wat suggesties ik wil sowieso Shanghai en Xian en Peking zien.
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Mijn route is Peking, Shanghai, Xi'an, Chengdu, Kunming en Hong Kong,

Je zou hem in grote lijnen omgekeerd kunnen doen. Dus starten in Guangzhou (naast Hong Kong), dan Xi'an, Shanghai en Peking, en vanuit Peking een vlucht naar Taiwan.
Seeker

Bericht door Seeker »

RemcoB schreef:Mijn route is Peking, Shanghai, Xi'an, Chengdu, Kunming en Hong Kong,

Je zou hem in grote lijnen omgekeerd kunnen doen. Dus starten in Guangzhou (naast Hong Kong), dan Xi'an, Shanghai en Peking, en vanuit Peking een vlucht naar Taiwan.
Ik moet weer eindigen in Guanghzou, want ik heb retour naar Guanghzou.
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Hoelang heb je de tijd?
Seeker

Bericht door Seeker »

Van 1 Augustus tm 28 Augustus. Lijkt me genoeg tijd om minimaal 4 a 5 steden te doen, maar moet wel trein tijd eraf halen, dus ga niet in een keer naar Peking, gewoon geleiding noordelijk gaan ofzo en dan weer terug.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Die route van RemcoB lijkt me een prima uitgangspunt als je verder nog niks van China gezien hebt, niet voor niets is een dergelijke route ook vaste prik bij bijna alle grot reisorganisaties.

Verdere opties:
- tussen Beijing en Xi'an zou je een tussenstop in Pingyao kunnen maken, een leuk oud ommuurd stadje wat nog niet helemaal overgerestaureerd is.
- Kunming zelf is zover ik weet niet zo boeiend (al ben ik er slechts een paar uur in een hotel geweest, wachtend op een vertraagde vlucht waarvan we elk moment bericht zouden kunnen krijgen), maar van daar uit kan je wel naar bijvoorbeeld Lijiang of Dali. Gruwelijk toeristisch, maar wel met een reden: het zijn beiden gewoon verdomd leuke stadjes.
- vanuit Kunming terug naar Guangzhou zou je wellicht via Yangshuo kunnen gaan. Zelfde verhaal als de twee bovenstaande plaatsjes, het is vooral in de zomer stampvol met (vooral Westerse) toeristen, maar de omgeving is domweg niet te overtreffen. En ga in bijvoorbeeld oktober, dan zijn alle westerlingen weer verdwenen en is het er heerlijk relaxed.

Taiwan zou ik gewoon voor een volgende reis bewaren, in China zelf is al zo onwaarschijnlijk veel te zien dat je die 4 weken makkelijk vol krijgt.
Seeker

Bericht door Seeker »

Okay ik ga eens beginnen binnenkort een reisschema te maken, maar RemcoB zijn schema zoiets had ik inderdaad ook in gedachten, maar ik ga wel zeker paar dagen in Guangzhou zijn. En een budget van 1500 a 2000 euro voor niet bierdrinkend Nederlandere zal wel genoeg zijn he?

Ik hoop alleen dat mijn bagage geen probleem gaat geven ik heb namelijk alleen een trolley en mijn schooltas met speciaal laptop vak. Maar tot nu toe heeft die trolley nog geweldig gedaan, ik hoefde tenminste niks te dragen zo.
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Zeg maar Remco inplaats van Remcob ;).

Om je nog een extra idee te geven van hoe ik het aanpak:

Ik ben van 2 juli tot 23 juli in China met deze route:

Beijing
Beijing
Beijing
Beijing
Shanghai
Shanghai
Shanghai
Xi'an
Xi'an
Xi'an
Xi'an
Xi'an
Chengdu
Chengdu
Kunming
Kunming
Kunming
Hong Kong
Hong Kong
Hong Kong
Hong Kong

Mijn budget per dag in china is 72€, dit is inclusief alle treinen en een domestic flight, maar exlusief vlucht heen en vlucht naar Vietnam. Per dag heb ik 10-15 euro aan eten begroot, hotel/ hostel 20 euro per nacht, bezienswaardigheden 10 euro per dag, overig 10 euro en een buffer van 20%.

Ik ben het trouwens eens met Wizard om Taiwan voor een andere keer te laten bewaren. Ik wilde in eerste instantie ook naar Tibet, maar je moet oppassen dat je niet alleen maar aan het reizen bent en je geen dag speling over houdt. 5 dagen Xi'an is misschien wat aan de lange tijd maar ik wil graag die bergen daar in.

Hopelijk heb je hier wat aan.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

RemcoB schreef:Zeg maar Remco inplaats van Remcob ;).

Om je nog een extra idee te geven van hoe ik het aanpak:

Ik ben het trouwens eens met Wizard om Taiwan voor een andere keer te laten bewaren. Ik wilde in eerste instantie ook naar Tibet, maar je moet oppassen dat je niet alleen maar aan het reizen bent en je geen dag speling over houdt. 5 dagen Xi'an is misschien wat aan de lange tijd maar ik wil graag die bergen daar in.
De berg (hua shan) bij Xi'an is fantastisch! Eigelijk moet je 's nachts al beginnen om met zonsopgang al boven te zijn. Ik zou trouwens Kunming schrappen als je alleen van plan bent om in de stad e.o. zelf te blijven. Daar is niet veel te zien en ben je met 2 dagen wel klaar. Dan zou ik eerder in de buurt van Chengdu blijven (bijv Songpan) en een dagje naar Leshan gaan.
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Ik heb begrepen dat je een mooie boottocht in Kunming kunt maken. Maar met de dagen Chengdu en Kunming moet ik nog spelen. Mocht ik krap komen dan ga ik van Chengdu rechtstreeks naar Hong Kong.

Ik wil inderdaad die berg op Hua Shan. Zo te horen heb jij daar ervaring mee? Ik heb begrepen dat je 4 toppen op kunt gaan maar dat het soms wel gevaarlijk kan zijn, is het snachts dan wel te doen? Heb je misschien nog meer info voor me over het begaan van die bergtoppen?
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

@ Remco, zou beginnen in Shanghai niet handiger zijn? Of komt dat met de vlucht niet uit?
Plaats reactie