Tips voor reisschema Maleisië & Borneo

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Eris

Re: Maleisisch Borneo: de moeite waard?

Bericht door Eris »

Hartstikke bedankt!

Ik ga inderdaad nog eens even goed verder kijken en misschien proberen om toch een extra week uit te trekken ervoor... maar de knoop is iig doorgehakt, ik ga er sowieso naartoe! :)
Karen87

Maleisië / Borneo

Bericht door Karen87 »

Hallo,

Aankomende zomer gaan wij drie weken rondreizen door Borneo. We hebben al heel wat informatie op internet gelezen en denken een goede route gevonden te hebben. Vanuit KL naar Kuching, daarna door naar Kota Kinabalu, vervolgens vrij snel door naar Sandakan, weer terug naar Kota Kinabalu om daar de laatste dagen op het strand door te brengen en vervolgens terug te vliegen naar KL.
Wat we iig willen zien / doen:
- longhouse bezoeken, Bako National Park in Kuching
- stranden, duiken, cultuur, Mount Kota Kinabalu in Kota Kinabalu
- Rivier en turtle Island & Orang Oetang reservaat bij Sandakan

Iemand nog verder tips / aanvullingen voor ons?

Alvast bedankt!
lennart

Re: Maleisië / Borneo

Bericht door lennart »

hey

Ik ben vorig jaar in maleisie/ borneo geweest. Toen leek het me ook wel leuk om turtle island te bezoeken.
Maar bij een tourbureau bleek dat turtle island al een geruime tijd van te voren was volgeboekt. Dat bleek ook zo te zijn voor de accommodatie op mount kinabalu zo te zijn. Dit zal je dus van te voren al moeten boeken.

Groetjes
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi,

Ik had een heel bericht getypt maar zie net dat er bij het plaatsen iets mis is gegaan....... hierbij nogmaals (deze keer kort) een aantal tips:

- Wij vonden Bako leuk, maar Mulu NP leuker, m.n. de Pinnacle trek was zwaar maar wel erg leuk om midden in de jungle te overnachten (laat je niet voor de gek houden, je hoeft niet in de rivier te wassen er zijn ook douches. Zorg wel voor een muskietennet! Je kan ze huren maar er zijn er maar een paar en er zijn heel veel bijen en andere vliegjes en beestjes) en het uitzicht vanaf de top is fantastisch.
- Oerang oetangs kan je ook bij Kuching doen. Dit is veel goedkoper dan Sandakan en volgens mensen die ook bij Sandakan geweest waren leuker omdat het veel minder massaal is.
- Als je een strak reisschema hebt is het inderdaad verstandig Mt Kinabalu vantevoren te boeken (overnachting op de berg).
- Turtles rechtstreeks bij de beheerder van het park boeken is veel goedkoper dan via een toeroperator. In tegenstelling tot Mt. Kinabalu was er binnen 1 a 2 dagen plek toen wij informeerden. Beheerder heet Qrystal Quest (contactgegevens staan in Lonely Planet).
- Bij Kota Kinabalu heb je een paar eilandjes voor de kust. Verwacht geen ongerepte eilandjes, met name in het weekend kan het erg druk zijn. Wij hebben bij de chinese supermarkt voor €8 een tent gekocht en 3 nachten gekampeerd op Pulau Mamutik. Met een beetje geluk ben je dan 's avonds de enige op het eiland (muv de park medewerkers die op het eiland wonen) en kan je 's ochtends lekker snorkelen voordat de meute arriveert. Er is overdag een cafe waar je eten en drinken kan kopen. Douche en WC zijn aanwezig op het eiland. Nogmaals, reken overdag niet op enige rust of romantiek op het eiland. Rond 11 uur komen grote groepen voor een bbq lunch waardoor het halve eiland in een terras verandert. Camping permit koop je bij aankomst op het eiland.

Nu eerst maar eens even kijken of ik dit kan posten.....
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Hi

-Ik vond Bako erg de moeite waard. Niet overslaan! Zeker niet als je op je gemaak neusapen wilt zien.
-Mulu leek me ook geweldig maar ik kon in Miri geen groepje bij elkaar krijgen om de kosten van het vervoer erheen te drukken. alle vluchten zaten vol dus wilde ik in een paar dagen met een boot die kant op. Ik was er in December. Dus als je Mulu wilt doen tijdig je vluchten regelen!
-Orang Oetangs kuching vs sandakan. Bij kuching natuurlijkere omgeving maar volwassen dieren en hoeveel je ziet is afhankelijk van hoeveel fruit er in het wild te vinden is. Sandakan is soort dierentuin. De apen die nog niet gerehabiliteerd worden krijgen te eten en dat kan je gaan bekijken. Hier zie je dus de jongere dieren en niet de grote volwassen mannen.
Beide heeft zijn charmes.
-MT kinabalu van te voren reserveren. Onderschat de berg niet. bedenk je twee keer voordat je het gaat doen als het een paar dagen regenachtig is. Laatste stuk doe je in het donker over glad graniet langs afgronden.
Mocht je de berg niet opwillen dan is een bezoek aan het park bij de voet van de berg ook leuk voor een dag. of rij door naar Poring hotsprings
-Mocht je een raflesia willen zien bloeien dan zal je de hele reis overal navraag moeten doen en geluk hebben. ik heb hem uiteindelijk gezien bij Poring.
-Turtle island was volledig volgeboekt toen ik er was. op tijd reserveren dus!!
- vliegen met Airasia is op Bornoe soms goedkoper dan met de bus. Kijk eens of je naar Tawau kunt vliegen voor een supersupersuper fantastische snorkel ervaring bij sipandan. en een lekker strand. De stranden rond KK schijnen niet zo geweldig te zijn.
Ik heb voor €8 gevlogen van Taau naar KK
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Wat betreft Mulu:
Je hoeft niet zelf een groep te vormen. Als er meerdere mensen zijn dan deelt het park groepen in zodat je de kosten van boot en gids kan delen. Je kan vragen of er al meerdere mensen de trek geboekt hebben om er zeker van te zijn dat je niet de enige bent, maar het is een erg populair park/trek en vaak volgeboekt. Zeker vantevoren reserveren dus.

Vliegen tussen Kuching en Miri is ook aan te raden want vaak is dit goedkoper dan met de bus (bus is geloof ik 24 uur!!!!!!).

Voor Maleisie geldt dat je de meeste trips/tours beter vantevoren kan reserveren als je in het hoogseizoen gaat en ook buiten het seizoen is het verstandig om trips die je echt niet wil missen een week ofzo vantevoren te regelen. Wij waren begin juli in Kota Kinabalu. Mt Kinabalu was voor meer dan een week volgeboekt toen wij er waren, zoals gezegd konden we Turtle Island nog wel boeken. Mulu hadden we een paar dagen vantevoren gereserveerd wat wel slim was, want er was een groep mensen de dag voor ons naar het park vertrokken en zij wilden graag met z'n 5-en de trek doen, maar zij moesten 4 dagen wachten totdat er plek voor 5 was. Overnachting in Bako hebben we twee dagen vantevoren geboekt, maar dit zou ik ook zeker wat eerder boeken, helemaal als je een kamer voor 2 personen wil.
bolletjeom
Reisexpert

Je hoeft niet zelf een groep te vormen. Als er meerdere mensen zijn dan deelt het park groepen in zodat je de kosten van boot en gids kan delen.
niet IN het park maar OM ER TE KOMEN....aangezien er geen plek meer vrij was op een vlucht wilde ik met een boot. In Miri kon ik niet eens een fatsoenlijk toerburotje vinden. De enige die ik vond had verder geen mensen die ook wilde. mijn hostel was nagenoeg leeg. Vandaar dat ik nooit in Mulu ben geweest terwijl ik speciaal voor Mulu op Miri was gevlogen.
Karen87

Bericht door Karen87 »

Bedankt voor de reacties!!
We hebben nu een (redelijk) definitieve planning gemaakt.
Kuching - KK - Sandakan - Tawau.

Iemand ervaring met de Ibanstammen / longhouses in de buurt van Kuching? Hoe je dit het beste kunt regelen?

Trip op de Kinabatangan, hoe te regelen? Het beste via Uncle Tan? Of andere tips?

Iemand ook een indicatie van de kosten van dergelijke trips? Niet dat we het daar vanaf willen laten hangen, meer om een beetje een indicatie te krijgen.

Bedankt iig weer! :-)
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Hi Karen,

We zijn naar Nature Lodge Kinabatangan geweest. Dat was prima, leuke gidsen bij de boottocht, net huisje om te slapen met uitzicht op de rivier. Bolletje is er ook geweest. Misschien kan zij haar mening ook geven.

Wij betaalden eind Juni 2009 voor 2 personen voor een 2 persoons hut met eigen badkamer inclusief busticket van Kota Kinabalu naar de Nature Lodge (de bus dropt je onderweg waarna je opgepikt wordt door een busje van de lodge) 740 ringit voor 2 personen (dus 370 pp) voor 3 dagen 2 nachten inclusief ontbijt, lunch en diner. Dat is ca. €155. HIer zit ook een aantal boottrips, nachtwandeling en wandeling overdag bij (dat is een standaardpakket dat ze aanbieden). We hebben dit rechtstreeks bij het kantoor van Nature Lodge in Kota Kinabalu geboekt (zit in het centrum in hetzelfde gebouw als de organisatie die de accomodatie op Mt. Kinabalu beheert) en toen wel afgedongen. Uiteindelijk kregen we voor de prijs van twee dorm bedden een eigen 2 persoonshutje met badkamer en het busticket van KK naar het pick-up punt (ik weet niet meer precies wat hier de waarde van was). HIervoor hoefde we niet heel veel moeite te doen. We hadden zelf het idee dat het nog wel goedkoper zou kunnen.

Nasalis Larvatus Tours Sdn Bhd
Lot 226 2nd Floor, Wisma Sabah,
Jalan Tun Abdul Razak
88000 Kota Kinabalu, Sabah

Je kan ze ook mailen.
bolletjeom
Reisexpert

zoal Robin al aangaf ben ik daar ook geweest.
Ik heb bewust niet bij uncle tan geboekt. Daar gingen zoveel mensen naar toe dat het me te massaal leek. heb later mensen gesproken dat ze er met 5 bootjes tegelijk op uit trekken en achter elkaar aan varen.

Ik ben in 2007/2008 geweest (letterlijk nieuw jaar) en kan wel opzoeken wat het me heeft gekost maar de prijs van Robin is recenter. Ze deden een (gratis) pick-up bij
Sepilok Jungle Resort.
Dorm 20 ( 4.10 euro).
5 minuten lopen van het Orang utan centrum. 1 van de mooiste plekken waar je als backpacker kunt verblijven. Een enorme tuin/park met wandelpaden en er is een restaurant.
super handig dus als je de dag ervoor naar de orang utans wilt.
Ik kan beide locaties echt aanraden!
bolletjeom
Reisexpert

ik heb het opgezocht. ik heb €70 betaald. wel voor een dormbed en pick-up in sepilok. Misschien dat daar het verschil in zit of ook daar schieten de prijzen omhoog.
Maar een verdubbeling in een 1,5 jaar tijd lijkt zelfs mij wat veel
elinehoenderdos
Reiziger
Contacteer:

Bericht door elinehoenderdos »

Ik zit momenteel voor twee maanden in sepilok en het toeristenplatform is inderdaad een beetje een dierentuin, letterlijk aapjes kijken, maar het blijft wel gaaf om die beesten in het echt te zien. Er zijn 2 voedertijden. Om 11 uur en om 15 uur. S ochtend is het veeeel drukker en heter omdat de zon Dan op het platform schijnt. S middags minder mensen, minder herrie, dus ik zou aanraden om s middags te gaan. Het platform gaat ongeveer 45 minuten van te voren al open
. Mensen worden vaak boos als ze geen of weinig apen te zien krijgen, maar beseffen niet dat dat juist een heel goed teken is. Dat betekent namelijk dat ze Hun eigen eten kunnen vinden. Anyway, sepilok is leuk om te doen maar hou het grote plaatje wel voor ogen!
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

bolletjeom schreef:ik heb het opgezocht. ik heb €70 betaald. wel voor een dormbed en pick-up in sepilok. Misschien dat daar het verschil in zit of ook daar schieten de prijzen omhoog.
Maar een verdubbeling in een 1,5 jaar tijd lijkt zelfs mij wat veel
De prijs die ik noemde van €155 was voor 2 personen, dus dat ligt wel in lijn, is €77,50 pp voor 2 persoonshuisje en bus vanaf Kota Kinabalu.....
Karen87

Bericht door Karen87 »

Super bedankt voor de reacties! Daar kunnen we zeker iets mee. Zijn er toch wel over na aan het denken om dat dan via de organisatie te doen die jullie gekozen hebben.
Robin, heb je ook een emailadres? En vanuit KK wordt je opgehaald en richting Sandakan (rivier gebracht)? We wilde namelijk in eerste instantie een vlucht boeken die kan op, maar dat is nu dus niet meer nodig?
Ook iemand ervaring met het beklimmen van de Mount Kota Kinabalu? Ikzelf twijfel er nog over ;) WElke fysieke gesteldheid moet je ervoor hebben?
Bedankt iig weer!!!
bolletjeom
Reisexpert

ik heb het bewust niet gedaan. waarom perse 2 dagen afzien als je daarna toch met je hoofd in de wolken zit..haha
Op zich is het een berg die te doen is. maar je moet wel een paar dagen een berg op lopen. dit moet je wel liggen. het is geen wandeling over de hei ;)
Ik zou in iedergeval willen zeggen: denk goed na wat je doet als het regenachtig weer is. Niet alleen is het niet leuk om uren te moeten lopen in de regen maar het laatste stuk is tegen het onverantwoordelijk gevaarlijke aan qua glad graniet langs afgronden. Als het droog is geen enkel probleem

1 seconden googelen op Nasalis Larvatus Tours brengt je naar hun website waar je gewoon hun emailadres kunt vinden
http://www.nasalislarvatustours.com/contact.php
Plaats reactie