Transmongolie Express

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: TME Mongolie China Tibet Nepal India

Bericht door hildo »

Februari/Maart is denk ik best wel koud in Rusland & Mongolie. In de trein heb je er niet zo veel last van, die wordt gewoon naar 25+ graden gestookt. Ik weet niet of je dan nog sneeuw ed hebt. Als het er is dan is het wel enorm leuk om te doen. Zeker het baikelmeer, daar zal wel ijs liggen maar of het bevroren is is vraag 2. Drie weken China is best wel krap. Je moet dan je TTP van te voren proberen te regelen bij een Guesthouse in Chengdu. De vraag is of dat in deze tijd nog zo makkelijk gaat als vroeger. Anders kost het je waarschijnlijk 5 werkdagen. Dan wordt het wel erg rennen. Als je wilt wennen aan de hoogte, dan zou ik volgende schema beetje aanhouden. Je kunt dan nog kijken of je onderweg nog stopt in o.a. Datong.

[*]Beijing 4 dg
[*]Xi'an 2 dg (Meer als je naar de kloosters op Hua Shan wilt)
[*]Xiahe 3 dg (de graslanden, tiger lake, klooster)
[*]Langmusi 2 a 3 dg (inclusief reistijd, klooster, skyburialsite)
[*]Langmusi-Chengdu 2 dg (met stop in Songpan)
[*]Chengdu 5 a 6 dg (permit regelen+leishan ed)

Voor je tweede optie zit je in het hoogseizoen in China. Je moet dan direct je treinkaartjes kopen, want die zullen erg snel gaan! Als je niet van de kou houd, dan is die planning denk ik wel beter! ;)
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

hildo schreef:
[*]Beijing 4 dg
[*]Xi'an 2 dg (Meer als je naar de kloosters op Hua Shan wilt)
[*]Xiahe 3 dg (de graslanden, tiger lake, klooster)
[*]Langmusi 2 a 3 dg (inclusief reistijd, klooster, skyburialsite)
[*]Langmusi-Chengdu 2 dg (met stop in Songpan)
[*]Chengdu 5 a 6 dg (permit regelen+leishan ed)

Voor je tweede optie zit je in het hoogseizoen in China. Je moet dan direct je treinkaartjes kopen, want die zullen erg snel gaan! Als je niet van de kou houd, dan is die planning denk ik wel beter! ;)
Ok, dus jou advies is eigenlijk om een weekje langer over China te doen, toch!? Goed idee :)
Ik heb helemaal niets tegen kou hoor, hou ook erg van de winter dus dan is de eerste optie misschien juist wel handig. Ik was alleen bang dat Mongolie dan misschien heel erg moeilijk te bereizen is.. maar dat komt vast goed. Zit ik ook niet in het hoogseizoen in China (dat klinkt erg druk ...) Als je het zo bekijkt is optie 1 van feb tot aug misschien juist wel weer handiger! Moet ik alleen nog ff kijken naar het regenseizoen in India..

Super bedankt voor de tips!
Selalu mencari...
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Als je in de winter gaat moet je van te voren beslissen of je naar Olkhon eiland wilt. Als het ijs smelt, dan is er geen verbinding met eiland meer. Zomer -> ferry en in de winter -> over het ijs. Ik dacht die periode ongeveer in maart lag. Maar zeker weten doe ik het niet.

Een weekje erbij in China, maakt je leven zeker een stuk makkelijker :) Maar ook dan blijft het een groot land. Je hebt ongeveer een weekje nodig voor je TTP en dat kun je toch het beste in Chengdu proberen te regelen als je vrij wilt rondreizen in Tibet.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Heel erg bedankt voor je tips!
Selalu mencari...
Will
Reisexpert

Re: Transmongolie Express

Bericht door Will »

De TME-tickets zijn ondertussen zo goed als in orde.
Volgende stap: de visa :-)

Hier kwam ik tot de vaststelling dat ik helemaal nog geen reisverzekering heb. Kan iemand mij hiermee helpen, want na een dagje surfen zie ik door de bomen allang het bos niet meer...
Ik heb geen flauw idee waar ik op moet letten en wat belangrijk is.
Anyone?
jdeheij
Reiziger
Contacteer:

Bericht door jdeheij »

Ik heb de transsib in 2008 met een vriendin gehad. Een leuke ervaring!
Wij hebben destijds de fbto zorgverzekering genomen met buitenland optie. De meeste dingen worden vergoedt. Als reisverzekering heb ik gewoon ohra genomen. Niets speciaals maar had wel een dekking van 365 dagen.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

En verzekeren jullie jullie bagage?
Het duurste dat bij ons meegaat, is een fototoestel van pakweg 80€. Niet veel dus.
Is dat de meerprijs van het verzekeren waard?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoezo? bagage verzeker je toch niet los? Dat is toch een vast onderdeel van een reisverzekering?
Of ben jij in de veronderstelling dat een reisverzekering er is voor schade of vermissing van bagage?
Want dan zie je de veel belangrijkere reden om een reisverzekering te nemen over het hoofd en dat is als je voor een sterfgeval of iets anders ernstigs naar huis moet, of als je medische kosten maakt die de nederlandse verzekering niet vergoed (reddingshelicopters, operaties in landen waar het duurder is dan in NL)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Dat begrijp ik wel, hoor :-)

Maar de verzekeringsmaatschappij waar ik aan denk, laat je de keuze. Je kan kiezen om enkel je 'persoon' te verzekeren (http://www.vab.be/nl/producten/reisbijs ... mpact.aspx), maar je kan daarbovenop ook nog eens je bagage verzekeren (http://www.vab.be/nl/producten/reisbijs ... agage.aspx).
Nu is de vraag dus of het wel nuttig is die verzekering voor bagage te nemen.

Je moet maar eens op die twee linkjes klikken. Dan zal je wel zien wat ik bedoel :-)
bolletjeom
Reisexpert

is het nuttig? hangt er vanaf waar je heen gaat. in sommige landenis het risico wat groter dat je al je zooi in 1 keer kwijt bent. Vergis je niet in de kosten om je hele uitrusting opnieuw aan te moeten schaffen.
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Een dilemma dus :-)
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Update (voor wie het wilt weten :) ): Tickets voor de TME zijn geboekt, evenals het vliegtuig richting Moskou.
Nu nog de verzekering en de visa!

Spannend *)
bolletjeom
Reisexpert

leuk man! veel plezier! en hou ons op de hoogte!
Ga je ook een blog bijhouden? hier op around the globe?
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Ik was van plan sowieso een zelfgeschreven 'dagboek' bij te houden. Of dat ook op een blog gaat verschijnen, hangt eigenlijk af van of we zin hebben om regelmatig naar een internetcafé te gaan. Moeilijk te voorspellen dus :-)
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

De verzekering is ondertussen ook al een paar dagen in orde en alle papieren zijn opgestuurd richting Trans-Sputnik om de visa aan te vragen.
Rest ons nog enkel af te wachten :-)
Plaats reactie