Eind dit jaar naar Australië: Wat & hoe!? HELP!

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
meisje_88

Eind dit jaar naar Australië: Wat & hoe!? HELP!

Bericht door meisje_88 »

Hallo allemaal, :W

Ik loop al een tijdje met het idee rond om eind dit jaar (december) voor een aantal maanden te gaan reizen door Australië en NZ (en eventueel Fiji maar dat ligt er heel erg aan of ik dat haal met mn budget). Ik ben elke dag op zoek naar informatie o.a op dit forum maar er is zoveel dat ik er gewoonweg niet uitkom. Nou hoor ik hier en daar dat organisaties als travel active je goed op weg kunnen helpen maar dat het ondertussen ook geldverspilling is omdat je je reis ook makkelijk zelf kan regelen. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen en daarom heb ik een aantal vragen:

* Ik wil mijn reis graag beginnen in Sydney en daar nieuwjaar vieren, maar nou hoor ik dat de accomodaties al vroeg volgeboekt zijn. Heb hier en daar al op internet gekeken maar kan weinig vinden. Mijn plan is namelijk om gewoon voor de eerste nachten een verblijfplaats te regelen en daarna ter plekke op de bonnefooi verder te zoeken. Is dit mogelijk? Of is het idd zo dat rond die tijd echt alles vol zit en je dus geen kans hebt op onderdak?

* Hoe zit het met appartementen in Australië? Ik ben niet zo van de hostels ondanks dat het vast heel gezellig en goedkoop zal zijn. Ik geef liever ietsje meer uit als ik daardoor wat meer privacy heb i.p.v op een slaapzaal te moeten overnachten elke dag. :z Is het makkelijk om ter plekke appartementen op te zoeken in de plaatsen die je tijdens je reis bezoekt en er gewoon heen te gaan om te kijken of er iets vrij is?

* Wat is volgens jullie de beste manier om binnen australië te reizen? Omdat de afstanden in australië enorm zijn heb ik begrepen dat je met de lowcost airlines zoals virgin blue gemakkelijk en goedkoop kan reizen. Is het verstandig om zo'n vlucht al in Nederland te boeken of ter plekke?
Zou het eventueel ook een optie zijn om bepaalde afstanden met de bus te doen of om een auto te huren om uitjes en tripjes te maken vanuit de plaats waar je verblijft? Kortom wat is aan te raden en hoe pak je het slim (en goedkoop) aan?

*Ik ben op dit moment van plan om te reizen (ongeveer 2 a 3 maanden australië en 1 maand NZ) en niet te gaan werken. Hoorde namelijk dat het vrij moeilijk kan zijn om aan werk te komen aangezien er ontzettend veel backpackers zijn die allemaal een baantje zoeken en er dus meer vraag dan aanbod is. Ik heb zelf 2 toeristische opleidingen gedaan alleen ik kan vrij weinig vinden over toeristisch werk in Australië. Weet iemand daar misschien meer over en wat de mogelijkheden zijn?

Het is heel wat leeswerk maar ik hoop echt dat iemand me hier op dit forum ook toch een klein beetje op weg kan helpen! Elke tip is welkom! Zo kom ik iig al wat verder! :Y

Groetjes!
dannydekoning
Reiziger
Contacteer:

Re: Eind dit jaar naar Australië: Wat & hoe!? HELP!

Bericht door dannydekoning »

Begin in Nieuw Zeeland! In januari is het er zomer! Als je er in april aankomt (vooral zuidereiland) wordt het wat aan de koude kant... Op die manier hoef je al niet warme/koude kleren mee te nemen

Maar...

Wij begonnen in Australie en zijn daar 3 maanden geweest ´bigD'. Van december tot februari. Hartje zomer dus. Meestal rond de 35 graden bij de eastcoast tot 50 graden in de outback daarna zijn we naar New Zealand gegaan voor twee maanden. Maart-April. In april werd het al een stuk kouder en meer regen en geloof me New Zealand is prachtig maar nog mooier als het zonnetje schijnt.

Maar als je eerst naar New Zealand gaat schijnt het dat als je in australie komt dat het allemaal wat tegen valt. Wij hebben velen backpackers op onze route door australie gesproken die ook eerst naar New Zealand waren geweest en zeiden meestal dat ze het allemaal qwa natuur tegen vonden vallen. Zoals de Great Ocean Road. Voor ons was dat natuurlijk geweldig want wij vonden Australie al super dus laat staan wat ons nog stond te wachten.

Uiteindelijk vonden we beide landen geweldig! New Zeland is inderdaad qwa natuur schitterend. Overal waar je rijd is het prachtig en langs de kust lijkt elke weg op de Great Ocean Road. Maar Australie heeft mijn hart gestolen en in de planning staat dat we over vijf jaar weer naar Australie gaan voor de West Coast.

Maar als het mogelijk is zou ik je aanraden om je trip een maand vroeger te boeken. Straalt in beide landen het zonnetje voor je . VERGEET NIET ALS JE EEN AUTO GAAT HUREN OM AIRCO TE NEMEN!

Auto huren:

Wij hebben in australie met een "van" van travelers autobarn de east coast afgereden. De outback tot aan sydney met een Wicked campervan. De "van" van travelers is comfortabel en lekker ruim. Het enige nadeel is dat je electriciteit nodig hebt (koelkast). Dus moet je vaak op een camping staan om deze op te laden. Dit kost voor twee personen meestal rond de 16 euro per nacht. Terwijl je met een wicked dit probleem niet hebt en je de optie hebt om wild te gaan camperen. Scheelt erg veel geld en zo kom je in contact met vele andere backpackers. Maar de wicked "vans" zijn niet al te beste auto's. De meeste zijn al 100 keer door heel australie gereden waardoor deze afgetrapt zijn. Wij hadden last van de geur van benzine als we het raam open hadden. Tja als je airco dan ook kapot is moet je toch iets van verkoeling hebben. Dus kiezen of stoned worden van de benzine dampen of het zweet voelen op plaatsen waar de zon niet schijnt. Al met al hebben we een mooie tijd gehad met de wicked campervan. Misschien waren we wat verwent doordat we eerst de campervan van travelers hebben gehad. Ik kan je niet zoveel vertellen over de spaceships. Heb ze gezien en op het eerste oog vond ik ze niet al te comfortabel. In ieder geval als je een auto gehuurd hebt en je gaat hem ophalen check check check of alles er in zit. Goede kussens bijvoorbeeld errugggggggggggggg belangrijk.

Goed hostel om te beginnen:

Hostels bestaan niet alleen uit grote zalen waar je kan slapen. Zo heb je in hostels ook kamers voor twee personen. Betaal je natuurlijk wel wat meer maar minder dan dat je een hotel boekt. Voordat wij gingen hebben we in Nederland de volgende aan te raden accomodatie geboekt: harbour city hostel. Mooi groot hostel, schone kamers en midden in het centrum. Hier zijn wij van onze flinke jetlag goed bijgekomen.

Adelaide - Great ocean road

Als je echt wilt genieten is drie weken tot vier weken genoeg. Wij vonden het zuiden echt super. Adelaide is een harstikke leuke stad waar je gratis fietsen kan huren en dan lekker de stad verkennen op de fiets. Is ook wel weer is een leuke afwisseling. De trip van Adelaide naar sydney is super. Naast de Great oceaan road (ongeveer 5 dagen) heb je nog vele andere plekken waar je echt moet geweest zijn! Je gaat door vele wijngaarden waar je natuurlijk het enige nuttigt. Wij vonden onder andere Victor Harbor, port elliot, robe erg leuke relaxte plaatsjes. Wij hebben ook overal wild gekampeerd dus scheelde veel geld en is natuurlijk erg gezellig als er meerder backpackers dit doen. Meestal sta je aan het eind van de avond met nog een paar backpackers. The great oceaan road is geweldig ook hier heb je weer erg leuke plaatjes onder andere Lorne. Melbourne en Sydney zijn ook geweldige steden waar je uiteraard een paar dagen voor moet uit trekken. !

Dit is een compilatie filmpje van de eastcoast van ons.

http://www.youtube.com/watch?v=ysb2OU4AWVo

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ysb2OU4AWVo[/youtube]
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij vonden Nieuw-Zeeland tegenvallen nadat we in Australië geweest waren 8-)
het is dus nogal persoonlijk, denk ik
N-Z is mooi en groen maar dat is schandinavië ook. Wij hadden al een dosis vulkanen gehad in indonesië en die waren mooier. We vinden het leuk om rond te rijden en onze ogen open te houden of we iets wilds zien. In N-Z is er geen wild. In Australië ging je wandelen en kwam je moeras walibie's tegen, en emoes en wombats. In N-Z een vogeltje

N-Z is mooi, begrijp me niet verkeerd maar ik vond Australië specialer.
Wij zijn december en Januari in N-Z geweest en hebben pech gehad met het weer. Het had zomer moeten zijn maar wij hebben veel regen gehad. Toch ben ik het eens met Danny dat je beter eerst naar N-Z kunt qua klimaat.

rond oud & nieuw zou ik zeker een hostel vastleggen in Sydney en wel voor meer dan 1 nacht!

je vraagt naar appartementen? ben je van plan om langer dan 1 week op 1 plek te blijven? want meestal zijn die pas interessant als je een maand wilt huren. Veel hostels hebben ook 1 of 2 persoonskamers en er zijn partyhostels waar je 's nachts beter mee kunt feesten omdat slapen lastig wordt maar er zijn ook hostels waar het een stuk rustiger is.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ben het met de anderen eens dat je qua weer wellicht beter eerst naar Nieuw Zeeland kunt gaan. Maar ik wilde ook Oud&Nieuw vieren in Sydney. Ik heb in januari/februari in Australie gereisd en in maart/april in Nieuw Zeeland. Je hebt daar dan gewoon lagere temperaturen en m.n. op het Zuideiland meer kans op regen. Welk land mooier is, is moeilijk te zeggen. Dat verschilt per persoon. Ik vond ze allebei mooi. In NZ de natuur en in OZ meer de enorme vlakten.

Rondom Oudjaar moet je in Sydney echt maanden van tevoren een slaapplek regelen. Wil je dat een paar weken van tevoren doen, dan zit echt alles al vol. Kijk eens in de hostelbase op deze site en zoek een leuk hostel uit waar ze ook 1 of 2 persoonskamers hebben. Want een appartement is inderdaad pas rendabel vanaf een maand huur.

Reizen kun je met het openbaar vervoer doen (bv. bus, trein) of je kunt een buspas kopen. Maar dat ligt erg aan het traject dat je gaat doen. Meerijden met andere backpackers is ook een optie. In hostels hangen vaak briefjes van reizigers die iemand zoeken die met hen mee wil rijden om zo de kosten te delen. Vanuit de Outback kan het handig zijn een ticket te boeken. Doe dit nog niet in Nederland, maar in Australie wanneer je weet wat je planning zo ongeveer zal zijn. Er vliegen meerdere maatschappijen, dus de kans dat je er niet meer weg komt, is klein. ;)
Er zijn ook allerlei organisaties die compleet georganiseerde toers aanbieden (bv.3 dagen Great Ocean Road, meerdaagse trips in de Outback, bijvoorbeeld http://www.waywardbus.com.au/). Je betaalt hier uiteraard meer voor, maar hoeft ook weinig zelf te regelen.
meisje_88

Bericht door meisje_88 »

Ontzettend bedankt voor de reacties en de tips! Had al eerder begrepen dat het beter is om eerst naar NZ te gaan ivm het klimaat maar dat betekend dat ik dus ruim een maand eerder moet gaan terwijl ik toch echt liever pas in december ga.. Zo kan ik zo lang mogelijk doorwerken en dus meer sparen..

Ik wist niet dat er hostels waren met 1 of 2 persoons kamers.. zal hier zeker naar gaan kijken. Een shared appartement leek me alleen wel prettiger om te verblijven vandaar. Dacht dat dat ook mogelijk was voor een aantal nachten. Ik wil maximaal 2 weken in Sydney blijven. Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het veel gezelliger is om in hostels te verblijven omdat je dan ook in contact komt met andere reizigers, maar had ergens gehoord dat het ook wel eens voorkomt dat reizigers in appartementencomplexen verblijven die ze daar dan ter plekke opzoeken om te kijken of er iets vrij is.

Twijfel tevens nog of ik het allemaal zelf zal regelen of toch georganiseerd zal gaan. Zo heb ik natuurlijk wel meer zekerheid en iets om op terug te vallen, ondanks dat het veel meer kost. Heb begrepen dat je dan via die organisaties ook georganiseerde tours kan boeken van meerdere dagen dus dat spreekt me wel aan! Ga zeker informeren bij wat organisaties! :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

joh, organisaties hoeven echt niet hoor!
Als je wilt kan het natuurlijk maar rondreizen en dingen regelen is supereenvoudig in Australië. als die rondreizen kan je ook ter plekke boeken. Scheelt je gewoon wel veel geld. En wanneer je daar mensen ontmoet kun je ook kosten delen.

ik vraag me af of je meer zekerheid hebt en waarop je dan terug wilt vallen? Wanneer je een goede reisverzekering hebt dan zijn die sos alarmnummers super behulpzaam. Daarnaast zijn reizigers heel sociaal. Als jij hulp nodig hebt hoef je het maar aan een wildvreemde reiziger te vragen en die zal je helpen. gewoon omdat diegene weet hoe het is om ver van huis te zijn en alleen.
Nadeel van georganiseerd kan juist zijn dat ze niet voldoen aan de verwachtingen die je hebt wat kan frustreren. En je bent je vrijheid kwijt om ergens langer of korter te blijven.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
elyanne
Vakantieganger

Bericht door elyanne »

Ik ben zelf net 2 weken terug uit Australië dus ik hoop dat ik je een beetje kan helpen. Grappig om nu eens een keer degene te zijn die de vragen beantwoordt ipv andersom. Want ik weet precies wat je bedoelt met de gigantische hoeveelheid informatie waardoor het af en toe veel ingewikkelder lijkt dan het is.

Ik ben samen met een vriendin gegaan en wij gingen via de organisatie Australian Backpackers. Dat was vooral luiheid eigenlijk. Achteraf gezien konden we het natuurlijk makkelijk zelf regelen. Maar als je hier zit dan weet je nog niet zo zeker of het allemaal wel goed gaat komen aan de andere kant van de wereld en dan heb je je eerste dagen maar liever goed geregeld. Ik vond het in ieder geval niet echt een probleem om meer te betalen als ik dan wist dat het goed geregeld was. Als je eenmaal in Australië bent kom je er al snel achter dat je echt wel bij je hostel kunt komen en dat je zelfs in Hong Kong de weg nog kunt vinden (waar onze stopover was). Maargoed, het belangrijkste is dat je een organisatie absoluut niet nodig hebt maar dat je het wel kunt doen als je het een beetje eng vindt en het geld ervoor over hebt. Je hebt dan toch iemand om op terug te vallen. :)

* Over de accomodatie in Sydney tijdens nieuwjaar; het is absoluut onzin dat alles weken/maanden van te voren volgeboekt is. Wij hebben zelfs een week van te voren pas geboekt. Maar dat is wel heel erg geluk hebben. Er waren 2 weken van te voren in ieder geval nog verschillende hostels beschikbaar. Het is wel aan te raden om het ver van te voren te boeken voor de zekerheid, dat bespaart je in ieder geval de stress die wij hebben gehad (maar ook de blijdschap als je dan een hostel hebt nadat iedereen zegt dat het onmogelijk is :P ). Voor maar een paar nachten boeken is niet verstandig (omdat als het eenmaal oud en nieuw is wel alles vol is) en in veel gevallen ook niet mogelijk. In de meeste hostels moet je in ieder geval 2 weken blijven zodat ze flink aan je kunnen verdienen. Gewoon lekker voor 2/3 weken boeken, want ik kan je zo wel vertellen dat het niet leuk is om de hele stad af te gaan op zoek naar een slaapplek. Een goed hostel in Sydney is trouwens The Palms, best wel onbekend maar heel gezellig. Je moet daar wel 3 weken blijven voor kerst en oud&nieuw maar het was voor ons maar 160 dollar per week en dat was voor een 4-persoons kamer wat niet eens de goedkoopste is. Heel erg goedkoop aangezien de meeste hostels 300 dollar vragen tijdens kerst/oud&nieuw. Ze hebben wel als regel dat je er eerder moet zijn geweest of je iemand kent die er eerder is geweest dus als je dat wilt dan kun je mij gewoon noemen. Enige nadeel is dat het in Kings Cross zit, kan mij persoonlijk niets schelen, maar het is niet echt de beste buurt van Sydney ;) .

* Wij wilden zelf eerst ook een appartement zoeken omdat we lang in Sydney bleven maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan dus ik kan je niet echt helpen daarmee. Volgens mij was al eerder gezegd dat je in hostels ook 2-persoonskamers hebt.

*Wij gingen vanaf Melbourne naar Cairns met de bus, en vliegen Sydney-Auckland Cairns-Darwin en Darwin-Perth. Met de bus reizen is verschrikkelijk en ik kan het niemand aanraden maar het is wel goedkoop. Vliegreizen zijn handig voor de stukken waartussen je niets hoeft te zien. Maar de oostkust moet je eigenlijk wel met de auto of bus doen zodat je alles kunt zien. Het noorden is volgens mij niet zo boeiend maar de westkust is ook heel mooi en heel populair is de great ocean road van Melbourne naar Adelaide dus ook dat zou je met de auto moeten doen eigenlijk. Vliegreizen kun je daar wel boeken, is allemaal lekker goedkoop. Wij hebben onze vluchten via de organisatie geboekt.
Wat de meeste backpackers doen is een buspas kopen waarmee je van bijv. Sydney naar Cairns kunt en tussendoor zo vaak (en lang) kunt uitstappen als je wilt. Zo'n pas is bijv. 6 maanden geldig. Langere afstanden kun je met het vliegtuig doen.

Sorry maar op de laatste vraag kan ik niets zinnigs zeggen.
Het belangrijkste wat ik je kan vertellen is dat het allemaal veel simpeler is dan het lijkt. Als je er eenmaal bent gaat het gewoon vanzelf. Vergeet niet dat er elk jaar weer ontzettend veel backpackers zijn waardoor er genoeg mensen zijn die fulltime bezig zijn met backpackers helpen met alles wat ze maar willen weten en willen doen. Mensen die in hostels werken bijvoorbeeld, of reisbureaus.
Veel succes (en plezier!) met het plannen en laat ons weten hoe het gaat. :)
Plaats reactie