Malarone vs Lariam

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Sieniej

Re: Malarone vs Lariam

Bericht door Sieniej »

bolletjeom schreef:
Malarone genomen, maar heb zelfs mijn kuur niet uitgedaan wegens veel te veel bijwerkingen: nachtmerries, niet kunnen slapen, opgejaagd gevoel....
Hoewel ik er niet aan twijfel dat je last had van deze verschijnselen zijn het geen bekende bijwerkingen van Malarone. (ik wil dit alleen maar melden omdat het misschien mensen afschrikt om Malerone te gaan gebruiken)
Bijwerkingen van Malerone zijn zeldzaam. De meest voorkomende (1 op 1000) buikpijn, verminderde eetlust, diaree, mondzweren, maagpijn, koorts
(volgens mijn bijsluiter)
Ik pak net even mijn bijsluiter er bij en van de 16 bijwerkingen die je kan krijgen kan je dus ook slaapprobleem, ongewone dromen waarvan nachtmerries of hallucinaties, angst, depressie, paniek aanvallen en huilbuien.

Het is alleen wat minder gebruikelijk van Mallerone.

Ik ben ontzettend ziek geworden van Malarone. Ik dacht eerst dat ik de griep had. Vermoeid verkouden met hoesten en een beetje verhoging. Leek allemaal op een verkoudheidje en een griepje. Nou die heb ik vaker gehad en gaan wel na een paar dagen over. Eetlust wast daarnaast ook verdwenen. Maar na 3 weken was het geen snot wat er uit me neus kwam maar het leek meer pus. Ik kon niks anders doen dan in bed liggen. Mijn hoofd knalde uit elkaar en ik moest elke 30 minuten een halve liter snot snuiten. En elke dag ging het slechter i.p.v. beter.

Ik ben nog nooit zo ziek geweest in me leven. Tot dat je de bijsluiter leest en het ziet dat het door de Malarone komt. Ben meteen naar Vietnam gegaan (vanuit Laos, visa ging toevallig net die dag in). Niet die 7 dagen na slikken gedaan en ik voelde me meteen per dag beter.

Daar waar ik geen Lariam mag gebruiken heb ik geen keuze. Dus wanneer ik in Cambodia ben ga ik het gewoon nogmaals proberen en anders doe ik het maar zonder pillen.....
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wat vreemd dat mijn bijsluiter die dingen niet noemt??? je zou toch verwachten dat de bijsluiter hetzelfde is aangezien het hetzelfde merk is....
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Sieniej

Bericht door Sieniej »

bolletjeom schreef:wat vreemd dat mijn bijsluiter die dingen niet noemt??? je zou toch verwachten dat de bijsluiter hetzelfde is aangezien het hetzelfde merk is....
Dat is inderdaad wel erg vreemd..... ik heb deze in januari van dit jaar gehaald.
Ellen de Boer

Qreply

Bericht door Ellen de Boer »

Nooit meer lariam!

Voor onze rondreis door Afrika moesten wij een vaccin halen tegen malaria. Bij de GGD werd ons lariam aanbevolen. Zolang wij geen last hadden van psychische klachten konden wij dit middel veilig gebruiken. Wij zijn psychische gezonde jonge meiden van 23 jaar en hadden dus niet verwacht dat wij bijwerkingen zouden krijgen. Helaas, liep dit anders dan verwacht en werd onze reis één grote nachtmerrie.

We begonnen netjes drie weken van te voren aan het slikken van de lariam. We hadden in die drie weken in Nederland nergens last van. Pas na een paar dagen in Afrika begonnen we zeer heftige paniekaanvallen te krijgen. Deze paniekaanvallen bestaan uit: hyperventilatie, hartkloppingen, waanideeën, rusteloosheid etc. We hadden hier soms wel 3 uur achter elkaar last van en dat soms wel 5x op een dag, het was verschrikkelijk! De bijwerkingen kunnen vaak ook pas optreden tijdens de reis omdat Lariam vaak reageert op spanningen zoals het maken van een grote verre reis.

We hebben het nog 1,5 week kunnen volhouden maar waren op een gegeven moment psychisch en lichamelijk zo uitgeput dat we besloten hebben om onze reis af te breken. In Nederland hebben wij ook nog enige tijd last gehad van paniekaanvallen, helaas hebben wij door de Lariam en de combinatie van de zware reis een posttraumatische stress stoornis opgelopen. Hiervoor zijn we nu in behandeling bij een EMDR therapeut en hopen dat wij ooit weer van een vakantie kunnen genieten.

Voor ons nooit meer Lariam en wij hopen voor u ook niet. Zelfs mensen die dus totaal geen psychische klachten hebben kan het overkomen. Het risico is te groot, want 70% van de gevallen heeft last van psychische klachten.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat vervelend om te horen Ellen. Hopelijk is het allemaal tijdelijk en kun je ooit op een ander moment nog een keer je reis afmaken.

Hier is toch ook ooit iets van op TV geweest?
Ellen de Boer

Bericht door Ellen de Boer »

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie, ik hoop ook dat ik snel weer van een reis kan genieten.
Het is inderdaad op Tros Radar geweest, hierin raden ze mensen sterk af om Lariam te gebruiken helaas hadden wij deze uitzending niet gezien voor het gebruik van Lariam.
NocturneKiwi
Vakantieganger

Re:

Bericht door NocturneKiwi »

bolletjeom schreef:ik ben een Malerone aanhanger ;-)
het is inderdaad wat duurder. ( ik heb gehoord dat er ziektekostenverzekeraars zijn die het vergoeden!!!)
maar weer een stuk goedkoper wanneer je het terplekke koopt.
Over verzekeraars die het vergoeden: Achmea Zilveren kruis is er zo één! Je moet alleen wel opletten dat je naar een Meditel of Travelclinic gaat en dus niet naar de GGD. Misschien geld dit wel voor meer verzekeraars. Ik denk dat 't zeker loont om even op de site van je verzekeraar te kijken :)
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ik ben voor malarone. Ja malarone heeft ook bijwerkingen (je vermoord iedereen in je dromen, valt heel veel af door 'af en toe' een kotbeurt en buikloop :) ) en is duurder maar lariam is gewoon gevaarlijk :X
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Ik ben ook voor de malarone gegaan, maar heeft me niks gekost, beetje slim zijn met de zorgverzekering ;)
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Plaats reactie