politieke situatie Thailand & vliegtickets

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
liquid_ice

politieke situatie Thailand & vliegtickets

Bericht door liquid_ice »

Dat er politieke onrust is in Thailand mag duidelijk zijn, en als ik het nieuws mag geloven word het beetje bij beetje onrustiger.

Nu is al de noodtoestand uitgeroepen en staat het reisadvies op niveau 4 (van de 6)
zie: http://www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Land ... s_Thailand

Ik wil graag van de zomer naar Thailand, maar ben bang dat dit escaleert en er een echt negatief reisadvies afgegeven gaat worden.

Hoe zit het met de losse tickets in het geval er een negatief reisadvies word afgegeven?
weet iemand of je dan je geld kan terug krijgen, of hoe gaat zo iets?
bolletjeom
Reisexpert

Re: politieke situatie Thailand & vliegtickets

Bericht door bolletjeom »

daar heb je ten eerste een annuleringsverzekering voor nodig. de maatschappij gaat geen geld terug geven als er iets mis is in een land.

EN er moet echt een volwaardig negatief reisadvies uitgegeven voor Thailand door het ministerie van buitenlandse zaken.
4 stelt niet zo veel voor.
De noodtoestand is er met name om de regering daar meer recht te geven om op te treden. niet dat het nu zo enorm gevaarlijk is voor toeristen

minbuza zegt nu:
Samenvatting
In verband met de onzekere en instabiele politieke situatie wordt reizigers aangeraden, met name in Bangkok, extra waakzaamheid te betrachten, samenscholingen en demonstraties te mijden en zich goed te (laten) informeren over de actuele ontwikkelingen. In Bangkok zijn vergaande bevoegdheden aan het leger gegeven. De kans is aanwezig dat op korte termijn het leger zal optreden tegen de demonstranten.

Reizigers en Nederlandse ingezetenen in Thailand wordt aangeraden zich te registreren via de website van de Nederlandse ambassade in Bangkok (www.mfa.nl/ban), zodat zij in geval van een noodsituatie door de ambassade (onder andere per sms) bereikt kunnen worden. Reizigers wordt tevens aangeraden de informatie op deze website regelmatig te volgen.

Niet-essentiële reizen naar de vier zuidelijke provincies van Thailand, t.w. Pattani, Yala, Narathiwat en Songkhla, worden ontraden
Waakzaamheid en ontlopen van demonstraties lijkt me duidelijk. Het is vrij makkelijk om dit soort dingen uit de weg te gaan. Een demonstratie valt nogal op dus ga je niet kijken. Bangkok is een hele grote stad. 1 straat verderop merk je al niets meer van een demonstratie. Daarnaast in Thailand groot en zolang het alleen op een paar plekken rommelt in Bangkok hoef je je geen zorgen te maken

wanneer je naar de niet-essentiele reizen in de zuidelijke provincies kijkt. dat advies staat er al zolang als ik me kan herinneren omdat er incidenteel een bommetje afgaat in een minibusje. Vervelend natuurlijk maar enig idee hoeveel toeristen zich bevinden in dat gebied? al is het alleen maar om over land de grens over te steken met Maleisië
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Toen het in het najaar van 2008 onrustig was in Thailand wisten wij dat eerder dan expats die ik ken die in Thailand wonen. Bij de bezetting van het vliegveld destijds leverde het wel problemen voor reizigers op. Maar toen het in april 2009 weer onrustig was heb ik daar totaal niets van mee gekregen. Zoals Bolletjeom al zegt: als je het niet op gaat zoeken, is er vooralsnog weinig aan de hand.
liquid_ice

Bericht door liquid_ice »

Ik begrijp dat de situatie nog niet extreem gevaarlijk is ofzow.
Ik volg ook de reisverhalen vanuit Thailand een dar lees ik ook dat de mensen zich niet bedreigd voelen, maar daar gaat het niet over.

Het gaat erover, dat ALS je een ticket koopt en later word er een negatief reisadvies afgegeven, hoe gaat het dan?
kan je dan je ticket annuleren en je geld terug krijgen?
of ben je dan gewoon je centen kwijt?
bolletjeom
Reisexpert

daar heb je ten eerste een annuleringsverzekering voor nodig. de maatschappij gaat geen geld terug geven als er iets mis is in een land.

EN er moet echt een volwaardig negatief reisadvies uitgegeven voor Thailand door het ministerie van buitenlandse zaken.
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

waarom zou je je ticket annuleren? misschien dat in bangkok reizen en dingen bezoeken moeilijker wordt,
maar ik schat in dat buiten bangkok de mensen het zich niet kunnen verloorloven om 'het openbaar vervoer stil te gooien' --> oftewel, weinig aan de hand dus voor toeristen??
bolletjeom
Reisexpert

de vraag was voor het geval dat er een negatief reisadvies gegeven wordt door het ministerie.
En dat gebeurd niet snel.
Evelien1983
Wereldreiziger

Bericht door Evelien1983 »

Ik vlieg 20 april naar Bangkok. Echt blij word ik niet van al die berichten. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik gewoon als ik op Bangkok ben geland een ticket kan doorboeken naar Maleisië, dat was mijn plan toch al......

Ik reis alleen en gezien het feit dat ze weer vele wegen bezet hebben heb ik geen zin om er uren over te doen voordat ik in m'n hotel ben, dan liever doorreizen en rustig bijkomen aan het strand 8-)
bolletjeom
Reisexpert

je moet niet op de luchthaven van Bangkok een ticket gaan kopen (of lees ik het verkeerd?)
dan betaal je de hoofdprijs. kijk nu eens bij airasia of er nog iets leuks te boeken is
Evelien1983
Wereldreiziger

Nee dat is niet mijn bedoeling, maar dat heb ik er niet duidelijk bij gezegd ;)

Ik wil dus kijken of ik hier in NL al een ticket kan boeken naar Zuid-Thailand of Maleisië, Borneo, wat er goedkoop en redelijk aansluitend is op mijn vlucht (ik kom 's ochtends aan om half zeven).
Alleen dan moet ik dus als ik geland ben eerst door de douane, bagage ophalen en dan weer opnieuw inchecken, het is makkelijker als ik kan overstappen en dat mijn bagage automatisch over gaat en ik niet door de douane hoef, scheelt tijd (en een hoop gedoe denk ik). Maar ik weet dus niet of dat mogelijk is?
bolletjeom
Reisexpert

dat moet je vragen aan de maatschappij waarmee je vliegt. of die diezelfde dag nog ergens anders heen vliegen vanaf bangkok.
Wanneer je met verschillende maatschapijen vliegt zal je je bagage moeten ophalen en opnieuw inchecken
Evelien1983
Wereldreiziger

Oke! Ik vlieg met China Airlines en die vliegen die dag niet naar Penang. Bovendien is dat weer duurder, Air Asia is erg goedkoop.

Ik las in een ander forum iets over een visa on arrival, wat houd dat precies in? Ik kan neem ik aan gewoon door de douane, bagage ophalen en dan weer naar de incheckbalie gaan om in te checken voor de volgende vlucht?
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Je zult gewoon door de douane moeten gaan en dan je bagage oppikken want die pak je pas op naar de douane en dan ga je naar de balie van Airasia en check je opnieuw in. Je krijgt gewoon een stempel voor verblijf van 30 dagen en dus mag je gewoon het land in geen probleem. Daarna ga je weer de douane in en stempel je weer uit.

Trouwens ik ben zelf ook in Bangkok geweest met onrust en ik kan je vertellen dat je er niets van merkt daarnaast is er wel meer beveiliging en politie op de been. Ik heb met nog nooit onveilig gevoeld in Bangkok het is ook niet op de toerist gericht. Ik ben gewoon lekker gaan winkelen en naar de film gegaan daar zijn ook geen demonstraties.

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

hoewel ik me graag aansluit bij Moira schijnen de problemen op dit moment erger te zijn dan anders.
Veel rellen rond het Royal Palace en dus veel mensen op de been in de straten er om heen. Dit is 2 straten verwijderd van Ko San Road

heb me laten vertellen dat het verkeer daar hinder van ondervind waaronder alle bussen die toeristen nemen naar andere bestemmingen als het noorden of de eilanden.

maar.....dit kan over een paar dagen alweer over zijn hoor!
ikzelf zou nu gewoon nog steeds naar Thailand gaan. Helaas denken andere mensen er anders over en ga ik er maar vanuit dat mijn reis begin juni niet doorgaat ;(
Evelien1983
Wereldreiziger

Bedankt voor de reactie Moira en bolletjeom. Ik ga gewoon door de douane en dan opnieuw inchecken, ik heb van vorig jaar nog een plattegrond van het vliegveld liggen dus dat moet wel goed gaan komen. Nu nog even een goedkope vlucht vinden, dan kan ik die vanuit NL al boeken, hoef ik me daar ook geen zorgen meer om te maken.

Vorig jaar was ik rond deze periode ook in Bangkok en waren er ook rellen, ik heb me toen ook niet onveilig gevoeld maar het was irritant dat het hele ov plat lag en dan kan je als toerist toch weinig. Ik wil geen onnodig risico nemen dus ik begin mijn reis nu gewoon vanaf een andere plaats, terug vlieg ik zowieso ook vanaf Bangkok, dus alles wat ik daar nog wil zien verplaats ik maar even, hopelijk zijn ze over een maandje wel klaar met rellen ;-)
Plaats reactie