Met de auto naar Azië

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Kims
Reisexpert

Met de auto naar Azië

Bericht door Kims »

Hi,

Wij zijn van plan om met de auto (hopelijk een 4x4) van Europa naar Zuid-Oost Azië te reizen ^O^ We weten nog niet zeker welke route we gaan nemen of via Rusland, Monoglië, China of via het Midden-Oosten, India etc.

Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben, tips over visa etc of websites weten??

Alvast bedankt!!

Chris & Kim
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
kohraya
Reisexpert

Re: Met de auto naar Azie

Bericht door kohraya »

Geen ervaring, maar wel een goed boek over 2 kerels die hetzelfde deden: 'Azië zonder airco'.
Misschien een hulp in je zoektocht naar info.
http://www.rvi.be/rvi_master/reisboeken ... ndex.shtml
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ken een hele hoop mensen die dat gedaan hebben. allemaal ontmoet op een overland reunie. maar dat was in 2006
ik zal eens kijken hoeveel van die websites nog werken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
bolletjeom
Reisexpert

meer dan de helft van die sites bestaat niet meer :{

http://www.zeeuwsezijderoute.nl/
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Bedankt, ik zal er snel eens uitgebreid naar kijken. Leuk!

Ik heb eerder van jullie website gehoord. Volgens mij via vrienden die we in Nieuw-Zeeland hebben ontmoet die inderdaad van Europa naar Australie over land hebben gereisd. Zij heten Esther en Dave...zegt jullie dat iets?

Groetjes, Kim
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
bolletjeom
Reisexpert

ja dat zegt me iets!!! die hadden ook een leuke site en wij linkte naar ze.
het wereldje is zooo klein.

http://www.globusoverland.com/
dit was een zeer gave site over de reis over land met een VW busje van Nederland naar India en toen op de boot naar kaapstad en terug rijden naar Nederland. Nu is deze jongen bezig een bedrijf op te zetten om dit georganiseerd te doen voor mensen. Hij is op dit moment de zuid-amerika route ter plekke aan het voorbereiden. Mail hem eens met je vraag. Vind ie vast niet erg!
PvdVen

Bericht door PvdVen »

Hallo Chris & Kim,

Gaaf wat jullie gaan ondernemen! Hoe staat het met de voorbereidingen? Al een website?

Naast 'Azië zonder airco', is het boek 'Bestemming Beijing' ook een aanrader om te lezen. Een verslag van een stel die met een VW-busje naar China afreizen.

Ik zelf heb net deelgenomen aan de Red Sea Challenge en vanuit dezelfde organisatie vertrekt eind dit jaar de New Delhi Challenge (http://www.newdelhichallenge.com). Op die site is te zien welke route zij naar India afleggen.

Succes! Paco
eVeLiEnSkI
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eVeLiEnSkI »

Super handige info allemaal. Had ongeveer dezelfde vraag gesteld in Topic 'hippie trail', maar ga dus ook eens wat op websites rondsnollen. Bedankt alvast!
mfl

Bericht door mfl »

Hoi.
Ik heb hier ook een leuke informatieve site voor je.
Deze mensen zijn echt overal geweest.
Ook per 4+4 busje.
http://www.theworldisbeautiful.nl/

gr. Marco
flinkra

Bericht door flinkra »

Hallo allemaal,

Ook wij zijn van plan om met de auto naar Azië te reizen. Planning is om medio 2013 te gaan. Onze laatste info is te lezen op onze website:

http://www.asiacarchallenge.com

Groeten Alex
emiel&saskia

Bericht door emiel&saskia »

Hoi, Leuk onderwerp.

Wij zouden eerst ook zo gaan, en vertrokken zijn op 1 juli van dit jaar... Kwam iets tussen, nu rijden we ons rondje andersom en wordt het vanaf Mongolië de terugweg.
Graag zouden we ook China en Tibet ingaan met onze auto ? Maar zien op tegen hoge kosten !
Mensen idee hoe van Kirgizie naar Mongolie te gaan via China voor niet meer dan pakweg € 500,- extra voor de auto etc. ?

Mochten jullie onze website willen zien > http://www.slippersopreis.nl

groeten, emiel
michel

Re: Met de auto naar Azië

Bericht door michel »

Ja, mij het lijkt het super gaaf om zo'n avontuur om te gaan.
Maar ik ben benieuwd wat zo'n reis kost. Hoeveel geld ben je bijvoorbeeld kwijt aan benzine voor zo'n reis van 14.000km?
Argus

Bericht door Argus »

Hoi, net had ik al op een ander forum gereageerd, omdat ik zelf op zoek was naar informatie over Noord Afrika, maar ik heb zelf wat ervaring met Rusland / Mongolie, die misschien handig is om te weten. voor je gaat Daarom plak ik hieronder even mijn reactie:

Ik ben vorig jaar in twee bussen met 5 anderen naar Rusland en Mongolie gereden en dat was een bijzondere ervaring. Logistiek is het allemaal erg goed te doen, alleen je moet wel een goeie auto mee nemen. Liefst Jappaners als je die kant op gaat, want de enige mercedes die je ziet is een Toyota met mercedesster. Wij hebben onderweg ook stukken gehad aan een van onze oude Mercedes campers en hebben hem van Krasnoyarsk t/m Ulan Bator (Mongolie) moet trekken met de andere (kleinere) bus. Je kunt nog zulke goeie monteurs bij hebben (hadden wij ook), maar stukken zijn stukken en zonder onderdelen doe je niks. Schrik bovendien niet van de weg op dit stuk naar Irkoetsk, want die is volledig kapot gereden door Kamas trucks. Men is echter een nieuwe weg aan het aanleggen, maar dit zal nog wel even duren.

Verder moet je ook uitkijken bij de Russische grensposten, want Russische douaniers kunnen nergens om lachen. Alles is in het russisch geschreven en ze spreken geen engels. Als je vanaf Rezekne (Letland) Rusland inrijdt moet je oppassen met de slagboom, want die heb ik uitgereden, omdat ik dacht dat ik door mocht rijden. We hebben ook veel problemen gehad met filmen op de grens, terwijl we dachten dat we al in Rusland waren. Je hebt trouwens zakenvisum nodig voor Rusland en die kost zo'n 200 euro. Wij hadden dubble entry, maar die hadden we uiteindelijk niet nodig.

Het verkeer is vooral in Moskou buiten de ring erg en in Nizhny Novgorod in de spits is het een ramp, maar over het algemeen moet nergens een Europees wegensysteem verwachten. Ulan Bator is heel erg en wij hebben daar gelukkig niet veel meer moeten rijden. Als je van Kazan (zeer mooie stad) naar Perm rijdt moet je opletten, want daar verdwaal je heel makkelijk. We zijn langs allerlei zandpaden langs een rivier afgereden door allerlei Borat-achtige dorpjes, maar uiteindelijk kwamen we bij Izvehsk (halverwege perm) uit.

Omsk is een gevaarlijke stad (klinkt misschien sarcastisch, vanwege drs. P, maar het is echt zo). Er zijn veel krotten en op de weg naar Omsk toe (op zo'n 150 km voor de stad aan de linkerkant van de weg) zijn we opgelicht en bijna beroofd. Net na het bord 101 km naar Omsk zat een zatte bewaker met Kalashnikov, die wilde dobbelen. Ook het andere volk was er niet te vertrouwen. Alle andere bewaakte parkeerplaatsen in Rusland zijn echter wel veilig. Verwacht overigens geen medewerking in het Westen van Rusland en over het algemeen zijn ze in het oosten veel vriendelijker.

Zorg dat je een adres van een hotel/hostel vind in Moskou, zodat je niet op het vliegveld hoeft te slapen (na toestemming voor een slof cigaretten). Jekaterinenburg is zeer de moeite om een dag te blijven en de Kathedraal op het Bloed moet je gezien hebben. Heel de route is net zo vlak als Nederland en zelfs de Oeral is maar licht geplooid. Bij Krasnojarsk begint het meer op de belgische ardennen of lotharingen te lijken. Vergis je niet in de bergen rond het Baikalmeer, net na Irkoetsk doemen flinke passen op en de wegen zijn niet al te best. Je komt er wel makkelijk omhoog met de meeste wagens (behalve als je er een op sleeop hebt). In deze streek (tot de Mongoolse grens) zijn bijna geen Stoyanka's (bewaakte parkeerplaatsen) meer en dat kan een probleem zijn.

Naar Japan rijden moet ook goed te doen zijn, maar schijnbaar wordt de weg na Ulan Ude richting Vladivostok erg slecht. Dit is nog zo'n 2000 kilometer en als het zo slecht is als de weg naar Irkoetsk wens ik je veel succes. Vele honderden importtoyota's die vanaf de andere kant komen doen het echter ook, dus het kan wel. Er gaat een boot van Vladivostok naar Fushiki (tweemaal per week geloof ik) en ik heb dit redelijk uitgezocht omdat ik nog een keer met de trein naar Japan wil. Dit is wel te betalen, zeker als je met meerdere personen gaat. De boot zou niet al te luxe zijn en alleen couchette is te betalen. De reis duurt meer dan twee dagen.

Het allerbelangrijkste is, dat je checked hoe je van je auto af kunt komen. In Rusland is dit bijna onmogelijk, zoals ook Thomas al zegt. Om die reden wilden wij de auto perse in Mongolie krijgen. Echter zaten wij met een nieuw probleem toen wij in Mongolie aankwamen. Tijdens onze reis (augustus 2008) heeft de nieuwe Mongoolse regering een wet aangenomen om het wagenpark van het land te vernieuwen. Daardoor kwam er ineens een enorme belasting (5000 dollar / auto) op wagens van voor 1990 te liggen. Neem dus GEEN wagen voor 1990 mee naar Mongolie. Wij hebben de Mongolen met heel veel moeite voor de gek kunnen houden en de wagens in een overheidsdepot achtergelaten met het verhaal dat we die nog op kwamen halen. Je kunt dit ook proberen, maar het kost je heel veel moeite en je kunt volgens mij beter niet meer terugkomen in Mongolie. De mongoolse taxichauffeurs zijn over het algemeen goed te vertrouwen en sommige kunnen voor een kleine vergoeding veel voor je doen.

Ik zou afraden om met de auto naar China te gaan. Dit was tijdens onze reis niet mogelijk vanwege de Olympische spelen. Ook nu laat China geen buitenlandse auto's toe in haar land. Zelfs touroperators als tiara-tours ondervind hier problemen mee. Als het je wel lukt moet je het gehele stuk door China onder begeleiding rijden.

Ik zou overigens niet over de landen onder Rusland gaan, want dan zit je met veel visaperikelen, etc volgens de Mongolian Challenge rijders, die wij tegenkwamen. Douaneposten zijn niet de leukste plekken om een hele dag te verblijven.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als er trouwens nog iemand informatie heeft over auto's achterlaten in Syrie, Jordanie, Egypte of een ander land daar in de buurt (Israel, Westbank, Libie, etc.) dan zijn die meer dan welkom. Een van mijn reisgenoten wil die kant oprijden in januari en het verkopen/weggeven van auto's is altijd het lastigste punt.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
robert999666

Bericht door robert999666 »

hai, sorry misschien wat laat. :? maar zijn jullie nog steeds met de voorbereidingen bezig :?
ben geïntresseeerd, wil zelf ook met de auto naar thailand.
robert999666

Bericht door robert999666 »

hai chris en kim,

hoe vergaat het met jullie voorbereidingen voor jullie reis?
of zijn jullie al op pad?
als julllie al op pad zijn kunnen we jullie dan ook volgen??
en nog niet, hoever zijn jullie met de voorbereidingen?
ik ben zelf ook van plan om die reis te maken en heb al contact gehad met alex die ook die kant op wil.

mvrgr. peter

ps bon voyage.
Plaats reactie