Reis door Laos & Cambodja
Re: Laos+ Cambodja: wat niet + waarom?
uit bovenstaande post kun je dus ook opmaken wat ik links heb laten liggen.
phongsali was bijvoorbeeld te ver uit de route met mijn tijd. phonsovan (kruiken) ben ik niet heengegaan omdat het me gewoon geen flikker aan leek.
ratanakiri enzo ook overgeslagen vanwege tijd maar ook omdat het toch regenzeisoen was en de wegen daar dan slecht begaanbaar zijn, iets waar jij dus ook rekening mee moet houden!
In principe heb ik gewoon de 'bananapancake-trail' gevolgd met hier en daar een uitstap. dit is het makkelijkst te bereizen en doet de 'highlights' aan. wat ik zou doen als ik nu terug zou gaan is langs de oostkant van laos reizen; heel weinig bezocht en een stuk avontuurlijker!
phongsali was bijvoorbeeld te ver uit de route met mijn tijd. phonsovan (kruiken) ben ik niet heengegaan omdat het me gewoon geen flikker aan leek.
ratanakiri enzo ook overgeslagen vanwege tijd maar ook omdat het toch regenzeisoen was en de wegen daar dan slecht begaanbaar zijn, iets waar jij dus ook rekening mee moet houden!
In principe heb ik gewoon de 'bananapancake-trail' gevolgd met hier en daar een uitstap. dit is het makkelijkst te bereizen en doet de 'highlights' aan. wat ik zou doen als ik nu terug zou gaan is langs de oostkant van laos reizen; heel weinig bezocht en een stuk avontuurlijker!
amassakoul
- bolletjeom
- Reisexpert
klopt. alles wat maar een beetje interresant is ...daarmee bedoel ik de voor de hand liggende highlights waarvoor je besluit naar een bepaalde plek te gaan. Tempels, musea etc.ik snap dat je zegt dat je met 2,5 week alles wat maar een beetje intrerresant is gezien kunt hebben, rudi?!
Natuurlijk is een land bezoeken meer en kunnen mensen ervan genieten om 2 weken door hetzelfde dorpje te fietsen maar ik bedoelde dus dat hij alle hoogtepunten met gemak kan zien in de tijd die er voor heeft en dat hij dus nog heel veel tijd over houdt om rond te lummelen en zijn dagen te vullen met ronscharrelen.
10 dagen Siem Reap. dat kost een vermogen man! Wij werden echt veel gecontroleerd en we zijn ook bij heel ver weg gelegen hoopjes steen geweest.
Voor mij geldt dat ik op de derde dag tempels kijken niet zoveel oog meer had voor de tempels en alleen nog maar aan het kletsen was met de monikken of de doofstomme kindjes, Ook leuk...maar niet die $40 waard. kan ik ergens anders ook
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- bolletjeom
- Reisexpert
bij luang Prabang is waterval tat sae ook mooi!
aah ik hou van jullie.
dit is denk ik het laatste forum waarbij je niet direct 50 negatieve reacties krijgt als je een vraag stelt.
dank u zeer!
dit is denk ik het laatste forum waarbij je niet direct 50 negatieve reacties krijgt als je een vraag stelt.
dank u zeer!
bruno: geen probleem, voel je vrij alles te vragen!
bolletje; oké, je bedoelt de highlights, dan snap ik het. in je post leek je te zeggen dat de rest van cambodja niet interessant is. en gelukkig is er naast pp, sr en sville nog veel meer te doen dan alleen maar wat rond lummelen
wat betreft angkor; veel mensen worden idd tempelmoe. Ik vind de geschiedenis van de khmer echter boeiend en vond het erg bijzonder daar rond te dwalen. niet alles is misschien even indrukwekkend als de wat of bayon maar voor mij wel erg de moeite waard. ik moet erbij zeggen dat ik niet tien volle dagen bij de tempels ben geweest. ook wel andere dingen gedaan, ik had een pas voor 7 dagen (90 $ als ik me goed herriner, idd erg prijzig!)
bolletje; oké, je bedoelt de highlights, dan snap ik het. in je post leek je te zeggen dat de rest van cambodja niet interessant is. en gelukkig is er naast pp, sr en sville nog veel meer te doen dan alleen maar wat rond lummelen

wat betreft angkor; veel mensen worden idd tempelmoe. Ik vind de geschiedenis van de khmer echter boeiend en vond het erg bijzonder daar rond te dwalen. niet alles is misschien even indrukwekkend als de wat of bayon maar voor mij wel erg de moeite waard. ik moet erbij zeggen dat ik niet tien volle dagen bij de tempels ben geweest. ook wel andere dingen gedaan, ik had een pas voor 7 dagen (90 $ als ik me goed herriner, idd erg prijzig!)
amassakoul
Voor het Bolovenplateau kan je in Paksé ook een geweldige gids boeken bij Guesthouse Sabaidee2 (ook een leuke plaats om er te verblijven trouwens) . Die kerel kent er de streeks, neemt je mee naar koffie- en theeplantages. Koopt op de markt vanalles om je te laten proeven. Stopt aan watervallen, dorpjes en schooltje. Fantastische dag gehad daar. Daarna kan je de tour nog eens uitgebreider doen met de scooter.
Vanuit Paksé zijn er ook Tuktuk's die rijden naar Wat Phu.
Vanuit Paksé zijn er ook Tuktuk's die rijden naar Wat Phu.
- bolletjeom
- Reisexpert
neh, niet met de tuktuk vanaf Pakse naar Wat Phu
Lekker overnachten in Champasak en er dan op de fiets heen of daar een tuktuk regelen. Het dorpje Champasak is zo heerlijk rustig. met de meest fantastische uitzichten op de mekong!
a noux a guesthouse
wij zijn dus met een bootje (wel de kosten gedeeld met een paar mensen) van Champasak naar Pakse gegaan. Dit duurde wel iets langer dan met een busje maar het was een mooi stukje mekong. Ik heb hele grote delen van de mekong (in Laos) nu per boot gezien en dit stukje was toch weer anders. veel vissers op het water en mooie ronde rotsen.
stukje uit reisverslag en extra tip:
In Martins duitse guidebook staat iets over een ruïne 30 kilometer ten zuiden van Champasak. Voor vertrek moesten we natuurlijk onderhandelen met de Jumbo-meneer en die had eigenlijk niet zo'n zin in de ruïne bij Ban That.
"Very far" Jaja, dat weten we. Maar wat we niet wisten is dat de weg onverhard is en in sommige plaatsen echt los stuifzand. We zijn wel echt " off the beaten track" want iedereen langs de weg kijkt op. Jumbo's komen hier zelden en zeker niet met 3 toeristen er in. Voor ons is het heel leuk om te zien hoe deze afgelegen dorpjes erbij liggen en wat de mensen allemaal aan het doen zijn. Na heel veel stof happen (ach, ik hoest morgen wel weer een weg op) komen we eindelijk aan bij Ban That. Een dorpje met een Khmer Ruine. Als je Angkor Wat al eens hebt gezien is het niet echt indrukwekkend maar het is weldegelijk een Angkor bouwsel in redelijke conditie terwijl het nooit gerestaureerd is. We lopen langs het schooltje en kijken binnen. ( het is vakantie). Volgens Martin kan dit gebouw niet in gebruik zijn. Te vervallen. Maar er zit vers krijt op het bord en aan de muur hangt een papiertje met een mededeling van vorige week. Ik moet Martin gelijk geven dat het gebouw er uitziet alsof het op instorten staat. In Champasak heb ik alle schriften en pennen gekocht dat een winkeltje had. Die deel ik nu uit aan de kinderen die rondhangen bij het enige winkeltje/barretje van dit dorp. Al snel zijn er meer kinderen dan ik schriftjes heb maar Joon heeft ook pennen. Sommige kinderen beginnen te huilen als ze ons zien. Waarschijnlijk de eerste keer dat ze grote witte mensen zien. Ook een digitale camera is nieuw en eng maar wanneer de eerste kinderen doorhebben dat ze zichzelf kunnen terug zien willen ze allemaal op de foto.
Lekker overnachten in Champasak en er dan op de fiets heen of daar een tuktuk regelen. Het dorpje Champasak is zo heerlijk rustig. met de meest fantastische uitzichten op de mekong!
a noux a guesthouse
wij zijn dus met een bootje (wel de kosten gedeeld met een paar mensen) van Champasak naar Pakse gegaan. Dit duurde wel iets langer dan met een busje maar het was een mooi stukje mekong. Ik heb hele grote delen van de mekong (in Laos) nu per boot gezien en dit stukje was toch weer anders. veel vissers op het water en mooie ronde rotsen.
stukje uit reisverslag en extra tip:
In Martins duitse guidebook staat iets over een ruïne 30 kilometer ten zuiden van Champasak. Voor vertrek moesten we natuurlijk onderhandelen met de Jumbo-meneer en die had eigenlijk niet zo'n zin in de ruïne bij Ban That.
"Very far" Jaja, dat weten we. Maar wat we niet wisten is dat de weg onverhard is en in sommige plaatsen echt los stuifzand. We zijn wel echt " off the beaten track" want iedereen langs de weg kijkt op. Jumbo's komen hier zelden en zeker niet met 3 toeristen er in. Voor ons is het heel leuk om te zien hoe deze afgelegen dorpjes erbij liggen en wat de mensen allemaal aan het doen zijn. Na heel veel stof happen (ach, ik hoest morgen wel weer een weg op) komen we eindelijk aan bij Ban That. Een dorpje met een Khmer Ruine. Als je Angkor Wat al eens hebt gezien is het niet echt indrukwekkend maar het is weldegelijk een Angkor bouwsel in redelijke conditie terwijl het nooit gerestaureerd is. We lopen langs het schooltje en kijken binnen. ( het is vakantie). Volgens Martin kan dit gebouw niet in gebruik zijn. Te vervallen. Maar er zit vers krijt op het bord en aan de muur hangt een papiertje met een mededeling van vorige week. Ik moet Martin gelijk geven dat het gebouw er uitziet alsof het op instorten staat. In Champasak heb ik alle schriften en pennen gekocht dat een winkeltje had. Die deel ik nu uit aan de kinderen die rondhangen bij het enige winkeltje/barretje van dit dorp. Al snel zijn er meer kinderen dan ik schriftjes heb maar Joon heeft ook pennen. Sommige kinderen beginnen te huilen als ze ons zien. Waarschijnlijk de eerste keer dat ze grote witte mensen zien. Ook een digitale camera is nieuw en eng maar wanneer de eerste kinderen doorhebben dat ze zichzelf kunnen terug zien willen ze allemaal op de foto.
Backpacken van Noord naar Zuid Laos en naar Cambodja
Beste mede reisliefhebbers! Eind van het jaar gaan mijn vriendin en ik backpacken door Laos en Cambodja voor zo'n 4 weken. Heel veel zin in al! Het is leuk om van ervaringsdeskundigen te horen wat absolute must sees zijn dus kom maar op met suggesties
We hebben natuurlijk wel een LP en een Capitool reisgids achter de hand. We vliegen op Luang Prabang en willen dan via het noorden naar het zuiden backpacken en daar de grens oversteken naar Cambodja. Wat zijn jullie tips? En hebben jullie advies mbt de visa om Laos in te mogen en de oversteek van Laos naar Cambodja te maken? Ben benieuwd alle tips zijn meer dan welkom! Groetjes Remco 

Re: Backpacken van Noord naar Zuid Laos en naar Cambodja
Begin eens met het lezen van de reisinfo op deze site, je kunt al je vragen daar vinden.
4 weken voor Laos naar Cambodja is wel heel krap. Wij hadden voor alleen Laos al 4 weken nodig. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan de doorgaande weg volgen dus LP-vang vieng-vientianne-pakse-champasak - 4 duizend eiland dan cambodja kratie - PP -Siem reap. Probeer te kijken of je toch nog ergens tijd kunt maken voor iets bijzonders een homestay of dagtrekking bijvoorbeeld.
4 weken voor Laos naar Cambodja is wel heel krap. Wij hadden voor alleen Laos al 4 weken nodig. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan de doorgaande weg volgen dus LP-vang vieng-vientianne-pakse-champasak - 4 duizend eiland dan cambodja kratie - PP -Siem reap. Probeer te kijken of je toch nog ergens tijd kunt maken voor iets bijzonders een homestay of dagtrekking bijvoorbeeld.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reisexpert
Het stuk ten noorden van Luang Prabang is heel mooi. Maar... 4 weken is inderdaad niet heel veel.
Vanwaar vliegen jullie terug??
Je kan bv. van Luang Prabang naar Nang Khiaw gaan. Dacht dat dit 4 uur rijden was.
Ofwel gewoon LP, vang vieng, Vientiane, pakse en bolavenplateau en zo naar siphandone - don det
Onderweg naar Phnom penh kan je bv stoppen in kampong cham voor wat platteland
Vanwaar vliegen jullie terug??
Je kan bv. van Luang Prabang naar Nang Khiaw gaan. Dacht dat dit 4 uur rijden was.
Ofwel gewoon LP, vang vieng, Vientiane, pakse en bolavenplateau en zo naar siphandone - don det
Onderweg naar Phnom penh kan je bv stoppen in kampong cham voor wat platteland
-
- Reisexpert
- Contacteer:
4 weken is inderdaad erg kort. Ik had 5 weken nodig voor Laos en 2,5 voor Cambodja, dus je zal keuzes moeten maken.
Het hoogtepunt van Laos vond ik zeker Muang Ngoi Neua. Nong Khiaw (waar Zaratoestra het over had) was ook geweldig. Nong Khiaw ligt 4 uur rijden vanaf Luang Prabang en vanuit Nong Khiaw kan je alleen per boot in Muang Ngoi Neua komen. Verder zijn Luang Prabang, Vang Vieng (omgeving is geweldig) en de 4000 Islands een aanrader. Sla de steden Pakse en Vientiane over bij weinig tijd, je zal niet heel veel missen.
Visum voor Cambodja krijg je gewoon ter plekke bij de grens. In Cambodja is o.a. Angkor een must. Een dagpas is niet aan te raden, de meeste mensen nemen een 3 dagen pas om een goed beeld van Angkor te krijgen.
Het hoogtepunt van Laos vond ik zeker Muang Ngoi Neua. Nong Khiaw (waar Zaratoestra het over had) was ook geweldig. Nong Khiaw ligt 4 uur rijden vanaf Luang Prabang en vanuit Nong Khiaw kan je alleen per boot in Muang Ngoi Neua komen. Verder zijn Luang Prabang, Vang Vieng (omgeving is geweldig) en de 4000 Islands een aanrader. Sla de steden Pakse en Vientiane over bij weinig tijd, je zal niet heel veel missen.
Visum voor Cambodja krijg je gewoon ter plekke bij de grens. In Cambodja is o.a. Angkor een must. Een dagpas is niet aan te raden, de meeste mensen nemen een 3 dagen pas om een goed beeld van Angkor te krijgen.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Met zo weinig tijd zou ik niet naar Muang Ngoi Neua of Nong Khiaw gaan omdat je dan juist nog omhoog reist. Hoe leuk deze plaatsen ook zijn. Ik weet niet of de reizigers die je dit aanraden ook op het boloven plateu zijn geweest, tha kaek (en omgeving trekking) of de kong lo cave. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om te proberen naar een van die drie te gaan omdat dit wel op je route ligt.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
De eerste tip is het forum doorlezen, er zijn genoeg posts gemaakt hierover.
Als je erna nog specifieke vragen hebt kan iemand je vast verder helpen.
Als je erna nog specifieke vragen hebt kan iemand je vast verder helpen.
-
- Reisexpert
Ik bedoelde inderdaad Muong Ngoi. Vonden wij zalig!!
Het bolavenplateau met al zijn watervallen vonden wij ook wel tof.
Ieder reist op zijn eigen tempo maar wij waren 6 weken in Laos en 5 weken in Cambodja.
Misschien minder plekken aandoen en telkens iets langer proberen blijven.
Het bolavenplateau met al zijn watervallen vonden wij ook wel tof.
Ieder reist op zijn eigen tempo maar wij waren 6 weken in Laos en 5 weken in Cambodja.
Misschien minder plekken aandoen en telkens iets langer proberen blijven.
Route Laos & Cambodja
Hallo,
mijn vriend en ik willen in november 6 weken naar Laos en Cambodja, nu heb ik een paar vragen over de route en activiteiten. Het is de eerste keer dat we zo ver op reis gaan dus tips kan ik altijd gebruiken
Wel heb ik al veel blogs, forums etc gelezen.
Er zijn een aantal dingen die we zeker willen doen
- De loop bij the Khaek 4/5 dagen
- Siem Reap bezoeken 3 dagen
- The kililng fields
Dingen die we mogelijk ergens willen doen maar weten nog niet waar?
Tips voor de beste locaties hiervoor.
- les thaiboksen ( beide kickboksen we al een tijdje in Nederland)
- jungle trekking ( 2 a 3 dagen)
- Wild life? zoet water dolfijn? gibbons? andere apen/dieren?
- Olifantentocht, ( wel ergens waar ze goed behandeld worden, eventueel dat je ze gaat wassen)
- Relax eiland
We vliegen op Bangkok willen hier dan 2 a 3 dagen blijven
en met de trein verder. Nu kom ik bij het punt waar we het meest twijfelen,
omdat we vanaf midden laos naar beneden willen reizen tot aan Kratie in Cambodia, van af hier naar de killing fields en verder langs het zuiden naar bangkok reizen. Op die laatste stuk willen we dan een eilandje mee pikken.
Nu had ik het idee om vanaf BKK naar Siem Reap
Van Siem Reap naar Laos
Dan van Laos naar het zuiden te reizen.
is dit mogelijk of erg onhandig omdat je twee keer Cambodia in en uit moet?
Andere optie is de trein van BKK naar Vientiane en dan vanaf hier richting het zuiden.
ook zag ik de optie op naar Chang mai of rai te gaan en dan via daar naar Laos, dit lijkt mij alleen een beetje een omweg omdat we vooral naar Laos gaan voor de loop en het zuiden.
Zoals je ziet is het nog erg duidelijk allemaal...
ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Reacties, tips, kritiek alles is welkom.
Alvast bedankt voor de moeite
Groetjes
mijn vriend en ik willen in november 6 weken naar Laos en Cambodja, nu heb ik een paar vragen over de route en activiteiten. Het is de eerste keer dat we zo ver op reis gaan dus tips kan ik altijd gebruiken

Er zijn een aantal dingen die we zeker willen doen
- De loop bij the Khaek 4/5 dagen
- Siem Reap bezoeken 3 dagen
- The kililng fields
Dingen die we mogelijk ergens willen doen maar weten nog niet waar?
Tips voor de beste locaties hiervoor.
- les thaiboksen ( beide kickboksen we al een tijdje in Nederland)
- jungle trekking ( 2 a 3 dagen)
- Wild life? zoet water dolfijn? gibbons? andere apen/dieren?
- Olifantentocht, ( wel ergens waar ze goed behandeld worden, eventueel dat je ze gaat wassen)
- Relax eiland
We vliegen op Bangkok willen hier dan 2 a 3 dagen blijven
en met de trein verder. Nu kom ik bij het punt waar we het meest twijfelen,
omdat we vanaf midden laos naar beneden willen reizen tot aan Kratie in Cambodia, van af hier naar de killing fields en verder langs het zuiden naar bangkok reizen. Op die laatste stuk willen we dan een eilandje mee pikken.
Nu had ik het idee om vanaf BKK naar Siem Reap
Van Siem Reap naar Laos
Dan van Laos naar het zuiden te reizen.
is dit mogelijk of erg onhandig omdat je twee keer Cambodia in en uit moet?
Andere optie is de trein van BKK naar Vientiane en dan vanaf hier richting het zuiden.
ook zag ik de optie op naar Chang mai of rai te gaan en dan via daar naar Laos, dit lijkt mij alleen een beetje een omweg omdat we vooral naar Laos gaan voor de loop en het zuiden.
Zoals je ziet is het nog erg duidelijk allemaal...
ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.
Reacties, tips, kritiek alles is welkom.
Alvast bedankt voor de moeite

Groetjes