vaccinaties: de tarieven vergelijken

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

de twinrix is mij door de arts uitgelegd dat de tweede gezet moet worden minimaal een maand na de eerste spuit (dus niet sneller, maar ook niet veel later) en dat de derde spuit niet binnen een half jaar van de eerste gezet mag worden, maar hij zei dat als we voor een jaar of twee jaar weggingen rustig voor die laatste spuit terug konden komen en alsnog de dekking zouden krijgen.

DTP en Buiktyfus zijn een enkele injectie en ik zou je lichaam toch een week gunnen om er gewent aan te raken.

De eerste keer vaccineren was ik met mijn vriendin maar ik had koorts dus ze spoten alleen bij haar, een week later was ik er alleen (zonder koorts) en kreeg alsnog de vaccinatie. De dokter zei: "het is goed gegaan, je kunt naar huis" dus ik fiets rustig weg... dat had ik niet moeten doen... al na 50 meter fietsen wordt het enigzins zwart in mijn ooghoeken en duizigelig in m'n hoofd, toen ik 200 meter verder voor het stoplicht stond te wachten zag ik helemaal niks meer en heb ik besloten om naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te lopen (daar 50 meter vandaan). Vervolgens heb ik daar 5 minuten op een bankje gezeten en was het weer ok maar toch flink geschrokken.

goed, moraal van het verhaal, neem 10 minuten rust en een glaasje water na je injecties :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mocht ik binnen half jaar na eerste prik nog een prik 3 kunnen nemen, dan voor 25 jaar/rest leven (lees verschillende dingen)?
Mij is altijd verteld dat de derde spuit van de Twinrix na 6-12 maanden moet. Kan dus ook in september! Ik kan je aanraden die spuit alsnog te nemen, reizen is verslavend en je hebt er vast nog wat aan. :D

Trouwens, ook in landen als Turkije en Egypte is een verhoogd risico Hep A op te lopen. En zelfs in Nederland komt de ziekte meer en meer voor!

Wat de geldigheidsduur van vaccinaties betreft: onderzoek is nooit af! Je moet grote groepen mensen vaccineren en blijven volgen voor een lange tijd om iets zinnigs over de geldigheidsduur van een vaccinatie te kunnen zeggen. Als een spuit pas 11 jaar op de markt is, kun je alleen wat zeggen over bescherming gedurende 10 jaar ofzo, niet over bescherming gedurende 25 jaar of levenslang. Vandaar dat adviezen regelmatig naar boven bijgesteld worden. (Voorbeelden: Hep A en B.)

Het tegenovergestelde kan soms ook gebeuren: een vaccinatie biedt minder lang bescherming dan je denkt (voorbeeld: DTP, is nu nog 10 jaar geldig, was meer). Niet omdat het vaccin slechter is, maar omdat de omgeving veranderd. Wanneer meer mensen een bepaalde ziekte hebben, is het risico die ziekte te krijgen groter en dien je beter beschermd te zijn.

En de ene gezondsheidsinstantie is nu eenmaal voorzichter en/of conversatiever dan de andere :?

Vandaar dat het goed is af en toe sites van de GGD te bezoeken of voor een grote reis nog een keer langs te gaan, ondanks dat je al jaren en jaren gevaccineerd bent tegen wat dan ook.

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

tijn1980 schreef:
tijn1980 schreef:Ben benieuwd wat de voorwaarden voor 2008 zullen zijn, ik wil me namelijk pas vanaf januari gaan inenten.
Het vergoedingenoverzicht is nog niet bekend gemaakt door CZ.
Vergoedingen AV Jongeren 2008:

Preventie (injecties, tabletten en consulten) voor reizen naar het buitenland: 100%

In 2007 was dit nog 75%.

Dus dat is dan weer een mooie meevaller!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

even iets over de levensduur van de hepatitis vaccinatie.
Wanneer je de twin hebt gehaald dus die serie van 3 spuiten voor hepatitis A en B dan krijg je een maand na de derde spuit een bloedonderzoek om te zien of je voldoende antistoffen hebt opgebouwd tegen Hepatitis B.
Wanneer dit niet het geval is krijg je (vaak gratis) nog een vierde vaccinatie. Hierna zegt men dat je levenslang beschermd bent.

Er is echter gebleken dat bij een kleine groep mensen de bescherming voor Hepatitis B toch afneemt. Het is dan ook niet onverstandig om na een aantal jaar weer eens zo'n bloedtest te laten doen. Zijn de antistoffen gedaald dan is vaak 1 injectie alweer voldoende om het op pijl te brengen.
Hepatitis B komt vaker en vaker ook weer in Europa voor. Kans op genezing is klein. Veel europesche landen en ook de VS hebben een Hepatitis B vaccinatie standaard in het overheidsvaccinatie pakket zitten dat kinderen standaard krijgen.
Men is bezig dit in nederland er ook door te krijgen maar het kan nog wel even duren

Moraal van het verhaal, als ze de hele natie willen gaan vaccineren kan ie vast geen kwaad :D
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wanneer dit niet het geval is krijg je (vaak gratis) nog een vierde vaccinatie. Hierna zegt men dat je levenslang beschermd bent.
Over het algemeen heeft de vierde vaccinatie weinig zin.... Als je na drie vaccinaties niet beschermd bent, dan is je lichaam uberhaupt niet in staat antilichamen tegen de ziekte (opgewekt door het huidige vaccin) te maken. (Mijn moeder is zo iemand.....)

O ja, hoewel de meeste van ons hopen langer dan 25 jaar te leven, staat 25 jaar bij de GGD meestal gelijk aan levenslang :P
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Vergoedingen AV Jongeren 2008:

Preventie (injecties, tabletten en consulten) voor reizen naar het buitenland: 100%

In 2007 was dit nog 75%.

Dus dat is dan weer een mooie meevaller!
waar heb je deze info vandaan? ik moet deze maand nl een nieuwe verzekering regelen en 100% vergoeding klinkt erg goed!

tom
amassakoul
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Staat op de CZ site:

http://www.cz.nl/vergoedingenzorgopmaatpolis en klik op het overzicht van 2008
chantalhofman

Bericht door chantalhofman »

ik ben vgz verzekerd en heb aanvullend jong en zeker. Ik heb tot nu toe ALLE vaccinaties 100% vergoed verkregen (DTP,hepatitus a en b, gele koorts, buiktyfus, rabies) en ik krijg ook de malariatabletten volledig vergoed. Dit allemaal wel vanuit de aanvullende verzekering. aanrader dus!!!
Plaats reactie