welke invloed heeft het nieuwe zorgstelsel op de backpacker

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Erik
Site Admin

welke invloed heeft het nieuwe zorgstelsel op de backpacker

Bericht door Erik »

Een paar dagen geleden vond ik een onderwerp over de vraag hoe dat je je verzerkering moet regelen wanneer je op reis gaat met het nieuwe zorgstelsel. Tot zo ver is daar nog niet veel over bekend.
Om de meeste vragen te beantwoorden heb ik deze informatie geplakt en geknipt.

Ik hoor graag hier van jullie wat jullie te weten zijn gekomen en hoe wij dit als reizigers moeten regelen!

------------------------------------------------------------------------------
Het nieuwe zorgstelsel roept bij iedereen veel vragen op. Veel is ook nog niet duidelijk. Wat wij (The JoHo Company) tot dusverre te weten zijn gekomen (veel is al genoemd, maar ik zet het toch even op een rijtje), is het volgende:

1) Verplicht verzekeren
Per 1 januari gaat de nieuwe zorgverzekering in. Het is een verplichte verzekering. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij je je niet hoeft te verzekeren. Dit is echter nog niet 100% zeker, en de diverse instanties geven verschillende antwoorden. Wat wij hebben gehoord:
- als je niet staat ingeschreven
- de hulplijn van het ministerie zegt echter dat het er niet toe doet of je wel of niet staat ingeschreven, maar dat van belang is of je langer dan 1 jaar weg bent uit Nederland. Eind augustus / begin september komt hierover meer info op hun site te staan.

Dit maakt het natuurlijk niet veel duidelijker.

Als je voor 1 mei terugkomt, kan je iets zoeken als je terug bent. Je kan namelijk de verzekering tot 1 mei met terugwerkende kracht aanvragen, zonder een boete te krijgen. En mogelijk blijkt dat je niet met terugwerkende kracht hoeft te verzekeren, omdat je niet in NL was. Dat is op dit moment / vooraf niet met zekerheid te zeggen, maar soms volgt er nog wel eens iets van "reparatie wetgeving", om "onverwachte"(onverwacht voor de politiek, niet voor ons/jullie) problemen te beperken.

Overigens kan een contactpersoon in Nederland de zaken voor je regelen als je op reis bent.

2) Dubbel verzekerd?
Het kan dus voorkomen dat je dubbel bent verzekerd per 1 januari. Dubbel verzekerd zijn is eigenlijk niet het goede woord, omdat de basisverzekering niet dezelfde dekking geeft, en je mogelijk maar voor een heel klein deel dubbel verzekerd bent, zeker buiten de EU. En al helemaal geen dekking voor bagage, wa, ongevallen, extra reis/verblijf, repatriering ivm familie-omstandigheden, vergoeding medische kosten vaak gemaximeerd, etc

Omdat een Elvia Globetrotter minimaal 3 maanden loopt, en een Joho Special Isis 1 maand, kan je er eventueel voor kiezen, die af te laten lopen. Een groot probleem is dus echter dat de nieuwe basisverzekering geen of weinig dekking biedt, dus het laten aflopen van je reisverzekering ook niet echt een optie.

3) Thuiskomst verzekering / AZV
Deze verzekeringen gelden niet als basisverzekering (net zo min als de elvia of isis zelf). Ze zijn in 2006 wat dat betreft overbodig, ook omdat voor de basisverzekering een acceptatie plicht geldt, dus ook als je in de kreukels terug komt moeten ze je accepteren (voor het basispakket, niet aanvullende verzekeringen). Je moet je overigens direct bij terugkomst inschrijven en aanmelden bij een ziektekostenverzekeraar, om een boete te voorkomen.

Indien je nog niet op reis bent, en je hebt wel een AZV / Thuiskomst verzekering aangevraagd, dan kan je die alsnog kosteloos annuleren (bij ons in ieder geval). Hou er wel rekening mee dat als je onverwacht eerder (in 2005) terug komt in NL (bv als gevolg van ongeval of familie-omstandigheden) je een dergelijke verzekering wel nodig zou kunnen hebben, bv om nabehandelingskosten te vergoeden.

4) Uitschrijven uit bevolkingsregister?
Dat kan je doen, onafhankelijk van de reden, en onafhankelijk van hoelang je weg gaat. Als je langer dan 9 maanden weg gaat, "moet" je je zelfs uitschrijven, de controle hierop is echter "0". Als je geen belemmeringen hebt (zoals bv een huis, kinderbijslag, oid), dan kan je hiermee dus mogelijk de verplichte verzekering ontlopen. Bij terugkomst dus weer direct inschrijven en aanmelden. Door de verplichte acceptatie heb je ook geen problemen met nabehandelingskosten etc. Die worden dan door de nieuwe zorgverzekeraar vergoed. Of je hiermee echter de verplichte verzekering omzeild is dus nog niet zeker.

Bij bijvoorbeeld de Special Isis hoef je niet ingeschreven te staan in het bevolkingsregister. Ze vragen wel naar een correspondentie adres, maar dat mogen bijvoorbeeld ouders, broers/zussen of vrienden zijn.

Je wordt wel op je aow gekort als je je uitschrijft, maar als je bv 1 jaar weg gaat, is dit slecht 2%, op een bedrag wat lager en lager wordt, tegen de tijd dat wij 65 jaar zijn, is de ingangsdatum waarschijnlijk al weer 70 jaar, en het bedrag nog weer lager, of helemaal afgeschaft...Dus niet iets om je zorgen over te maken.

5) Wat te doen?
Gezien de onduidelijkheden, is het toch het meest zeker om de verzekering af te sluiten die je wilde afsluiten. Dan loop je het minste risico qua dekking. Wel een risico op "dubbel" verzekerd zijn, maar mogelijk is daar nog vanaf te komen. Het wachten is op de concrete invulling van de wet de komende maanden. De overheid is de instantie waar je hiervoor moet zijn, die beslist namelijk over de regels voor verplichting.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee. Als we meer informatie krijgen, laten we het weten. Direct contact opnemen voor specifieke vragen mag natuurlijk ook altijd.
Gast

verzekering

Bericht door Gast »

ik heb net de zorg en zekerheid gebeld en deze hebben gezegd dat het een misverstand is en dat je niet verplicht verzekerd moet zijn vanaf 1 jan. als je in het buitenland zit

dus ik denk dat we ons voor niks allemaal druk hebben lopen maken
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb een email gestuurd naar http://www.denieuwezorgverzekering.nl/
welke je hieronder kunt lezen:
Betreft: Geachte heer/mevrouw,

Op mijn reiswebsite https://www.aroundtheglobe.nl krijg ik veel vragen over hoe men zich moet verzekeren met het nieuwe zorgverzekeringsstelsel , wanneer men voor langere tijd (meer dan 6 maanden) in het buitenland is.

Ook voor de mensen die nog terug komen uit het buitenland en net na 1 juli terug komen heerst veel onrust en vragen aangezien met niet precies weet welke acties men moet ondernemen en weet men niet of men teveel betaald.

Ik zou het erg fijn vinden wanneer jullie informatie hierover kunnen verschaffen zodat ik dit op mijn site kan plaatsen en meer duidelijkheid onder de reizigers kan verschaffen.

Gaarne reactie
Het antwoord hierop was:
Geachte heer,

Verzekeringsplichtig voor de Zorgverzekeringswet (Zvw) is een ieder die verplicht verzekerd is voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ. Verzekerd voor de AWBZ is in beginsel een ieder die in Nederland woont. Het begrip wonen is in de wetgeving niet gedefinieerd; dit wordt aan de hand van rechterlijke uitspraken van de Centrale Raad van Beroep naar de omstandigheden beoordeeld. In het algemeen kan worden aangenomen dat personen die uit Nederland zijn vertrokken en die binnen een jaar naar Nederland terugkeren, geacht wordenhier te hebben gewoond gedurende hun afwezigheid. Wanneer men dus geacht wordt in Nederland te wonen en derhalve verzekeringsplicht is voor de Zvw kan, bij verblijf in het buitenland per 1 januari 2006. iemand machtigen om voor hem/haar een Zvw-verzekering af te sluiten. Een alternatief voor mensen die vóór 1 januari 2006 vertrekken kan ook zijn om met hun huidige verzekeraar af te spreken dat de huidige (particuliere) verzekering met ingang van 1 januari 2006 wordt omgezet in een Zvw-polis. Wat betreft de Zvw-verzekering is het wellicht aan te bevelen om te kiezen voor een restitutiepolis. Op grond van een dergelijke polis kan men vergoeding krijgen voor zorg die in het buitenland is verkregen. Bedacht moet dan wel worden dat het bij de buitenlandse zorg dan wel moet gaan om zorg die door de polis wordt gedekd. Bedacht moet voorts worden dat de vergoeding niet meer kan bedragen dan maximaal het in Nederland gebruikelijke tarief.
De kosten van de verleende zorg kan hoger zijn en daarom is het aan te bbevelen om een aanvullende (reis) verzekreing af te sluiten.

met vriendelijke groet,
het college voor zorgverzekeringen
Mandy

Bericht door Mandy »

Nou daar word ik ook niet veel wijzer van!

Ik pak het als volgt aan:

Ik vertrek 13 sept. naar Australie en kom in sept. 2006 terug. Ik heb mijn huidige ziektekostenverzekering opgezegd m.i.v. 13 sept. en ik zal een Elvia Globetrotter verzekering afsluiten.

Aangezien je, wanneer je in Nederland woont, verplicht bent je te verzekeren per 1 jan. 2006 en anders kans loopt op een boete, zal ik mij laten uitschrijven uit het bevolkingsregister.
Waneer ik terugkom in Ned. schrijf ik me weer in en kies ik een zorgverzekeraar voor het verplichte basispakket + aanvullende verzekering.

Aangezien ik dan een jaar lang geen Nederlandse ingezetene ben geweest krijg ik dus wel 2% minder AOW maar dat liever dan dat ik per jan. 2006 ruim 100,- euro p/m moet betalen terwijl ik dan nog ruim 8 maanden in het buitenland zit en dus niet eens gebruik maak van de zorgverzekering in Nederland, of de boete als ik niet de nieuwe zorgverzekering afsluit terwijl ik wel officieel Nederlands ingezetene ben.

Uiteraard wacht ik de berichten nog af eer ik actie onderneem.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hey Mandy,

Ik denk dat wat je gedaan hebt (of nog gaat doen ) is wat de meeste mensen op dit moment doen. Ik heb nog wat vragen lopen bij zorgverzekeraars alleen zijn deze niet zo snel met antwoorden. Het bovenstaande antwoord is ook voor mij wat te criptisch maar er zijn vast mensen die er wat mee kunnen.

Ik hoor graag ook nog andere oplossingen!

Erik
Hafida

verplicht verzekeren

Bericht door Hafida »

Hoi Mandy,

Die optie had ik ook overwogen, maar ik hoorde dat je geen reisverzekering mag afsluiten als je niet ingeschreven staat in Nederland. Vraag het voor de zekerheid na bij degene waar je je reisverzekering afsluit!

Groetjes, Hafida.
Mandy

Bericht door Mandy »

Ik heb net Karel gesproken van Elvia reisverzekeringen.
Hij gaat zelf ook binnenkort een tijdje reizen en gaat hetzelfde doen als ik: dus eerst een reisverzekering afsluiten (in mijn geval Globetrotter, en dan bij Tunafish want die is 10% goedkoper) en dan uitschrijven bij de gemeente m.i.v. datum van vertrek.

Je bent dan wel een soort immigrant/vluchteling want je hebt geen vaste verblijfplaats, maar dit levert verder geen problemen op (alleen voor je AOW, maar dit is maar 2% van je inkomen en al helemaal niks als je toch nog geen koophuis hebt of bezig bent met pensioenopbouw).

Doordat je geen Nederlands burger meer bent ben je ook niet verzekeringsplichting voor het nieuwe zorgverzekeringsstelsel, dus hoef je niks af te sluiten en krijg je ook geen boete.

Wanneer je weer terug bent in Ned. schrijf je je weer in bij de gemeente en sluit je een zorgverzekering af (liefst direct, maar kan ook vast met terugwerkende kracht vanaf de dag dat je terug bent).

Wat mij betreft: case closed ;)
Karel-Elvia

Elvia Globetrotter Reisverzekering

Bericht door Karel-Elvia »

Heey Mandy !

Ik lees net je weblog en zie dat ik gelijk ben opgenomen in het Forum, geweldig ! :D Het klopt allemaal wat je hebt geschreven ja. Heel goed. Zo moeilijk is het allemaal niet en zeker niet als je nog jong bent en het uitschrijven bij de gemeente geen grote consequenties dan met zich mee brengt.

Ik laat het je even weten wanneer ik een echte weblog heb gemaakt. Dan kun je daar mijn avonturen volgen en tips lezen.

Ik werk nog bij Elvia tot eind Oktober 2005 in ieder geval. Ik heb wel een tijdelijke weblog trouwens alleen die ga ik veranderen.

Dit is hem kijk maar : http://members.virtualtourist.com/karelmay

Gr.

Karel
Karel

Uitschrijven Gemeente tijdens verblijf buitenland

Bericht door Karel »

Hallo Allemaal,

ben ik nog even. Ik werd door een beller vandaag geattendeerd op het feit dat de Afdeling Burgerzaken van je gemeente wel eens lastig kan gaan doen wanneer er geen buitenlands adres opgegeven wordt. Veel reizigers, waaronder ikzelf, hebben geen vaste verblijfplaats in het buitenland dus dat zou deze procedure kunnen bemoeilijken.

Ik heb even contact opgenomen nogmaals met mijn gemeente en op het volgende gekomen : er is bij uitschrijving altijd een postadres nodig maar dit hoeft niet perse een buitenlands adres te zijn. Dus kun je je ouders of familie machtigen om de post te ontvangen tijdens verblijf in het buitenland en zo ben je toch geen Nederlands ingezetene en ben je dus ook niet verzekeringsplichtig.

Het formulier wat bij de Afdeling Burgerzaken aangevraagd dient te worden heet een Aangifte Briefadres - Formulier. Met dit formulier samen met kopie legitimatie van je ouders en handtekening van ze verander je je status dus van Nederlands ingezetene naar Nederlands Ingeschrevene met een Nederlands Postadres.

Zo ging het dus bij mijn gemeente dus bel jouw Afdeling Burgerzaken van je gemeente en check hoe het daar gaat !

Scheelt dus flink wat geld aan ziektekostenverzekering in NL en de Globetrotter kan dus nog steeds met korting afgesloten worden !

Succes !

Gr.

Karel
Mandy

Bericht door Mandy »

Hey Karel! :)

Moet je per se je ouders of familie machtigen? Nee toch? Ik wil gewoon een vriend laten machtigen mijn post te ontvangen...

xxx Mandy (nog maar 11 nachtjes 8) )
Karel

Bericht door Karel »

Hey !

Geen idee eigenlijk! Bel even je gemeente en vraag het ze !

Succes en Veel plezier op je reis ! Geniet ervan !

Karel
Mandy

Bericht door Mandy »

Hey Karel,

Op het forum van Australian Backpackers schrijft Maarten het volgende:
Ik qoute even uit de algemene voorwaarden van de verzekering:

Artikel 3. Geldigheid met betrekking tot verzekerden
3.1. De Maatschappij verzekert alleen personen die tijdens de geldigheidsduur van de afgesloten verzekering(en) ingeschreven staan in een Nederlands bevolkingsregister, en daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn.

Dat betekend dus als je je uitschrijft in Nederland, je reisverzekering niet geldig is. Ik heb hetzelfde probleem met de backpackersverzekering die hier op de site wordt aangeboden.
Lijkt me niet logisch want als je een Globetrotter reisverzekering afsluit ben je dus vanzelfsprekend NIET woonachtig in Ned. en dan zou ie dus niet geldig zijn.

Hoe zit dit?[/quote]
Marcella

Bericht door Marcella »

Hey allemaal,

ik heb al jullie berichtjes gelezen en kzit zelf te twijfelen wat ik moet doen. Ik ga in januari voor 6 maanden naar Australie, maar ik twijfel of ik mezelf uit ga schrijven. Ik heb gehoord dat je voor bepaalde dingen wel verzekerd bent als je je ziektenkosten hier betaald, maar niet geheel, en dat je daarvoor een aparte verzekering kunt afsluiten die wat minder kost.

ik zou hierover graag jullie mening horen.

Groetjes Marcella
Mandy schreef:Hey Karel,

Op het forum van Australian Backpackers schrijft Maarten het volgende:
Ik qoute even uit de algemene voorwaarden van de verzekering:

Artikel 3. Geldigheid met betrekking tot verzekerden
3.1. De Maatschappij verzekert alleen personen die tijdens de geldigheidsduur van de afgesloten verzekering(en) ingeschreven staan in een Nederlands bevolkingsregister, en daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn.

Dat betekend dus als je je uitschrijft in Nederland, je reisverzekering niet geldig is. Ik heb hetzelfde probleem met de backpackersverzekering die hier op de site wordt aangeboden.
Lijkt me niet logisch want als je een Globetrotter reisverzekering afsluit ben je dus vanzelfsprekend NIET woonachtig in Ned. en dan zou ie dus niet geldig zijn.

Hoe zit dit?
[/quote]
Mandy

Bericht door Mandy »

Als je pas in januari weggaat zou ik me er nog echt niet druk over maken, tegen die tijd is het echt allemaal wel bekend.

Helaas zijn er nu nog wel heel veel onduidelijkheden en voor mensen als ik die snel (volgende week dinsdag) weggaan, moet er snel antwoord komen!!
Pieter

Bericht door Pieter »

Ik heb onderstaande brief doorgestuurd naar het Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport. Zodra ik antwoord heb zal ik dta weer posten op dit forum.

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb een vraag omtrent het nieuwe zorgstelsel en vertrek naar het buitenland voor bepaalde tijd. In de huidige situatie is het namelijk zo dat bij een langdurige reis naar het buitenland de zorgverzekering in Nederland stopgezet kan worden, omdat zorg met een speciale reisverzekering ook al gedekt is (Globetrotter verzekering van Elvia).
Echter met het nieuwe zorgstelsel is elke inwoner van Nederland verplicht zorgverzekering te betalen. Dit zou betekenen dat wereldreizigers voor een lange periode dubbel verzekerd zijn en daarbij tevens geen gebruik maken van zorg in Nederland voor lange tijd. Een situatie waar je als reiziger (met vaak een toch al beperkt budget) niet op zit te wachten.
Toch schijnt er een oplossing te zijn hiervoor, namelijk zorgen dat je je uitschrijft uit de gemeente waar je woont en een briefadres in Nederland aan te vragen voor de periode dat je in het buitenland verblijft. Aangezien je als reiziger vaak geen vaste verblijfsplaats hebt in het buitenland is het dan ook niet mogelijk een adres in het buitenland op te geven.
Door het opgeven van een briefadres schijnt je status te veranderen van Nederlands ingezetene naar Nederlands ingeschrevene. Daarnaast betaal ik geen loonbelasting (vanaf het moment dat ik Nederland verlaat) en ontvang geen uitkeringen. Mijn gemeente vertelde mij dat je in deze situatie niet meer verzekeringsplichtig bent.

Toch is er (ook bij veel andere reizigers) nog een hoop onduidelijkheid over het nieuwe zorgstelsel met betrekking tot reizen. Postbus 51 en zorgverzekeraars kunnen mij hier ook geen uitsluitsel over geven.
Zelf ga ik vanaf 21 november voor 7 maanden naar het buitenland, wat betekent dat ik in juni 2006 weer terug kom.

Graag zou ik van u willen vernemen of het inderdaad mogelijk is om via het aanvragen van een briefadres mogelijk is om met betrekking tot het nieuwe zorgstelsel niet verzekeringsplichtig te zijn. Zo niet, of er een andere manier is om niet verzekeringsplichtig te zijn bij het verblijf in het buitenland.

Aangezien mijn reis over ruim twee maanden aanvangt, en ik een aantal weken daarvoor mijn zaken omtrent verzekeringen geregeld wil hebben zou ik u willen vragen zo spoedig als mogelijk is een antwoord te geven op mijn vraag.

In afwachting van uw reactie,

Hoogachtend,

Pieter Klompe
Plaats reactie