Zorgtoeslag - toeslagpartner

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Zorgtoeslag - toeslagpartner

Bericht door Jos »

beste mensen,

in kader van het gehele zorgverzekering debacle en de daarbij horende toeslag kwam ik laatst (voor het eerst) tot een aangename ontdekking. De normale toeslag is als je minder verdient dan het minimum 36 euro per maand, MAAR als je een toeslagpartner hebt en samen verdien je minder dan het minimum van 17.905 dan krijg je samen 101 euro per maand wat op jaarbasis toch mooi 348 euro scheelt.

Ik weet niet of dit algemeen bekende kennis is, maar ik werd er laatst aangenaam mee verrast en wilde het even delen :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

goeie tip!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

bolletjeom schreef:goeie tip!
:) dankje

Ik weet niet in hoeverre het van toepassing is, maar je kunt het in elk geval met terugwerkende kracht tot 1 januari 2007 wijzigen en misschien zelfs tot 1 januari 2006, al weet ik dat niet zeker.
Marco
Reiziger

Bericht door Marco »

Misschien een rare vraag maar wat houd dat dan precies in? Wat is zeg maar het voordeel? En geldt dat dan alleen als je samenwoont?
bolletjeom
Reisexpert

om toeslag partner te kunnen zijn moet je fiscaal partner zijn.
Om fiscaal partner te mogen worden moet je duurzaam een gezamelijke huishouding voeren, samenwonen dus.
Als fiscaalpartners doe je alle vormen van bealstingaangifte of aanvragen van toeslagen gezamelijk en gebaseerd op het gezamelijke inkomen. Dit kan interessant zijn en soms ook niet.

In het geval van zorgtoeslag krijg je 29 euro per maan meer terug
Marja

Bericht door Marja »

Om toeslagpartner van elkaar te zijn is het niet nodig om fiscaal partner van elkaar te zijn. Je kunt ook gewoon samen met een huisgenoot zorgtoeslag aanvragen. Je hoeft dus geen relatie te hebben.
www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
bolletjeom
Reisexpert

voor fiscaalpartner hoef je ook geen partners te zijn. als je maar samen "woont".
Volgens mij ( en ik weet het zo goed als zeker) ben je het een niet zonder het ander te zijn
waarmee ik wil zeggen dat je dus niet kunt kiezen om wel toeslagen te delen om vervolgens tijdens een eventuele belastingaangifte te doen alsof je geen fiscaal partner hebt.

Je kunt dus best een toeslag delen met een willekeurige huisgenoot maar bedenk wel dat jullie dan als een financiele eenheid gezien worden! dus dat er op zijn minst de intentie moet zijn om een kalenderjaar een huis te delen, anders word het wel heel ingewikkeld
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

vraag en antwoord, alles op een rij op de site van de belastingdienst:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagpartner/

het is erg ingewikkelde materie, maar een vriend van mij zit achter de telefoon bij de belastingdienst en doet 24 uur per week niks anders dan telefoontjes over de zorgtoeslag behandelen. Hij heeft me behoorlijk kunnen helpen :)
P.Troquet

Qreply

Bericht door P.Troquet »

LET OP de zorgtoeslag over 2010 kun je nog maar aanvragen tot 1 april 2011, dus met terugwerkende kracht. Hierna is je "recht" op zorgtoeslag voor dat jaar verlopen.
Vind je het maar moeilijk om zorgtoeslag aan te vragen dan zijn er genoeg sites die je willen helpen.
Plaats reactie