Visum voor Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
bolletjeom
Reisexpert

visum Laos en grensovergangen

Bericht door bolletjeom »

hallo Laos kenners

ik ben bezig om een tekst over Laos in "alles over " te plaatsen (met dank aan Melanie).
Maar ik wil het stuk Visum en grensovergangen aanvullen.
Nu weet ik dat er hier in het forum al veel over gezegd is maar ik vind het zo snel allemaal niet terug.

Willen de kenners ( Jenny, Kohraya en andere) zo lief zijn en voor mij hier opschrijven hoe het zit bij de verschillende grens overgangen.
Welke mogen wel en welke niet. welke moet je al een visum voor hebben en eventueel....hoe is vervoer te regelen rondom de grensovergangen

als er meer aanvullingen zijn op de tekst over Laos bij "alles over" dan hoor ik het wel!:
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/laos/

Er zit overigens ook gewoon eigenbelang bij.....ik ga namelijk binnenkort zelf naar Laos en weet nog niet via welke grensovergang
alvast bedankt!
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Voor zover Jenny weet kun je alleen in Zuid-Laos (de grensovergang vanuit Cambodja) geen visum aan de grens krijgen en bij alle andere overgangen wel. Daar staat echter tegenover dat je aan de grens slechts een visum voor 15 dagen kan krijgen, wat eigenlijk veel te kort is voor dit prachtige land! Het 15-dagen visum is in o.a. Vientienne en Luang Praban te verlegen, maar dit kost een paar dollar PER DAG.

Mijn tip: hoewel het dus niet noodzakelijk is, kun je het best je visum vooraf regelen omdat je dan tenminste een visum voor 30 dagen hebt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik heb de zelfde info. Aan de grens kun je alleen het visum voor 2 weken krijgen, maar als je het van te voren regelt kun je een visum voor een maand krijgen. De zuidelijke overgang met Cambodja (nabij Si Phan Don) schijnt moeilijker te zijn maar ik ben daar ook gewoon mensen tegen gekomen die vanuit Cambodja kwamen. Ook de noordelijke overgang naar Vietnam (richting Hanoi) zou regenmatig gesloten zijn, maar toen ik er in 2005 was heb ik een aantal mensen gesproken die zonder problemen daar over waren stoken.
Ik ben zelf Loas binnen gekomen bij Huay Xai vanuit noord Thailand. Je steekt dan met een klein bootje de Mekong over, en aan beide oevers een kleine check point. Ik ben naar Vietnam gegaan bij Lao Bao, met een bus vanuit Savannakhet. Wat ik me herinner van die grensovergang is een beetje het zelfde geklooi als altijd. Je wordt in de buurt van de grens afgezet en je moet het laatste stukje lopen. Uiteraard zijn er zat brommers en geldwisselaars die hun services aanbieden. Puntje van aandacht: er wat geen officiele wissel of ATM te bekennen, dus je kunt beter van te voren ergens zorgen dat je alvast wat Dong hebt.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

hallo allemaal,

ik had hier nog even een vraagje over,

ik ga 2 maanden naar cambodja/laos (en eventueel noord thailand, als ik tijd heb).

ik was eerst van plan om van bangkok naar cambodia te gaan, omhoog door laos en van daarr weer terug naar bangkok.
nu ik hier zo wat dingen lees is het misschien praktischer om vanuit bangkok naar noord laos te gaan en dan naar beneden via cambodia terug naar bangkok.

wat denken jullie hiervan??
is het bijvoorbeeld handiger/voordeliger om je laos visum in bangkok of phom pen te regelen?

en hoe zit het met je cambodia visum, kan je die wel voor 30 dagen aan de grens krijgen of moet dat ook bij de ambassade?

ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!
alvast bedankt!

groetjes tom
amassakoul
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

hey tom

wat mij opvalt in laos is dat veel reizigers van noord loas naar het zuiden reizen en dan zo combodia ingaan. en dan doorgaan naar vietnam of terug thailand in. betreft visum als je rechtstreeks naar bangkok vliegt en binne 3 maanden loas ingaat ben je beter af om hem in nl je laos visum aan te vragen scheelt je veel geld. heb hem zlef in combodia aangevraagd, kost je 60 dollar. in thailand weet ik niet. maar hoorde van een meisje dat zij in nl iets van 35$ betaalde.

het combodia visum kun je niet aan de grens van laos combodia krijgen. daar is namelijk alleen een houten hutje waar ze stempelen aan beide kanten.

ik raad je aan om in nl al vast je visums te regelen en anders die van combodia in vientian laos

hey rudi

lees dat je wat meer info van laos op de site wil zetten, zal eens kijken zodra ik thuis ben aan het einde van de maand of ik je n og wat nieuwe dingen kan toesturen qua info.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ron schreef: het combodia visum kun je niet aan de grens van laos combodia krijgen. daar is namelijk alleen een houten hutje waar ze stempelen aan beide kanten.

ik raad je aan om in nl al vast je visums te regelen en anders die van combodia in vientian laos
Dit is verouderde informatie. Vorige zomer kwam ik van Don Det en kon ik gewoon mijn visum aan de grens krijgen. Aan de Laos zijde staat idd een houten hutje, maar aan de Cambodja zijde staat een houten huisje met een soort veranda die als kantoor dienst doet. Daar moet je wezen (ze zeggen het je wel, anders mag je toch niet over :lol: ).
De prijs ter plekke was 30 of 35 dollar. Weet ik niet meer juist. Maar zeker geen 60.
Je betaalt ook telkens 1dollar om in of uit te reizen.
Vervoer regel je best vanaf je guesthouse in Don Det tot aan Stung Treng (waar weer voldoende transportmogelijkheden zijn). Incl een tussenstop aan de Khon Phapheng watervallen kost dit je 7 of 8€. Doe je dit niet, dan kom loop je in de armen van de oplichters in niemandsland en heb je geen andere keuze dan 40 of 50dollar te betalen voor je volgende transport.
Laat je ook niets wijsmaken door je chauffeur, die door je guesthouse is geregeld, dat je extra moet bijbetalen of zo. En laat je nergens dwingen te overnachten in het guesthouse waar zij stoppen.
Zelfde oplichtpraktijken vind je ook aan de andere grensovergangen in Cambodja.

Zoals reeds gezegd, kan je in omgekeerde richting geen visum verkrijgen aan deze grensovergang. Die moet je op voorhand regelen in P.P.

De grensovergangen tussen Thailand en Laos verlopen allemaal zonder probleem en je kan ter plekke je visum krijgen aan schappelijke prijzen.
Met Vietnam heb ik geen ervaring, maar van horen zeggen is dat visum duurder.

Zorg er wel voor dat je voldoende pasfoto's bij je hebt.
mirjam26

30 dagen visum laos

Bericht door mirjam26 »

Mijn maagdelijke start op aroundtheglobe...

Ik heb ondertussen wel al heel wat gelezen hier, maar alsnog een brandende vraag:

In december ga ik voor een maand (only) naar Laos en Vietnam. Ik kom aan in Bangkok en reis meteen door naar Chiang Mai, zodat ik vandaar uit Laos in kan gaan.
- Er schijnt een prachtige route over de Mekong te zijn, niet standaard alleen het oversteken, weet iemand daar meer van?
- Het liefst wil ik mijn 30-dagen-visum aan de grens kopen. Heel wat tegenstrijdige verhalen hier gelezen en nou ben ik het spoor bijster... Kan dat wel voor 30 dagen of niet?

Nog iets:
- Er is nog enige twijfel of we na Laos naar Vietnam of naar Cambodia gaan. Wie kent beide landen goed en heeft daar een duidelijke voorkeur in??

Alvast heel erg bedankt!
Mirjam
bolletjeom
Reisexpert

het laatste nieuws is dat je aan de grens een 30 dagen visum kunt krijgen. mocht dit nu niet lukken dan kan je het 15 dagen visum in het land zelf verlengen. Maar dat is dus alleen maar "als"

Vietnam of Cambodia
moeilijke keus. ik zou het laten afhangen van je tijd. en als je een maand hebt dan heb je te weinig om Vietnam eer aan te doen. dus ga voor Cambodia. Wanneer je grote haast hebt kun je Phnom Penh en Seam Reap met Angkor wat in een weekje doen. Dan heb je toch een aardige indruk gekregen.

Wanneer je de grens overgaat met Laos in het noorden van Thailand dan kan je daar ( geloof ik) op een boot stappen die je in twee dagen over de rivier voert naar..... (ben even de naam van de stad kwijt)
Heel veel backpackers doen dit. Wat ik heb gelezen van verhalen van anderen is het mooi maar kan het ook een onaangename ervaring zijn als je de pech hebt op een houtenbankje in de volle zon moet zitten de hele tijd.

Ik moet zelf nog die kant op en ga dat stuk van de rivier overslaan. er is zoveel water dat ik ergens anders mijn boor ervaring wel op ga doen

gr rudi
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef: Ik moet zelf nog die kant op en ga dat stuk van de rivier overslaan. er is zoveel water dat ik ergens anders mijn boor ervaring wel op ga doen
Klinkt wel als heel vervelend om te doen zoals je het nu schrijft :)
bolletjeom
Reisexpert

ja rottig he?
( boor= boot overigens. dat mensen het niet gaan verwarren met mijn tandarts avontuur in bangkok :lol: )
mirjam26

Bericht door mirjam26 »

Thanks voor de snelle reactie!

Nog twee praktische vraagjes, voor wie al in Laos geweest is:

- is het nodig om een slaapzak mee te nemen?? (ik had al begrepen, dat de klamboe er door bp-ers niet zoveel wordt gebruikt :wink: )

- hoe kom ik in Laos aan geld?

Bedankt alvast!

ps. Ben nu natuurlijk wel enigszins benieuwd naar je onvermijdelijk interessante bangkok-tandarts-avontuur, rudi!
bolletjeom
Reisexpert

ik heb begrepen dat een slaapzak overbodig is. ik heb hem in de rest van Azie ook niet gebruikt dus hij blijft thuis.

Een lakenzak kan wel lekker zijn. maar die kun je daar heel veel goedkoper krijgen dan hier of gewoon op of onder een sarong gaan liggen.

ik ga ervan uit dat ik in Laos op een aantal plekken kan pinnen.
als iemand anders daar nog tips over heeft dan hoor ik dat ook graag.

(de tandarts is 2 keer goedkoper in thailand dan in nederland. Ik moet een wortelkanaalbehandeling, bonesurgery, stift en kroon. wat in nederland op 1600 euro komt en in thailand op 600. Ik ga dus voor mijn budget in Thailand een paar keer naar de tandarts :) )
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

... en ik ben een koukleum en sleep wel mijn slaapzak altijd mee.

... ik gebruik hem ook echt!

(haha, volgens mijn horloge was ht 33 graden in Egypte, maar omdat er een beetje wind stond had ik het fris. kun je nagaan hoe ik me nu voel!!!)

In Laos kun je tegenwoordig idd pinnen, naar het schijnt. Maar ik zou wel cash meenemen voor het geval dat. Het is en blijft Azie.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
loesopreis
Wereldreiziger

Re: 30 dagen visum laos

Bericht door loesopreis »

Hallo Laos-gangers,

Nog wat tips naar aanleiding van bovenstaande vragen en opmerkingen, uitgaande van mijn reiservaringen door mijn favoriete land Laos :D

- Pinnen kan in ieder geval in hoofdstad Vientiane. Het schijnt tegenwoordig ook te kunnen in Luang Prabang en nog een stad, maar dit heb ik van horen zeggen en lezen. Ik had een berg Thaise Baths bij me (ter waarde van 200 euro voor een paar weken) om onderweg te wisselen in Kip. Ook dollars en euro's achter de hand. In grotere plaatsen kun je ook met creditcard geld opnemen.
Volgens mij moet je er in Laos nog vanuit gaan dat je niet overal geld kunt halen, ik zou zorgen voor voldoende contant geld, verdeeld over verschillende plaatsen in je rugzakken.

- De prachtige route over de mekong kunnen er 2 zijn: vanuit het grensplaatsje (als je bij Chiang Mai Laos in gaat) naar Luang Prabang in het oosten, of naar Luang nam Tha in het noorden.
Route 1 doet 95% van de backpackers, 2 dagen op een bootje, overnachten in een guesthouse in een dorpje, met een grote groep toeristen.
Route 2 heb ik gedaan, 2 dagen met 3 anderen in een bootje, overnachten bij mensen thuis in een dorpje.

Beide routes zijn erg mooi, en afhankelijk van wat je wilt zien in Laos kies je de 1 of de ander. Ik raad altijd aan om naar het noorden te gaan, omdat ik de omgeving van plaatsen als Luang Nam Tha, Muang Sing, Oudom Xai en Mouang Koua zo mooi vind.

Als je ook naar Vietnam gaat zou je qua route door het noorden van Laos kunnen reizen, en vanuit Vientiane de grens over naar Vietnam om daar naar het noorden te gaan. Van Hanoi kun je met airasia.com goedkoop terug naar Bangkok vliegen.

Veel plezier in Azie!

Groetjes Loes
bolletjeom
Reisexpert

kan die route naar in noorden ook andersom? dat ik vanaf daar richting thailand ga? met een bootje?

ik wil namelijk eigenlijk van zuid naar noord reizen maar volgens mij ga ik dan een beetje tegen de stroom toeristen in. of valt dat wel mee?
Plaats reactie