wel/geen malariapillen slikken?
wel/geen malariapillen slikken?
Ik vroeg me af of hier mensen zijn die door Azie/Z Amerika hebben gereisd die er bewust voor gekozen hebben om geen malaria pillen te slikken.
Misschien heb je ze wel geslikt, en ben je onderweg reizigers tegen gekomen die goede argumenten hadden om ze niet te slikken.
Waarom ik ze liever niet wil slikken?
- het is vergif (net zoals alle andere medicijnen)
- geeft geen 100% bescherming
- zijn duur
Misschien heb je ze wel geslikt, en ben je onderweg reizigers tegen gekomen die goede argumenten hadden om ze niet te slikken.
- zijn duur
Dit is ook een van de redenen dan wij ze niet slikken. Ook ligt het er sterk aan in welk gebied je komt en voor hoelang. Wij komen bijvoorbeeld niet lang in de gebieden waar malaria voorkomt.
Ik heb deze vraag aan de reisdokter gevraagd, http://www.reisdokter.nl en dit was zijn antwoord:
Ik heb deze vraag aan de reisdokter gevraagd, http://www.reisdokter.nl en dit was zijn antwoord:
Een uitgebreider verslag moet nog op de site komen hiervan. Waar meer vragen worden beantwoord over vaccinaties e.d. door http://www.reisdokter.nlMuggen:
--
- Malaria:Het belangrijkste advies betreffende malaria is: laat je adviseren door een erkend vaccinatieburo! Het is niet: slikken of smeren, het is altijd smeren en bedekkende kleding en soms een geimpregneerde klamboe en vaak ook slikken. Er zijn malariagebieden met wisselende risico’s. West Afrika spant de kroon in kans op malaria, daarna Midden en Oost afrika, somige landen in Zuid Oost Azie en weer wat lager het Amazone gebied. Midden Amerika heeft een laag risico. Afhankelijk van gebied, seizoen, duur en omstandigheden van het verblijf, leeftijd en gezondheid van de persoon worden er pillen aangeraden. Deze zijn veilig en goed en geven rond de 95% kans op bescherming. Bijwerkingen acceptabel, beinvloeden niet de anticonceptiepil. De meesten mogen niet tijdens de zwangerschap genomen worden. Het is trouwens af te raden om zwanger naar een malariagebied te gaan.
- Dengue: geen vaccinatie tegen en geen behandeling als je het krijgt. Geneest meestal vanzelf. Oorzaak: mug die door een steek het virus op de mens overbrengt. Verschijnselen zijn langdurige, hoge koorts, gewrichts en spierpijnen en soms huiduitslag. Lijkt op een langdurige, hevige griep. Soms complicaties, die levensbedreigend zijn, gelukkig is dat zeldzaam onder toeristen. Dengue gebieden zijn vooral midden en zuid amerika en zuid oost Azie, Afrika in minder mate. Het risico is aanzienlijk. De Dengue mug is agressiever dan de malariamug en steekt ook overdag en in de stad in tegenstelling tot de malariamug. Dus in Dengue gebieden altijd bedekkende kleding en Deet gebruiken..
Dus dat betekent dat je ze niet per se hoeft te slikken?evanerp schreef:Afhankelijk van gebied, seizoen, duur en omstandigheden van het verblijf, leeftijd en gezondheid van de persoon worden er pillen aangeraden. Deze zijn veilig en goed en geven rond de 95% kans op bescherming. Bijwerkingen acceptabel, beinvloeden niet de anticonceptiepil.
Had ook nog gehoord dat je een aantal tabletten mee kunt nemen voor het geval dat je verschijnselen van Malaria hebt (en direct een dokter zoekt).
Maar, ik ga het uiteraard nog wel overleggen met de GGD voor ik vertrek

Re: wel/geen malariapillen slikken?
Ik ben in azie je z amerika geweest en heb alleen in de jungle van ecuador pillen geslikt, verder nergen!tijn1980 schreef:Ik vroeg me af of hier mensen zijn die door Azie/Z Amerika hebben gereisd die er bewust voor gekozen hebben om geen malaria pillen te slikken.
- zijn duur
Ik doe het op gevoel. Als het winter in Azie is, dan hoef je geen pillen te slikken (als je het mij vraagt), maar wellicht in de zomer wel...
Groet,
Sjaak
Sjaak
Wat ik ook begrepen heb is dat Malaria een incubatietijd heeft van ongeveer 2 weken. Wanneer je daarna dus diep de jungle in gaat en geen fatsoenlijk ziekenhuis kunt opzoeken lijkt het me ook niet verstandig om ze niet te slikken. Maar wanneer je zoals bijvoorbeeld ons maar een aantal weken in Thailand verblijft en bijna altijd in de buurt van een ziekenhuis bent vind ik het risico te accepteren. Zoals je zelf al zegt zijn de medicijnen ook niet al te geweldig / gezond. Wel nemen wij een klamboe mee en goede antimuggencreme.
Zojuist heb ik een interview met Ronald Hulsebosch online geplaatst. Dat is ook erg interessant om eens te lezen over vaccinaties, malaria en andere gezondsheidszaken.
Zojuist heb ik een interview met Ronald Hulsebosch online geplaatst. Dat is ook erg interessant om eens te lezen over vaccinaties, malaria en andere gezondsheidszaken.
-
- Contacteer:
Hoi,
Ik ben momenteel ook bezig met vaccinaties en malaria. In mijn ziektekostenverzekering wordt 250 euro vergoed. Ik heb voor 100 euro aan intentingen gehaald, en de rest heb ik opgemaakt aan malariapillen. Ik ga door Zuid Oost Azie reizen. Ik ben vorige week bij de GGD geweest, en eigenlijk is het enige risicoland Laos, maar dan met name op het platteland. Thailand en Vietnam is alleen smeren. Het grootste gedeelte van Cambodia ook. Ik neem de pillen mee, als ik een jungletoch ga doen, en dan ga ik ze pas slikken. In de grote steden is het risico nihil.
Mijn zus heeft 3 jaar geleden ook een reis gemaakt door Zuid China/Vietnam/Cambodia/Thailand/Maleise en Sumatra en heeft niks geslikt, en is ook niet geinfecteerd. It's up to you if you'd like to take the risk. Als je echt inzit over de kosten, maar wel wilt slikken, dan zou ik het daar kopen in een betrouwbare apotheek. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Ik ben momenteel ook bezig met vaccinaties en malaria. In mijn ziektekostenverzekering wordt 250 euro vergoed. Ik heb voor 100 euro aan intentingen gehaald, en de rest heb ik opgemaakt aan malariapillen. Ik ga door Zuid Oost Azie reizen. Ik ben vorige week bij de GGD geweest, en eigenlijk is het enige risicoland Laos, maar dan met name op het platteland. Thailand en Vietnam is alleen smeren. Het grootste gedeelte van Cambodia ook. Ik neem de pillen mee, als ik een jungletoch ga doen, en dan ga ik ze pas slikken. In de grote steden is het risico nihil.
Mijn zus heeft 3 jaar geleden ook een reis gemaakt door Zuid China/Vietnam/Cambodia/Thailand/Maleise en Sumatra en heeft niks geslikt, en is ook niet geinfecteerd. It's up to you if you'd like to take the risk. Als je echt inzit over de kosten, maar wel wilt slikken, dan zou ik het daar kopen in een betrouwbare apotheek. Scheelt aanzienlijk in de kosten.
Ben afgelopen week bij meditel geweest. Voor de landen waar ik naartoe ga krijg ik voor India wel malaria pillen (Paludrine=Proguanil die ik trouwens ook heb gekregen voor midden-amerika)
Voor zuid-oost azie was het alleen aangeraden voor delen van cambodja en voor Laos. Ga in Laos Malarone slikken.
Dat het vergif is oke, heb wel begrepen dat er nog wel wat verschil zit tussen welke pillen je krijgt. Ik kies er nu wel voor om te gaan slikken omdat we echt langere tijd in Malaria gebied zijn.
Voor Zuid-Amerika (en vorige keer azie) weet ik nog dat de ggd vond dat ik wel pillen moest omdat ik een aantal keer net in malaria gebied kwam. Het ging toen om een dag of 1-2. Ik heb toen gekozen om dat niet te doen. Ben echter niet naar de Amazone geweest.
Wat betreft je argument ze zijn duur. Zou ik nog ff goed naar je verzekering kijken. Wij kregen namelijk alles vergoed als we maar naar meditel gingen.
Voor zuid-oost azie was het alleen aangeraden voor delen van cambodja en voor Laos. Ga in Laos Malarone slikken.
Dat het vergif is oke, heb wel begrepen dat er nog wel wat verschil zit tussen welke pillen je krijgt. Ik kies er nu wel voor om te gaan slikken omdat we echt langere tijd in Malaria gebied zijn.
Voor Zuid-Amerika (en vorige keer azie) weet ik nog dat de ggd vond dat ik wel pillen moest omdat ik een aantal keer net in malaria gebied kwam. Het ging toen om een dag of 1-2. Ik heb toen gekozen om dat niet te doen. Ben echter niet naar de Amazone geweest.
Wat betreft je argument ze zijn duur. Zou ik nog ff goed naar je verzekering kijken. Wij kregen namelijk alles vergoed als we maar naar meditel gingen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Mag ik vragen welke ziektenkostenverzekering jij hebt? Of andere forummers hier die dergelijke inentingen/pillen vrijwel geheel vergoed krijgen?florishendriks schreef:Hoi,
DIe van mij vergoed enkel 75 euro.....daar kom ik al overheen met de prikjes. Ben nu ook aan het uitzoeken wat een geschikte ziektenkostenverzekering is voor mij volgend jaar.
Voer eendjes, geen oorlog
Ik heb CZ met de aanvullende verzekering voor jongeren (tot 30jaar, 10,30/mnd). Daarbij krijg ik 75% van vaccinaties vergoed. Malaria wil ik nog even navragen.
-edit -
Preventie voor reizen naar het buitenland:
Injectie tegen difterie, tetanus, polio, hepatitis-A, gele koorts en tyfus 75% vergoeding
Tabletten tegen malaria en tyfus 75% vergoeding
Preventieve injecties en middelen
Ter voorkoming van een ziekte, eventueel in verband met een tijdelijk verblijf in het buitenland wegens vakantie of zaken, vergoeden wij de kosten van:
a. tabletten tegen:
1) malaria;
2) tyfus.
b. een injectie tegen de volgende (tropische) infectieziekten en parasitaire
aandoeningen:
1) difterie;
2) tetanus;
3) polio;
4) hepatitis-A;
5) gele koorts;
6) tyfus.
Onder injectie in dit artikel verstaan we niet alleen de kosten van de entstof, het injectiemateriaal maar ook de kosten van het vaccineren, het toedienen van de injectie zelf of het daarvoor in rekening gebrachte consult.
Voorwaarden voor deze vergoeding zijn:
a. de preventieve middelen of de preventieve injectie zijn oorgeschreven door een arts of GGD-arts;
b. u gaat op reis (voor vakantie of zaken) naar een land met een verhoogd risico op een van de ziekten, waarvoor een injectie wordt voorgeschreven;
c. de preventieve injectie is niet onnodig kostbaar of ondoelmatig;
d. de entstof van de preventieve injecties is geleverd door een apotheek of G.G.D.;
e. de preventieve middelen of de preventieve injecties zijn voorgeschreven en gegeven door een (bedrijfs)arts of zorginstelling welke is ingeschreven en aangesloten bij het Landelijk Coà¶rdinatiecentrum Reizigersadvisering (L.C.R.).
-edit -
Preventie voor reizen naar het buitenland:
Injectie tegen difterie, tetanus, polio, hepatitis-A, gele koorts en tyfus 75% vergoeding
Tabletten tegen malaria en tyfus 75% vergoeding
Preventieve injecties en middelen
Ter voorkoming van een ziekte, eventueel in verband met een tijdelijk verblijf in het buitenland wegens vakantie of zaken, vergoeden wij de kosten van:
a. tabletten tegen:
1) malaria;
2) tyfus.
b. een injectie tegen de volgende (tropische) infectieziekten en parasitaire
aandoeningen:
1) difterie;
2) tetanus;
3) polio;
4) hepatitis-A;
5) gele koorts;
6) tyfus.
Onder injectie in dit artikel verstaan we niet alleen de kosten van de entstof, het injectiemateriaal maar ook de kosten van het vaccineren, het toedienen van de injectie zelf of het daarvoor in rekening gebrachte consult.
Voorwaarden voor deze vergoeding zijn:
a. de preventieve middelen of de preventieve injectie zijn oorgeschreven door een arts of GGD-arts;
b. u gaat op reis (voor vakantie of zaken) naar een land met een verhoogd risico op een van de ziekten, waarvoor een injectie wordt voorgeschreven;
c. de preventieve injectie is niet onnodig kostbaar of ondoelmatig;
d. de entstof van de preventieve injecties is geleverd door een apotheek of G.G.D.;
e. de preventieve middelen of de preventieve injecties zijn voorgeschreven en gegeven door een (bedrijfs)arts of zorginstelling welke is ingeschreven en aangesloten bij het Landelijk Coà¶rdinatiecentrum Reizigersadvisering (L.C.R.).
Grappig. Ik zat/zit ook met deze verzekering (CZ) in het achterhoofd.
Heb beetje rond lopen neuzen...en ik moet ook rekening houden met vergoeding van bril/lenzen. En een jongerenverzekering is daar ook vaak geschikt voor.
Nu heb ik de jongerenverzekering van de Menzis, welke enkel 75 Euro (max.) vergoed aan preventieve maatregelen mbt gezondheid op reis.
Heb nog even de tijd om het allemaal uit te zoeken, maar vroeg beginnen kan vast geen kwaad
Bedankt voor de antwoorden!
Heb beetje rond lopen neuzen...en ik moet ook rekening houden met vergoeding van bril/lenzen. En een jongerenverzekering is daar ook vaak geschikt voor.
Nu heb ik de jongerenverzekering van de Menzis, welke enkel 75 Euro (max.) vergoed aan preventieve maatregelen mbt gezondheid op reis.
Heb nog even de tijd om het allemaal uit te zoeken, maar vroeg beginnen kan vast geen kwaad

Bedankt voor de antwoorden!
Voer eendjes, geen oorlog
Ik heb zilveren kruis met een aanvullende verzekering. En die vergoeden dus alles (injecties en malaria) als je maar naar Meditel gaat.
Helaas kwamen we daar zelf wat laat achter waardoor we de injecties al bij de GGD hebben laten doen. Dan vergoeden ze 75%.
Helaas kwamen we daar zelf wat laat achter waardoor we de injecties al bij de GGD hebben laten doen. Dan vergoeden ze 75%.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ik kwam hier een verhaal tegen over iemand die Denque Fever heeft opgelopen en hoe het voelt en wat het met je doet. Aangezien het ook overgebracht wordt via muggen dacht ik dat het hier wel op zijn plaats was.
Kun je voor Denque ook pillen slikken of zijn dat dezelfde??
Kun je voor Denque ook pillen slikken of zijn dat dezelfde??
Voor Dengue kan je geen pillen slikken.. Daarom moet je altijd anti-muggen middelen gebruiken.
Daarnaast komt Dengue ook vaak voor in gebieden waar geen malaria heerst zoals grote steden. Ze houden namelijk van stilstaand vervuild water en prikken overdag. Dit in tegenstelling tot malaria muggen die vooral s'ochtends en s'avonds actief zijn.
Aldus de GGD bij ons. (die vervolgens nog 10 minuten het belang van deet aanprees, zou ze op commissie werken :lol: )
Daarnaast komt Dengue ook vaak voor in gebieden waar geen malaria heerst zoals grote steden. Ze houden namelijk van stilstaand vervuild water en prikken overdag. Dit in tegenstelling tot malaria muggen die vooral s'ochtends en s'avonds actief zijn.
Aldus de GGD bij ons. (die vervolgens nog 10 minuten het belang van deet aanprees, zou ze op commissie werken :lol: )
- bolletjeom
- Reisexpert
ik heb niet de tijd om alle posts hier boven te lezen maar ik heb 1 opmerking
wij hebben 2 weken op de intensive care rond gehangen waar mijn oom bijna lag dood te gaan aan Malaria!
2 weken lang is het kantje boord geweest.
Ik vind dat je gezondheid heel veel waard is! ik vind ook dat medicijnen vergif zijn maar als dat gif de dood kan voorkomen dan is het misschien de moeite waard.
Ook wanneer je geneest van Malaria dan kan je hier de rest van je leven problemen van houden.
dat wilde ik even kwijt
groetjes rudi
wij hebben 2 weken op de intensive care rond gehangen waar mijn oom bijna lag dood te gaan aan Malaria!
2 weken lang is het kantje boord geweest.
Ik vind dat je gezondheid heel veel waard is! ik vind ook dat medicijnen vergif zijn maar als dat gif de dood kan voorkomen dan is het misschien de moeite waard.
Ook wanneer je geneest van Malaria dan kan je hier de rest van je leven problemen van houden.
dat wilde ik even kwijt
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika