Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Ik vertrek binnenkort enkele weken naar Maleisië en heb enkele vraagjes over de kleding daar. Hier bij de reisinformatie lees ik dat het niet geäpprecieerd wordt om "bloot" rond te lopen. Is er iemand die dit kan specifiëren?
Ik ben absoluut niet vh blote type als in kort gerokt en bloot , maar is een top met blote mouwen en een short werkelijk uitgesloten? De tropische temperaturen indachtig lijkt me dit wel een beetje comfortabel!
Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de locals tegen de borst te stuiten, dus graag wat info over wat wel en niet kan. Is er een groot onderscheid tussen de gebieden onderling?
Met niet te bloot, wordt meestal bedoeld dat je je schouders bedekt en je knieen niet zichtbaar zijn. Sowieso is dit bij tempels e.d. altijd verplicht. Soms voorzien ze je dan bij de ingang van een sarong/doek. Zelf heb ik meestal een sjaal in mijn tas om dat op te lossen. Het scheelt ook per land/stad hoe ver je kunt gaan, maar neem bovenstaande als uitgangspunt en dan stoot je de lokale bevolking niet voor het hoofd.
In Azie ben ik nog niet geweest, dus daar kan ik moeilijk iets over zeggen. Wel ben ik in Arabische landen geweest. Daar geldt idd ook geen blote schouders en knieen. Als het in Azie is zoals daar, wordt er wel steeds naar je gekeken als je blote benen of armen hebt, dus als je daar problemen mee hebt is het handig je te bedekken.
littlemissmagic schreef:Als het in Azie is zoals daar, wordt er wel steeds naar je gekeken als je blote benen of armen hebt, dus als je daar problemen mee hebt is het handig je te bedekken.
't Gaat er natuurlijk niet om waar JIJ moeite mee hebt, het is ook een kwestie van respect tonen naar de bevolking van het land waar je te gast bent!
een top zonder mouwen kan inderdaad wel bij de stranden maar in het binnenland zul je er zeker op nagekeken worden net als in Kuala Lumpur. Ik zelf draag altijd driekwart broeken en shirts met korte mouwen.
Als je bv in een plaats ben zoals Khota Bharu dan is het echt not don daar zijn ze zeer moslims en zul je veel bekijks hebben. In Langkawi bv is het geen probleem zijn ze gewend daar.
Altijd moeilijk om hier advies over te geven, ik vond dat je meestal wel merkte wat jewel en niet aan kon trekken. Natuurlijk moet je altijd respect hebben voor de andere cultuur en je hier op kleden. Ben je in een wat kleinere stad dan bedek je je schouders en knieen. In KL en bijvoorbeeld Melekka vond ik juist, dat je opzich niet heel erg op hoefde te letten. Mensen liepen soms zelf vrij blood rond (vooral ik KL). Natuurlijk liepen er ook genoeg bedekte vrouwen maar ik voelde mij hier niet opgelaten. Een tip is om een (dikkere) legging tot net over je knie mee te nemen. Ik vond het ideaal want kon op die manier wat meer met mijn (zomer)kleding zonder direct allemaal broeken enzo mee te moeten slepen.
Zelf ben ik groot voorstander van bedekte armen en benen in die bloedhitte......want het is veel koeler dan er bloot bij lopen!!!!
Als je een lekker tuniekje of bloesje aan hebt met een lange rok of een lekkere flodderbroek dan komt de wind overal en de zon nergens! Hoe meer zon op je huid hoe warmer je het hebt. T-shirt stof zit vaak strak om je lichaam en is vrij dik waardoor je de hele dag loopt te plakken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Omdat ik het in t-shirts altijd te heet heb bezit ik er gewoon geen. Ben op dit moment in Malesie en ga er toch maar een paar aanschaffen. Overiggens zijn mijn broeken wel over mijn knien
Ik voel me te ongemakkelijk als ik loop over straat. Ik heb nou niet bepaald borsten maar ze staren er wel aardig naar.
Maar ik moet zeggen dat als ik me sjaal omwikkel ik nog steeds erg word lastig gevallen op straat met na roepingen, staaringen.
littlemissmagic schreef:Als het in Azie is zoals daar, wordt er wel steeds naar je gekeken als je blote benen of armen hebt, dus als je daar problemen mee hebt is het handig je te bedekken.
't Gaat er natuurlijk niet om waar JIJ moeite mee hebt, het is ook een kwestie van respect tonen naar de bevolking van het land waar je te gast bent!
Natuurlijk is het belangrijk om respect te tonen voor de bevolking, maar ik vind dat het daarnaast ook wel gaat om waar je zelf moeite mee hebt. Op veel plaatsen is bv schouders en knie-en bedekken genoeg om respect te tonen/niemand voor het hoofd te stoten maar heb je met blote armen wel meer bekijks dan met lange mouwen.. dan is het volgens mij wel degelijk een afweging, waar je jezelf nog prettig bij voetl, toch?
zelf ga ik altijd voor 3/4 broeken en korte of kap mouwtjes. en als ik meer privé ben, op een plek waar je weet dat hetkan of bv bij het strand eventueel een tank top.