beetje lullige vraag aangezien het budget afhankelijk is van de manier van reizen...
Maar laten we het er even op houden dat we vaak van eetstalletjes eten en als we uit eten gaan naar basic hutjes en weinig vlees eten.
Slaping in basic comfort maar wel liefst op een 2 persoons kamer (geen airco of fan nodig en sanitair op de gang). Ivm china heb ik totaal geen idee wat te verwachten van de prijzen voor slaping, zowel 2persoon kamer als dorms. Op internet ziet het er via hostelwebsites vrij goedkoop uit maar iedereen zit maar te sakkeren dat china duur is, dus begin ik gelijk te flippen

We willen wel veel dingen bezoeken en af en toe een excursie meepikken als het niet mogelijk is om op eigen houtje te bezoeken. zo denk ik dan aan tiger leaping gorge, boottocht siemreap-battambang, trekking in laos, ...
Dus op entreegelden willen we niet besparen, maar wel natuurlijk uitkijken naar kostprijs van excursies en prijzen vergelijken.
We willen ook niet teveel rushen en nu tijd nemen om te genieten van de omgeving en elkaar ipv alles samen te proppen.
We kunnen rond 15 juli vertrekken en mijn man heeft loopbaanonderbreking van 1 augustus tem 1 mei. Dus terugkeren rond 25 april ofzo.
We hebben onze route al een beetje op papier gezet en +- bekeken hoelang we in een land denken te blijven, op een vrij rustig tempo???
Hierbij ook de kostprijs per land rekening gehouden met onze reisstijl.
Kunnen jullie even kijken en jullie mening geven.
Met pijn in het hart deel ik mede dat New Zealand hier niet inzit en dat ik het klote jammer vind. Wel of niet mogelijk? en ideeen van budget??
24 dagen Mongolië: 1 week excursie per paard, 2 weken jeeptour. We hebben zowel al goedkope, dure als medium tours op internet gevonden. We zullen ter plekke boeken. Hiervoor hebben we 2400 euro uitgetrokken omdat Mongolië echt een land is dat we MOETEN gezien hebben
2 maand China: 70euro/dag
40 dagen Vietnam: Heb echt al van veel mensen gehoord dat Vietnam niet zo bevallen is... Wijzelf weten het nu nog steeds niet wat te doen? Zowieso wil ik wel even langsgaan

35 dagen Cambodja: wil wel zeker een kleine week (5 a 7 dagen) tempels van Angkor doen. Ben verliefd op oude stenen

30 euro/dag
40 dagen Laos: 30euro/dag
een goeie 2 weken thailand: vanuit het noorden richting Bangkok (enkel transport), enkele dagen Bangkok, Khao Sok NP en dan snorkelen in het Zuiden. 30 euro/dag, het zuiden 50euro/dag
(We blijven niet in Thailand omdat we hier reeds 5 weken doorheen getrokken zijn 2 jaar geleden.
Maleisië: 30 euro/dag, hierover heb ik nog totaal niets gelezen. Momenteel woont er een 'reismaatje' van ons in Singapore. Als dat dan nog zo is gaan we die wel eens bezoeken. 14dagen voorzien. Kan ook zijn dat we direct doorreizen naar Borneo.
Borneo: 1 maand, 50 euro/dag
Dit zijn onze maximum bedragen, per dag voor 2 personen. 't is de bedoeling dat we hier toch enkele euro's per dag kunnen op besparen om op die manier eens een 'sjieke' en voor de nederlanders 'vetgave'

Voor kosten mbt de reisvoorbereiding denk ik aan max. 500 euro vaccins en medicatie voor ons 2.We hebben nl. al Hepatitis A en B, Tetanus
Nog wat kledij voor mijzelf en andere spulletjes (omdat ik in vergelijking met vorige jaren flink vermagerd ben en we beiden nog een gortex vest nodig hebben). max 800 euro.
reisverzekering: max 800 euro per persoon (geen idee van de mogelijkheden??, nog uit te zoeken. )
Misschien een notebook en een ipod?? maximum 700 euro
We moeten ook nog vliegtickets kopen (ofwel gaan we met de TME ofwel vliegen op Peking) max 2000 /2personen
Als ik alles zo optel dan kom ik aan 19500 euro voor zowel reisbudget als vooraf.
Volgens mij hebben we heel ruim gerekend qua verblijfsduur per land en budget in sommige landen.
Zit nog steeds te twijfelen ivm NZ omdat iedereen zegt dat dit zo verschrikkelijk duur is... Probeer mij en vooral mijn man maar te overtuigen

Geven jullie je mening over bovenstaande en stuur gerust bij als je denkt dat we helemaal de mist in gaan...
Een kleine aanmoedingskreet....

groetjes Ellen en Bjorn