waar begin ik met plannen??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

waar begin ik met plannen??

Bericht door Jeannette »

Hallo,

Ik ben van plan om (waarschijnlijk) in november 4 week naar Thailand te gaan om te backpacken.
Alleen in heb nog nooit iets dergelijks gedaan dus heb geen idee waar ik nu moet beginnen met plannen.
Ik heb tot nu toe overal en nergens zitten lezen over thailand maar kom er niet uit wat ik allemaal wil zien.
(nou ja eigenlijk gewoon alles maar weet niet of dat wel haalbaar is in 4 week)
Heeft iemand tips wat ik zoal moet doen en hoe ik een goede route plan?
Tips over wat ik in thailand zou moeten zien zijn natuurlijk ook welkom :)
Groetjes Jeannette
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: waar begin ik met plannen??

Bericht door Tikva »

In 4 weken kan je zeker niet alles zien. Plannen is alijd lastig, je geeft aan al veel gelezen te hebben over thailand dus dan heb je als het goed is wel een beetje een idee wat er te doen is.

Begin is met bedenken wat je echt persee wil en waarom je naar thailand gaat.

Ga niet gelijk denken naar welk eiland wil ik maar eerst eens of je graag zon en zee wil en hoe lang dan. WIl je heel graag dieren zien of juist cultuur etc.

Je kunt ook een beetje een standaard route kiezen. Dat zou dan in zijn in 3 weken Bangkok, Ayuttuha, Chiang Mai, Kanchanaburi en een van de eilanden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
wendyjol

Bericht door wendyjol »

Zo doe ik het ook altijd. Lezen, lezen, lezen. Dan bepalen wat ik echt wil zien en dan een logische route verzinnen. Dan weer lezen, lezen, lezen en de route weer wat bijschaven.
Vooral ook ruimte in je schema houden voor een paar rustdagen....
liquid_ice

Bericht door liquid_ice »

Ik ben zelf ook bezig met het plannen voor een trip (+/- 4 weken) door Thailand.

Ik heb als eerste algemene informatie over het land verzameld en bedacht wat dat ik eigenlijk wilde.
Nu ben ik bezig om allerlei reizen en reisverslagen door te spitten en te kijken waar die heen gaan en waarom.

Zo wil ik op een kaart van thailand punten aan gaan geven waar dat wat te doen is en langs die punten ga ik dan een route maken.

Geen idee of dat dit de beste manier is, maar moet ergens beginnen.

onder het motto:
Elke berg beklim je met een stap tegelijk ;)
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hey jeanette,

2 jaar geleden zijn mijn man en ikzelf 32 dagen doorheen thailand getrokken met de rugzak. We hebben steeds openbaar vervoer gebruikt zoals bus en trein om ons te verplaatsen. In de steden zelf stapten we veel, namen we af en toe de fiets of gebruikten een tuktuk.

We zijn niet helemaal boven tot chiang mai en chiang rai geweest dus daar kan ik je niet mee helpen.
Onze route was ongeveer als volgt, ikzelf ben nogal een cultuurfreak dus ze bevat vnl. 'cultuurplekken':

1) Bangkok: een aantal dagen bangkok want er is oneindig veel te zien en het is ook een leuke sfeer. standaard moet je sowieso de highlights bezoeken die je dan kan uitbreiden met andere bezienswaardigheden.
Wat Phra Kaeo en het groot paleis
Wat Pho met de liggende boeddha
Nationaal museum
Vimanmek Mansion, groot Teakhuis
tochtje op de Chao Phraya rivier met de taxiboot (openbaar vervoer)
lokale markten om sfeer op te snuiven

aanvulling:

Wat Arun aan de andere kant van de Chao Phraya rivier
Wat Suthat waar wij een ceremonie meevolgden, heel veel Thai en monniken.
Baiyoke toren: uitzicht op de stad
eventueel een boottocht naar de markten, of op de khlongs

In de buurt van Bangkok vonden we het heel leuk om in Ancient City (nuang boran) rond te fietsen, bouwwerken en uitbeeldingen van mythes op schaalmodel. Heel kitscherig, veel locals, vertier voor de Thai. Dit gecombineerd met Erawan museum, nog kitscheriger, enkel Thai en Aziaten.

2) met de trein naar ayutthaya met een tussenstop van enkele uur in Lopburi. Je bagage kan je in station achterlaten. Gezellig stadje om doorheen te wandelen, tempel met longtailmakaken die vrij tam zijn. Toch voorzichtig naar pikken van je camera, portefeuille,...
3) ayutthaya: diverse tempels, pagodes, olifantenkraal
Je kan een tuktuk huren per dag. die brengt je overal naartoe.

4) sukhotai: tempelcomplex (kom 's morgens vroeg en huur een fiets voor de dag)
5) nadien zijn we naar chiang khan gegaan, klein dorpje dat bestaat uit 1 hoofdstraat. Hier zijn we vnl. naartoe gekomen omdat ik op dat moment ziek was. oorontsteking, keelontsteking en tandontsteking :( Uitzieken was de boodschap, je kan hier wandelingetjes maken, en een boot huren om een stuk van de Mekong af te varen, ook kookcursussen mogelijk en leuke massage met stoombad boven een frietketel :-)

6) Phu kradung Nationaal Park in de streek van Loei:
stijle beklimming van de klokberg, nadien op het plateau verschillende wandelingen mogelijk. dennebos, en bamboe, meertjes, watervallen (afhankelijk van seizoen, bij ons in februari stonden deze droog). zonsondergang en opgang.Herten op campingplek.
hier kan je gerust enkele dagen slijten. je kan een basic bungalow huren met matras op grond of in een tent slapen. Deze staat al opgezet en je kan slaapzak ter plekke verkrijgen. noedels en rijst verkrijgbaar.
vnl. thai die op uitstap zijn.

7) Khmer route langs de tempels: afhankelijk of je van tempels houdt of niet, voor ons was dit een heel leuke route. Wij huurden een taxi met anderen om phanom rung en muang tham te bezoeken, ook met de scooter mogelijk.

- Phimai tempel
- Prasat Phanom Rung en Muang Tham
- Prasat Khao Preah Viharn ( onze uitvalsbasis was Kantaralak)

8) Khong Chiam: niet echt onze favoriet. je kan hier het NP Pha Taem bezoeken met zijn prehistorische schilderingen en ook NP Kaeng Tana. Niet echt bijzonder.

9) Ubon Ratchathani: zijn hier maar enkele uren gebleven want vonden dit echt geen leuke stad. We hebben direct vlucht naar Bangkok geboekt.

10) vanuit Bangkok gevlogen naar Krabi.
11) Khao Sok Np: dit was voor ons de topper van de vakantie. we boekten een excursie naar khao sok NP. veel vogels oa. neushoornvogel/hornbill, herten, gibbons en longtailmakaken, insekten, vleermuizen, ...
Je vaart het meer af met een prauw om dieren te spotten en te genieten van omgeving (bos en kalksteen, vermulmde bomen omwille van het laten vollopen van jungle met water (hydroelektriciteit)
slapen doe je in een bamboehut om het meer, eten is bbq van verse vis direct uit het meer.
Je kan ook een wandeling maken doorheen het woud en enkele grotten

Mr. Bee, onze gids, die we in het Khao Sok Rainforest Resort boekten is heel bekwaam en vriendelijk. Het Rainforest resort heeft eerder gedateerde kamers maar dat vonden wij niet erg,lekker eten en zeer vriendelijke familie. je kan ook tuben op de rivier. Deden wij niet. Bijna geen toeristen in NP. wij waren met 8 en zijn onderweg eenmaal een bootje tegengekomen.

12) Phang Nga: kalksteenrotsen, grotten op zee, inhammen,...
In vergelijking met Khao Sok een teleurstelling. Veel toeristen, vervuilde inham waar ze je droppen om eventueel te snorkelen.

13) snorkelen op krabi: vrij druk, veel toeristen. Wij sliepen in het dorpje hiernaast Ao Nang. Om te snorkelen boekten wij diverse excursies richting Ko Phi Phi.
We wilden aanvankelijk niet naar Ko Phi Phi om te verblijven omdat we schrik hadden van de kostprijs. Moesten we het opnieuw kunnen doen zouden we hier wel heengaan omdat er echt mooie snorkel plekken zijn en de meerprijs van hotelkamer niet opweegt tov. transportkosten van boot om te gaan snorkelen.

ivm andere eilanden om te snorkelen hebben we geen ervaring.

Maak je geen zorgen ivm je trip, Thailand is heel veilig,goedkoop qua eten en entreegelden. Slaping vind je in alle categorieen. wij betaalden meestal tussen de 4 en 7 euro per nacht.

Hopelijk ben je er iets mee. Thailand was onze eerste ervaring met Azie en is ons heel goed bevallen. Het heeft gewoonweg alles: natuur, cultuur, lekker eten, vriendelijke mensen,...
ondertussen zijn we onze 8 maanden durende trip doorheen Azie aan het voorbereiden en we passeren zeker nog eens langs daar.

veel succes en geniet alvast maar van het inleeswerk :-)

Groetjes Ellen
liquid_ice

Bericht door liquid_ice »

Misschien is een leuke plek om twe beginnen wel de Thailand fair (thailandfail.nl) in Eindhoven die dit weekend georganiseerd word.
Ik heb geen idee, maar ik ben er sowieso te vinden
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

Bedankt voor de reacties, ben vandaag weer hele dag aan het lezen geweest (hoezo verslavend :P)
Tot nu toe heb ik het volgende gevonden wat mij interessant lijkt:
Bangkok
- fietstocht bangkok
Chiang mai:
- Elephant Nature park
- longnecks, mae hong song
- Pad Thai Cookery School in Chiang Mai.
- trekking
Ko Pha Ngan
- full moon party
Kanchanaburi
- De Bridge the river Kwai
- Erewan National Park (watervallen)
Ayutthaya
Sukhothai
Chantaburi
- dolfijnen zwemmen
Pak Chong
- Khao Yai National Park
ergens
- duiken (try dive oid)

En in november schijnt het Loy Krathong festival te zijn, maar dat is volgens mij overal?
Ik heb geen idee of het haalbaar is in 4 week en heb ook nog niet gekeken naar een logische route.
Ook heb ik ergens een excursie gezien waarbij je thuis bij thai logeert en daar het dorp bezoekt.
( http://www.thailandonline.nl/homestay-t ... teland.htm )
Vind het erg leuk klinken maar het is waarschijnlijk veel duurder dan excursies die je in thailand zelf boekt?
En kun je dit soort dingen boeken ter plekke?
Wat regelen jullie van te voren? Alleen t vliegticket? of ook andere dingen al zoals excursies en slaapplekken.
Zijn vliegtickets goedkoper als je ze lang van te voren boekt of vlak van te voren..
groetjes Jeannette
live is not the amount of breaths you take but the moments that take your breath away
zaratoestra
Reisexpert

jeanette,

ivm het vliegticket kan ik je niet helpen.
het is niet nodig om op voorhand slaping en excursies te boeken.
Reserveer wel via email je overnachting voor de eerste nacht.
Wij kunnen je taewez guesthouse in thewet wijk in bangkok aanbevelen.

groetjes ellen
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

Heeft iemand een idee van waar je mooi en goedkoop kunt duiken? Ik heb geen PADI oid en wil dat ook niet gaan halen.
Maar iets van een fundive/trydive lijkt me wel erg leuk, heb ik ook in andere vakanties wel gedaan.
Heb gelezen dat Similan islands of Ko tao leuk zijn om te duiken? En aan wat voor bedragen moet je denken als je dan gaat duiken?
En ik vroeg me nog af Sukhothai, is het nog de moeite waard nadat je in ayutthaya bent geweest? Ik wilde ze sowieso niet direct na elkaar doen maar tussendoor ook naar Pak chong en misschien een tussenstop in lop buri.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je kunt wel een introductie duik doen op de similans kosten 5,500 Baht (ongeveer 120 euro)

Weet alleen niet of ik het aan zou raden, je bent lang onderweg met de speedboot en het is dus ook echt heel erg duur. Het duiken is wel echt super mooi maar voor een introductieduik maakt dat weinig uit. Je kunt dan ook niet zo lang onder water blijven.

Zou dus eerder kiezen voor Ko tao waar het duiken ook oke genoeg is en de prijs een stuk beter.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zaratoestra
Reisexpert

wijzelf vonden Sukhotai en Ayuthaya toch wel verschillend van sfeer en tempels.
In Ayuthaya hebben we ons 1 dag met een tuktuk laten rondrijden naar de verschillende tempels en pagodes. Het is een stad met verschillende 'bezienswaardigheden' op een eindje afstand van elkaar.

In Sukhotai heb je een openluchtmuseum met heel veel tempels waar je het beste met de fiets doorheen rijdt. Sommige tempels liggen ook verderaf van de route.
Ik zou ze beiden doen.
Groetjes Ellen
Jeannette
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Jeannette »

hallo

Ik heb een globaalplan opgezet voor mijn reis.
Ik had in de planning een maand maar wordt misschien toch 5 a 6 week.

gelijk na aankomst naar

-Koh pagnan (3 a 4 dagen)
fullmoonparty wil ik eens meemaken

- Ko tao (4 dagen)
duiken, padi halen miss?

- Chantaburi (1 a 2 dagen)
dolfijnen zwemmen

- Bangkok ( 5 dagen)
verschillende excursies

- Kanchanaburi (2 dagen)
brug river kwai, eweran watervallen

- Ayutthaya (2 dagen)
tempels

- Pak chong (2 dagen)
national park

- Sukhothai (1 dag)
tempels

- Chiang Mai (7 dagen)
allerlei excursies en loi krothong festival

Dat zou in totaal 30 dagen zijn, maar weet niet of het wel reeël is. Zal hier en daar wel extra tijd kwijt zijn aan reizen en wat rustdagen inplannen is misschien ook niet verkeerd.
De enige 2 data die voor mij vrij vast staan zijn dat ik 21 oktober op koh pagnan wil zijn en 21 november in chiang mai. Zou dit haalbaar zijn op deze manier? Ik denk er ook nog over om misschien Bangkok aan het eind te doen omdat ik hier en daar lees dat Bangkok beter te doen is als je al wat aan cultuur/onderhandelen ed gewend bent. Maar dan zou ik sowieso op 6 weken komen en weet nog niet of mijn baas het daar wel mee eens is..
Iemand ideeën hierover? of het haalbaar is en de route logisch is?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

planning is haalbaar. ik zou alleen die dolfijnen er uit gooien. Geen goede verhalen over gehoord. De rest van die regio is verder ook niet de moeite waard en relatief lastig om te komen.
Is zwemmen met dolfijnen in een zwembad (kilometers van de kust) wat je wil? ook als het een domper is omdat je met veel te veel mensen in een bad ligt en binnen een half uur het water weer uit bent en dan 1 kusje van een dolfijn hebt ontvangen?? Ga dan naar het dolfinarium. daar kan het ook.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wouter87

Bericht door Wouter87 »

Ook ik ben druk met plannen voor onze trip naar Thailand. Hoewel ik eigenlijk (bijan)nooit een week vooruit plan, wil ik voor Thailand toch een globale planning hebben en die ziet er zo uit:

Aankomst BKK

Kanchanaburi (2 dagen)

Ayuthaya (1 dag)

Chang Mai (7 dagen)

Pak Chong (2dagen)

Koh Samui/ Koh Tao (8 dagen)

Bangkok (4 dagen)

Vertrek Bangkok

Wij gaan 31 dagen en houden dus nog genoeg tijd over voor onverwachtse dingen/ uitstapjes. Het is wel de standaard route, maar het zijn de dingen die wij graag willen zien.
Hij lijkt dus aardig op jouw planning.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ziet er prima uit wouter.
je hebt ruimte gelaten voor reisdagen etc.
Ik vind er wel wat veel tijd voor Chiangmai in staan. Wil je een meerdaagse trekking gaan doen?
Of ga je naar dorpje Pai (kan ik je aanbevelen! Ook voor de trekkings daarvandaan)

Wat betreft de eilanden Ko Tao is veel minder resorterig dan Ko Samui
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie