Reizen zonder creditcard in Azie?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Als ik het goed begrepen heb, betaal je bij het 'bestellen' van travellercheques E 4,50 (ongeacht hoeveel je moet hebben).

Hiermee 'koop' je cheques t.w.v. bijvoorbeeld E 200,-. De cheques zijn echter pas geld waard wanneer je ze verzilverd.
Het is dus niet zo dat je E 200,- betaalt voor die cheques van E 200,-.
Volgens mij stel ik nu een hele domme vraag :oops:

Waarom heb jij uiteindelijk de cheques nodig gehad?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Travel cheques zijn idd pas geld waard, wanneer je ze verzilverd. Over het algemeen krijg je er bij verzilvering gewoon de lokale valuta voor, hetzelfde wat dus gebeurd wanneer je met twee briefjes van 100 euro naar de bank gaat. Alleen pikt de bank nu een beetje commissie in, waardoor je uiteindelijk minder krijgt.

Ik had ze nodig omdat je in Mongolie niet kon pinnen. (Helemaal niet, ik had wel mijn pasje nog :D )

Niet teveel stressen, gewoon even goed nadenken. Reis je liever met contant geld voor noodgevallen of met verzekerde ('duurdere') travellercheques? Dat is een keus die van persoon tot persoon verschilt. En natuurlijk ook mede wordt bepaald door je reisduur en -stijl.

Dus geef niet toe aan je kriebels, zowel geld als travellercheques zijn gewoon op schiphol te krijgen, je hoeft dus pas op het laatste moment beslissen 8)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik had ze nodig omdat je in Mongolie niet kon pinnen. (Helemaal niet, ik had wel mijn pasje nog )
wij hebben in Ulan Bator gewoon kunnen pinnen hoor! ( even voor de mensen die daar heen willen)

Ik zou in iedergeval een travellercheque meenemen. Wanneer dit je een gerust gevoel geeft, waarom dan niet?
Ok, misschien verlies je een paar euro's door die commisie....maar je voelt je wel lekker veilig. En heb je hem aan het einde van je vakantie niet nodig gehad dan lever je hem lekker in of je bewaart hem voor een volgende reis. Ze zijn heel lang houdbaar.

Ik heb er nu bij me die ik in 2003 gehaald heb! Maar deze keer ga ik ze wel omwisselen want ze worden niet mooier :-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Zo fijn die snelle antwoorden! Zeker nu ik nog maar n paar dagen heb.. :)

Ok, dan ga ik toch maar langs t GWK voor travellercheques. Ik dacht zelf aan 2 van 100 euro. Of kan ik beter cheques meenemen voor de gehele periode en dan dus 15 euro per dag rekenen x 6 weken?

Verder vond ik nog iets van $90 in mn geldbuidel van mn vorige reis... toch n meevallertje deze week..8) dus dat gaat sowieso mee. Iemand schreef eerder iets over dollars vantevoren meenemen uit NL voor in Laos en Cambodja.
Maar ik hoorde van een kennis dat je in de grote plaatsen van Laos (en Cambodja?) wel gewoon kunt pinnen. Weet iemand dit?

Als je in Laos en Cambodja pint, kun je dan in dollars pinnen of pin je dan in de munteenheid van het land?
Om vantevoren alle benodigde dollars voor bijv. 25 dagen (zou dan $ 485,-) cash mee te nemen lijkt me namelijk niks.Dus ik pin liever in de grote steden.
karinmartin

pinnen en travelercheques

Bericht door karinmartin »

pinnen in laos kan je volgens de dingen die ik van mensen heb gehoord alleen in de hoofdstad en dit is volgens veel mensen ook geen pinautomaat.
in cambodja kan je dollars pinnen.
travellercheques inleveren is ook niet overal even gemakkelijk heb ik begrepen, in thailand is dit nergens een probleem. ik zou voor laos toch dollars meenemen als ik jou was of deze in cambodja pinnen.
bolletjeom
Reisexpert

Dag Marij

Vreemd verhaal van de Rabo. Ik had een soortgelijk gevalletje laatst en toen had de bankpas geen invloed op de creditcard. Anyway...het is niet anders.
Ik ben overigens een groot Rabobankfan. Heb de SNS, Postbank en ABN als vergelijkings materiaal maar ga voor de Rabo!

Wat Jenny zegt is voor jou misschien te laat maar voor alle andere voorbereiders:
Neem altijd 2 bankpassen van verschillende banken mee!!!
het gebeurt niet vaak maar wel eens dat er een storing is tussen de pinautomaat en jouw bank. Dan is het wel zo fijn dat je een andere pas hebt van een andere bank om het mee te proberen.
Wij hebben het tijdens onze reis toch zeker 4 keer nodig gehad ofzo.

Traveller Cheque's zijn fijn omdat ze dus verzekerd zijn en nog geen echt "geld" zijn. Het voelt dus minder eng dan met Cash op zak lopen.
Je betaald daar dus wel een beetje voor ( in de vorm van commisie) en dat vind ik wel fair.
Nadeel is wel dat niet iedere bank in het buitenland snapt wat ze ermee moeten en sommige ronduit schandalige commisie vragen.

even een verhaaltje:
Wij konden in mozambique bij niet 1 bank pinnen of geld opnemen met de creditcard en ook onze travellercheques wilde niemand wisselen. Dus wij naar zo'n wissel burootje....was zijn deal 40%!!!
oftewel. ik geef je een cheque van 100 dollar en jij geeft me er 60 dollar voor....nou, dat dacht ik niet dus!! Gelukkig vertrouwde ons hostel dat we aan geld zouden weten te komen en mochten we er op de pof eten en slapen. We hebben 2 dagen zonder geld gezeten en het enige wat ik heb gezien van Maputo is banken :lol:

dit is extreem hoor!! laat je niet bang maken. Maar het kan wel zo zijn dat je wat moeite moet doen om een plek te vinden die ze kan inwisselen en dat het op het kantoor rustig een halfuur in beslag kan nemen.

In Cambodia konden wij niet pinnen (in 2004!! nu is alles anders) en moesten we dus wel €500 cash op zak hebben. Leuk is dat niet maar als je het goed verspreid valt het wel mee.

Ik zou in jou geval gewoon een mooie middenweg zoeken.
Cash dollars mee. Een paar travellercheques en dan komt het wel goed.

Nog 1 ding over de Dollars
In Cambodia doet iedereen heeeeeel moeilijk over de staat waar de briefjes in verkeren. Dit omdat ze een beschadigd briefje niet kunnen inleveren bij de bank.
Let dus op dat alle briefjes (ook die je bij een bank in Cambodia) ontvangt er goed uit zien. Geen scheuren of hoekjes eraf maar ook geen pennenstrepen of grote vlekken!!
Neem vooral briefjes mee met een hele kleine waarde!
Ik heb wel eens een uur lopen zeulen omdat ik iemand moest betalen maar niemand terug had van een briefje van 20.

Nog zoiets in Azie. JIJ moet ervoor zorgen dat je geld hebt dat zij kunnen accepteren. Wil je iets kopen maar is je briefje te groot. Dan verwacht men dat jij zelf gaat regelen dat je gepast kunt betalen.
Wij vinden dit van nature "niet ons probleem" en verwachten dat de verkoper het oplost want die wil immers toch verkopen.
Heb je een verkoper die er met je briefje van 50 vandoor gaat terwijl je op 49 euro wisselgeld wacht.....wacht en wacht....hij is de hele stad en al zijn vrienden langs om het ding te wisselen. Ze komen altijd terug met je wisselgeld!
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Hoeveel aan travellercheques hadden jullie bij je en voor hoeveel weken/maanden was dat dan?

Hoe 'groot' zijn dan de cheques? Van 50 of van 100 euro?

Zal ik iets van E 300,- meenemen? Ik las iets over bestellen op de GWKsite. Is dat nodig? Of hebben ze in deze tijd gewoon op voorraad liggen?

Anders wacht ik nog even woensdag af of mn creditcard toch toevallig al binnen 5 werkdagen bij de bank ligt.

Nog tips over hoeveel dollars ik zal pinnen hier in NL om mee te nemen? (ik Blijf max een maand in laos en cambodja.)

Ik heb t al vaker geschreven..maar hierbij nogmaals..ik vind t echt heel fijn dat jullie de tijd en de moeite nemen om alle vragen hier op t forum te beantwoorden! Zelfs al jullie op reis zijn! 8) super!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als reactie op Rudi: geld ophalen met een creditkaart lukte vorig wel in Mongolie, pinnen niet. Noch met een postbank, noch met een Rabo-pas.

Wat pinnen in Cambodja betreft: kan in alle grote steden. Er komen gewoon dollars uit de muur. En zelfs pinnen in Laos schijnt ineens te kunnen: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1584&i=2383&t=2383. (En voor de mensen die naar Flores in Indonesie gaan: ook daar komen pinautomaten als paddo's uit de grond. Niet te veel hallicineten, he :twisted: )

Ik heb mijn travellercheques niet vantevoren besteld. Volgens mij raadt GWK dat alleen maar aan om wachttijden te voorkomen, zo kun je ook al je vreemde valuta vooraf bestellen. Terwijl ze alle niet-exotische dingen toch meestal mooi op voorraad hebben !?!?!

Helaas kan ik mijn cheques niet aan jou overdragen. Ik denk dat ik ze maar eens ga verzilveren en er iets leuks voor ga kopen :D

Jen
Marij
Wereldreiziger

Bericht door Marij »

Bedankt!

Enne..niet bedoeld om te drammen... :)
Maar meer omdat ik echt geen flauw benul heb..welk bedrag is handig om mee te nemen aan travellercheques voor 6 weken? Euro's schijnt 'voordeliger'te zijn dan in dollars?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tuurlijk dram je niet!

Maar ik vind het altijd moeilijk in te schatten hoeveel geld iemand nodig heeft... Zeker omdat het hier eigenlijk om back up geld gaat. (Ik ga er vanuit dat je genoeg geld op je rekening hebt.)

Wanneer je bij de postbank je pasje kwijt raakt, bieden ze je aan geld op te sturen. Ik weet alleen niet hoe lang dat precies duurt. En waar je dat precies op kan halen (alleen in grote steden?) Je hoeft dus alleen maar geld/traveller cheques te hebben om deze periode te overbruggen. Een paar 100 euro zou meer dan genoeg moeten zijn.

Mocht de Rabobank niet zo snel zijn, dan kun je evt ook een familie/vrienden vragen geld over te maken met Western Union. Ook dan heb je slechts voor een paar dagen geld/travellercheques nodig. Zie http://www.westernunion.nl/info/selectCountry.asp

Denk dat je nu wel genoeg info hebt!

Succes met pakken en een goede reis!!!!! 8)
bolletjeom
Reisexpert

rabobank heeft interhelp en kunnen binnen een dag geld overmaken. moet jij alleen nog zorgen bij die bank te komen.

Wij hadden 400 dollar aan Cheques bij ons. En die hebben we nu nog steeds ;-)

Maar met 400 kan je een heel eind komen!
ons dagbudget ( voor 2 personen) lag tussen de 25 en 30 euro per dag.
Dus met 400 euro hadden wij in Azie 16 dagen kunnen rondkomen.
lang genoeg tijd om geld te regelen lijkt mij.

Het geeft helemaal niets dat je het vraagt Marij, maar het komt echt allemaal wel goed.
Of je nu 100 dollar mee neemt of 400.

succes
Floor88
Contacteer:

Bericht door Floor88 »

Over 2 weken vertrek ik voor 5 maanden naar Zuid-Oost Azie. Eerst Thailand, dan Maleisie, Indonesie en ik eindig mijn trip in Hong Kong.

I.v.m mijn leeftijd en inkomen kan ik geen creditcard krijgen. Nu heb ik mijn postbank girorekening omgezet in een betaalpaket, zodat ik iig gratis kan pinnen, zonder extra toeslagen.

Ik zie niet zoveel in die Travellers cheques, neem liever geld mee denk ik. Is het handig om hier in NL wat dollars te vergaren en mee te nemen?
bolletjeom
Reisexpert

als ik je landen zo lees heb je helemaal niets extra's nodig. je kunt op vrijwel ieder straathoek pinnen. 1 travellercheque is voldoende en misschien 50 dollar ofzo.
Maar de kans is groot dat je beide ook weer mee naar huis neemt :)
NoaFloa
Reiziger

Voor Azië...welke creditcard / travelerscheques?

Bericht door NoaFloa »

Ik lees zo hier en daar dat het per land verschilt wat je kunt gebruiken. Wij gaan naar Thailand Laos Cambodja en Maleisië.

Wat is trouwens het verschil in 'extra' kosten bij een opname/betaling met beide middelen?
Voer eendjes, geen oorlog
bolletjeom
Reisexpert

over het algemeen word een Mastercard het best geaccepteerd in Azie
En Visa in Midden en zuid -Amerika

geen idee wat betreft de extra kosten.
Ik betaal altijd direct af en volgens mij valt het wel mee.
Ik probeer trouwens het zo min mogelijk te gebruiken. betaal liever met cash. Maar soms moet je wel als je een vlucht wilt boeken of in sommige landen bij de bank geld wil opnemen.
Zit nu in Luang Prabang waar dus 2 pinautomaten zijn en die zijn al ruim een dag leeg....tja. dan moet je even geld opnemen met je creditcard bij een burootje.
Kan mer herinneren dat we in Cambodia ook op die manier aan geld kwamen
Plaats reactie