2maand Thailand/Cambodja: route-hulp nodig

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
AStrengthWithin
Reiziger

2maand Thailand/Cambodja: route-hulp nodig

Bericht door AStrengthWithin »

Hallo
Dit jaar gaan mijn vriend en ik 2 maanden naar Thailand.
Het is de eerste keer dat we zo ver, en ook zo lang op reis gaan.
We zijn op dit moment volop over onze route aan het plannen, en we willen wel vrij veel gaan bekijken (duh ^_^) maar we weten niet zo goed of het haalbaar is.
We vertrekken eind juli, en door een promotie hebben we 3 nachten Bangkok ineens meegeboekt.

Wat we dus al weten is het volgende: (en ik heb ook de reisdagen hierin meegerekend)
Bangkok (3,5 dagen)
nachttrein naar Chiang Mai (5 dagen)
Pai (2)
trein terug naar Phitsanuloke (3)
Sukhothai (3)
Ayutthaya (3)
Kanchanaburi + Erawan (4)
(+/- 3 weken; nog +/-5 weken over)

Is dit al realistisch? Of hebben jullie tips om ergens langer of minder lang te blijven? Daarna zitten we een beetje in de knoop. We weten wel waar we nog heen willen, maar we weten niet goed in welke volgorde, hoeveel dagen ervoor uit te trekken en of het haalbaar is.

We hebben in totaal vanaf onze aankomst 53 dagen, en de laatste 2 dagen zouden we weer in Bangkok willen zijn, kwestie van ons niet te moeten haasten om de vlucht terug te halen. We zouden zowiezo gaan doorreizen naar Cambodja, om Siem Reap en Phnom Penh te bezoeken, en graag hadden we dan via Kampot/Bokor Hill naar Sihanoukville gegaan.
Ook Ko Chang en Pattaya hadden we er graag bijgenomen, en we wouden eindigen met Ko Tao en Ko Samui. Maar omdat Ko Chang, Pattaya, Ko Tao, Ko Samui en Sihanoukville allemaal eilanden/badplaatsen zijn, hadden we ze niet allemaal achter elkaar willen doen. Hebben jullie misschien nog ergens een tip voor een plaats in het zuiden, die niet meteen badplaats-gericht is? En is het de moeite om ze allemaal te doen?
Alle tips om onze route te vervolledigen en in elkaar te puzzelen zijn welkom!

Als laatste hadden we eigenlijk ook wel graag toch nog geweten of er mensen zijn met ervaring in de periode augustus/september, in verband met het weer eigenlijk. het is de periode met het meeste neerslag, maar we gaan ervan uit dat het toch draaglijk is? we kiezen bewust niet voor de Andamanse kust, voor de reden dat er die periode meer kans is op meer regen en storm dan aan de Thaise Golf. Dat is toch zo he?

Ruwe planning:
Bangkok - Chang Mai - Pai - Phitsanuloke - Sukhothai - Ayutthaya - Kanchanaburi - Pattaya - Siem Reap - Phnom Penh - Sukhanouville - Ko Chang - Ko Tao/Ko Samui (duiken) - Bangkok

Sorry voor de vele vragen! maar alvast heel erg bedankt om ons te helpen!

Lie
bolletjeom
Reisexpert

Re: 2maand Thailand/Cambodja: route-hulp nodig

Bericht door bolletjeom »

vraag 1: hoe ga je het doen met je visum?
je weet dat je er 1 van te voren moet halen als je langer dan 30 dagen wilt blijven? Even de grens over naar Cambodja werkt alleen maar als je 15 dagen voor het einde van je reis weer terugkeert in Thailand en wanneer je 2 volle weken in Cambodja blijft.

Vraag 2: waarom in vredesnaam Pattaya? Om te kijken of het inderdaad zo vreselijk is als iedereen zegt? of omdat jullie nog niet weten wat voor kinderprostitutieparadijs dat is?

Je eerste planning ziet er heel haalbaar uit. Ik zou na Authaya even afslaan richting Khao Yai NP. Iets wat mensen met tijd zeker niet mogen missen. De enige kans in Thailand om wilde dieren te zien!

als je naar Ko Tao wilt zou ik niet weten waarom je daarna nog naar Ko Samui zou willen.

Cambodja zeker doen!!!

In die periode hebben we ook in die regio gezeten maar het maakte niet veel uit met andere maanden. Het weer doet toch niet meer wat de boekjes beloven. Je maakt wel de goede keuzen om naar Ko tao en omgeving te gaan en niet naar Phuket
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Persoonlijk heb ik ervaren dat het weer tijdens het regenseizoen echt wel natter is, maar niet in die mate dat het je vakantie verpest. Als je dat op voorhand weet, kan je je erop voorbereiden (poncho, klein regenscherm). Meestal is het pas in de late namiddag dat de buien vallen. Theoretisch zit je inderdaad beter aan de Golf dan de Andamanse zee, maar de hemelsluizen zijn nooit 100% waterdicht.
Plan niet te zeer van dag tot dag. Go with the flow ... maar verlies ook nergens tijd die je beter elders kan besteden.
Je kan van Chiang Mai naar Cambodja ook via Laos en daar enkele highlights meepikken. Kanchanaburi en Ayuthaya kan je ook tussen Ko Chang en het zuiden doen (als je Bangkok passeert) of je kan op 't einde van je reis even plonsen in de River Kwai en de Erawan watervallen.
Pattaya heb ik wijselijk nooit bezocht ...
AStrengthWithin
Reiziger

vraag 1: hoe ga je het doen met je visum?
je weet dat je er 1 van te voren moet halen als je langer dan 30 dagen wilt blijven? Even de grens over naar Cambodja werkt alleen maar als je 15 dagen voor het einde van je reis weer terugkeert in Thailand en wanneer je 2 volle weken in Cambodja blijft.
We zijn idd van plan om een visum aan te vragen in België. (voor 60dagen) Wat we nog niet wisten is dat dit visum niet meer geldig is wanneer we het land verlaten om naar Cambodja te gaan. We doen het dan mss best als volgt: Visum voor Thailand (3-4weken in Thailand blijven) 1-2weken Cambodja. En de laatste 15dagen Thailand. (Wanneer we Thailand terug binnen willen krijgen we een visum van 15dagen?)
Vraag 2: waarom in vredesnaam Pattaya? Om te kijken of het inderdaad zo vreselijk is als iedereen zegt? of omdat jullie nog niet weten wat voor kinderprostitutieparadijs dat is?
Zeker en vast niet voor bovenstaande redenen. We dachten dit als rustplaat te gebruiken en dan eventueel naar het Pattaya zee aquarium te gaan. (www.underwaterworldpattaya.com)
We zouden graag met dolfijnen willen zwemmen. Blijkbaar kan je dit ook in een dolfinarium nabij Phuket. Maar die richting gaan we niet uitgaan. Kent iemand nog andere plaatsen waar dit mogelijk is?
als je naar Ko Tao wilt zou ik niet weten waarom je daarna nog naar Ko Samui zou willen.
Op Kho Tao willen we onze PADI halen en daarna nog enkele dagen pure strandvakantie op Ko Samui. We zien nog wel.
Alvast bedankt voor de info.
AStrengthWithin
Reiziger

Je kan van Chiang Mai naar Cambodja ook via Laos en daar enkele highlights meepikken.
Er is zoveel te zien en te beleven in Thailand en Cambodja. En we hebben helaas maar 2maanden. Maar mochten we tijd over hebben zou Laos of Vietnam een mogelijkheid zijn. Enige tips van leuke uitstappen die niet ver van de grens liggen?

Alvast bedankt!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

goed dat jullie met twee maanden twee landen bezoeken, meeste mensen sjeesen met die tijd heel ZO azie door. Ik was zelf negen weken in laos en cambodja (plus een weekje thailand) en vond dat veels te weinig. maar toch zou ik met twee maanden ook wel aan willen raden even naar laos te gaan, al is t maar ff de grens over. siphandon en bolavenplateau in t zuiden zijn zeker de moeite van het bezoeken waard! of vanuit noord thailand de grens over en een meerdaagse trekking doen in vieng phoukha ipv in thailand.

in cambodja kan ik koh rung samloem aanraden, voor de kust van sihanoukville. paradijs van een eiland, verlaten, jungle met aapjes prachtig snorkelen recht voor je bungalow, noem t maar op. twee jaar terug slechts vijf bungalows op t eiland maar ze hadden toen plannen om t uit te breiden, misschien is dat inmiddels gebeurd. ik hoorde van een vriend die er onlangs was dat t nu makkelijk is om er te komen. (ik moest toen twee dagen zoeken voordat iemand me naar t eiland wou brengen)
amassakoul
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

oké ik google net ff en ze hebben een website: lazybeachcambodia.com. ziet er nu al een stuk ontwikkelder uit en de prijzen zijn iig omhoog geknald!
amassakoul
AStrengthWithin
Reiziger

Siphandon... Kende het niet onder deze naam. Ik had wel al gelezen over de "4000islands". Wel hele goeie tip. Eventueel na Siem Reap kunnen we nog doorreizen naar Laos voor enkele dagen. Gaan dit zeker en vast overwegen mochten we er de tijd voor hebben. Thnx!

Sihanoukville gebruiken we zeker en vast als tussenstop voor een dag te rusten.
ivm lazybeachcambodia.com
Tis de prijs van de boot da het ni echt interessant maakt.
We charge $30 a night for the bungalows regardless of how many people you want to squeeze into one. They will happily sleep four very comfortably.
The boat costs $10-per-person-one-way.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

siphandon betekent 400 eilanden in het lao ;)

die prijzen zijn belachelijk idd. ik betaalde destijds 18 $ wat ik al gestoord duur vond ( maar de plek absoluut waard). boot was gratis. tja...bussines hè :N
amassakoul
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hey,

ik heb iets gepost ivm thailand onder 'waar begin ik met plannen' van Jeanette. Ik zou zeker Khao Sok Np aandoen.

Probeer zeker niet teveel te doen want dan verpest je het maar voor jezelf.
Voor Angkor en omstreken in Cambodja zou ik zeker 4 dagen uittrekken.

groetjes en veel plezier.
AStrengthWithin
Reiziger

Hallo Ellen,

ik heb je post gelezen in het andere topic. bedankt voor de info.
We gaan zowiezo naar Koh Tao (PADI halen) en eventueel Koh Samui. De meeste boten vertrekken blijkbaar vanuit de provincie "Surat Thani" waar zich het "Khao Sok NP" bevind. Dus zeker en vast een goede tip.

Phang Nga en Krabi lijken me ook heel erg mooi, maar we gaan enkel de oostkust doen.
Ik denk dat we zowiezo nog wat aan onze reisroute moeten sleutelen. Het eerste deel van de reis lijkt me logisch/haalbaar, maar na Cambodja gaat het mss iets te veel eilandhoppen worden.

Bangkok
Chiang Mai (met nachttrein)
Pai
Phitsanulok
Ayutthaya
Kanchanaburi + Erawan
-> Cambodja (bus vanuit Bangkok)
Siem Reap
Phnom Phen
Sihanoukville
-> Thailand (ferry: via Sihanoukville naar Kho Chang)
Kho Chang

Hierna willen we dus naar Kho Tao en Kho Samui.
We zijn nog aan het kijken of er een mogelijkheid bestaat om van Kho Chang met boot tot in Kho Thao te graken. Zoniet gaan we terug naar Bangkok moeten gaan en daar de bus nemen naar Surat Thani. En hier de boot naar de eilanden. Vanaf Koh Samui vliegen we dan terug naar Bangkok.

Mss iemand tips/een beter plan, hoe we deze route (naar het zuiden) best kunnen aanpakken?

Thnx!
Lie
wild-r0se
Reiziger

Bericht door wild-r0se »

hey,

Ik zie dat je met de boot van sihanoukville naar ko chang bent gegaan of gaat. Ik kan hier niets over vinden op internet, maar lijkt me ontzettend leuk om te doen! Heb je er informatie over hoe je dit kan aanpakken?

groetjes!
AStrengthWithin
Reiziger

wild-r0se schreef:hey,

Ik zie dat je met de boot van sihanoukville naar ko chang bent gegaan of gaat. Ik kan hier niets over vinden op internet, maar lijkt me ontzettend leuk om te doen! Heb je er informatie over hoe je dit kan aanpakken?

groetjes!
hey,

ik vertrek spijtig genoeg pas binnen 3weken. :)

ivm je vraag, blijkbaar is de ferry overtocht voor onbepaalde tijd gesloten.
je kan wel de volgende route nemen.
Koh Chang - Trat - Hat Lek / Ko Kong (grensovergang cambodja) - Sihanoukville
maw: terug de boot richting Trat. en daar met de bus richting Sihanoukville.
de grensovergang is open van 07.00 tot en met 20.00. (visa on arrivale aanwezig)

Afbeelding

hier vind je nog meer info
wild-r0se
Reiziger

Bericht door wild-r0se »

die site had ik ook al gevonden ja :) ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga doen. Heb "maar" 27 dagen vanaf Bangkok. Ik ga volgend jaar sowieso nog naar Cambodja toe dus misschien sla ik het over. Maar wil iig wel plannetje hebben voor als ik wel ga :P

Wanneer ben jij precies in Thailand en wanneer in Cambodja? Ik ga 4 augustus weg en kom op 6 augustus 's ochtends in Bangkok aan :P Al helemaal klaar voor de reis?
AStrengthWithin
Reiziger

ben er al enkele maanden klaar voor.
al een tijdje aan het aftellen. :)

28juli vertrek ik.
20september kom ik terug.

mss nog een goed idee vr Koh Chang?
net gevonden en leek nog wel betaalbaar.
http://www.seaviewkohchang.com

Groeten,
Mike
Plaats reactie