naar azie met auto

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
kevin5

naar azie met auto

Bericht door kevin5 »

Hallo,

Ik heb samen met twee andere mensen het idee om met een auto (al zal het eerder een busje worden) naar azie te reizen. Zo willen we door europa, dan via midden-oosten of rusland naar china en dan hopelijk ook nog naar japan.

Is dit een te raar idee? of is het wel haalbaar?
Indien dit wel haalbaar is, zijn er mensen die misschien wat tips hebben om zoiets te doen?

Alvast bedankt,
thomas
Reiziger

Re: naar azie met auto

Bericht door thomas »

hey
Ik vind het een leuk idee,, ik heb er zelf geen ervaring mee maar vrienden van mijn ouders hebben iets soortgelijks ondernomen. Ze zijn hier vertrokkrn en zijn helemaal doorgereden tot in irkoetsk of Jakoetsk... (tijdens de zomermaanden wel te verstaan) . Ze hebben onderweg wel grote problemen gehad bij het binnen geraken van Litouwen en Rusland. Wat ik ook nog weet is dat ze hun busje uiteindelijk hebben achtergelaten (motor probleem kon niet opgelost worden) en met de trein naar huis zijn gekomen. Later hebben ze touwens nog veel problemen gekregen met de overheid omdat ze hun busje met belgishe nummerplaat hebben achtergelaten. Ze vonden het wel de moeite waard maar hadden uiteindelijk liever een anderre roete gepakt. Al ik zoiets zouw ondernemen zouw ik mij heeeel goed voorbereiden en de beste roete kiezen (maar dat was je ongetwijfelt vanplan.) Ik zouw de -stan landen meiden en een zeer goed busje aanschaffen.
Het is natuurlijk haalbaar maar ik denk dat het financieel zeeeer duur word (als je ook nog naar japan wilt..)
Mischien een hadige tip die ik ooit is las is om vooraf contacht op te nemen met de ambasade van je land in het land dat je binnen wilt. eventueel gegevens bijhouden (of een afspraak maken zodat je een 'reden' zouw hebben om het land binnen te gaan) zodat je bij doeane problemen de ambasade kunt bereiken. (helpt blijkbaar vaak een stap vooruit!)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

de vraag is al eerder gesteld hier. Gebruik de zoekfunctie eens

het is niet raar. er zijn heel veel mensen die dat doen. Al denk ik niet dat die ook met de auto naar Japan gaan. Hoe hebben jullie dat in gedachte?
Er komt veel bij kijken omdat je de juiste papieren voor alle landen moet hebben voor je auto. Ter plekke hem soms moet invoeren, belastingen moet betalen en verzekeringen.
Een auto trip is niet iets wat je even uit de losse pols doet
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kevin5

Bericht door kevin5 »

Bedankt voor de reacties. :)

De twee personen waarmee ik wil gaan zijn automonteurs, dus dat is wel mooi.
En ik begrijp inderdaad ook wel dat het duur kan worden en veel vooraf geregeld zal moeten worden. Het is ook wel een mooi idee om contact op te nemen met alle mogelijke ambassades, gaan we zeker proberen.

Zullen deze papieren voor de auto, belastingen en verzekeringen allemaal bij de duanes moeten betaald/geregeld worden? Dit is niet vooraf te regelen?
En dan doel ik vooraf op landen in midden oosten, rusland en china.

Voor Japan weten we niet echt hoe we dat willen doen. Is er niet gewoon een boot beschikbaar voor met de auto die van China naar Japan gaat? Of zal vliegen (en dan de auto even achter laten ;) ) goedkoper zijn?
Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Shanghai Ferry is waarschijnlijk een van de weinige die heen en weer gaat. Maar ik weet niet zeker of ze ook auto's meenemen. ;)
kevin5

Bericht door kevin5 »

Bedankt voor de link, zal even rondkijken op die site. :)
bolletjeom
Reisexpert

google even op "overlanders" dan vind je vast sites van mensen die dit hebben gedaan. ik had ooit een hele waslijst van mensen die een site hadden maar dat was van 2005 en de meeste sites zijn niet meer actief. Die mensen willen je vast wel even bijpraten.
ik weet dat je veel dingen aan de grens regelt maar dat je ook al bepaalde papieren van te voren in orde moet hebben.

oh, mail casper eens. aardige vent! Die is 8 jaar onderweg met zijn truck. www.ctjansen.nl
Argus

Bericht door Argus »

Hoi Kevin,

Ik weet niet wanneer je van plan bent op reis te gaan of dat je al gegaan bent (of onderweg), maar het is in ieder geval een mooi plan.

Ik ben vorig jaar in twee bussen met 5 anderen naar Rusland en Mongolie gereden en dat was een bijzondere ervaring. Logistiek is het allemaal erg goed te doen, alleen je moet wel een goeie auto mee nemen. Liefst Jappaners als je die kant op gaat, want de enige mercedes die je ziet is een Toyota met mercedesster. Wij hebben onderweg ook stukken gehad aan een van onze oude Mercedes campers en hebben hem van Krasnoyarsk t/m Ulan Bator (Mongolie) moet trekken met de andere (kleinere) bus. Je kunt nog zulke goeie monteurs bij hebben (hadden wij ook), maar stukken zijn stukken en zonder onderdelen doe je niks. Schrik bovendien niet van de weg op dit stuk naar Irkoetsk, want die is volledig kapot gereden door Kamas trucks. Men is echter een nieuwe weg aan het aanleggen, maar dit zal nog wel even duren.

Verder moet je ook uitkijken bij de Russische grensposten, want Russische douaniers kunnen nergens om lachen. Alles is in het russisch geschreven en ze spreken geen engels. Als je vanaf Rezekne (Letland) Rusland inrijdt moet je oppassen met de slagboom, want die heb ik uitgereden, omdat ik dacht dat ik door mocht rijden. We hebben ook veel problemen gehad met filmen op de grens, terwijl we dachten dat we al in Rusland waren. Je hebt trouwens zakenvisum nodig voor Rusland en die kost zo'n 200 euro. Wij hadden dubble entry, maar die hadden we uiteindelijk niet nodig.

Het verkeer is vooral in Moskou buiten de ring erg en in Nizhny Novgorod in de spits is het een ramp, maar over het algemeen moet nergens een Europees wegensysteem verwachten. Ulan Bator is heel erg en wij hebben daar gelukkig niet veel meer moeten rijden. Als je van Kazan (zeer mooie stad) naar Perm rijdt moet je opletten, want daar verdwaal je heel makkelijk. We zijn langs allerlei zandpaden langs een rivier afgereden door allerlei Borat-achtige dorpjes, maar uiteindelijk kwamen we bij Izvehsk (halverwege perm) uit.

Omsk is een gevaarlijke stad (klinkt misschien sarcastisch, vanwege drs. P, maar het is echt zo). Er zijn veel krotten en op de weg naar Omsk toe (op zo'n 150 km voor de stad aan de linkerkant van de weg) zijn we opgelicht en bijna beroofd. Net na het bord 101 km naar Omsk zat een zatte bewaker met Kalashnikov, die wilde dobbelen. Ook het andere volk was er niet te vertrouwen. Alle andere bewaakte parkeerplaatsen in Rusland zijn echter wel veilig. Verwacht overigens geen medewerking in het Westen van Rusland en over het algemeen zijn ze in het oosten veel vriendelijker.

Zorg dat je een adres van een hotel/hostel vind in Moskou, zodat je niet op het vliegveld hoeft te slapen (na toestemming voor een slof cigaretten). Jekaterinenburg is zeer de moeite om een dag te blijven en de Kathedraal op het Bloed moet je gezien hebben. Heel de route is net zo vlak als Nederland en zelfs de Oeral is maar licht geplooid. Bij Krasnojarsk begint het meer op de belgische ardennen of lotharingen te lijken. Vergis je niet in de bergen rond het Baikalmeer, net na Irkoetsk doemen flinke passen op en de wegen zijn niet al te best. Je komt er wel makkelijk omhoog met de meeste wagens (behalve als je er een op sleeop hebt). In deze streek (tot de Mongoolse grens) zijn bijna geen Stoyanka's (bewaakte parkeerplaatsen) meer en dat kan een probleem zijn.

Naar Japan rijden moet goed te doen zijn, maar schijnbaar wordt de weg na Ulan Ude richting Vladivostok erg slecht. Dit is nog zo'n 2000 kilometer en als het zo slecht is als de weg naar Irkoetsk wens ik je veel succes. Vele honderden importtoyota's die vanaf de andere kant komen doen het echter ook, dus het kan wel. Er gaat een boot van Vladivostok naar Fushiki (tweemaal per week geloof ik) en ik heb dit redelijk uitgezocht omdat ik nog een keer met de trein naar Japan wil. Dit is wel te betalen, zeker als je met meerdere personen gaat. De boot zou niet al te luxe zijn en alleen couchette is te betalen. De reis duurt meer dan twee dagen.

Het allerbelangrijkste is, dat je checked hoe je van je auto af kunt komen. In Rusland is dit bijna onmogelijk, zoals ook Thomas al zegt. Om die reden wilden wij de auto perse in Mongolie krijgen. Echter zaten wij met een nieuw probleem toen wij in Mongolie aankwamen. Tijdens onze reis (augustus 2008) heeft de nieuwe Mongoolse regering een wet aangenomen om het wagenpark van het land te vernieuwen. Daardoor kwam er ineens een enorme belasting (5000 dollar / auto) op wagens van voor 1990 te liggen. Neem dus GEEN wagen voor 1990 mee naar Mongolie. Wij hebben de Mongolen met heel veel moeite voor de gek kunnen houden en de wagens in een overheidsdepot achtergelaten met het verhaal dat we die nog op kwamen halen. Je kunt dit ook proberen, maar het kost je heel veel moeite en je kunt volgens mij beter niet meer terugkomen in Mongolie. De mongoolse taxichauffeurs zijn over het algemeen goed te vertrouwen en sommige kunnen voor een kleine vergoeding veel voor je doen.

Ik zou afraden om met de auto naar China te gaan. Dit was tijdens onze reis niet mogelijk vanwege de Olympische spelen. Ook nu laat China geen buitenlandse auto's toe in haar land. Zelfs touroperators als tiara-tours ondervind hier problemen mee. Als het je wel lukt moet je het gehele stuk door China onder begeleiding rijden.

Als er trouwens nog iemand informatie heeft over auto's achterlaten in Syrie, Jordanie, Egypte of een ander land daar in de buurt (Israel, Westbank, Libie, etc.) dan zijn die meer dan welkom. Een van mijn reisgenoten wil die kant oprijden in januari en het verkopen/weggeven van auto's is altijd het lastigste punt.

Veel succes met je reis en toekomstige reizen,

Erik.
Argus

Bericht door Argus »

Ga trouwens niet via de landen onder Rusland. De Mongolian Rally rijders, die we tegen kwamen hadden veel verhalen over de pont over de Kaspische zee, douaneposten enzovoorts, hoge visakosten, etc. Rusland is relatief veilig reizen en slapen op Stoyanka's is zeer goed te doen. Wil je dit wel, dan kun je mss aan de Mongolian Rally meedoen (gevestigd in Londen en vooral populair) onder Engelsen en Spanjaarden. Je kunt dan ook gegarandeert van je auto af, maar je mag geen grotere motor hebben dan 1300 cc.

p.s. Jekaterinenburg is de laatste moderne stad, dus sla hier nog wat spullen in. Novosibirsk leek ook redelijk ontwikkeld.
jaapdevries

Bericht door jaapdevries »

ik ben 4 jaar geleden samen met een vriend uit Friesland naar India gereden met een camper (MB 508).
je hebt wel veel voorbereiding nodig. Natuurlijk de auto, maar alle papieren zoals een Carnet de Passage, alleen verkrijgbaar bij de ADAC in Munchen.
Wij zijn een half jaar weg geweest en doe het morgen weer.
Maar dan moet ik wel een maatje (vr) hebben die dat ook leuk lijkt en tijd heeft.
Wij zijn via Istanboel door Turkije, vlak langs Irak ! waar de tanks stonden.
Daarna door Iran naar het zuiden Zahedan, naar Pakistan. Dwarsover naar Amritsar/ Lahore, de enige grensovergang! naar New Dehli. Vandaar uit eerst naar Nepal, katmandu en toen naar beneden Goa.
prachtige ervaring. Must do !!

jaapdevries123@hotmail.com
bolletjeom
Reisexpert

@jaap de vries: vertel meeeeeeer!!!!
Er is ook een topic: met de auto naar Afrika
Dat zijn een paar mensen van plan op dit forum. En dan is info over het eerste suk van jullie reis (tot en met Iran) erg welkom.
We zijn met name erg geinteresseerd in de praktische dingen die je noemt zoals verzekeringen regelen en carnets enzo. kan je daar meer over vertellen?
Plaats reactie