welke lens voor camera?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: welke lens voor camera?

Bericht door WizardOfOss »

bolletjeom schreef:wat is de lengte (in centimeters) van de lens die jij hebt, WizzardOfOzz?
De mijne is volledig uitgeschoven ruim 16 cm lang (het deel wat voor de camera uitsteekt dan). Maar dat is dus maar een 200mm i.p.v. 300.
kohraya schreef:Een lens met een ruim zoombereik, bvb een 28-200mm (325€).... En met je 18-55mm heb je een (belangrijke) 10mm méér groothoek.
Daarom hebben de meeste merken inmiddels een 18-2xx, dus net zoveel groothoek. Eerlijk is eerlijk, dan vervormt zo'n superzoom op 18mm meestal wel iets meer, maar op dat gebied zijn alle standaardzoomlenzen vrij matig, zelfs de peperdure professionele modellen.

Wat betreft het wisselen, inderdaad nooit in een zak doen, maar gewoon voorzichtig uit de wind. En niet te bang zijn, voordat ik zo'n superzoom wisselde ik ook altijd en overal, mijn camera heeft ook nog geen ingebouwd reinigingssysteem, maar pas na 2 jaar heb ik hem een keer laten reinigen. Niet eens zozeer vanwege vuil op de sensor, maar een stel irritante vuiltjes op het matglas. Die man van Chipclean zei al dat ie soms fabrieksnieuwe camera's tegenkwam waar meer vuil op de sensor zat als bij mijn camera...
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

De mijne is volledig uitgeschoven ruim 16 cm lang (het deel wat voor de camera uitsteekt dan). Maar dat is dus maar een 200mm i.p.v. 300.
En ingeschoven???
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

96mm
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Ik heb ook een 18-200 lens met stabilisatie voor mijn digitale canon, speciaal gekocht om op reis fatsoenlijke foto's te kunnen maken zonder steeds te hoeven wisselen op momenten dat dit niet handig is. Thuis gebruik ik 'm bijna niet, vanwege de vervorming en vignetting.
Don't dream your life - Live your dream
bolletjeom
Reisexpert

vignetting?? (google helpt me niet als ik daar zoek)
Hoot
Reiziger

Bericht door Hoot »

Dat je van die zwarte randen in de hoeken van je foto krijgt, alsof de zonnekap in beeld is ofzo. Dat krijg je vooral bij de 200mm kant. Op 18mm is het vooral vervorming.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vignetting
Don't dream your life - Live your dream
bolletjeom
Reisexpert

aha, nee. dat wil je liever niet.
Ik denk dat ik dan gewoon maar blijf klooien met verwisselen van de 2 lenzen die ik heb.
Plaats reactie