Tips kleding Midden Amerika
Tips kleding Midden Amerika
Ik (vrouw) vertrek eind februari richting Antigua, Guatemala om daar 3 weken Spaans te gaan leren. Vervolgens zal ik gaan reizen door El Salvador, Nicaragua, Honduras, Costa Rica en Panama om vanuit daar weer terug te vliegen.
Ik twijfel nu heel erg of ik een goed winddicht jack moet gaan aanschaffen. Want eigenlijk is het volgens mij alleen in Guatemala boven op de vulkaan en 's avonds wat kouder. Dus ik vroeg me af of ik niet aan een goed fleecevest en eventueel een regenjas genoeg heb?
Zijn er verder nog tips wat betreft kleding en schoeisel dat ik zeker moet meenemen?
Ik twijfel nu heel erg of ik een goed winddicht jack moet gaan aanschaffen. Want eigenlijk is het volgens mij alleen in Guatemala boven op de vulkaan en 's avonds wat kouder. Dus ik vroeg me af of ik niet aan een goed fleecevest en eventueel een regenjas genoeg heb?
Zijn er verder nog tips wat betreft kleding en schoeisel dat ik zeker moet meenemen?
Re: Tips kleding Midden Amerika
Ik zou zeker wel iets meenemen dat water dicht is. Met een goede fleecetrui en een regenjas, of desnoods poncho zit je wel goed.
Goede schoenen zou ik zeker meenemen. Als je veel wil wandelen of vulkanen wil beklimmen dan heb je echt wel waterdichte en stevige schoenen nodig. De paden zijn vaak erg modderig, met omgevallen bomen etc.
Verder houden ze er erg van om zich op te dirken, dus als je nog plek hebt en uit wil gaan in lokale gelengenheden dat is een leuk jurkje wel een tip om nog in je tas te proppen.
Goede schoenen zou ik zeker meenemen. Als je veel wil wandelen of vulkanen wil beklimmen dan heb je echt wel waterdichte en stevige schoenen nodig. De paden zijn vaak erg modderig, met omgevallen bomen etc.
Verder houden ze er erg van om zich op te dirken, dus als je nog plek hebt en uit wil gaan in lokale gelengenheden dat is een leuk jurkje wel een tip om nog in je tas te proppen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zeker een waterbestendig fleecevest meenemen. boven op vulkanen en in de bergen kan het best koud worden. en wat dachte je van al dat cloudforest
ook op een boot kan een vest erg fijn zijn!

ook op een boot kan een vest erg fijn zijn!
amassakoul
Bedankt voor de reacties!
Fleecevest is inmiddels aangeschaft.
Ik twijfel nu nog of ik Teva's zal aanschaffen. Of misschien eerder gewoon Birkenstocks? Ik neem sowieso m'n Havaianas mee, maar daar kun je niet echt lange wandelingen op maken..
Fleecevest is inmiddels aangeschaft.
Ik twijfel nu nog of ik Teva's zal aanschaffen. Of misschien eerder gewoon Birkenstocks? Ik neem sowieso m'n Havaianas mee, maar daar kun je niet echt lange wandelingen op maken..
- bolletjeom
- Reisexpert
als je al slippers hebt zou ik geen birckenstocks maar fatsoenlijke sandalen aanschaffen.
Teva's lopen bijna als wandelschoenen. Ik weet niet of je wel eens dagen en dagen hebt rondgesjokt op slippers maar daar krijg je hele vermoeide voeten/benen van. Je grijpt toch onbewust met je tenen die slipper vast om hem niet kwijt te raken. Kan je spierpijn op gekke plekken van krijgen. Verder is de ondergrond waarop je loopt zelden vlak en uit je slippers glijen en eventueel door je enkel gaan is niet prettig. Neem dan iets waar je voet goed in vast zit.
Wanneer je vulkanen op wilt moet je toch eigenlijk gewoon wandelschoenen hebben. Zeker als je over de lavastroom van Vulkaan Pacaya (aanrader!) wilt gaan lopen. de lava is net hard en dus nog warm. Ik heb sportschoenzolen zien smelten!!!
Teva's lopen bijna als wandelschoenen. Ik weet niet of je wel eens dagen en dagen hebt rondgesjokt op slippers maar daar krijg je hele vermoeide voeten/benen van. Je grijpt toch onbewust met je tenen die slipper vast om hem niet kwijt te raken. Kan je spierpijn op gekke plekken van krijgen. Verder is de ondergrond waarop je loopt zelden vlak en uit je slippers glijen en eventueel door je enkel gaan is niet prettig. Neem dan iets waar je voet goed in vast zit.
Wanneer je vulkanen op wilt moet je toch eigenlijk gewoon wandelschoenen hebben. Zeker als je over de lavastroom van Vulkaan Pacaya (aanrader!) wilt gaan lopen. de lava is net hard en dus nog warm. Ik heb sportschoenzolen zien smelten!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
In je bericht staat dat je eind februari vertrekt, dus ik hoop dat ik niet te laat ben.
Mijn tip heeft niet direct betrekking op kleding of schoeisel, maar voor een vrouw toch handig. In deze landen, is mijn ervaring, is maandverband prima verkrijgbaar maar tampons niet zo heel makkelijk. Soms na lang zoeken kun je ze vinden. Als je deze gebruikt, zou ik hier dus een voorraadje van aanschaffen in Nederland.
Mijn tip heeft niet direct betrekking op kleding of schoeisel, maar voor een vrouw toch handig. In deze landen, is mijn ervaring, is maandverband prima verkrijgbaar maar tampons niet zo heel makkelijk. Soms na lang zoeken kun je ze vinden. Als je deze gebruikt, zou ik hier dus een voorraadje van aanschaffen in Nederland.
Tja weinig bijdrage misschien van mijn kant, maar wat betreft schoenen zitten drie dingen mij dwars wat betreft keuze:
1. Wandelschoenen zijn zwaar (lopen + tillen als je ze niet aan hebt)
2. Wandelschoenen zijn groot
3. Wandelschoenen zijn lelijk
4. Wandelschoenen zijn duur
Ik wel wel door het bos heen lopen, vulkaan oplopen, maar volgens mij zitten mijn gewone schoenen daar ook goed genoeg voor... Of vergis ik me?
1. Wandelschoenen zijn zwaar (lopen + tillen als je ze niet aan hebt)
2. Wandelschoenen zijn groot
3. Wandelschoenen zijn lelijk
4. Wandelschoenen zijn duur
Ik wel wel door het bos heen lopen, vulkaan oplopen, maar volgens mij zitten mijn gewone schoenen daar ook goed genoeg voor... Of vergis ik me?

het is een beetje kort door de bocht, maar Martijn heeft op zich wel gelijk over de wandelschoenen. Ik heb ze altijd aangehaden er een paar keer spijt van gehad, omdat ze warm, groot en zwaar zijn. Bij het beklimmen van een vulkaan zijn ze voor mij met mijn zwakke enkelbanden absoluut noodzakelijk, maar op de top van de Pacaya waren ook mensen op simpele teenslippers. Als ik nu weg zou gaan zou ik een paar goeie, maar lage wandelschoenen halen, niet van die enkelhoge schoenen. Op reis had ik ook altijd een paar Teva's bij me, een uitkomst wanneer het echt te warm zweet weer was.
Ik vind wandelschoenen wel echt een must hoor. Als ik geen wandelschoenen aan heb stoot ik altijd keihard mijn teen tegen een stome tak of steen. Met wandelschoenen ook maar dan heb je tenminste geen blauwe tenen. Door het water, de modder of de bloedzuigers lopen is ook een stuk beter met wandelschoenen. Ik vind wandelschoenen ook altijd er lekker zitten.
Nou weer ik niet jou definitie van gewone schoenen maar voor mij zijn dat leuke laarzen met een hoge hak.. niet echt geschikt dus.
Nou weer ik niet jou definitie van gewone schoenen maar voor mij zijn dat leuke laarzen met een hoge hak.. niet echt geschikt dus.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
mn wandelschoenen komen mij altijd erg goed van pas. zoals al gezegd; ze voorkomen vaak dat je door je enkel gaat, je tenen stoot, erg handig tussen de bloedzuigers en wat dacht je van die slangen die meestal op enkelhoogte bijten?
Ik liep een keer door de panamese jungle en de gids liep vrolijk op zn blote voeten tussen de gifkikkers door, was erg blij met mn schoenen toen.
zwaar? ja dat is wel een nadeel. maar als je goeie hebt en je doet ze aan dan loop je juist veel makkelijker/lichter. in t vliegtuig bijv. doe ik ze meestal aan zodat t gewicht niet in mn tas zit.
duur? de mijne gaan al zo'n 8 jaar mee, je geld haal je er dus echt wel uit.
lelijk? je loopt al stinkend en modderig door de jungle of staat bovenop een vulkaan weg van de wereld, wat maakt t uit?
Ik liep een keer door de panamese jungle en de gids liep vrolijk op zn blote voeten tussen de gifkikkers door, was erg blij met mn schoenen toen.
zwaar? ja dat is wel een nadeel. maar als je goeie hebt en je doet ze aan dan loop je juist veel makkelijker/lichter. in t vliegtuig bijv. doe ik ze meestal aan zodat t gewicht niet in mn tas zit.
duur? de mijne gaan al zo'n 8 jaar mee, je geld haal je er dus echt wel uit.
lelijk? je loopt al stinkend en modderig door de jungle of staat bovenop een vulkaan weg van de wereld, wat maakt t uit?
amassakoul
Op de momenten dat je echt aan het hiken bent maakt de schoonheid misschien niet uit. Wat is bedoel is dat ze op andere momenten onhandig zijn (groot en zwaar) om in je tas te doen en niet mooi aan je voeten.
t ligt natuurlijk ook aan wat je wilt doen op reis. hiken is voor mij meestal 1 van de grootste (zo niet de grootste) redenen om een plek te bezoeken. dat extra gewicht heb ik er dus graag voor over. Zelfs met die schoenen is mijn tas lichter dan veel backpackers die allerlei zooi meeslepen (ik zie zelfs steeds meer mensen met laptops?!).
en ten slotte geef ik er eigenlijk niks om of mensen mijn schoenen al dan niet mooi vinden.
en ten slotte geef ik er eigenlijk niks om of mensen mijn schoenen al dan niet mooi vinden.
amassakoul
Mja, tijd om dit topic nieuw leven in te blazen. Ik vertrek over een week of drie naar Mexico, Guatemala, Honduras en Belize en ik vraag me echt af of ik de hele reis 5+ kilo schoenen (yep, maat 47, enkelhoog) mee wil torsen. Ik wil een vulkaan (die hopelijk dan niet zo bruut uitbarst als vorige week...) beklimmen en wandelen door het hooggebergte in Guatemala maar verder kan ik prima uit de voeten met mijn sneakers. Dus: is het niet helemaal onverantwoord om met een paar all-stars de Pacaya op te lopen en door het hooggebergte te struinen?
- bolletjeom
- Reisexpert
van je paar sneakers blijft niets over op pacaya. Zeker allstars hebben nauwelijks een zool. Die gaat echt smelten. Mijn voeten werden al bloedheet in mijn wandelschoenen. Er zijn echt wel meer plekken waar je ze aan kunt. Ook tempels liggen in sompig moeras/bos. Ik heb mijn bergschoenen regelmatig aan gehad. Wanneer je ze bij je hebt ga je ze ook gebruiken. Ik had dan ook geen sneakers ofzo mee dus het was ook mijn enige dichte paar schoenen. En het wil nog wel eens regenen in die regio.
Natte allstars lijken me ook vreselijk...,..
Natte allstars lijken me ook vreselijk...,..
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Op pacaya kwam ik tot mijn schrik mensen tegen met teenslippers. Allstars zijn daarbij vergeleken serieuse bergschoenen, dus alles kan maar hou er dan wel rekening mee dat je wordt beperkt in je bewegingsvrijheid. Je kunt namelijk niet over de redelijk verse en dus nog hete delen heen, en je kunt problemen krijgen met scherpe stukken. Maargoed, de groep waarmee ik was, was echt heel erg slecht uitgerust. Van de dertig man hadden zeker twintig heel slechts schoeisel en dus zou ik zeggen dat alles mogelijk is.
Ik ben er zelf met mijn Lowa bergschoenen op geklommen en qua comfort maar ook qua ondersteuning van de enkels en bescherming van de voet is het naar mijn mening echt een aanrader om ze te gaan dragen.
Ik ben er zelf met mijn Lowa bergschoenen op geklommen en qua comfort maar ook qua ondersteuning van de enkels en bescherming van de voet is het naar mijn mening echt een aanrader om ze te gaan dragen.