Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
In juli/augustus van dit jaar wil ik met 3 vrienden een rondreis maken/vakantie vieren in Indonesie. Waarschijnlijk wordt het een reis van ongeveer 18 dagen. We zitten te denken aan Java of Bali (of beide?). Naast het bekijken van dingen/maken van excursies etc. vinden we het belangrijk dat we 's avonds goed uit kunnen gaan. Vooral strandfeesten spreken ons erg aan (vorig jaar in Thailand was dit geweldig ). Ik zou graag wat tips willen over de te volgen route waarbij we de rondreis met uitgaan kunnen combineren.
Als je wil feesten heb je de meeste kans op Bali. Kuta beach is berucht/beroemd om het feesten. De andere stranden op bali zijn wat rustiger maar zijn vaak wel genoeg barretjes waar je terecht kan.
Op Java heb ik eigenlijk helemaal geen echt uitgaansleven gezien. Wel gezellig in het hostel met een paar biertjes pakken maar niet echt in de stad ofzo.
18 dagen is niet zo heel veel voor Java en Bali. Als je niet persee naar de Borabordur wil of naar de Bromo dan zou je ook Bali en Lombok kunnen combineren.
Een groot gedeelte van de natuur op Java is gecultiveerd, desondanks kun je nog een hoop moois zien. Als je door Java rijdt zul je onderweg prachtige sawa's, enorme vulkanen en veel teakbossen zien. Het landschap van Java wordt overheerst door een keten van vulkanen, waarvan enkele nog steeds actief zijn.
Er zijn twaalf vulkanen op Java die meer dan 3000 meter hoog zijn. Een aantal vulkanen staan in groepen bij elkaar zoals het Tenggergebergte bij Malang met de Bromo en de Semeru. De Semeru is met een top van 3676 meter de hoogste vulkaan van Java. De beruchtste en meest actieve vulkaan is de Gunung Merapi (2911m) bij Yogyakarta.
De bekendste vulkaan is de Krakatau in Straat Sunda tussen Java en Sumatra. Bij de uitbarsting van de Krakatau in 1883 kwamen 35.000 mensen om het leven. De vruchtbare vulkanische moedergesteenten bepalen de bruikbaarheid van de bodem.
Op Oost- en West-Java vind je de beste landbouwgronden. Ze komen voort uit jonge vulkanische asgronden. In het vochtige West-Java liggen voornamelijk thee- en rubberplantages, terwijl in Midden- en Oost-Java uitgestrekte suikerriet en tabakplantages populair zijn.
Door de noodzaak van voedselvoorziening en huizenbouw is nog maar 20% van de totale oppervlakte van Java bedekt met tropisch regenwoud. Het is voornamelijk te vinden op de hogere berghellingen. Van de laagland-regenwouden is praktisch niets meer over. De erosie die ontstaat door het wegkappen van de regenwouden neemt echter gevaarlijke vormen aan.
Het grootste deel van de bossen bestaat uit teakbomen. Van alle bossen is bijna zestig procent teakaanplant bestemd voor de houthandel.
Bedankt voor de reacties. Wat is er zoal te zien op Lombok? En hoe is het uitgaansleven daar? De vulkanen op Java lijken me mooi om te zien, als dit goed te doen is qua reisduur. Of is het makkelijker om Bali met Lombok te combineren?
Is binnen een reis van 18 dagen Sumatra en Bali te combineren?? We vliegen waarschijnlijk naar Kuala Lumpur en willen eventueel daarna richting Sumatra om daar een jungletocht van +/- 2 dagen te maken. Hierna dan richting Bali om hier de rest van de vakantie door te brengen met een eventueel uitstapje naar Lombok (Gili eilanden). De jungle van Sumatra trekt ons meer aan dan de tempels/vulkanen van Java, vandaar.. Wat is dan het beste reismiddel? Vliegtuig, trein of bus?
En dan heb ik nog een vraagje. Is het gemakkelijk ter plekke een jungletocht op Sumatra te boeken (vanuit Medan)???
ik ben er nog niet geweest maar ben zelf ook het een en ander aan het uitzoeken m.b.t. sumatra. van wat ik heb begrepen zou ik absoluut geen tourtje in medan boeken! gewoon naar de plek gaan waar je wilt hiken en daar een gids regelen, net zo makkelijk, je hebt een betere gids (mensen uit medan weten minder van de jungle dan locals) en je helpt de lokale economie stimuleren. ik denk er zelf over om te trekken vanuit gurah (ketambe), BL klinkt erg fout.
is iemand hier al geweest?? het trekt mij erg maar mijn bestemming in indo is sulawesi. medan ligt dus nogal uit de richting (hoewel ik vlieg op KL, dus in principe weer erg dichtbij). denk je dat het de tijd en 'moeite' van vliegen waard is? slaat het sowieso ergens op voor een weekje naar sumatra te gaan?
Behalve Riau (waar ik woonde) ben ik nooit op Sumatra geweest, maar er zijn zat mensen die snel even Orang Utans gaan kijken, Lake Toba bezoeken en dan Sumatra weer verlaten.... Zou overigens niet mijn ding zijn...
Als je alleen voor de orang utans gaat, dan zou je ook Z-Kalimantan of (Maleisisch) Borneo kunnen overwegen.