De Lonely Planet, Footprint of Rough Guide?
Re: De Lonely Planet, Footprint of Rough Guide?
En wat zijn de meningen over de Eyewitness Guides???
In Zuid Amerika hadden wij zowel de footprint als de LP. Dus we hebben het goed kunnen vergelijken. De footprint is bij ons écht favoriet. Veel meer achtergrondinfo, meer opties wat betreft hotels/restaurants/cafés. Wat betreft de leesbaarheid ik vind dat de LP vooral popie-jopie taalgebruik heeft wat het niet altijd duidelijker maakt (is het nu een goed hostel ja of nee?). Ook de prijzen die genoemd worden in de Footprint liggen dichterbij de werkelijkheid. Maar de Footprint van Zuid-Amerika wordt dan ook ieder jaar geupdate.
In Azië gebruikten we de LP evenals in Australië en Nieuw-Zeeland. Prijzen die genoemd worden zitten vaak ver onder de daadwerkelijke prijs, zelfs wanneer je de allerlaatste versie gebruikt die het jaar daarvoor geupdate is. Het is ons meer dan eens gebeurt dan restaurants/hotels of andere dingen al lang niet meer bestonden. Buurtbewoners hadden er zelfs nog nooit van gehoord. Dus je kunt je afvragen of de mensen van de LP die plaatsen wel altijd aan doen of uit gemak er maar vanuit gaan dat er nooit wat veranderd. En dan heb je natuurlijk nog dat iedereen de LP volgt en de dingen die daar in staan altijd vol, druk en weinig origineel zijn. Alles bij elkaar: voor ons liever geen LP meer!
In Azië gebruikten we de LP evenals in Australië en Nieuw-Zeeland. Prijzen die genoemd worden zitten vaak ver onder de daadwerkelijke prijs, zelfs wanneer je de allerlaatste versie gebruikt die het jaar daarvoor geupdate is. Het is ons meer dan eens gebeurt dan restaurants/hotels of andere dingen al lang niet meer bestonden. Buurtbewoners hadden er zelfs nog nooit van gehoord. Dus je kunt je afvragen of de mensen van de LP die plaatsen wel altijd aan doen of uit gemak er maar vanuit gaan dat er nooit wat veranderd. En dan heb je natuurlijk nog dat iedereen de LP volgt en de dingen die daar in staan altijd vol, druk en weinig origineel zijn. Alles bij elkaar: voor ons liever geen LP meer!
Ik heb er nog nooit van gehoord..Margahayu schreef:En wat zijn de meningen over de Eyewitness Guides???
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
@Janneke: een aantal dingen ben ik het wel mee eens. Vooral wat betreft de hostels in de LP. Soms lijkt het wel een wedstrijdje afzeiken, met alleen maar ranzige, gehorige, slechte hostels enzo. De prijs klopt idd zelden (volgens mij zijn dit trouwens dingen die ik hier al eerder genoemd heb
). En ze blijven maar bij diezelfde hostels.....de bekendste hostels staan vaak niet eens in de LP. Hostels haal ik daarom steeds meer van internet.
Maar ik vind de Footprint gewoon echt niet prettig lezen. Als ik me een beetje wil inlezen in een bepaalde plaats dan heb ik liever een LP. Als Footprint die gidsen nou eens een beetje zou opleuken, dan zou de keus (vooral in Zuid Amerika) makkelijk zijn....

Maar ik vind de Footprint gewoon echt niet prettig lezen. Als ik me een beetje wil inlezen in een bepaalde plaats dan heb ik liever een LP. Als Footprint die gidsen nou eens een beetje zou opleuken, dan zou de keus (vooral in Zuid Amerika) makkelijk zijn....
-
Helemaal mee eens. Wat niet wil zeggen dat een LP (of andere gids) lezen niet handig kan zijn ter voorbereiding. Hou ervan die boeken al eens vast te pakken, ernaar te kijken en weg te dromenkohraya schreef:Waarom die jacht op recente reisgidsen?
De seizoenen blijven hetzelfde.
De nationale parken, bergen, rivieren, steden en dorpen blijven op dezelfde plaats liggen.
Stratenplannen blijven zelfs quasi hetzelfde.
De highlights blijven onveranderlijk.
Trein- en busschema's kom je ter plaatse te weten (wat dat betreft vertrouw ik geen enkele reisgids).
Van het moment dat een hostel in een gids staat, schiet de prijs toch omhoog tegen het moment dat je daar komt.
En denk je echt dat in die en die stad slecht die 10 of 20 budget slaapplaatsjes bestaan die in de reisgids vermeld staan?
De beste reisgids? Dat is volgens mij die opdringerige, irritante, armoedige riksjarijder die op het station meteen naar je toe komt gehold en goed begrijpt met wat je bedoeld met 'the cheapest guesthouse of town'. (en ik heb hun nog nooit een LP of Rough Guide zien hanteren)
Trouwens ... een verouderde LP lijkt erg veel op een talisman (ik heb er toch steeds geluk mee).

-
Sieniej schreef:Wat ik me dus afvraag over deze boeken is het volgende.
Ik wil dus gaan backpacken voor de eerste keer, en dan lijkt het me altijd handig om een van deze boeken mee te nemen. Alleen word het niet veelste zwaar in je rugzak als je al deze boekjes meerdere maanden moet mee sjouwen voordat je in het land bent waar je hem gaat gebruiken?
Ik vraag me echt af hoe jullie dat hebben gedaan. Of hebben jullie het boekje pas per land gekocht?
Ook leuk idee: koop LP`s en laat ze achter in het laatste hostel waar je ze kan gebruiken, schrijf er je mailadres in of een andere boodschap. Zo heb ik al heel wat boeken geruild (niet alleen reisgidsen, heel leuke toestanden)