Met de auto naar Afrika

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
maximus

Met de auto naar Afrika

Bericht door maximus »

Hallo allemaal!

Er is langzaam het idee in mijn hoofd aan het ontstaan om in een week of 3 a 4 vanuit NL naar 'ergens' in Afrika te rijden. Oude auto hier kopen, er heen rijden, auto achterlaten (verkopen?) en terugvliegen.

Nu is dit nog een pril idee en nou ben ik op zoek naar tips (misschien mensen die ervaring hebben?) om dit idee meer vorm te geven.

Denk hierbij aan:
- Hoeveel voorbereidingstijd heb je nodig
- Wat voor auto?
- Met organisatie (bv amsterdam-dakar oid) of zelf alles fixen? Zelf lijkt me veel gaver, je kan dan een beetje doen waar je zelf zin in hebt
- Wat moet je allemaal regelen?
- Hoe zorg je dat je de auto daar achter kan laten?
- Wat is een realistisch eind doel? Hoeveel kan je per dag afleggen?

Misschien kent iemand een website van mensen die het ook hebben gedaan en daarbij vooral de voorbereiding beschrijven.

Hopelijk hebben jullie goede tips.

Bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Met de auto naar Afrika

Bericht door bolletjeom »

gaaf plan maar niet eenvoudig
Er zijn heel veel overlanders die het al gedaan hebben dus het is mogelijk maar er zitten haken en ogen aan. Met name in midden afrika zijn er een aantal landen waar je niet even zomaar aan de grens kan komen opdagen in de hoop dat je de auto mee mag nemen. Dit kan erg bepalend zijn voor je route.

Auto''s verkopen wordt veel gedaan in Mauritanië en ze willen daar busjes hebben. ik meen mercedes omdat ze daarvan makkelijk aan nieuwe onderdelen kunnen komen. Wanneer je daar op googeled dan kom je vast wel wat tegen. Je hebt kort de tijd dus dit zou precies mooi kunnen. kan je op je gemak marokko ontdekken.
over het algemeen is het niet gemakkelijk om een auto te verkopen aangezien je hem dan eerst officieel moet invoeren en dat is vaak prijzig
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
reiniervanoorsouw

Bericht door reiniervanoorsouw »

in 3-4 weken blijft het wel een beetje bij noord-afrika denk ik...
a'dam dakar is een leuke optie - op dit moment wel veel onrust in mauritanië...
je moet iig een route maken waar je heen wilt en weg wilt ivm het verkopen van je auto - dat gaat niet erg makkelijk. in een hoop landen zijn er allerlei regeltjes voor (niet ouder dan 5 jaar, hoge importtaxen etc...). Check waar je heen wilt, haal wat visa als dat nodig is en kijk of je je auto daar kan verkopen... toyota doet het in afrika wel goed!
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Als je via Mauretania wilt gaan, hou dan rekening met het volgende:

Friezen vast voor grens van Mauritanië
GUERGARRAT - Een gezelschap van zes Friezen en twee Canadezen is vast komen te zitten voor de grens van Mauritanië. De groep is met vier auto's onderweg naar Gambia. Sinds enkele maanden is het niet meer mogelijk een visum voor Mauritanië aan de grens te krijgen. De Friezen wisten dat niet.
Volgens Sjirk de Vries uit Haskerdijken wordt vandaag geprobeerd om via Mauritaanse contacten het land alsnog binnen te komen. Lukt dat niet, dan moeten de deelnemers 1600 kilometer terugrijden naar de Marokkaanse hoofdstad Rabat. Daar halen ze een visum bij de Mauritaanse ambassade in dat land.
De groep is onderweg met hulpgoederen voor een ziekenhuis in Gambia dat door een stichting uit Jirnsum is opgezet.

Staat vandaag te lezen in:
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... tani%C3%AB
Plaats reactie