Tijd voor overstappen

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Jelliebel

Tijd voor overstappen

Bericht door Jelliebel »

Hallo allemaal,

Nu de vertrekdatum (1 maart) steeds dichterbij komt, met nog een aantal dingen te regelen komen ook ineens toch nog wat vragen boven.

We hebben een retourticket van Amsterdam naar Singapore, we starten onze reis in Medan. Er is helaas geen maatschappij te vinden die rechtstreeks van Singapore naar Medan vliegt, dus zullen we via Kuala Lumpur naar Medan vliegen. Nu is de vraag hoeveel tijd moet je rekenen wat betreft overstappen?
Er zijn wel wat verschillende opties, ik zal jullie niet vermoeien met allerlei vluchttijden. Maar is zo'n 3 uur tussen aankomst en vertrek voldoende (er vanuit gaande dat er natuurlijk geen vertraging is enz)?

Misschien kom ik later nog wel terug met nieuwe vragen ;) ik ga nog even door lezen en informatie verzamelen.

Thanks!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Tijd voor overstappen

Bericht door bolletjeom »

3 uur is het minimum tussen 2 vluchten in. En zoals je zelf al zegt. een beetje vertraging kan al roet in het eten gooien.
Vertrekt je tweede vlucht van dezelfde luchthaven als waar je aankomt??? Klinkt als een domme vraag maar er zijn heel wat steden met meer dan 1 luchthaven en vaak vliegen lowcostairlines op een andere luchthaven dan de normale.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Jelliebel,

Als je met 2 verschillende maatschappijen of 1 low-cost carrier voor 2 vluchten vliegt zijn vertragingen altijd een probleem, hou hier dus rekening mee. Als je bijvoorbeeld met AirAsia Singapore - KL - Medan vliegt en je 1e vlucht is vertraagd is en je daardoor de 2e vlucht mist, moet je een nieuw ticket kopen (zie hieronder voorwaarden AirAsia). Dit geldt bij alle low-cost carriers.

'AirAsia operates on a point-to-point basis and does not encourage connecting flights. Onward flights are considered as separate journeys or sectors and AirAsia flights operate on a per sector basis. Therefore, you need to claim your baggage from your first sector flight and re-check them in for the subsequent flight. You will have to go through immigration check (if arriving from an international sector) and must check in again at check-in counter to obtain your boarding pass. AirAsia will not be held responsible for the consequence of any delays experienced while flying AirAsia.'

Je zegt niet wat voor ticket je van plan bent te kopen, maar zorg dat je echt voldoende tijd hebt tussen 2 vluchten! 3 uur lijkt me een minimum, maar als je een ticket van Singapore naar Medan koopt (met een overstap in bijv. KL) van maatschappij die geen low-cost carrier is, hoef je je minder druk te maken over de overstap tijd want dan zal de maatschappij je wel op een andere vlucht zetten als je de vlucht mist. Zij hadden je namelijk geen ticket moeten verkopen met een te korte overstap tijd.
Jelliebel

Bericht door Jelliebel »

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Heb er inderdaad nog niet exact naar gekeken of er verschil in luchthaven van vertrek is. En ja, had inderdaad gekeken naar losse tickets van bijv. AirAsia...
Na jullie tips lijkt het ons het beste om een ticket van Singapore naar Medan te kopen, waarbij de maatschappij 'zorg draagt' voor de overstap in Kuala Lumpur. Robin, je hebt het over low-cost carriers zijn dat, zeg maar, de kleine luchtvaartmaatschappijen? Hoort Malaysia Airlines daar ook bij? Als ik daar kijk, zou het zo zijn dat we om 6.10 in Singapore landen en om 9.50 vertrekken richting Medan. Dat is dan zo'n 3,5 uur overstaptijd in Singapore. Misschien maar gewoon gokken en hopen dat het genoeg is. Ik ga nog wel even rondkijken of ik ergens anders ietsje meer tijd kan vinden.

Oh naar aanleiding van de informatie op malaysia airlines, nog een vraag je kan een soort verzekering afsluiten; 'Value Plan, covers medical expenses, cancellation, baggage, delays and more.' Is het niet zo dat in principe je nederlandse reisverzekering dit dekt? En wat betreft cancellation, delays enz. betekent het dat ze dit dan dus niet voor je regelen als je deze verzekering bij hen niet neemt?

Groetjes
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

een verzekering afsluiten bij een luchtvaartmaatschappij is volgens mij niet nodig. een reisverzekering dekt dat allemaal ook.
Malaysia airlines is zeker geen (kleine) lowcost airline maar een grote internationale airline
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie