Laos of Vietnam ?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
KarmaComa

Laos of Vietnam ?

Bericht door KarmaComa »

Wij plannen op huwelijksreis te gaan naar Cambodja, in combinatie met Laos of Vietnam, om te eindigen op het eiland Ko Chang.
Momenteel hebben wij ons een reisvoorstel laten uitwerken waar we arriveren in Bangkok, naar Laos gaan, via de Mekong naar Cambodja, zo naar Ko Chang, en terug vertrekken vanuit Bangkok.
We beginnen echter te twijfelen aan het Laos gedeelte, en zouden dit misschien willen vervangen door Vietnam.
Heeft iemand ervaring met zowel Laos als Vietnam?
Een beetje richtinggevende tips zijn zeer welkom!!

Bedankt!
Caroline en Lynn
bolletjeom
Reisexpert

Re: Laos of Vietnam ?

Bericht door bolletjeom »

ik heb ervaring met beide. (Ik ben 3 keer in Laos geweest en 1 keer in Vietnam) Maar ik kan er niets over zeggen als ik niet weet waarom er twijfels zijn en wat jullie verwachten.
De 2 landen zijn erg verschillend dus is het belangrijk te weten wat jullie hopen te zien en beleven en ook welk niveau van luxe jullie hopen te vinden onderweg.
Dus....let me know en ik zal je mijn mening geven 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
KarmaComa

Bericht door KarmaComa »

bedankt voor uw snelle reactie, uw aantal bezoekjes verraadt een lichte voorkeur ;)
goede vraag, wat hopen wij te vinden: al het beste maar nog beter :D
bv, vriendelijke, goedlachse mensen. niet teveel andere toeristen, authenticiteit, oogverblindende natuur (ikzelf ben een grote fan van de rijstterrassen). het blijft natuurlijk een huwelijksreis, dus accomodatie mag iets beter zijn dan een tent en een matje, een hotelletje met goed ontbijt en warm water op de kamer zouden aangenaam zijn ;) (in het laatste hotel eis ik zelfs een ligbad ;) )niet te veel industrialisatie, gezellige dorpen/steden, rust. Niet teveel agressie, oplichterij... we zijn 2 vrouwen, dus veiligheid is ook heel belangrijk (vandaar dat de vriendelijkheid van de bevolking voor mij bovenaan staat). het is moeilijk te genieten als je schrik hebt op straat! (cfr m'n reis naar kaapstad ;) ). Ik zou zo nog lang kunnen doorgaan met mijn lijstje, maar ik denk dat je hiermee wel een indruk hebt? :)
oh ja, ik hou ook wel van religieuze details in het straatbeeld, die oh zo anders zijn dan hier... (bv de ceremonies in noord-bali vond ik geweldig!, de versierde straten, de kleine offers op het dashbord, ...)
ok en nu ga ik echt stoppen met dromen ;)
bolletjeom
Reisexpert

het aantal bezoekjes verraad geen voorkeur....ik ben er 2 keer geweest voor werk 8-)
Als ze me morgen 2 keer naar Vietnam sturen vind ik dat helemaal niet erg.

Als ik lees wat jullie willen kom ik toch eerder uit op Laos dan om Vietnam.

Vriendelijk heid van de bevolking: Laos!
In vietnam zijn er gewoon vrij veel mensen die je op willen lichten op een gehaaide en vervelende manier. Opzich kan ik er wel mee omgaan maar het heeft ook wel eens mijn goede humeur verknalt.
Communicatie is in beide landen een probleem op het moment dat je een dorpje in loopt maar in Laos zijn mensen nog wat nieuwsgieriger naar je dan in Vietnam dat een stuk ontwikkelder is

Niet teveel andere toeristen: Laos.
Het duurt niet lang meer en op de echte hoogtepunten zie je overal ter wereld een hoop andere toeristen maar de dichtheid ligt in Laos lager dan in Vietnam

authenticiteit: Laos...en Vietnam
Hoewel Laos het Azië is zoals we allemaal het hopen te zien heet Noord Vietnam wel kleurrijkere bergvolkeren.
Heel Laos is straat arm dus vrijwel iedereen leeft nog in hutjes (buiten de steden). In Vietnam zie je dat veel minder. Maar de bergstammen in Vietnam hebben wel hun cultuur en met name kleding beter behouden. Maar dit zal hoogstens 2 dagen van je vakantie zijn dat je dit kunt aanschouwen (sapa en Bac Ha)

oogverblindende natuur en rijstterrassen: Valt in beide landen wat tegen. Of de rijstvelden boeiend zijn hangt ook van het seizoen af. Terrassen die van heuvels afvallen zie je meer in Noord Vietnam dan in Laos maar Laos is vrijwel helemaal een rijstveld. Oogverblindende natuurschoon....Lanschaptechnisch zijn beide landen afwisselend maar omdat Laos dunner bevolkt is komt het wat beter uit. Omdat het arm is zijn natuurparken er nog nauwelijks en is het bezoeken van echte jungle minder makkelijk dan in meer ontwikkelde landen.

Luxere accomodatie: Vietnam
In Vietnam kan je kiezen uit luxere accommodatie voor relatief goede prijzen. In Laos is het ook te vinden maar betaal je er verhoudingsgewijs meer voor

niet te veel industrialisatie: Laos.
Die hebben eigenlijk geen industrialisatie en Vietnam absoluut wel

gezellige dorpen/steden: Beide landen hebben leuke dorpen en steden. Steden zijn in Vietnam een stuk groter maar hebben een hoop te bieden. De 2 grote steden in Laos zijn eigenlijk grote dorpen

rust: Laos meer dan Vietnam en dat komt met name door de afwezigheid van industralisatie en duizenden brommertjes enzo.

Niet teveel agressie: Agressie kennen ze in Azië niet
KarmaComa

Bericht door KarmaComa »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Waar is jouw profielfoto genomen? Dat ziet er anders ook wel een aan te raden locatie uit ;)
bolletjeom
Reisexpert

ehm...zuid China. Maar iets soortgelijks kan je ook in Laos zien bij het plaatsje Vang Vieng. Niet naar het plaatsje zelf gaan (tenminste niet het hartje centrum) maar aan de rand heb je ook zulk mooi karstgebergte

nog veel mooier is Halong Bay. Kartsgebergte in zee....in Vietnam

Word het kiezen al makkelijker???
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik zou ook zeggen Laos. Eigenlijk heeft bolletje om alles al gezegd over de verschillen. Ik hoop zeker nog 1 keer terug te gaan naar Laos want ik heb alleen de plaatsen Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane gezien. Dit jammer genoeg door tijd te kort. Ik ben langere tijd in Vietnam geweest en mij trekt het land niet ook door de mensen en mentaliteit van de mensen. Ze zien je daar zo ontzettend als een lopende ATM. Ik vind het heerlijk dat ze je in Laos lekker met rust laten.

gr van Moira
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Aan de hand van jouw eisen zou ik ook uiteindelijk ook voor Laos kiezen, al is deze keuze best lastig. Beide landen zullen bij jouw lijstje waarschijnlijk niet perfect zijn maar beide landen zullen denk ik heel goed bevallen!

De mensen in Laos zijn waar je ook bent lief en vol vertrouwen (voorbeeldje: ik heb meerdere keren bij een restaurant zelf moeten aangeven wat ik had gegeten en wat ik moest betalen, ze maakten hier geen notitie van en je moest zelf vermelden dat je graag wilde betalen). Ook wanneer er wat vervelends gebeurt zal er direct iemand zijn die je wil helpen.

Qua hotels ben ik het absoluut met bolletje om eens, deze zijn in vietnam echt een stuk beter dan in Laos, voor hetzelfde geld zat je in vietnam vaak echt veel beter en ook schoner! In vietnam was dat gewenste ligbad namelijk vaak wel aanwezig (natuurlijk niet altijd even schoon, maar vaak wel!). In laos heb ik 1 keer in een duur hotel geslapen maar dat was echt vergane glorie (denk aan een mega kamer, maar dan wel vol kakkerlakken en het bad zat vol enge beesten.). In vietnam had ik voor minder geld een paar keer echt mooie kamers.

Wil je echter iets meer variatie qua natuur dan vind ik Vietnam meer een aanrader. Ik vind het landschap in vietnam meer afwisselend, vooral sapa en inderdaad halong bay zijn erg mooi!

Ik lees trouwens vaak dat mensen in Vietnam vervelend en opdringerig zullen zijn. Dit is ook wel zo in de grotere/toeristische steden maar wijk je hier iets van af dan zul je zien dat de mensen in Vietnam ontzettend lief zijn. (zelf ben ik op visite geweest bij mensen thuis en dit was geweldig!) Het is naar mijn idee ook wel logisch dat deze mensen geld aan je willen verdienen, in hun ogen ben je ontzettend rijk want voor hun is het vaak onmogelijk hetzelfde te doen als dat jij nu doet (naar de andere kant van de wereld op vakantie gaan). Ik merkte bij veel reizigers zo'n afkeer nog voor ze in het land kwamen waardoor dit alleen maar bevestigd kon worden. Ook merkte ik dit bij mijzelf terwijl dit zeker niet terecht was en wil dat bij deze dus even tegenspreken! Maargoed, ga je alleen de hoogtepunten af dan moet je er zeker rekening mee houden dat je deze figuren tegenkomt en is op dat gebied laos verstandiger;)

Succes!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ik heb geen ervaring met vietnam wel met laos.
alles is wel zo'n beetje gezegd. over veiligheid hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik liet mijn backpack bijvoorbeeld achter in een restaurant (niet eens achter de receptie ofzo gewoon tegen de muur aangezet) om m na vijf dagen were opt e komen halen. en hij stond er nog steeds hoewel er vele onbewaakte momenten zullen zijn geweest.

qua natuurschoon moet ik toch iets voor laos zeggen. ik vond het iig niet tegen vallen en er zijn best veel natuurparken hoewel sommige idd moeilijk te betreden zijn.
karst bij vangvieng vind ik echt oogverblindend. meerdaagse jungle tochtdoor het nam ha NP (vanuit vieng phoukha) brengt je op prachtige plekken. zo ook een toch vanuit tha khaek, ben de naam van het park even kwijt. tat kuang si nabij luang prabang vond ik sprectaculair. de watervallen bij het bolavenplateau zijn fantastisch (de bekende tat fan is natuurlijk supermooi maar vooral ook het ruige nam tok katamtok).
de eilandjes van si pan don laten weer iets heel anders zien.

het heeft misschien geen himalaya of amazone maar ik vond de natuur in laos wel overdonderend.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Wat eefje zegt over natuurschoon ben ik wel met haar eens. Maar eigenlijk geldt voor beide landen dat het noorden mooi en groen is en spectaculiar door bergenen karstgebergte maar beide landen worden in het zuiden vlakker en wat saaier

De mensen die irritant zijn in Vietnam werken over het algemeen in de toeristenindustrie of in winkeltjes waar veel toeristen komen. Alle andere Vietnamezen zijn lief!!! En ook niet iedereen in de toeristenindustrie is vervelend. Er zijn er gewoon een paar die je als melkkoe zien binnenkomen en morgen weer 10 andere melkkoeien.

Wat betreft kakkerlakken in Laos. Das ook een kwestie van een beetje pech hebben. Prive slaap ik daar erg goedkoop en dan is het soms wat primitief maar ik kan me niet echt dramatische kakkerlak dingen herinneren. Maar warm water is niet altijd gegarandeerd. Ik slaap met mijn werk af en toe in best luxe hotels en die doen niet onder voor de hotels in Vietnam.
Alleen heeft Vietnam veel meer keus en is het goedkoper.
KarmaComa

Bericht door KarmaComa »

Dank u wel allemaal voor de uitgebreide reacties.
We zullen het dan waarschijnlijk toch houden bij de combinatie Laos Cambodja Koh Chang.
(hoewel we nu ineens door een sulawesi-mug gebeten zijn :D maar er komen natuurlijk nog jaren waarin we 16d verlof mogen opnemen ;) )
bedankt!
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

Wanneer staat de trip gepland?

ik ben zeer benieuwd naar het eiland Koh Chang. dus ervaringen posten graag :)

ik wil daar na 2,5 maand backpacken nog 1,5 week neerstrijken in een middelluxe 'hutje' aan het strand.
geen hotel/appartement dus, beetje afgelegen, idyllisch en privé. hoeft dus niet budget te zijn o.i.d.

hoop dat er daar genoeg aanbod van is, aangezien ik het ter plekke (begin aug) wil regelen.

fijne reis in ieder geval!
KarmaComa

Bericht door KarmaComa »

Dag El-Bruno,
ik vermoed dat jouw ervaringen eerder gaan komen dan de onze ;)
het reisadvies voor Laos spreekt van een "no go" in juli/aug/sept, om hier dus een beetje rekening mee te houden gaan wij pas in oktober vertrekken!
Veel plezier alvast!
El-Bruno
Reiziger

Bericht door El-Bruno »

oh haha
dat is nieuw voor mij.

dat heeft waarschijnlijk met het regenseizoen te maken? en de begaanbaarheid van de jungle?

hoewel het mijn eerste backpackreis wordt, heb ik wel zin in een beetje avontuur dus ik negeer dat 'no-go' advies dan toch maar :)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

El-Bruno schreef:oh haha
dat is nieuw voor mij.

dat heeft waarschijnlijk met het regenseizoen te maken? en de begaanbaarheid van de jungle?

hoewel het mijn eerste backpackreis wordt, heb ik wel zin in een beetje avontuur dus ik negeer dat 'no-go' advies dan toch maar :)
en terecht! laos en omliggende landen zijn prachtig in het regenzeisoen, veel groener. nadeel idd zijn jungletochten die moeilijk kunnen worden. in laos zat ik zelfs vast in een klein dorpje tijdens zo'n trek omdat alles overstroomd was
amassakoul
Plaats reactie