Kostenindicatie...reëel?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
NoaFloa
Reiziger

Kostenindicatie...reëel?

Bericht door NoaFloa »

Hallo,

Ik heb zojuist een klein kostenoverzichtje gemaakt, wat wij (vriend en ik) verwachten kwijt te zijn aan onze 5maanden durende trip door Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. We willen vrij basic gaan....ook wat betreft het budget. Wat denken jullie? Reëel of niet?

Kosten thuis Geschatte kosten

Vlucht 700
Reisverzekering 600
Backpack groot 100
Backpack klein 20
Inentingen 150
Malariapillen 100
Klamboe 50
Reisattributen 150

TOTAAL 1870

Kosten daar

Visa 120
Vervoer 500
Eten en Drinken 700
Overnachtingen 900
Entree 300
Souvenirs 100

TOTAAL 2620

EINDTOTAAL 4490
Voer eendjes, geen oorlog
aly

Bericht door aly »

begrijp ik dit goed? :shock:
2650 euro voor de volle 5 maanden?,nou ik zou t niet kunnen in ieder geval,de laatste keer hadden wij met 2 personen een budget van 1000 euro/maand,dit was een werkbaar budget waar heel veel reizigers t mee kunnen doen,hier kan je goed van eten,slapen,reizen en ook een souveniertje van kopen,alleen als je echt de aller allergoedkoopste guesthouses zou nemen en zoveel mogelijk op 1 plek blijft ?misschien dat t dan lukt,maar dat zijn jullie niet van plan ik zou meer in calculeren toch wel 800/1000 euro per maand

klamboe beter daar kopen
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

aly schreef:begrijp ik dit goed? :shock:
2650 euro voor de volle 5 maanden?,nou ik zou t niet kunnen in ieder geval,de laatste keer hadden wij met 2 personen een budget van 1000 euro/maand,dit was een werkbaar budget waar heel veel reizigers t mee kunnen doen,hier kan je goed van eten,slapen,reizen en ook een souveniertje van kopen,alleen als je echt de aller allergoedkoopste guesthouses zou nemen en zoveel mogelijk op 1 plek blijft ?misschien dat t dan lukt,maar dat zijn jullie niet van plan ik zou meer in calculeren toch wel 800/1000 euro per maand

klamboe beter daar kopen
Ik houd voor mezelf ongeveer 1000 per maand aan (incl. uitgaven als vlucht e.d.)....1000 als eventuele aanvulling. Dus 6000 euro.

Wij willen idd low budget reizen....en willen ook niet continu op pad zijn. Wij willen niet zoveel mogelijk zien, maar ook genieten...dus een week op een zelfde plek blijven soms.

15 Euro leek mij een goed bedrag, om aan te houden als dagbudget (ook gekeken naar ervaringen van andere backpackers). Eten zullen we voornamelijk langs de weg oid doen.....en slapen in cheap guesthouses....
aly

Bericht door aly »

Hee,

Als je ongeveer 15 euro pp rekent/dag zit je wel goed.was een beetje verwarrend zoals de vraag gesteld was

Veel plezier in ieder geval,en GENIET :!:
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

aly schreef:Hee,

Als je ongeveer 15 euro pp rekent/dag zit je wel goed.was een beetje verwarrend zoals de vraag gesteld was

Veel plezier in ieder geval,en GENIET :!:
15 euro x 150 dagen = 2250. Dus de kosten daar zullen volgens deze berekening ongeveer gelijk zijn aan mijn verwachtingsplaatje (zelfs nog iets lager).

Soms zal het weinig zijn (lekker nixen...) en andere keer zal het wat meer zijn ivm vervoer.

Mijn streven is om 7000 bij elkaar te sparen, waarvan zo'n 6000 toch wel max. aan de reis. Heb ik ook nog wat op mn brood als ik thuis kom :)
aly

Bericht door aly »

JA ik bedoel dus per persoon,maar ik denk dat jij t gewoon over je eigen onkosten hebt en dat jouw vriendje zijn eigen deel gaat betalen,ik heb t over de kostprijs voor 2 personen,denk dat we een beetje bij elkaar langs praten :lol:

groetjes
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

15 euro per dag is haalbaar in Thailand, Laos en Vietnam, maar in Cambodja was ik toch wel een stuk meer kwijt. Dat land viel me echt tegen qua kosten!!!

Ik heb er nl voor gekozen om een weekpas voor Angkor Wat te nemen. De plek is zo bijzonder en uitgestrekt, dat ik meer wilde zien dan alleen de plekken waar je meeste touristen komen. De kosten zijn dan US$ 60. Gezien de afstand en de hitte (april 2006, temp boven de 40 graden) ging ik niet fietsen, maar huurde ik zo'n brommer met van die stoeltjes erachter (tuktuk maar dan anders). Kosten: US$ 10-15 met zijn 2tjes. En ook lukte het, m.n. in Siem Reap, meestal niet om voor minder dan 5 euro per dag te eten.

Maar goed, als je minder budget hebt of niet van tempels houdt, zou ik minder lang in Siem Reap kunnen blijven.

Enneh, de snelste manier om geld te sparen, is om geen biertjes te drinken :twisted: :wink:

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij zaten in Vietnam en Cambodja op €33 per dag met 2 personen en in Thailand op €27
Laos moet ik nog heen ( jan 2008 8) )
dit was dus voor de kosten terplekke. incl visa en lokaal vervoer maar niet de vlucht of verzekering

jullie budget lijkt me dus redelijk
Veel plezier
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Bedankt voor jullie reacties!

Ben momenteel echt in een info-zoek-bui, dus allemaal bestandjes aan het opstellen, met info over hostels, visa, etc..

Duurt nog wel een aantal maandjes, maar voorpret is ook heel leuk!
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

toch lijkt het me allemaal wat krap....

je kunt beter duizend euro extra meenemen?!
Want hoe financier je bijv een keer duiken? (wat al een dagbudget kost?)

Geld moet rollen!
Groet,

Sjaak
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik denk dat het ook een beetje aan je levensstijl ligt. Sommige mensen kunnen met minder rond komen dan andere. Wel denk ik (wat sjaak zegt) dat je beter zo veel mogelijk geld in Nederland moet kunnen verdienen, omdat het meer waard is (ten opzichte van andere valuta) en dat het gemakkelijker verdient is (hoger uurloon, minder zwaar)
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Sjaak schreef:toch lijkt het me allemaal wat krap....

je kunt beter duizend euro extra meenemen?!
Want hoe financier je bijv een keer duiken? (wat al een dagbudget kost?)

Geld moet rollen!
Ik heb het inmiddels ook wat ruimer gemaakt. Duiken zullen we niet doen (ivm onze oortjes gaat dat niet)..... :) Dus dat is al uit te sluiten.
Maar in Laos willen we misschien wel die ??? (ff naam kwijt..iets met beren) trekking doen. Dat is al 100 euro pp voor 3 dagen.

Punt is dat ik heb uitgerekend hoeveel wij tot de vertrekdatum max. kunnen sparen (met aftrek van studiekosten, verzekeringen, huur etc..). En aangezien ik niet geheel platzak weer wil komen.... Misschien is het voor ons ook een optie om ong. 4 maandjes te gaan. Dan hebben we nog redelijk tijd (maand per land), en kunnen we wat ruimer aan doen.

Moeilijk :( Denk dat we er nog eens over na moeten denken.
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Sjaak »

NoaFloa schreef: Misschien is het voor ons ook een optie om ong. 4 maandjes te gaan. Dan hebben we nog redelijk tijd (maand per land), en kunnen we wat ruimer aan doen.

Moeilijk :( Denk dat we er nog eens over na moeten denken.
Hier heb je een goed punt!

Je kunt beter een maand minder reizen en doen wat je wilt, dan dat je een maand langer reist en elke dat op je centen moet letten.

Ik zal het in ieder geval niet elke dat op mijn centen willen letten...
Groet,

Sjaak
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zal nooit de Zwitserse backpackers ontmoeten die ik in Myanmar leerde kennen.... Een paar euro uitgeven voor een bootje, maar niet die 10 cent willen betalen om de tempel in te komen. Klagen dat je honger hebt, maar niet 50 cent willen/kunnen betalen om te eten. En dus maar een maaltijd over slaan. Maar ze konden wel een half jaar weg :?

Ieder moet zijn eigen keuzes maken, maar het moge duidelijk zijn waar ik niet voor kies! En na terugkomst had ik genoeg geld over om meteen weer weg te gaan, wat ik ook heb gedaan. Da's een veel leukere verrassing dan helemaal blut zijn :wink:

Groet,

Jenny
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hadden ook een "thuiskom-potje" voor de eerste periode
je weet nooit wanneer je eerste salaris binnenkomt en thuiskomen is nu eenmaal ook wat duurder dan een gewone maand.

Zeker als je een nieuw huis moet ( borg voor de huur), verhuizen, een nieuw telefoon abonnement etc.
Wij hadden de mazzel dat we direct aan het werk konden dus een groot deel van onze thuiskom pot niet nodig bleken te hebben
En dat werd dus gelijk appart gezet op onze Reis-spaarrekening en daar ga ik nu weer van op pad. 8)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie