Startplaats Backpackreis Thailand.

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Tbijlholt
Vakantieganger
Contacteer:

Startplaats Backpackreis Thailand.

Bericht door Tbijlholt »

Hallo! Ik ben van plan om in april een reis van 2 maanden te gaan maken door Thailand. Mijn vraag is of iemand tips heeft voor een startplaats. Waar ik het beste mijn reis kan beginnen. En is het verstandig om een hostel van te voren te boeken, of is het vrij makkelijk om een hostel te vinden vanuit het vliegveld. Andere tips zijn ook altijd welkom (: Alvast bedankt! Groeten, Tom.
Robin
Reisexpert

Re: Startplaats Backpackreis Thailand.

Bericht door Robin »

Hi Tom,

Uiteraard is Bangkok de beste plaats om te beginnen aangezien de meeste internationale vluchten daar landen :) .Bovendien is een dag of twee acclimatiseren wel lekker. In en om Bangkok kan je makkelijk een week vullen met alle bezienswaardigheden.

Vanuit Bangkok kan je elke plaats in Thailand bereiken. Je zal moeten kiezen of je eerst naar het noorden (cultuur/natuur) wil of eerst naar het zuiden (veel strand maar ook cultuur en natuur). Twee maanden is genoeg tijd om zowel het noorden als het zuiden aan te doen. Ik zou aanraden om eerst naar het noorden te gaan en wat cultuur te snuiven in ayutaya, bridge over the river kwai etc. Dan vanuit Chang Mai een paar dagen de bergen in om vervolgens terug te reizen naar Bangkok en naar eilanden/het strand af te dalen. Dit is wel een standaard reisschema, als je van de gebaande paden af wil wijken kan je bijvoorbeeld naar het oosten gaan. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik echt in Thailand rondgereisd heb, dus iemand die onlangs is geweest kan waarschijnlijk betere info geven.

Ik vind het zelf wel fijn om na zo'n lange reis een plek te hebben voor de eerste twee nachten, met name als je laat aankomt maar het is niet noodzakelijk. Bij de hostel sectie op deze site vindt je meerdere opties.

In Bangkok kan je altijd wel een plek vinden, met name rond Khao San road, maar de betere plekken/kamers vullen snel op, vanaf het einde van de middag bestaat de kans dat de goede hostels vol zijn (ligt natuurlijk ook aan hoe druk het seizoen is waarin je gaat). Wij waren begin september 2009 in Bangkok en kwamen 's ochtends aan. Het was geen probleem om een kamer te vinden, we hebben een aantal hostels rond Khao San Road bekeken en de beste optie gekozen. Vanaf het vliegveld gaan de hele dag rechtstreekse bussen naar Khao San road.

Groeten
Robin
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik sluit me aan bij Robin

Maar....ik ben al meerdere keren in Bangkok aangekomen op een vrij onmogelijk vroeg tijdstip en dan had ik wel moeite om een kamer te vinden. In de zin dat je dan om 8.30 gaar aankomt en je moet wachten tot 12.00 totdat kamers vrij komen. In de wat betere backpack slaapplekken moet je dan echt voor de balie in de rij staan/zitten/hangen.
Er zijn genoeg hele basic opties die wel kamers vrij hebben maar zelden voro 12.00.
Mocht je dus graag gelijk naar een kamer en een douche dan loont het om van te voren te reserveren voor de nacht voordat je aankomt en dat je zeer duidelijk vermeld dat je er pas de volgende ochtend in wil trekken. Dit klinkt allemaal wat duur maar heel soms is het die €6 extra wel waard.

En...je weet dat je iets moet regelen qua visum als je 2 maanden wilt blijven?? Dat je niet zomaar op de luchthaven aldaar een visa on arrival kan krijgen voor meer dan 1 maand en dat even de grens over je maar 15 nieuwe dagen geeft?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tbijlholt
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Tbijlholt »

Allereerst superbedankt voor de snelle, hulpzame reacties! erg fijn :)

Ok, het lijkt mij dan ook handig om in Bangkok te starten. Ik zal zo even het forum doorzoeken voor goede hostels rond de Khao San road. Maar ik heb nog geen vlucht geboekt, dus ik weet niet precies hoelaat ik aankom. Over de vliegreis, wat is een goede vliegmaatschappij om mee te vliegen? ik heb gelezen dat de vluchten vaak via Duitsland of andere Europese landen gaan. Wat valt aan te raden qua prijs?
Ik heb over het visum gelezen, dat je 30 dagen gratis krijgt, maar dat je in mijn geval dus eentje moet kopen, van minimaal...3 maanden? als ik me goed herinner. Kan dit ook bij de vliegtuigmaatschappij?

Alvast erg bedankt, hier kan ik wat mee :)

Groeten, Tom
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Tom,

Volgens mij geeft Thailand tot maart 2010 gratis visa uit (ik weet niet of dit 1 maart of 31 maart is). Daarna moet je weer gewoon betalen. Een visum voor meer dan 30 dagen haal je bij de ambassade van Thailand (in den haag???).

Mijn ouders zijn afgelopen zomer naar ons toegekomen in Bangkok. Zij vlogen met Emirates vanaf Dusseldorf (eind augustus). Het ticket kostte ongeveer €375 euro pp. Nadeel is wel dat je moet overstappen in Dubai. Ik weet niet wat belangrijk voor je is. Rechtstreeks vliegen vanaf Amsterdam kan en is het snelst, maar is vaak iets duurder dan vanaf het buitenland vertrekken of met een overstap. In het zoeken naar een goedkoop ticket moet je wat tijd investeren. Op deze site kan je links naar een aantal zoekmachines vinden, maar vergeet ook de 'standaard' sites als cheaptickets.nl en worldticketcenter.nl niet. Soms hebben zij in hun aanbiedingenlijstje goedkope tickets staan. Je kan vaak het beste op de site van de airline waar de aanbieding van is zoeken wanneer dit tarief beschikbaar is.

Succes!

PS: Wij zaten in Four sons village. Dat ligt iets hoger dan Khao San Road (minder dan 5 minuten lopen). In de omgeving vind je uitsluiten hotels/hostels, restaurants en winkeltjes maar het is ietsje rustiger dan Khao San Road. We hadden dit hostel gekozen omdat het er netjes/schoon uitzag, de kamer airco had en tv en we mijn ouders (die 59 en 67) de eerste nachten een lekker bed wilde geven (de kamers zonder balkon liggen lekker rustig aan de achterkant). Verder was de prijs/kwaliteit verhouding heel goed in vergelijking met de andere hostels die wij hebben bekeken.
Tbijlholt
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Tbijlholt »

Oke! hartstikke bedankt, nu weet ik tenmisnte waar ik moet zoeken :)

Ik had nog een paar vragen: hoe kan ik het, het best aanpakken met geld. Iemand raadde me aan om cheques te schrijven, en die daar te laten verzilveren, maar wat is jullie ervaring? Is het noodzakelijk om een creditcard te hebben?

En misschien een beetje een standaard vraag, maar wat zijn echt de plekken die ik echt niet moet missen, en valt dat allemaal ter plekke te regelen (qua vervoer etc.)?

Nogmaals bedankt,

Groeten, Tom
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Tbijlholt schreef:Ik had nog een paar vragen: hoe kan ik het, het best aanpakken met geld. Iemand raadde me aan om cheques te schrijven, en die daar te laten verzilveren, maar wat is jullie ervaring? Is het noodzakelijk om een creditcard te hebben?
Dat was vast een ouder iemand O-) Je kunt in thailand gewoon makkelijk vrijwel overal pinnen. Je kunt altijd voor de zekerheid nog 100 euro ofzo ergens in je tas verstoppen om te wisselen.
Wil je ook meer van z-o azie zien of binnenlandse vluchten maken met bijvoorbeeld air asia dan is een creditkaart wel een must.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

En een creditcard kan handig zijn in noodgevallen.
Je bent uiteraard (toch?) goed verzekerd via je ziektekostenverzekering en een reisverzekering maar in de praktijk moet je wel de kosten voor schieten. Mocht je onverhoopt in het ziekenhuis terecht komen dan doet een creditcard wonderen. Ze beginnen dan gelijk aan je behandeling ipv dat ze eerst wachten tot er contact is met een verzekering
martijnvdsteen

Bericht door martijnvdsteen »

Gewoon lekker in Bangkok starten, daar 2 of 3 dagen blijven.
Omgeving Khao San road is wel zo leuk als je mensen wilt ontmoeten en jong bent. Het is wel een beetje de "Zoo" van Bangkok, valt altijd wel iets te zien of te beleven en het trekt ook wel de thai aan die er op uit ziet om je een poot uit te draaien. Dus altijd onderhandelen.

Vanaf Khao San rd. kun je ook overal een bus/trein/boot (of combi) ticket naartoe boeken. Ook hier loont het om even rond te shoppen. Uiteindelijk eindig je, bij welk kantoortje je ook boekt, toch altijd in dezelfde bus als andere backpackers maar vaak wel tegen een andere prijs ;-).

Hostels vantevoren boeken is eigenlijk nooit nodig in Thailand, tenzij in het hoogseizoen op Koh Phi Phi of andere plekken die heel populair zijn. Voor de rest haal je ze gewoon uit je Lonely Planet of andere gids en meestal vindt je terplekke ook genoeg opties die niet in een boekje staan.

Heb zelf ook drie jaar geleden twee maanden alleen door Thailand gereisd het is allemaal vrij easy.
Tbijlholt
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Tbijlholt »

Ah ok, fijn om te weten :) dan zal ik overwegen een creditcard te nemen. Ik heb vluchten gecheckt, en tot nu toe is Emirates inderdaad het goedkoopste wat ik kon vinden, via Dubai, dat wel, maar dat is geen probleem, weer een ervaring rijker :) Ik overweeg zelf ook om mijn gitaar mee te nemen. Ik weet dat het veel sjouwen wordt.. maar ik denk dat de voordelen wel opwegen tegen de nadelen.

Bij deze nog maar eens bedankt. Mijn plannen zijn de afgelopen 3 dagen flink wat duidelijker geworden, mede dankzij dit forum.

Groeten, Tom
TRB
Wereldreiziger

Bericht door TRB »

Nog een tip voor een guesthouse in Bangkok waar je wél voor 12u terecht kan...
Ik kwam 2 weken terug om 7u 's ochtends aan met een nachtbus en wilde nog even een
tijdje slapen. Bij Lucky guesthouse (om de hoek van Khao San road, kant van het politiebureau,
onduidelijke entree) kon ik een kamer krijgen en ik hoefde er pas de volgende dag om 12u uit.

Deze kamer was 350 baht, met airco, tv en een prima badkamer. Het bed was niet fijn, maar de
rest was dus dik in orde.

Voor de planning van je route kan ik me alleen maar aansluiten bij de rest. Bovendien is een tussenstop in de Emiraten juist een fijne stop van een lange reis. Ik heb mij goed vermaakt met het kijken naar al die arabieren en geluierde vrouwen.
bolletjeom
Reisexpert

emirates is een super maatschappij. zou wel altijd met ze willen vliegen. Een stop in Dubai is ook grappig. De luchthaven alleen al. Ik zou wel proberen om er een paar dagen rond te kijken als je er toch mag stoppen
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Volgens mij is Emirates heel flexibel bij het regelen van tussenstops. Mijn ouders konden zelfs met hun goedkope ticket een gratis tussenstop krijgen. Als je dit wil kan je altijd Emirates even te bellen om te vragen wat de fare rules bij je ticket zijn en wat een tussenstop kost (dit is niet altijd goed geprogrammeerd bij de vliegticket websites, waardoor zij een hoger tarief quoten wat niet altijd terecht is/noodzakelijk is).

Ik zou maximaal 2 dagen in Dubai blijven. Een paar uur naar 1 of 2 winkelcentra, zwemmen in zee, de oude binnenstad van Dubai, hoogste gebouw vd wereld, Burj al Arab van buiten bekijken (lunchen is echt heel duur), eventueel naar een waterpark maar die vond ik redelijk tegenvallen.
Tbijlholt
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Tbijlholt »

ok, dankje voor de tip! :) Ik leg vandaag of morgen alles opties voor hostels even naast elkaar, en dan beslis ik welke ik boek.
Het lijkt me ook heel erg gaaf om een paar dagen in Dubai te blijven... maar hoe is het hier gesteld met de hostels, veel beschikbaar ter plekke, en bereikbaar? En ik moet voordat ik men reis boek emirates bellen? om te vragen of mijn stop in Dubai wat verlengt kan worden?
Sorry voor alle vragen..ik ben nog vrij onervaren, maar het lijkt me allemaal super om te ondernemen. Zeker als ik in Dubai ben.. dan zou het bijna zonde zijn om er zonder om te kijken weer voorbij te vliegen :)

Groeten, Tom
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Er zijn in Dubai geen echte hostels maar wel wat hotels .. (dat budget is dan natuurlijk ook budget dubai style, dus onder de 100 euro)

Ik heb zelf hier gezeten semirames

Wil je weten wat je in een twee dagen kan doen kijk dan eens bij reisinformatie dubai: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ve ... si681.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie