Rondtrekken door Syrië en Libanon

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
bolletjeom
Reisexpert

Rondtrekken door Syrië en Libanon

Bericht door bolletjeom »

wie o wie is al eens in Syrië en/of Libanon geweest?
Op wat voor manier heb je rond getrokken en aan wat voor dagbudget moet ik dan denken.
We zitten vaag te spelen met het idee om met eigen vervoer die kant op te gaan dus zeker info over benzinekosten/afstanden zijn boeiend maar ook wat een gemiddelde maaltijd of slaapgelegenheid kost.
Voor mensen die ervaring hebben met de grens oversteken met een eigen auto. Zijn er haken en ogen waar we rekening mee moeten houden?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Re: Syrië en Libanon

Bericht door Robin »

Hi,

Wij zijn naar Syrie geweest (niet naar Libanon helaas). Libanon schijnt Westerse / Europese prijzen te hanteren. Wij kwamen twee jongens tegen die vanuit Londen naar Turkije gereisd waren met hun eigen auto. Dit is goed te doen MAAR bij diverse Oost-Europese grenzen probeert men je flink af te zetten (soms wel cf. de wet maar dan nog zit je niet te wachten op een speciale dure verzekering om alleen even door het land te crossen om maar iets te noemen). Ik weet niet waarom ze in vanaf Turkije met het openbaar vervoer verder gereisd zijn.

Bij de grens tussen Turkije en Syrie probeerde men ons flink af te zetten voor ons Syrische visum. Uiteraard is het ze niet gelukt, maar het is een heel gedoe. Jouw paspoort ligt altijd onderop de stapel zodat je geld betaald anders kan het uren duren (wat in ons geval niet zo fijn was want we waren met de bus en die had onze spullen er al uit gegooid wetende van de Syrische oplichterspraktijken). Ik weet niet of er voor een eigen auto bepaalde regels gelden, maar zorg dat weet hoeveel je ongeveer moet betalen, welke regels er gelden en dat het waarschijnlijk een tijdje gaat duren. Overigens was de behandeling aan de grens compleet het tegenovergestelde van de hartelijkheid en vriendelijkheid die we in het land zelf over tegen kwamen.

Wij vonden Syrie echt fantastisch. Heel lekker eten, vriendelijke mensen, bijzondere bezienswaardigheden en erg authentiek. De straten zijn rustig dus autorijden moet volgens mij geen probleem zijn. Afstanden zijn ook niet heel erg lang. Wij hebben met openbaar vervoer/liftend gereisd. Benzine kosten heel weinig (in tegenstelling tot Turkije en Nederland!!). Hoeveel het kost weet ik niet precies, ik dacht rond de 35ct per liter. Ik weet dat bussen uit Turkije speciaal naar Syrie reizen om daar te tanken en de buskaartjes waren erg goedkoop.

Ik moet even opzoeken hoeveel we kwijt waren voor overnachtingen en eten als je dat graag wil weten.
Gr. Robin
Laatst gewijzigd door Robin op 15 jan 2010 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Rondtrekken door Syrië en Libanon

als je dat wilt opzoeken, graag. Een grove schatting mag ook hoor!
Bedankt voor je info tot nu toe!
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Ik heb het even opgezocht. Let wel, dit was de 2e week van onze wereldreis en we moesten weer even wennen aan het onderhandelen....

Hotels gem. 836 SYP per nacht voor 2 pers. (c. €13)
Eten en drinken gem. per dag SYP 287 pp(c.€4,50)
Vervoer: SYP 2200 pp totaal (c. €20)

Entreegelden:SYP 1125 pp (c. €19)
(dit was voor Citadel aleppo, National Museum aleppo, moskee, San Simeon, Qasr Ibn Wardan, Krak des Chevaliers, Tempel van Bel (Palmyra), Theater v. Bosra, National museum Damascus en Oude moskee in Damascus).

Hopelijk kan je hier wat mee. We waren er trouwens in Oktober 2008 en zijn er 12 dagen geweest. In het kort hebben we Aleppo, San Simeon, Hama, Al Hamra, Krak des Chevaliers, Palmyra, Damascus, Bosra en Maalula bezocht. Daarna zijn we verder gegaan naar Jordanie. Toen we in Palmyra waren was er trouwens een vakantieperiode ten einde gekomen waardoor de bussen er vol zaten en eerst terug moesten naar Homs om vanuit daar naar Damascus te gaan. Dit was uiteraard iets duurder, maar goed €20 pp voor 12 dagen reizen is niet duur!.
bolletjeom
Reisexpert

helemaal top!!
enig idee hoe het zit met kampeermogelijkheden in die landen?
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Of je goed kan kamperen weet ik niet. Campings heb ik niet gezien dus als je wil kamperen zal je bij mensen moeten vragen of je een tentje in de buurt op mag zetten. In Iran was kamperen wel heel populair, daar zetten mensen in het park of langs de snelweg een tentje op maar ik kan me niet herinneren dat ik dat in Syrie ook gezien heb.

De kwaliteit van de goedkopere hotelkamers is niet fantastisch dus als je met de auto gaat zou ik zeker een tent meenemen. Syrische mensen zijn heel gastvrij en ik denk dat het best mogelijk moet zijn om wild te kamperen, tenzij het verboden is natuurlijk.

Let er wel op dat Syrie een islamitisch land is en vrouwen over het algemeen van top tot teen bedekt zijn. Het zal dus niet gewaardeerd worden als jij in je tanktopje of korte broek voor de tent je tanden poetst als je dichtbij een huis staat. Ik weet niet wanneer je van plan bent te gaan, maar ik ben wel benieuwd of je in Libanon goed kan kamperen. Dat land staat namelijk hoog op ons lijstje.
reiniervanoorsouw

Bericht door reiniervanoorsouw »

Libanon ben ik niet geweest maar Syrië wel...
diesel per liter was onder de 10 cent en sowieso is het erg betaalbaar allemaal.
wij hadden een tentje en hebben gewoon overal een tentje opgezet, geen probleem (maar doe dat niet als je in de buurt van irak komt). met de auto erheen is geen probleem, duurt wat dagen maar wel een mooie ervaring.
overweeg ook: www.redseachallenge.com
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De prijzen die hierboven genoemd worden, komen TOTAAL NIET overeen met de prijzen zoals we die eind december 2009 beleefd hebben....

We hebben gereisd met het OV en liftend. Aan vervoer waren we meestal niet veel meer dan SP 200 per dag kwijt, was neerkomt op 3-4 euro. OOK voor afstanden tussen verschillende steden. We wilden echter het standaard rondje Damascus - Homs - Hama - Allepo verlaten, en zijn ook met een auto 2 dagen naar het oosten getrokken, richting Irak. Deze trip was vrij prijzig, ongeveer 175 euro voor 2 dagen. Ik denk dat alles wat ze in die dagen gezien hebben redelijk met openbaar vervoer en liftend te doen zou zijn, maar dan ben je zeker 4-5 dagen kwijt. Helaas hadden we die tijd niet....

Is Syrie met eigen auto te doen? Het standaard rondje zeker wel. In dat deel van het land zijn de wegen redelijk goed, en is de bewegwijzering af en toe ook in niet-Arabische letters. In het oosten van het land is het een ander verhaal. Borden ontbreken (behalve richting oliebronnen), er zijn geen mensen om de weg aan te vragen (woestijnen zijn leeg) en de weg die redelijk is, kan ineens zomaar overgaan in een bobbelig zandpad. Wegen naar kastelen zijn vaak niet meer dan een dirt track, en niet als een weg te herkennen tenzij je weet waar je heen wilt. Heel goed opletten dus, anders gaat je auto eraan! Of er echt goede wegenkaarten bestaan weet ik niet, maar wanneer je kijkt naar google maps (of zo'n applicatie voor een iPhone) dan is Syrie LEEG. Het oostenlijke deel van het landf zou ik dan ook niet met eigen vervoer doen, hoewel het wel heel erg mooi is en zeker de moeite!

Wat ons opviel was dat brandstof in Syrie DUUR was. Ze hebben eigen olie, dus je zou verwachten dat de prijzen overeen komen met hetgeen hierboven beschreven staat. Niks was minder waar, brandstofprijzen lagen tussen de EUR 0,75 - 1,00 per liter. Nog altijd goedkoper dan hier natuurlijk, maar niet echt goedkoop!

Ook de prijzen van overnachtigen waren stukken hoger dan in de laatste LP vermeld werden, prijzen waren vaak meer dan verdubbeld. Kostte een bepaalde doubleroom volgens de LP nog maar SP 600, nu lagen de prijzen rond de SP 1600! Veel (budget)hotels adveren in de LP in ponden, maar in de praktijk worden prijzen in dollars aangehouden en omgerekend. Meestal waren we rond de US$ 20 per kamer kwijt, soms wat meer. Kijkend naar de goedkopere kamers die medereizigers hadden (van rond de 600-800 pond): heel erg klein en heel vies. (En als ik vies zeg, dan bedoel ik ook VIES. Ik ben echt wel wat gewend.... :9~ )

Entreeprijzen liggen over het algemeen rond de SP 75 of soms SP 150, dus dat valt alleszins mee (en is nu dus een stuk lager dan wat hierboven staat!). Fruitsap kost SP 50, lunch voor 2 pax kost 150-200 SP en voor het avondeten waren we meestal 750-1000 SP kwijt (incl biertje voor m'n reisgenoot). Het eten is zeker lekker, maar helaas was het aanbod op de meeste menukaarten vrij beperkt. Oftewel: de menukaart prees veel gerechten aan, maar in de praktijk waren er alleen mezze, en lamskebab en kipkebab. Dat begon op een gegeven moment een beetje te vervelen moet ik eerlijk bekennen..... Ik ben sowieso niet zo'n vleeseter. (Op souqs is overigs wel fallafel te krijgen, maar niet 's avonds.)

P.S. waarom staat dit bij reizen algemeen en niet in een van de landen topics????
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Ha die bolletje, kijk maar even op onze site. We hebben echter combi van Jordanie/Syrie gedaan met een groepsreis. Dus geen prijzen van hotels, brandstoffen, maar wel info over div. plaatsen die we hebben aangedaan, natuurlijk een lading foto's en een lijst met tips op alf.volgorde. Syrie vond ik persoonlijk het mooiste, bijzonderste land van de 3 landen in het Midden-Oosten (Syrie, Jordanie en Egypte) die we hebben bezocht. Hoofdreden: Syrie is (nog) niet verpest door toeristen.
Verder is het t.o.v. Jordanie stukken goedkoper. (Jordanie is iets goedkoper dan Ned.)
Volgens mij is het zo dat je in ieder geval geen stempel van Israel in je paspoort moet hebben. Als je wel via Israel gaat laat het stempel op een los vel zetten, anders kunnen ze moeilijk doen en je het land niet inlaten.
Voor adressen campings: http://syrie.startpagina.nl/prikbord/se ... _threads=0
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Jenny schreef:
"P.S. waarom staat dit bij reizen algemeen en niet in een van de landen topics????"

Het kwam mij ook niet onbekend voor. Heb het gevonden: Azie en dan bij 'overige landen'
tips-gevraagd-over-syrie-libanon-en-jordanie-t3711.html

Misschien is het handig om een aparte rubriek "Midden Oosten" toe te voegen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Maaike T schreef: Volgens mij is het zo dat je in ieder geval geen stempel van Israel in je paspoort moet hebben. Als je wel via Israel gaat laat het stempel op een los vel zetten, anders kunnen ze moeilijk doen en je het land niet inlaten.
Helaas zijn de Syriers zich ervan bewust dat dit trukje uitgehaald wordt. Ze kijken dus niet alleen of je geen stempels van Israel in je paspoort hebt, maar ze kijken ook naar in- en uitreis stempels van buurlanden. Welke (lucht)havens niet mogen, staat in de LP en deze lijst is ook op te vragen bij de consulent in den Haag. Op dit lijstje staan o.a. ook de Egyptische luchthavens Taba en Sharm el Sheikh. Ik ben dan ook heel blij, dat op mijn Egypte visum 'Cairo' vermeld stond ipv Sharm :)
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Oei dan zijn ze in Syrie inmiddels slimmer dan menigeen denkt/dacht.
Laat je echter niet weerhouden om naar Syrie te gaan en laat Israel gewoon schieten......
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

tja, ik weet natuurlijk niet zeker of men je daadwerkelijk de toegang tot het land zou weigeren, en of de douane wellicht om te kopen is. maar het viel me wel op dat mijn paspoort zeer grondig werd geinspecteerd (zowel bij het consulaat als twee keer op het vliegveld), en dat men met name interesse had in m'n visa voor Egypte (dat zijn er drie in mijn huidige paspoort, dus die interesse was echt geen toeval...)

ik zou het risico niet nemen.....
reiniervanoorsouw

Bericht door reiniervanoorsouw »

Jenny schreef:De prijzen die hierboven genoemd worden, komen TOTAAL NIET overeen met de prijzen zoals we die eind december 2009 beleefd hebben....

We hebben gereisd met het OV en liftend. Aan vervoer waren we meestal niet veel meer dan SP 200 per dag kwijt, was neerkomt op 3-4 euro. OOK voor afstanden tussen verschillende steden. We wilden echter het standaard rondje Damascus - Homs - Hama - Allepo verlaten, en zijn ook met een auto 2 dagen naar het oosten getrokken, richting Irak. Deze trip was vrij prijzig, ongeveer 175 euro voor 2 dagen. Ik denk dat alles wat ze in die dagen gezien hebben redelijk met openbaar vervoer en liftend te doen zou zijn, maar dan ben je zeker 4-5 dagen kwijt. Helaas hadden we die tijd niet....

Is Syrie met eigen auto te doen? Het standaard rondje zeker wel. In dat deel van het land zijn de wegen redelijk goed, en is de bewegwijzering af en toe ook in niet-Arabische letters. In het oosten van het land is het een ander verhaal. Borden ontbreken (behalve richting oliebronnen), er zijn geen mensen om de weg aan te vragen (woestijnen zijn leeg) en de weg die redelijk is, kan ineens zomaar overgaan in een bobbelig zandpad. Wegen naar kastelen zijn vaak niet meer dan een dirt track, en niet als een weg te herkennen tenzij je weet waar je heen wilt. Heel goed opletten dus, anders gaat je auto eraan! Of er echt goede wegenkaarten bestaan weet ik niet, maar wanneer je kijkt naar google maps (of zo'n applicatie voor een iPhone) dan is Syrie LEEG. Het oostenlijke deel van het landf zou ik dan ook niet met eigen vervoer doen, hoewel het wel heel erg mooi is en zeker de moeite!

Wat ons opviel was dat brandstof in Syrie DUUR was. Ze hebben eigen olie, dus je zou verwachten dat de prijzen overeen komen met hetgeen hierboven beschreven staat. Niks was minder waar, brandstofprijzen lagen tussen de EUR 0,75 - 1,00 per liter. Nog altijd goedkoper dan hier natuurlijk, maar niet echt goedkoop!

Ook de prijzen van overnachtigen waren stukken hoger dan in de laatste LP vermeld werden, prijzen waren vaak meer dan verdubbeld. Kostte een bepaalde doubleroom volgens de LP nog maar SP 600, nu lagen de prijzen rond de SP 1600! Veel (budget)hotels adveren in de LP in ponden, maar in de praktijk worden prijzen in dollars aangehouden en omgerekend. Meestal waren we rond de US$ 20 per kamer kwijt, soms wat meer. Kijkend naar de goedkopere kamers die medereizigers hadden (van rond de 600-800 pond): heel erg klein en heel vies. (En als ik vies zeg, dan bedoel ik ook VIES. Ik ben echt wel wat gewend.... :9~ )

Entreeprijzen liggen over het algemeen rond de SP 75 of soms SP 150, dus dat valt alleszins mee (en is nu dus een stuk lager dan wat hierboven staat!). Fruitsap kost SP 50, lunch voor 2 pax kost 150-200 SP en voor het avondeten waren we meestal 750-1000 SP kwijt (incl biertje voor m'n reisgenoot). Het eten is zeker lekker, maar helaas was het aanbod op de meeste menukaarten vrij beperkt. Oftewel: de menukaart prees veel gerechten aan, maar in de praktijk waren er alleen mezze, en lamskebab en kipkebab. Dat begon op een gegeven moment een beetje te vervelen moet ik eerlijk bekennen..... Ik ben sowieso niet zo'n vleeseter. (Op souqs is overigs wel fallafel te krijgen, maar niet 's avonds.)

P.S. waarom staat dit bij reizen algemeen en niet in een van de landen topics????
misschien is er het één en ander veranderd sinds 2008 maar denk niet de brandstof met 700-1000% zal zijn gestegen? Hebben jullie wel af gedongen bij hotels?
qua autorijden is syrie - in mijn optiek - prima te doen. In Nederland zijn prima wegenkaarten te halen en naar entrees van dingen toe ligt een stukje offroad... vind ik juist leuk :) als je maar een beetje kan navigeren, een gps/kompas kan je enorm helpen als je het even niet meer weet. bij de grens moet je wel wat verplichte kosten neerleggen voor je auto maar voor zo ver ik mee heb gemaakt is het voor de rest extreem goedkoop.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

reiniervanoorsouw schreef:
Jenny schreef:De prijzen die hierboven genoemd worden, komen TOTAAL NIET overeen met de prijzen zoals we die eind december 2009 beleefd hebben
misschien is er het één en ander veranderd sinds 2008 maar denk niet de brandstof met 700-1000% zal zijn gestegen? Hebben jullie wel af gedongen bij hotels?
qua autorijden is syrie - in mijn optiek - prima te doen. In Nederland zijn prima wegenkaarten te halen en naar entrees van dingen toe ligt een stukje offroad... vind ik juist leuk :) als je maar een beetje kan navigeren, een gps/kompas kan je enorm helpen als je het even niet meer weet. bij de grens moet je wel wat verplichte kosten neerleggen voor je auto maar voor zo ver ik mee heb gemaakt is het voor de rest extreem goedkoop.
Wij hebben niet met de eigen auto gereisd, maar bij de tankstations waar we getankt hebben (met chauffeur dus), waren dit de prijzen....

En wat afdingen betreft: ik weet inmiddels hoe dat moet. En nee, de prijzen gingen ECHT niet omlaag. Noch bij ons, noch bij medereizigers.

Syrie groeit hard, en mijn ervaring bij andere hardgroeiende landen is ook dat prijzen ineens zomaar verdubbelen. Het feit dat ik rond de kerst in Syrie zat, zal ook niet heel erg hebben meegeholpen - ondanks dat het hoogseizoen in mei en oktober is.
Plaats reactie