Nepal of tibet?
Nepal of tibet?
Denk er overna om misschien volgend jaar een keer richting tibet/nepal te gaan.
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen welke het "beste" is? en een onderbouwing graag (zie kosten, vriendelijker, mooier, beter te bereizen enz. enz.).
Ben benieuwd, al vast bedankt....
Zijn er mensen die mij kunnen vertellen welke het "beste" is? en een onderbouwing graag (zie kosten, vriendelijker, mooier, beter te bereizen enz. enz.).
Ben benieuwd, al vast bedankt....
Re: Nepal of tibet?
heb geen ervaring met tibet maar vond nepal fantastisch.
Supermooi, supervriendelijk, supergoedkoop etc.
Ik denk dat het een stuk makkelijker is nepal te bereizen, puur omdat je dan geen gedoe hebt met chinese wispelturigheid wat betreft grenzen en permits. Tibet lijkt me erg bijzonder maar ook heftig, gezien de onderdrukking enzo. Ik denk dat je daar meer moeite moet doen om je geld goed te besteden (aan tibetaanse bevolking i.p.v. chinese 'overheid') dan in nepal.
verder zullen er veel overeenkomsten zijn qua natuur en cultuur. misschien is ladakh (klein Tibet) ook een optie voor je?
Supermooi, supervriendelijk, supergoedkoop etc.
Ik denk dat het een stuk makkelijker is nepal te bereizen, puur omdat je dan geen gedoe hebt met chinese wispelturigheid wat betreft grenzen en permits. Tibet lijkt me erg bijzonder maar ook heftig, gezien de onderdrukking enzo. Ik denk dat je daar meer moeite moet doen om je geld goed te besteden (aan tibetaanse bevolking i.p.v. chinese 'overheid') dan in nepal.
verder zullen er veel overeenkomsten zijn qua natuur en cultuur. misschien is ladakh (klein Tibet) ook een optie voor je?
amassakoul
Thanks
heb idd niet het idee dat het qua natuur veel verschilt...
dat punt over chineese bemoeienissen is een goed punt, zie trouwens ook veel meer goedkope tickets naar nepal dan tibet. Maar het lijkt me ok wel weer super interessant om dan juist naar tibet te gaan.
Neem aan dat je daar veel hikes hebt gemaakt? Hoe doe je dat daar? fiks je dat zelf, is het een beetje te betalen, die je dat met gids of struin je zelf een beetje in de rontje? Oftewel hoe gaat dat allemaal een beetje in zn werk daaro???
dat punt over chineese bemoeienissen is een goed punt, zie trouwens ook veel meer goedkope tickets naar nepal dan tibet. Maar het lijkt me ok wel weer super interessant om dan juist naar tibet te gaan.
Neem aan dat je daar veel hikes hebt gemaakt? Hoe doe je dat daar? fiks je dat zelf, is het een beetje te betalen, die je dat met gids of struin je zelf een beetje in de rontje? Oftewel hoe gaat dat allemaal een beetje in zn werk daaro???
Tibet! Zeker als niet het standaard pad volgt. Van Lhasa naar Kathmandu is de route die iedereen doet. Het is zeker indrukwekkend, maar Tibet heeft meer te bieden.
Ik heb zelf bijna een maand in Tibet rond getrokken en was zeer indrukwekkend. De kosten zijn hoger dan in Nepal, lokaal vervoer is ook lastig omdat je vaak een ATP moet hebben van dat gebied en die krijg je vaak alleen als je een (jeep)tour regelt. Maar met een goede voorbereiding is het te doen en een fantastische ervaring. Tibet travel permit is makkelijk te regelen in Chengdu, wat ook de goede plek is voor de vlucht van/naar NL.
Ik heb zelf bijna een maand in Tibet rond getrokken en was zeer indrukwekkend. De kosten zijn hoger dan in Nepal, lokaal vervoer is ook lastig omdat je vaak een ATP moet hebben van dat gebied en die krijg je vaak alleen als je een (jeep)tour regelt. Maar met een goede voorbereiding is het te doen en een fantastische ervaring. Tibet travel permit is makkelijk te regelen in Chengdu, wat ook de goede plek is voor de vlucht van/naar NL.
Zit wel redelijk veel verschil tussen Nepal & Tibet. Tibet ligt helemaal op de tibetaans hoogvlakte zit altijd boven de 3k meters. Nepal heeft dacht ik ook nog wel een redelijk groot gedeelte laagland.jaydee schreef:Thanks
OK thanks.
Gevoel begint al een beetje te komen. De combi zou natuurlijk ideaal zijn maar ja de vakantiedagen zijn nou niet bepaald in overvloed aanwezig
hoelang heb je toch wel minimaal nodig om een beetje indruk te hebben van 1 v.d. landen? weekie of 2 a 3 kom je dan al ergens??
Gevoel begint al een beetje te komen. De combi zou natuurlijk ideaal zijn maar ja de vakantiedagen zijn nou niet bepaald in overvloed aanwezig

hoelang heb je toch wel minimaal nodig om een beetje indruk te hebben van 1 v.d. landen? weekie of 2 a 3 kom je dan al ergens??
Ben nooit in Tibet geweest maar wel in Nepal. Ik heb niet het idee dat Tibet en Nepal nou zoveel op elkaar zouden lijken behalve dan het stukje Himalaya.
Nepal heeft inderdaad een heel afwisselende natuur. Tropisch, met veel dieren waaronder neushoorn. Gematigd en echte hooglanden. Rondom PoTibetanen en Nepalesen zien er wel anders uit (ook kwa kleren), er zijn wel veel mensen uit Tibet in Nepal. Een van de grote attracties van Nepal is trekking, lopend zie je het hele klimaat veranderen. Eigenlijk het je wel minimaal 2,5 week nodig om een echte trekking te maken.
Nepal heeft inderdaad een heel afwisselende natuur. Tropisch, met veel dieren waaronder neushoorn. Gematigd en echte hooglanden. Rondom PoTibetanen en Nepalesen zien er wel anders uit (ook kwa kleren), er zijn wel veel mensen uit Tibet in Nepal. Een van de grote attracties van Nepal is trekking, lopend zie je het hele klimaat veranderen. Eigenlijk het je wel minimaal 2,5 week nodig om een echte trekking te maken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Is dat echt nog zo makkelijk, en zit er een maximum termijn aan dan?hildo schreef:Tibet travel permit is makkelijk te regelen in Chengdu, wat ook de goede plek is voor de vlucht van/naar NL.
Wat ik begrepen had, was dat je om een permit te hebben een georganiseerde reis moet hebben. Dus een ticket Tibet IN, maar ook een ticket Tibet UIT. Ter plekken nog een paar dagen bij boeken is dan niet meer mogelijk?Dexter schreef:Is dat echt nog zo makkelijk, en zit er een maximum termijn aan dan?hildo schreef:Tibet travel permit is makkelijk te regelen in Chengdu, wat ook de goede plek is voor de vlucht van/naar NL.
Corrigeer me als ik het mis heb! Ik ga deze zomer zelf naar Nepal en Tibet.

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Of het nog zo makkelijk gaat als vroeger (in 2007) betwijfel ik. Het laatste wat ik gehoord heb, kun je er nog steeds heen. Ik wil met een paar jaar weer terug om de mount Kailash kora te doen. Het beste is om bij sims cozy guesthouse te informeren of ze een TTP (Tibet Travel Permit) kunnen regelen.Dexter schreef:Is dat echt nog zo makkelijk, en zit er een maximum termijn aan dan?hildo schreef:Tibet travel permit is makkelijk te regelen in Chengdu, wat ook de goede plek is voor de vlucht van/naar NL.
Aan een TTP zit geen tijdsduur, maar het probleem zit er in dat je opgegeven moment je visum moet verlengen en dat doen ze niet in Lhasa. Met een TTP ben je er nog niet, want dan kun je alleen in de buurt van Lhasa reizen. Wil je verder weg, dan heb je een ATP (Alien Travel Permit) nodig. Die haal je bij de PSB of als je een tourtje regelt wordt dat door de gids geregelt.
Als je in Tibet zit, kun je gewoon vrij rondreizen. Je moet alleen zorgen dat je voor bewuste de regio's een ATP hebt. Als je ticket uit gewoon voor wat dagen/weken later regelt dan kun je rustig rondtrekken.Jenny schreef:Wat ik begrepen had, was dat je om een permit te hebben een georganiseerde reis moet hebben. Dus een ticket Tibet IN, maar ook een ticket Tibet UIT. Ter plekken nog een paar dagen bij boeken is dan niet meer mogelijk?
wat ik begrepen heb van andere fora, is dat dit niet meer zo is....hildo schreef:Als je in Tibet zit, kun je gewoon vrij rondreizen. Je moet alleen zorgen dat je voor bewuste de regio's een ATP hebt. Als je ticket uit gewoon voor wat dagen/weken later regelt dan kun je rustig rondtrekken.Jenny schreef:Wat ik begrepen had, was dat je om een permit te hebben een georganiseerde reis moet hebben. Dus een ticket Tibet IN, maar ook een ticket Tibet UIT. Ter plekken nog een paar dagen bij boeken is dan niet meer mogelijk?
een vriend van me gaat in maart/april naar tibet, ik zal zijn bevindingen posten.
Met die Chinezen is het ook maar net hoe de wind waait. Houd ons graag op de hoogteJenny schreef:wat ik begrepen heb van andere fora, is dat dit niet meer zo is....
een vriend van me gaat in maart/april naar tibet, ik zal zijn bevindingen posten.

Ach, als het niet lukt dan vermaak ik me vast ook wel een aantal weken in Nepal
Wanneer ben jij van plan te gaan? Ik ergens rond 20 juli....

September/oktober dit jaar..anders volgend jaar. Zoveel plannen, zo weinig tijd!Jenny schreef:Ach, als het niet lukt dan vermaak ik me vast ook wel een aantal weken in Nepal![]()