koken, benzine of gasbranders?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Jos
Reisexpert
Contacteer:

koken, benzine of gasbranders?

Bericht door Jos »

Voor de backpacker die eigenlijk geen twee nachten op dezelfde plek doorbrengt maar toch moet eten is eten in de horeca natuurlijk het makkelijkst maar toch is het lekker om 's ochtends je eigen kop koffie/thee te zetten en in geval van nood zelf te kunnen koken (lijkt me, correct me als ik het mis heb).

Wat neem je mee? We gaan naar Mexico en vandaar verder naar zuid amerika en we komen vast ook op de minder touristische plekken terecht. Overal waar auto's rijden is benzine te verkijgen en om die reden voel ik veel voor een benzine brander. De vraag is echter, hoeveel gebruik je zo'n ding, genoeg om de kosten te verantwoorden? Gasbranders zijn makkelijker en goedkoper, maar de gascylinders zijn vast niet zo veel voor handen als benzine.

Wat is jullie ervaring hiermee? Heb je af en toe behoefte aan koken, of helemaal niet? Hoeveel gas gebruik je gemiddeld? Wat werkt het best, gas of benzine? En welk type/model raad je aan?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben voor onze vakantie naar Scandinavie gasbranders gebruikt. We wisten dat in die landen andere gasbranders gebruikt werden dus moesten we goed denken hoeveel we nodig zouden hebben.

We kwamen uit dat we ongeveer twee weken met een gasbrander van 1 kg konden doen. Hiermee kookte we dan eenvoudige maaltijden als macaronie. Wanneer je in beschutte omgeving kon koken scheelde dat enorm aan tijd om eten op te koken. Lijkt logisch maar op zulke momenten vergeet je dat snel! Verder heb ik geen ervarinb met benzine of gas branders in zuidamerika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als je zin hebt om te koken kan je ook even in je reisgids kijken en een hostel uitzoeken met keuken. Zeker in de wat grotere plaatsen zijn er genoeg hostels waar dit kan, je hebt dan tenminste ook normale pannen Eventueel kan je ook nog een electronisch verwarmingselementje mee nemen om zelf water mee te koken zodat je op je kamer noedels/thee etc kunt maken.

Dat lijkt me een stuk makkelijker dan een gasbrander en ook een heel stuk veiliger.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Sjaak
Wereldreiziger
Contacteer:

Re: koken, benzine of gasbranders?

Bericht door Sjaak »

ik kook nooit op vakantie :lol:
Groet,

Sjaak
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vraag me ook af hoe je een gas of benzine brander meeneemt naar dat soort landen. Mag het mee het vliegtuig in?

wij hebben tijdnes onze reizen uitsluitend en alleen gekookt met een gasbrander toen we eigen vervoer hadden. Verder gewoon in de hostels. In Australie hadden we een gasbrander. een literfles. hier deden we ruim 3 weken mee. en dan kookte 2 keer per dag. koffie en avond eten.

In Nieuw-Zeeland waren gasstelletjes waar een soort spuitbus in ging heel populair dus namen we die. je moet onderweg natuurlijk ook aan nieuw gas kunnen komen.

Als het je voornamelijk te doen is om thee en koffie kan je ook eens kijken naar reis-waterkokertjes.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie