Route haalbaar?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Marte

Route haalbaar?

Bericht door Marte »

Hoi,

Even een vraagje van een onervaren reiziger :) :
Ik ga van de zomer samen met een vriendin 6 weken rondreizen in Zuidoost Azie. Wij hebben geen ervaring met rondreizen oid en hebben nu een planning gemaakt, en willen graag weten of deze haalbaar is.
We vliegen van Nederland (naja Dusseldorf) naar Kuala Lumpur, daar blijven we 2 dagen en nemen een binnenlandse vlucht naar Kinabalu, daar en in Sandakan zullen we 10 dagen blijven. Daarna vliegen we terug naar KL en door naar Hanoi. Vanuit Hanoi zullen we naar Sapa gaan en daarna naar het zuiden reizen tot HCMC. We gaan dan iig naar Halong Bay, de rest weten we nog niet echt. We hebben daar hebben we ongeveer 3 weken de tijd voor. Daarna gaan we met de bus van HMCM naar Phnom Penh en vanuit daar met de boot naar Siem Reap (Angkor Wat). Vanaf daar vliegen we weer terug naar KL en door naar Nederland.

Is dit een beetje haalbaar? Zijn er nog dingen die we écht moeten zien? tips?
Alvast bedankt!

Groeten Marte
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Re: Route haalbaar?

Bericht door Nanneke »

Een ding is zeker: jullie gaan mooie dingen zien!
Wat wil je in de omgeving vn Sandakan allemaal doen, omdat je daar tien dagen hebt?
Als je kunt zou ik Sapa in het weekend doen. Er is dan in Bac Ha op zondag een markt die een bezoek meer dan waard is. Halong Bay zou ik minimaal 2 of 3 dagen doen. Zelf heb ik ruim drie weken in Vietnam gereisd (Zuid naar Noord) en heb dus én Sapa én Halong Bay gezien. Ik ben nog via Dalat gedaan, dus als je dat niet doet, zou je met drie weken goed uit de voeten moeten kunnen. Je kunt overigens ook via de Mekong Delta vn HCMC city naar PP (deels over water en deels over de weg). Ik vond dat de moeite waard. In PP zou ik een dag blijven om S21 en de Killing Fields te bezoeken. Niet 'leuk', maar wel heel interessant en het verklaart veel over waarom Cambodja is zoals het is. Reserveer voor Angkor Wat ook een paar dagen, want in 1 dag kun je maar weinig zien (vind ik). Ik weet niet precies hoeveel reisdagen jullie kwijt zijn, maar zoals ik het nu kan beoordelen, zou het te doen moeten zijn (met eventueel iets minder dagen in Sandakan).
Veel plezier!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Klein beetje krap maar wel te doen. Als ik hem zo uitreken heb je voor cambodja nog 1 week over. Dat zou genoeg moeten zijn voor 1dag in PP en minimaal 2 dagen voor Ankor.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Marte

Bericht door Marte »

Bedankt voor de reacties. In Kinabalu en Sandakan willen we naar Kinabalu nationaal park, de berg op en naar sepilok. Daar hebben we 10 dagen voor uitgetrokken, is dat te lang? Voor PP en Angor hebben we 5 dagen uitgetrokken.
Hoelang is de route via de Mekong Delta naar PP? Dat lijkt ons ook heel mooi, maar hebben vanwege tijdgebrek voor een bus gekozen.
Bedankt
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Je zou 1 reisdag naar PP kunnen aanhouden, 1 volle dag in PP dan 1 reisdag naar Angkor, dan zou je daar nog twee dagen hebben. Zelf heb ik Mnt Kinabalu niet beklommen. Heb mensen gesproken die dat in drie dagen hebben gedaan. Bij Sepilok kun je op dag met het entreebewijs zowel 's ochtends al 's middags gaan kijken.
Ik ben met een tweedaagse toer van PP naar HCMC gegaan. Dat was 1 ochtend reizen met bus en boot via de grens naar Chau Doc. En de volgende dag een lange dag met een toer over de Mekong Delta en een rit van 7 uur per bus naar HCMC. Hoe lang het reizen alleen per bus is, weet ik niet.
Inge66

Bericht door Inge66 »

Van PP met de boot zou ik niet doen, Boot kost 33 dollar en de bus 4, daarom al niet en volgens vele mensen schijn je niet veel te zien. Als je met de bus gaat is er juist erg veel te zien onderweg!
Je kunt van SR naar Battambang met de boot, dit is wel een prachtige trip, dan ga je over de rivier en heb je ook erg veel te zien.
Battambang is qua plaats niet veel bijzonders maar de omgeving is prachtig. Laat je de hele dag rondrijden met een tuktuk ( een erg leuke driver is Sam Bath Tel; 012-639350, ook te bereiken via het Royal hotel) ) Sam neemt je mee naar het niet toeristiche Cambodja, naar autentieke plekken , en als laatste natuurlijk de bamboetrein niet vergeten! Levensgevaarlijk maar wel erg leuk om te doen!
Sam z'n vrouw runt bij hun thuis ook een kookschooltje en als je het vraagt kun je daar s'avonds ook eten. Wij betaalde 6 dollar p/p. Heerlijk!!!!!!
Marte

Bericht door Marte »

Nogmaals bedankt :)
We gaan het toch maar met de bus doen van pp en hebben de tijd op Borneo iets ingekort en in Cambodja iets verlengt.
Nu zag ik staan op de forum dat je voor bepaalde landen een exit-ticket moet hebben. Nu gaan we naar Vietnam toe vliegen, maar gaan we er met de bus uit. We hebben dus geen exit-ticket. We hebben wel een ticket vanuit Cambodja naar KL en van KL naar Nederland. Is dit voldoende of moeten we echt nog een (zinloos) ticket aanschaffen om het land te verlaten? Ook vind ik op de ene site dat het heel makkelijk is om bij de cambodjaanse grens een visum te krijgen, maar op de andere site weer dat je hier beter niet vanuit kan gaan en dit vooraf kan regelen. Wat is jullie ervaring?

gr Marte
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Dat ticket moet voldoende zijn. Er is mij in heel zo-azië niet naar gevraagd maar wanneer je aan kunt tonen dat je uiteindelijk vanuit KL weer naar NL gaat kunnen ze daar wel uit opmaken dat je niet van plan bent om in azië te blijven.

In vietnam is Hoi An en de omgeving wellicht nog de moeite waard. En in Saigon is een tripje naar de Mekong Delta en Cuchi tunnels ook een aanrader. Wij zijn via de Mekong Delta naar PP gegaan. De bus gaat misschien sneller maar het is een goede manier om toch wat van de Mekong Delta te zien en wat tijd uit te sparen door direct door te gaan naar Cambodja. Let wel ze zeggen dat je de laatste dag slechts 1,5 uur met de boot hoeft, maar uiteraard is dit niet het geval...neem dus voldoende eten/drinken mee.
Marte

Bericht door Marte »

oke dankjewel!
Nog één klein vraagje; we hebben net de tickets naar Kuala Lumpur geboekt *O* , maar nu willen we op 19 juli van Borneo via Kuala Lumpur naar Hanoi vliegen, maar die vlucht gaat om half 7 's ochtends. We nemen dus de laatste vlucht vanuit Kota Kinabalu, en moeten dan de nacht (ongeveer 6 uurtjes) doorbrengen op KLIA. We willen hiervoor geen slaapplaats regelen..maar heeft iemand hier ervaring mee? mag dit zomaar of wordt je dan weggestuurd?
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Ik wou nog even reageren op je vraag over de exitstempel. Ook ik ben Vietnam in gevlogenen verliet het land vanuit HCMC met de bus richting Phnom Penh. Ik heb totaal geen problemen gehad. VOor een dollar extra regelt de man van de bus alle visa en paspoort zaken, dit zorgde er iig voor dat alle toeristen in de bus zonder problemende grens over gingen. Ook ik had namelijk gehoord dat dit heel moeilijk zou zijn; niet dus! Gewoon aan zo''n man overlaten is wel zo relaxed! Ik zou me er iig niet druk om maken!

Heel veel plezier!
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Geen idee of ze je wegsturen op KLIA. Maar het is zo'n groot vliegveld dat ik het me bijna niet voor kan stellen.
RemcoB
Reiziger

Bericht door RemcoB »

Hoi Marte,

Ik wil en de zomer een gedeeltelijk zelfde reis maken als jij, ook in 6 weken, alleen dan geen Maleisie maar China, en vanuit daar naar Vietnam en dan Cambodja. Voor meer info zie remcobogaard.waarbenjij.nu

Ik denk dat je route goed te doen is in 6 weken!
Plaats reactie