Etosha is 1 vd wildparken. Een klein gedeelte hiervan is toegankelijk voor toeristen. En in dit gedeelte liggen 3 omheinde campings. Hier kom je geen olifanten, leeuwen etc tegen op de camping zelf. Wel de jakhals en ander klein spul (honingdas, mangoest, eekhoorn, aap etc). Wel hebben we 2 jaar geleden ergens buiten een dorp in een himbagebied een cheetah zien oversteken. Het ging zo snel dat we niet geloofden dat we er eentje hadden gezien. En je ziet nog wel eens giraffen, slangen.
Op de camping van Palmwag schijnen ze ook nog wel eens te lopen (woestijn-olifanten) en in de buurt van Twijfelfontein geloof ik ook (heb ik ze zelf nooit gezien)
Op campings in Botswana wel heb ik gehoord dat wild over het terrein loopt, maar waar????? Wij zijn nog niet in Botswana geweest. Vraag gewoon bij elke camping waar je komt, hoe het zit met de dieren en welke je rond je auto kunt verwachten.
Stel dat je dus op een NIET omheinde camping bent, waar de 'wilde' dieren zouden kunnen komen, zorg dan dat je geen sinaasappels los in je auto hebt liggen. Olifanten hebben hier een hele goede neus voor en komen je auto inspecteren.
Apen kom je trouwens in verschillende delen van Nam. tegen. Als er apen op een camping rond lopen, zegt de eigenaar/receptie dit meestal wel. Zorg ervoor dat je deuren dicht zijn, want ze plunderen regelmatig van alles. En niet alleen eten! Sommige aapsoorten kunnen ook deuren van auto's openen.
Je hebt nog wel even de tijd, dus zou ik zeggen ga eens googlen naar het gedrag van olifanten, buffels, neushoorns etc. Vooral deze 3 kunnen erg gevaarlijk zijn. Wat te doen als je 1 v.d. big 5 tegen komt. Het kan geen kwaad om dan de signalen te kunnen herkennen waarop deze dieren je kunnen aanvallen.
Op de site van
http://www.africantracks.com kwam ik onderstaand lijstje tegen wat je extra erbij kunt huren:
ADDITIONAL
GPS System (Garmin) incl. insurance, N$ 77.00/day
Satellite Phone incl. insurance, N$ 97.00/day
Ground tent, N$ 40.00/day
12V / 220V Electrical Fridge, N$ 35.00/day
12V Compressor, N$ 100.00/rental
First aid kit, N$ 160.00 deposit/trip
Baby seat, N$ 100.00/rental
Hi-Lift Jack, N$ 100.00/rental
1 x Full Fire extinguisher, N$ 75.00
2nd Petrol Canister, N$ 40.00
2nd Water Canister, N$ 40.00/rental
220V Electrical extension lead for fridge (15m), N$ 50.00
12V / 8W movable electrical light, N$ 25.00
Roofrack, N$ 150.00
Camping guide ("Journey by car through Namibia"), N$ 150.00
2nd Battery on request, N$ 100.00/rental
Bedding (sleeping bag, pillow & sheet) N$45.00/person/rental
Het kan ook zijn dat de lijst alleen bij een auto met losse tent hoort. Het is in ieder geval handig als je de auto ophaalt, dat je een lijstje hebt van dingen die je als extra sowieso in je auto wilt hebben. Een extra kussen bijv. is erg handig. Kun je ook gebruiken om op te zitten in je auto, zodat je wat hoger komt te zitten (vooral als je over struiken heen wilt kijken), eventueel extra deken, extra jerrycan. Zorg dat er minimaal 2 reservebanden meegaan!
Als het goed is, neemt diegene die de auto aan je afgeeft alles betreffende je auto met je door. Alles over de motor, hoe de 4 x 4 in werking wordt gezet, of de verlichting het doet, of alle sloten het doen en of alles aanwezig is wat aanwezig hoort te zijn. Meestal krijg je een lijst die ze samen met je afwerken.
En je moet alles controleren, bijv.:
- aansteker voor in de auto (kun je div. opladers opladen)
- check of het kookgedeelte het wel doet (waren wij dit jaar vergeten; 1 vd 2 pitten bleek het niet te doen
- maak voor vertrek foto's van de auto (alle krassen, deuken, roestplekken etc foto's, dan kunnen ze achteraf niet zeggen dat jij voor extra schade hebt gezorgd. Ik heb gehoord dat sommige bedrijven hier nog wel eens een slaatje uit proberen te slaan, maar heb ik zelf geen ervaring mee)
- zonnescherm, tentstokken
En maak alvast een boodschappenlijstje. Zodra je met die auto kan gaan rijden ga dan eerst naar een grote supermarkt (vraag de verhuurder naar de dichtstbijzijnde) en ga daar je boodschappen doen. Ik heb hier standaard een lijst met dingen die je de 1e dag allemaal "moet" aanschaffen. Van afwasmiddel, wc-papier, flessen water, kruiden, zuivel, blikvoer, crackers, champoo, tandpasta, anti-muggenspray etc. Ze hebben vrijwel alles (behalve maggi en sambal). Als je de lijst wil hebben laat je het me maar weten, maar ik denk dat je dat zelf ook wel kunt bedenken.
Wat slangen betreft:
Slangen komen voornamelijk voor in gebieden waar het erg warm en droog is. Met ander woorden: in heel Namibië moet je beducht zijn op de aanwezigheid van slangen. Er is echter een onderscheid te maken in agressiviteit van de verschillende slangsoorten.
De gevaarlijkste zijn waarschijnlijk de Zwarte Mamba, de Cobra en de Pofadder. De overige slangen, zoals adders, zullen bij het minste of geringste geluid (of bewegingen van de ondergrond) hun heenkomen zoeken.
Indien je een Cobra of Zwarte Mamba tegenkomt kun je het beste stil blijven staan en daarna vervolgens langzaam achteruit en opzij lopen. De kans is aanwezig dat je precies in de lijn van het holletje van de slang staat waar deze graag naar toe wil. Omdat de slang de warmte van je lichaam kan waarnemen, is iedere onverwachte beweging een bedreiging. Raak dus niet in paniek (doe ik wel

) en ga langzaam aan de kant. Mocht je toch gebeten worden, zorg er dan eerst voor dat je de slang kan identificeren. Indien mogelijk een foto maken. Dit maakt het voor de arts eenvoudiger om de keuze van het tegengif te bepalen. Vervolgens bindt je het gedeelte af dat leidt naar je hart. Daarna probeer je het gif er uit te zuigen (snij desnoods het gedeelte waar de slang in gebeten heeft, weg). De voornaamste reden om te proberen rustig te blijven is gelegen in het feit dat bij opwinding het bloed sneller gaat stromen waardoor het gif eerder je hart kan bereiken. Als je de beet afgebonden hebt, ga dan zo snel mogelijk naar een arts en vertel hem welke soort slang je gebeten heeft (als je in staat was om de slang te identificeren).
Het probleem met de pofadder is dat deze zich snel bedreigt voelt en meteen zal toehappen (enkels). Zorg er dus voor dat je hoge wandelschoenen draagt en kijk uit waar je loopt. De pofadder is groen van kleur en daardoor moeilijk te zien in grasgebieden.
Ter geruststelling kan ik melden dat ik in 2007 slechts 1 slang heb gezien, maar dit jaar heb ik er toch minstens 10 gezien, waaronder de black spitting cobra's (kunnen tot op 10 m nauwkeurig in je ogen spugen, waarna je blind wordt), pofadders en vermoedelijk de black mamba. Deze laatste was snel vertrokken voordat ik er een foto (met telelens natuurlijk) van kon maken. Gelukkig vanuit de auto.