Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
nancje1991

2 meisjes reizen door Oost-Europa verstandig?

Bericht door nancje1991 »

Ik en mijn vriendin willen in de zomer van 2010 een maand door Oost-europa reizen. Ik vroeg me af of dit wel veilig is. We willen reizen met de trein en slapen in hostels.

Landen die we willen bezoeken: Polen, Bulgarije, Tsjechie en Slowakije

Groetjes Nancy
tijn1980

Re: 2 meisjes reizen door Oost-Europa verstandig?

Bericht door tijn1980 »

Natuurlijk! Gewoon doen, hartstikke leuk daar en veilig, ook voor meisjes als jullie. Wel het gezonde verstand gebruiken, maar dat doen jullie thuis toch ook? Reizen met de trein is geweldig. Denk ook nog even aan voormalig Joegoslavie, super mooie landen en allemaal nog erg goedkoop!

Een Eurorail kaart zou ik niet kopen, het is in oost-europa voordeliger om losse treinkaartjes te kopen (je krijgt ook de 26- korting als je onder de 26 bent).
Laatst gewijzigd door tijn1980 op 24 sep 2009 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

reizen door oost Europa is echt geen probleem.

de landen die jullie willen bezoeken zijn in razend tempo aan een opmars bezig en doen bijna niet meer onder aan west Europa qua voorzieningen enzo.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
myrte
Wereldreiziger

Bericht door myrte »

tijn1980 schreef:Natuurlijk! Gewoon doen, hartstikke leuk daar en veilig, ook voor meisjes als jullie. Wel het gezonde verstand gebruiken, maar dat doen jullie thuis toch ook? Reizen met de trein is geweldig. Denk ook nog even aan voormalig Joegoslavie, super mooie landen en allemaal nog erg goedkoop!
Een Eurorail kaart zou ik niet kopen, het is in oost-europa voordeliger om losse treinkaartjes te kopen (je krijgt ook de 26- korting als je onder de 26 bent).
Ik vond voormalig Joegoeslavië helemaal niet zo goedkoop eigenlijk. Mijn toenmalige vriend had mij ook 'meegelokt' naar voormalig Joegoeslavië omdat het 'zo goedkoop' zou zijn. Maar dat vond ik vies tegenvallen. Prijzen in supermarkten liggen gelijk aan die in Nederland. Reizen met de tram/bus/trein is er goed betaalbaar.
Neemt niet weg dat het zeker wel de moeite is om erheen te gaan, ook omdat bijvoorbeeld een stad als Belgrado in rap tempo 'verwestert'.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

heb al vrij veel alleen als meisje door Oost Europa gereist en het is echt geen probleem! Je moet wel de normale veiligheidsdingen in acht houden wat je in Nederland ook doet!

Het is echt een schitterend deel van Europa dus ga er voor en geniet ervan!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

natuurlijk kan je daar veilig reizen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Travel is life
Reiziger

Bericht door Travel is life »

Natuurlijk kun je er veilig reizen. En inderdaad is het in bepaalde landen niet zo goedkoop. Bijvoorbeeld Kroatie en zeker Dubrovnik zeker niet. Daar kostte een colaatje al gauw 6 euro. Het is er ook toeristisch, dus als jullie sowieso toeristische plaatsen wilen mijden komt het goed :). In bepaalde steden, bijvoorbeeld Belgrado, is een groot sloppenwijk, daar kun je beter niet terechtkomen. Maar dat zal wel niet. Gewoon doen. Voor het geval dat jullie van plan zijn om interrailkaar te kopen kun je in landen bijv Kroatie, Hongarije en Servië niet doen (als jullie plannen veranderen). Je kunt daar ter plekke treinkaartjes kopen die veel goedkoper zijn. Let wel dat de douaniers niet zo vriendelijk zijn.. :) Volgens mij is dat ook zo met de landen die jullie willen bezoeken. Slovenie is prachtig naar wat ik hoor!
Reizen maakt je rijk.
mselger

Bericht door mselger »

Hallo,
Wij komen al jaren in oost-europa en we hebben nog nooit een vriendelijker bevolking meegemaakt als daar.
alles is netjes en veilig de oost-europese ratten zitten hier in nederland. gewoon doen nu is het nog een beetje ouderwets maar dat veranderd zeer snel.
een ding waar je op moet letten is de rijstijl van de roemenen wat dat is van het kaliber "KAMIKAZE" en de politie staat er bij en kijkt er naar behalve als jij iets fout doet kun je zonder bon de bekeuring afkopen. ik denk dat het een soort van oudedagsvoorziening is. Groet en veel plezier Alex en Elly
woutersl
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door woutersl »

Ik denk ook dat geen enkel probleem is! Maar inderdaad, heel goedkoop is het er niet meer. Alhoewel Slowakije volgens mij nog wel wat "achter" loopt. Maar wil je echt Oost-Europa ontdekken, dan zou ik ook door Roemenie reizen! Ik weet niet hoe het er nu is, maar 5 jaar geleden was het er echt terug in de tijd (behalve in de hoofdstad natuurlijk). Je moet er natuurlijk van houden, maar persoonlijk vond ik het een erg mooi land en bijzonder om mensen zo te zien leven, maar zo ontzettend vriendelijk! En ook in de steden en kroegen word je niet raar aangekeken en staan mensen open voor je! Mijn ervaringen met Polen zijn wel wat minder positief btw! En inderdaad, het rijgedrag is wel een klein beetje opletten :)

Maar om to the point te komen, je loopt daar naar mijn mening net zo veel of weinig risico als in Spanje, Frankrijk of welk land dan ook! En inderdaad het douane verhaal. Mij is altijd verteld, nooit overdreven lachen, gewoon aankijken, dan is er niets aan de hand.
Op zoek naar leuk vakantiewerk of vrijwilligerswerk kijk dan op http://www.wereldwerk.eu Op deze website kan je zelf reageren op werkgevers of tegen een kleine vergoeding gekoppeld worden aan vrijwilligerswerk.
Bennie

Rondreis door Europa

Bericht door Bennie »

Hallo mensen,
ik ben van plan om in Juli samen met een goede vriend (we zijn beide 17 jaar) een reis te maken van een maand door Europa. Dit zullen we doen met een interrailpas, geldig 10 dagen binnen 22 dagen. De steden die we zullen bezoeken zijn:
-Wenen
-Ljubljana
-Zagreb
-Belgrado
-Sofia
-Thessaloniki
-Delfi
-Athene
-en nog wat kleinere plaatsen binnen griekenland
We hebben er echt ontzettend veel zin in, maar het is voor ons beiden de eerste keer alleen op vakantie.
Daarom vroeg ik me af of er onder jullie iets meer ervaren reizigers tussen zitten die ons wat goede en handige tips kunnen geven. We willen veel lol hebben, nieuwe vrienden ontmoeten, cultuur bekijken en natuurlijk ook wel eens
's avonds uitgaan *)
Ik hoop op veel leuke en handige reacties want we kunnen echt niet wachten om te gaan!!
Alvast bedankt,
Ben
menasil
Reisexpert

Re: Rondreis door Europa

Bericht door menasil »

Klinkt als een leuke reis! Ik vraag me wel af hoelang jullie overal willen blijven of zien jullie dat daar wel? Ik zie in ieder geval al 8 plaatsen staan en nog wat kleinere Griekse plaatsen. Maar je hebt 10 reisdagen en moet ook nog terug naar Nederland ;) dus hou daar rekening mee. Misschien zijn nachttreinen het handigste omdat je daarmee het meeste 'tijdwinst' kan behalen?

In Griekenland zou ik er rekening mee houden dat Athene in de zomer een vervelende stad kan zijn om te verblijven, als het daar eenmaal warm wordt, hangt er een drukkende lucht in de stad plus heel veel smog dus hou daar rekening mee want dat voorkomt teleurstellingen ;)

Ik denk dat hier heel veel mensen zijn die jullie wat tips kunnen geven over de afzonderlijke steden en algemene tips :)

Ik heb zelf nog nooit een dergelijke interrail reis gemaakt maar wat ik jullie iig zou aanraden is een goede reisgids te kopen want daar kan je veel informatie uithalen en sites als hostelbookers.com of hostelworld.com voor accommodaties te bekijken (als je nog niet weet wanneer je waar wil zijn, kan je vaak als je in een bepaalde plaats bent aangekomen, daar je volgende hostel boeken). In kleinere Griekse plaatsjes hebben ze vaak niet echt hostels oid.. wel is het zo dat de Grieken vaak kamers verhuren aan toeristen en dat kan je meestal wel zien aan de bordjes die er hangen 'room to let' of het staat er in het Duits of Grieks op (maar dat laatste is wel te ontcijferen uit de letters).
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb zelf een aantal zomers geleden een Interrailreis van een maand gemaakt!

Het prettigste vond ik om met Nachttreinen te reizen, had zelf een global pass van een maand zodat ik lekker onbeperkt kon treinen. Let er wel op dat er soms verplichte reserveringen nodig zijn en dat je natuurlijk voor een bed in een trein ook nog wel wat kosten kwijt bent.

In Griekenland wordt aangeraden om de trein te nemen die niet gereserveerd hoeft te worden, want dat bespaart wat geld, en die trein was ook super gezellig, zat de hele tijd van Thessaloniki tot Athene in de bistro en we hadden wat scouts met een gitaar bij ons zitten!

Ben zelf inmiddels in de meeste plaatsen geweest, deels met de interrail en deels tijdens mijn uitwisseling toen ik in Budapest woonde...

Waar je rekening mee moet houden in de hoek waar je reist is dat de treinen soms flinke vertragingen kunnen oplopen, In Servië is bijvoorbeeld veel achterstallig onderhoud aan het spoor, nam zelf de trein van Thessaloniki via Skopje naar Belgrado. Had van Thessaloniki naar Skopje al paar uur vertraging en toen ik paar dagen later verder ging was de vertraging tussen Skopje en Belgrado 6 uur en 3 kwartier geworden.. houd hier ook rekening mee met de terugreis plannen. Ik was zelf blij dat ik de Thomas Cook train time table bij mij had, anders was ik niet voor het verlopen van mijn interrailpas thuis gekomen.

Wat menasil zegt over Athene, ik vond het toen ik er was meevallen.. was toen rond de 36 graden en met veel drinken en schaduw opzoeken was het goed te doen.. vooral dat veel drinken is belangrijk helemaal als je in de warmte naar de acropolis loopt, blijf drinken want er waren er een paar niet lekker geworden door de hitte en vochttekort.

wat ik wel tijdens mijn reizen heb geleerd is cultuur ook met natuur afwisselen, want op een gegeven moment heb je de kerkjes enzo wel gezien en wil je wel eens wat anders als stad zien..

Vanuit Sofia zou ik een dagtrip naar Rila maken, dit is een mooi klooster, ik heb deze trip zelf vanuit het hostel geboekt en die jongen die ons begeleidde zijn we 's avonds nog mee wezen stappen...

Op deze link kan je meer lezen over mijn interrail:
http://globeskater.blogspot.com/search/label/interrail

als je nog specifieke vragen hebt laat maar weten!
Bennie

Bericht door Bennie »

Ej echt superbedankt voor de handige tips.
Ik zie dat er toch wel meer problemen zijn dan ik had voorzien. :)
Er zullen vast nog wel meer vragen komen maar die zal ik dan nog wel stellen.
Nogmaals bedankt!!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wellicht dat ik morgen of overmorgen vanuit Sofia naar Utrecht vertrek per trein. Iemand enig idee wat dat ongeveer zou kosten? Kan ik een interrailkaart ook in Bulgarije aanschaffen, of alleen in NL? Is het überhaupt mogelijk om slaaptreinen last-minute te boeken?

Het is overigens niet perse de bedoeling om onderweg bepaalde steden aan te doen, ik zoek meer een alternatief voor het vliegtuig nu het luchtruim gesloten is.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
_eva

Centraal/Oost Europa - Veilig alleen op roadtrip?

Bericht door _eva »

Hallo!

Bij het maken van vakantieplannen voor deze zomer loop ik tegen wat vragen aan, er zijn hier vast mensen die me daar bij kunnen helpen ;)

Over een paar weken wil ik een mooie roadtrip door centraal/oost-europa gaan maken. Ik denk hierbij aan Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Servië, Bosnië, Kroatië en Slovenië. De route en activiteiten onderweg zijn het probleem niet, maar ik vraag me een beetje af in hoeverre het een goed plan is om deze reis in m'n eentje te gaan maken. Ik ben 22V, rijd een enigszins opvallende auto (middenklasse cabriolet) en spreek de talen van bovenstaande landen niet (wel voldoende Engels en Duits). Ik heb veel rijervaring, redelijke reiservaring en ben eerder alleen op vakantie geweest (West Europa en USA).

Nu is mijn twijfel enkel op vooroordelen gebaseerd, op Polen en Tsjechië na ben ik nog nooit in die hoek van Europa geweest en ik weet er bijzonder weinig van verder. Mijn twijfel heeft vooral te maken met het feit dat ik 22 ben, alleen weg wil en een cabrio rij. Gezien de reputatie van de landen lijken dat niet de meest ideale omstandigheden. Vraag ik om problemen als ik in m'n eentje in een cabrio door de binnenlanden van Hongarije tour? Ben ik als alleenreiziger gevoeliger voor corruptie of overvallen oid? Kan ik rekenen op een leeggehaalde auto (linnen dakje) als ik 's ochtends mijn Sloveense hostel uitloop?

Hoe zit het überhaupt met corruptie in deze landen? Is dat nog zo erg als vroeger of is dit ondertussen vergelijkbaar met West-Europa? Uit pure onwetendheid bovenstaande vragen, alle tips zijn welkom! Dank! :)
Plaats reactie