Leuke route door Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
dennie

Leuke route door Indonesië

Bericht door dennie »

Hallo!
Ben van plan om volgend jaar oktober/november 3.5 tot 4 weken naar Indonesië tegaan!! :)
Alleen heb ik geen flauw idee welke route ik zal gaan nemen dus als er mensen leuke tips
hebben....Bali lijkt me op de een of andere manier een beetje afgezaagd?! Of zeg ik nou iets heeeelll gevaarlijks! haha
Ben er dus nog nooit geweest, wil alles terplaatse regelen, aankomen/vertrekken Jakarta (neem ik aan), rustig relaxed reistempo, geen jungle "freak" maar een dagje erdoor rondvaren is wel weer leuk, veel mooie dingen zien!
Stranden zijn ook leuk maar geen absolute must, s'avonds gezellig een biertje drinken in wat kroegjes vind ik belangrijk-
er want ik ga alleen!
Qua budget hoeft 't niet allemaal super goedkoop, wel met rugtas maar ben geen die-hard backpacker! ;)
Ben al vaker in Azië geweest en afgelopen jaar voor 't eerst alleen naar Thailand/Singapore dus de ervaring is er wel.
Groetjes!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: leuke route

Bericht door Tikva »

Ik zou niet aankomen en vertrekken vanuit Jakarta, je moet dan het hele stuk weer terug. Je kunt natuurlijk ook een binnenlandse vlucht nemen om dit op te lossen.

Java en Bali (eventueel met Lombok/gili's) is wel een beetje de standaard route als je 3-4 weken hebt. Je komt dan langs veel afwisselende dingen, van oude gebouwen tot actieve vulkanen. Bali is wel heel anders dan java en hoewel toeristisch wel erg vriendelijk en mooi. Kwa tempo zou ik het niet relaxt noemen, maar je bent ook niet alleen aan het reizen hoor.

Wil je heel iets anders dan kan je natuurlijk een vlucht nemen naar een van de vele eilanden van Indonesie

Maar omdat je ook aangeeft gezelligheid belangrijk te vinden zou ik toch de "standaard" route overwegen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik zou zeker door JAva gaan reizen. Mijn hart heeft de plaats Yogyakarta wel gestolen een leuk plaatsje en zeer de moeite waar om naar de Pramadam en naar de Borobudur te gaan.
Verder vond ik zelf Bali niets maar als je toch wat strand wil meepakken dan is het oke. Ik heb begrepen dat Gili veel mooier is kwa strand.
Ik ben zelf ook in Sumatra geweest was ook zeer de moeite waard maar ik denk dat je dat kwa tijd niet red. Afstand doen er nogal toe in Indonesie.

gr van Moira
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

3.5 - 4 weken Indonesie lijkt misschien vrij lang, maar gezien de afstanden en de kwaliteit van de wegen kan dat nogal eens tegen vallen.... Ik zou me dan ook beperken tot 1-2 eilanden.

Java (evt gecombineerd met Bali, maar dat hoeft niet eens) heeft heel wat te bieden. Cultuur en mooie tempels, denk hierbij aan Yogya en omgeving. Maar ook bij Malang/Singaraja is het een en ander te vinden. Er zijn vulkanen, als de Bromo in het oosten en de Merapi bij Yogya. Natuurlijk kun je die beklimmen. Je kan pootjebaden (niet echt zwemmen, teveel stroming!) bij Pangadaran, waar tevens een leuk stukje jungle is om een trekking door te doen. En zo is er voor iedereen wat.

Een andere optie zou een combinatie van Bali met Lombok kunnen zijn. Tijdens mijn eerste bezoeken aan Indonesie heb ik Bali ook overgeslagen omdat ik dacht dat het niks voor mij zou zijn, maar vervolgens verliefd op het eiland geworden, en heb ik er zelfs een tijdje gewoond *; . Nu is een bezoek aan Indonesie niet meer compleet zonder bezoek aan Bali, ook natuurlijk om vrienden te zien.

Bali heeft een paar mooi vulkanen (Gn Batu en Gn Agung), en natuurlijk veel cultuur en tempels. Er zijn leuke stranden om te snorkelen en te duiken. Op Lombok kun je evt een meerdaagse trekking naar de Rinjani maken, wat een van de hoogste bergen van ZO Azie is. En je kan relaxen op de Gili eilanden.

Ik zou tijdens je eerste bezoek niet verder naar het oosten trekken. Niet omdat het niet mooi is, integendeel, maar omdat het moeilijker te bereizen is. Bovendien loop je het risico dat in oktober het regenseizoen net begonnen is, wat er toe kan leiden dat je vast komt te zitten op bv Flores of een van de andere eilanden van Nusa Tengara, waar de regen heviger is als op Java en Bali en de wegen een stuk slechter zijn.

Binnenlandse vluchten in Indonesie zijn ideaal. Niet duur, en gewoon ter plekke te boeken. Houd er wel rekening mee dat tussen sommige plaatsen niet frequent gevolgen wordt, en dat rond Indonesische feestdagen vliegtuiigen snel vol zitten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
rindubali
Vakantieganger

Bericht door rindubali »

Als je ooit besluit om toch nog een of een paar nachtjes te verblijven in Jakarta, dan heb ik een heel goed en goedkoop adres bij prive mensen, echt heel goedkoop, goed ontbijt. Je wordt opgehaald van het vliegveld en je hebt als je wilt een particuliere chauffeur de hele dag tot je beschikking voor bijna geen geld. Laat maar weten als je geinteresseerd bent.

Een website waar je ook veel informatie en tips kunt halen over Bali zonder commerciele doeleinden vind je hier:
**Link verwijderd **

Hans
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Bali kan je zo "fout" maken als je zelf wilt. Wij hebben Kuta ontlopen en er een leuke tijd gehad. Padangbai is bijvoorbeeld een plaatsje dat erg kleinschalig maar gezellig was. Lekker met de brommer de binnenlanden in!
De rest is eigenlijk al gezegd door de rest.
Probeer niet weer terug te reizen over land naar Jakarta als je vandaar een retour hebt. zonde van de tijd.
de tijd die je hebt niet meer dan Java en Bali gaan doen.
Sla eventueel Jakarta over en reis gelijk door naar Bandung ofzo (als je fit bent)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie