Wat zijn de musts voor je?
Ik zou zeker naar het monument van Che gaan in Santa Clara (sorry Tikva

, per viazul bus ongeveer 3 1/2 uur. En overnachten in casas particulares. Heb nog wel wat aanbevelingen als je in casas wilt gaan overnachten. Provincie Pinar del Rio is de bakermat van de sigaren, dus zou ik ook niet overslaan. Vinales is een leuk stadje/dorpje in Pinar del rio, bekend van de mojotes, grote rotsen/kleine bergen midden in het land. Die mojotes zitten vol grotten etc. en je kunt sommige beklimmen wat een adembenemend uitzicht oplevert!
Ooh ja wat je in Havana niet moet vergeten is naar Parque JohnLennon te gaan. Enige beeld van JohnLennon op de wereld volgens mij en dat ik het land waar de Beatles lange tijd taboe waren. Staat ook een kunstwerk van Yoko Ono volgens mij.
Goed, verder heb je Trinidad ongeveer op de helft van Cuba aan de zuidkust. Mooi klein pittoresk stadje dat in zn geheel op de UNESCO lijst staat. lekker relaxt stadje, ik had wel het idee deel uit te maken van een geschiedenisboek. trinidad ligt ook dichtbij Topes de Collantes (gebergte waar nog in is gevochten tegen de contrarevolucitonairen die Fidel ten val probeerden te brengen), hier kun je verschillende tochten doen. Wij hebben een tocht gedaan naar een waterval en zo'n idyllisch beekje. Wel mooi hoor, veel groen, veel vogels. trinidad ligt ook zo'n 15min van het strand, staat wel een hotel (vooral veel Canadese toeristen). strand is verder lekker, geen bounty achtig strand, maar zeker niet vervelend. Goede mix van Cubanen en toeristen, snorkelen kan er ook, denk wel dat je wel al eens mooiere snorkelspots hebt gezien (jij als echte globetrotter)
Cienfuegos hebben we ook aangedaan, mooie stad met veel kolossale landhuizen waar nu meerdere families in wonen. Zijn villa's/landhuizen van de grootgrondbezitters uit de tijd van Batista. ook bij Cienfuegos ligt een strandje, heeeeel rustig, maar wel lekker hoor voor een dagje. Ooh ja, ik zou het bijna vergeten, in cienfuegos zijn we naar honkbalwedstrijd geweest Cienfuegos - Sancti Spiritus (zeg maar Ajax- feyenoord hier met voetbal), kosten honkbal CUP4.00 ongeveer EUR0.04 toedertijd, haha. hooligans kennen ze daar ook trouwens.
Eigenlijk is Cuba gewoon een groot fantastisch museum. Ik zou er overigens voor kiezen OV te gebruiken en anders een taxi of je casa eigenaar/resse te checken of iemand ergens met je naartoe kan reizen. Wegen zijn niet optimaal in cuba, veel putten, gaten etc.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je meer willen weten schroom niet te vragen, te mailen etc.
@mods indien jullie dit vericht willen verplaatsen, prima go ahead.