Wat is jouw reisbudget?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?

Wat is jouw reisbudget?

< €1000,- (per maand)
30
37%
€1000,- t/m €1500,- (per maand)
40
49%
€1500,- t/m €2000,- (per maand)
5
6%
€2000,- t/m €2500,- (per maand)
2
2%
€2500,- t/m €3000,- (per maand)
2
2%
€3000,- t/m €3500,- (per maand)
0
Geen stemmen
> €3500,-
2
2%

Totaal aantal stemmen: 81

Erik
Site Admin

Wat is jouw reisbudget?

Bericht door Erik »

Net als mijn vorige hostel topic heb ik weer een vraag voor jullie om een beter beeld te krijgen van het volgende:

Wat is jullie budget als jullie op reis gaan? Daarbij bedoel ik niet de vakanties, maar vooral de reizen die je maakt die drie weken of langer duren, waarbij ik uit ga van het budget per maand. Als je budget flink verschilt wanneer je naar Azië, Australië of de VS bent geweest probeer dan een gemiddelde op te geven van de laatste reizen die je gemaakt hebt.

Binnen dit budget vallen sowieso de volgende dingen:
- ticket
- visa
- kleding en reisspulletjes
- uitgave ter plekke (eten, drinken, overnachten, attracties, vervoer etc)

Aangezien ik niet persoonlijk van je hoef te weten wat je budget is (en anderen ook niet) heb ik er een poll van gemaakt zodat je anoniem een stem kunt uitbrengen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wat is jouw reisbudget?

Bericht door bolletjeom »

Als je budget flink verschilt wanneer je naar Azië, Australië of de VS bent geweest probeer dan een gemiddelde op te geven van de laatste reizen die je gemaakt hebt.
dat gaat dan toch echt flink vertekenen! ik zit op 500 per maand in Azie en in Australië op 1500. Kan je wel zeggen dat 1000 het gemiddelde is maar zo werkt het toch niet helemaal. (vind ik)
Een jaar Azie en Afrika en vrijwilligerswerk kostte ons 400 pp/pm. de 9 maanden in Australië en Nieuwzeeland zaten we op een maandgemiddelde Per Persoon van 1100 euro.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

ik probeer 1000 dollar per maand aan te houden als budget voor verblijf/eten/reizen (tickets en andere voorbereidingskosten niet meegeteld.) in de praktijk komt het neer op ongeveer 6 tot 800 euro per maand. tot nu heb ik me daarmee prima gered, maar het zal natuurlijk niet voldoende zijn voor westerse / dure landen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

bolletjeom schreef: dat gaat dan toch echt flink vertekenen! ik zit op 500 per maand in Azie en in Australië op 1500. Kan je wel zeggen dat 1000 het gemiddelde is maar zo werkt het toch niet helemaal. (vind ik)
Maar als je dan toch een (wereld)reis uitstippeld van bijvoorbeeld 6 maanden dan ga je uit van die €500,- per maand in Azië en €1500,- voor Australië dus spaar je €6.000 voor de totale reis? (waardoor je voor die reis alsnog op het gemiddelde van €1.000 uit komt voor de totale reis?)

Wat ik namelijk wil proberen te achterhalen is het (gemiddelde)bedrag dat mensen bij elkaar sparen (en uitgeven) van het moment dat de beslissing genomen wordt om een reis te maken tot het moment dat menssen het vliegtuig in stappen en vervolgens hoeveel geld er overblijft om te worden uitgegeven tot het moment dat men weer terug is in Nederland.

Mijn reis naar Australië (al weer vele jaren geleden) heeft me destijds ongeveer €10.000 euro gekost voor een periode van enkele maanden. Dit bedrag bevatte dan ticket, de hele reis en spullen (al dan niet gesponsord). Maar of dit "representatief" is weet ik niet :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Moeilijk om te zeggen....

Toen ik vrijwilligerswerk op Bali deed, was ik ongeveer 200-300 euro per maand kwijt, en dat was inclusief allerlei leuke uitstapjes en af en toe duiken. Ik zou ook minder dan 100 euro per maand uit hebben kunnen geven.

Als ik een maandje naar Azie ga, dan ben ik nu incl tickets en duiken zo'n 1500 euro kwijt. In Zuid-Afrika en Mozambique was ik afgelopen zomer (incl vlucht) meer kwijt.

Bij mij wisselt het gewoon heel erg :?

Ter indicatie:
- 6 mnd stage in Indonesie: incl vlucht minder dan 3000 euro
- 9 mnd rondreizen door Azie: incl vlucht 8000 euro (TME was duur...)
- 3 mnd vrijwilligerswerk Indonesie: incl vlucht 1500 euro
- 7 mnd Engeland: meer dan 14.000 euro, gelukkig gesponserd door mijn baas
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Lastige poll hoor:
Nou het budget van onze laatste vakantie was 3000-3500 voor 1 maand p.p. Dat was wel erg extreem normaal zou voor een vakantie van 4 weken iets tussen 1000-1500. Als je op een lange reis bent is dat minder tussen de 500-1000. Maar ook dan zijn er uitschieters.

Wordt het budget niet gewoon bepaald door de landen waar je heen gaat. Als ik naar Japan of Oman wil moet je nou eenmaal meer te betalen. Ook hobby's zoals duiken zijn heel bepalend en of je veel wil feesten (met bijbehorende drank rekening).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Is lastig, het hangt heel erg vanaf naar welk continent/land je gaat en hoe lang. Voor mijn laatste reis zat ik op 900 euro met tiket. Zonder de ticket zat ik op 530 euro voor een maand.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als je nu alle bedragen van de reacties hieronder neemt gedeelt door het aantal maanden dan kom je gemiddeld ongeveer op €1100,- per maand uit. Als ik dan zo vrij mag zijn om jullie in een "hokje" te stoppen van ervaren reiziger dan blijft nu alleen de vraag nog of dit afwijkt van iemand die net begint met reizen?
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:Als je nu alle bedragen van de reacties hieronder neemt gedeelt door het aantal maanden dan kom je gemiddeld ongeveer op €1100,- per maand uit. Als ik dan zo vrij mag zijn om jullie in een "hokje" te stoppen van ervaren reiziger dan blijft nu alleen de vraag nog of dit afwijkt van iemand die net begint met reizen?
Ik denk dat ervaren reizigers goedkoper reizen (afdingen, weten waar je goedkoop kan slapen etc), maar het heeft ook met je inkomen te maken. Iemand die voor het eerst een wereldreis maakt na z'n studie heeft niet veel geld, dus moet ook zuiniger aandoen; en diegene met even veel/weinig reiservaring die dezelfde trip maakt maar dit 3 werkjaren later doet heeft een stuk meer te spenderen.

Overigens is het ook interessant hoeveel vaste lasten reizigers hebben bij een lange reis. Dit moet je er nog wel bij optellen.
bolletjeom
Reisexpert

ik betwijfel of ervaren reizigers goedkoper reizen. Ik kan me voorstellen dat ze beter zijn in goedkope tickets scoren maar als ik naar onszelf kijk dan geven we nu meer uit dan tijdens onze eerste grote reis.
Dat hardcore budget reizen is leuk maar als je dat een paar jaar hebt gedaan wordt je soms een beetje liever voor jezelf. Zeker als je maanden reizen vervangen worden door "vakanties" van 3-4 weken. Dan let je nog steeds op je budget maar wissel je het eens af met een leukere kamer of een excursie die je vroeger te duur vond.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als je soms verhalen leest van beginnende reizigers die de kunst van het onderhandelen nog niet door hebben en nog niet op durven te komen voor zichzelf denk ik wel dat ze ongewild wat meer uitgeven. Bij "ons" is het meer een bewuste keuze om het budget naar boven bij te schroeven voor extra luxe, maar daarvoor wordt je misschien juist wel weer scherper om weer op andere dingen te bezuinigen. Je weet wat iets ongeveer mag kosten, en je durft misschien beter de verkoper onder druk te zetten dan andersom :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Volgens mij is het een curve. Bij mijn eerste langere reis kon ik nog niet altijd zo goed onderhandelen dus dan geef je zeker soms wat te veel uit. Je wordt er steeds beter in dus je geeft dan weer minder uit.

Nu kiezen we vaak voor duurdere dingen.

Maar ook onderhandelen we niet meer zo strak. We zien reizen ook een beetje als ""ontwikkelingswerk". Ik hoef echt niet altijd het goedkoopste, dan heeft zo'n iemand ook eens wat extra. Als het maar een voor mijn gevoel een eerlijke prijs is. Stel een taxi kost 80 en de chauffeur vraagt 100 dan vind ik het prima, zolang die maar niet met 250 aankomt, want dan wil ik gewoon de 80.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

wanneer je onbeperkt de tijd hebt denk je : als ik dit tourtje niet doe kan ik een dag langer weg blijven.
Als je "vakantie" hebt of weet wanneer je weer naar huis gaat dan mag je budget op en win je er niet veel mee om strak te besparen. Dan ben je sneller geneigd om dat toertje wel te doen want je bent tenslotte op vakantie en daar heb je hard voor gespaard dus mag je er ook van genieten

Wat Tikva zegt is ook waar (voor mij). Ik weet vaak prima dat dingen goedkoper kunnen maar vind het lang niet altijd nodig om voor de allerlaagste prijs te gaan. Wanneer onderhandelen in een land hoort dan doe ik het zeker maar als ze beginnen bij 5 en ik krijg het naar 3 terwijl ik weet dat ik het voor 2,5 kan krijgen wil dat nog niet zeggen dat ik dan niet gewoon 3 betaal. Ik gun het mensen vaak ook. Maar ze moeten het wel "verdienen" met vriendelijkheid. Als ze me een poot uitdraaien geef ik ook net zo graag helemaal geen geld meer bij ze uit
sjaantje
Reiziger

Bericht door sjaantje »

Tijdens onze laatste reis hebben we de TME gedaan en (oa) in Japan, Aussie en NZ gereisd. Dit zijn niet de goedkoopste landen. Ook reizen we niet low-low budget. Dus graag en camper die ietsjes luxer is of een keer een leuke excursie doen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

sjaantje schreef:Tijdens onze laatste reis hebben we de TME gedaan en (oa) in Japan, Aussie en NZ gereisd. Dit zijn niet de goedkoopste landen. Ook reizen we niet low-low budget. Dus graag en camper die ietsjes luxer is of een keer een leuke excursie doen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben zou je dan (eventueel annoniem) in de poll willen aangeven aan wat voor soort budget er dan gedacht moet worden? Hoe meer mensen hoe beter het overzicht :)
Plaats reactie