Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.

Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Ja
33
35%
Nee
38
41%
Ik twijfel
22
24%

Totaal aantal stemmen: 93

Dexter
Reisexpert

Re: Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Bericht door Dexter »

Absoluut, qua gezondheid neem ik geen onnodige risico's. Zie idd de discussies, maar wat voor de een het risico waard is, beschouw ik het slechts als 3*75e als dit veel ellende en mogelijk onnodige schade aan je lichaam kan voorkomen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik heb het niet gedaan. En ook idd niet gebeten :-)
a&maroundtheworld

Bericht door a&maroundtheworld »

Mijn vriend en ik hebben ons laten vaccineren in het AMC. Gedeeld met een derde persoon betaal je ong 80 euro voor de 3 prikken samen. Het risico op Rabies is inderdaad klein, maar indien je toch gebeten wordt hoef je met de vaccinaties in ieder geval minder snel en minder vaak terug naar het ziekenhuis..
Rabiespech: Het GGD was ons vergeten te vertellen dat je geen Lariam pillen kunt testen en tegelijk Rabies (huid-)vaccinaties in het AMC kunt halen. We zitten nu dus nog te wachten op een bloedtest waaruit moet blijken of de Rabiesvaccinaties wel voldoende werken :? :{
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Niet gedaan, duur en je moet nog steeds naar de dokter.

En hoe groot is de kans dat je gebeten wordt en dat dat dier dan ook nog ziek is. Ik ben toch als de dood voor honden dus blijf het liefst zo ver mogelijk bij ze uit de buurt. (en ja ik weet dat het ook door apen en vleermuizen kan komen).

Als ik gebeten wordt zou ik natuurlijk wel gelijk een dokter opzoeken..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Hoewel ik een voorstander ben van vaccineren en ik ook een boel spuiten heb gehaald, heb ik er geen tegen rabies laten zetten. Het zijn inderdaad dure prikken en het levert uitstel op. Bij de GGD waar ik was, zeiden ze ook dat het niet per se nodig was.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

uit een ouder rabies topic
Bron Wiki

In Nederland zijn in de twintig jaar tussen 1988 en 2008 2 gevallen van fatale rabies gemeld; in beide gevallen betrof het mensen die in Afrika waren gebeten door respectievelijk een hond en een vleermuis.

voor mij reden om niet te vaccineren. Ik ben wel superalert en zal ter plekke zo snel mogelijk een ziekenhuis opzoeken. Maar het enige wat die vaccinatie doet is je een dag of 2 meer tijd geven om bij een ziekenhuis te komen.
Ik weet wel dat hondsolheid je dood is wanneer je te laat bent....maar je moet ergens aan dood.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

bolletjeom schreef:.. en zal ter plekke zo snel mogelijk een ziekenhuis opzoeken..
Dat is dus precies ook een van mijn belangrijkste redenen. Er overlijden mss niet veel mensen hieraan in NL, maar dat geldt ook voor andere ernstige ziektes die wel te genezen zijn met de huidge medische shizzle. Juist die Rabies inentingen kunnen van slechte kwaliteit zijn in het buitenland. Liever in NL 3x 'goede troep' dan wellicht 3x 'slechte troep' in mn lijf :P
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Ik denk dat je je moet afvragen wat je gaat doen op reis en afhnakelijk daarvan neem je een besluit.
Ga je werken met dieren, dan ja, natuurlijk!
Houd je van beesten en wil je die aaien onderweg? Ja, doen dan. Er zijn meer beesten met hondsdolheid dan je zou denken, en het is niet alleen een beet die je ziek kan maken, maar ook krassen/krabben.
Weet je zeker dat je in een gebied komt met vleermuizen en zwerfdieren (zoals honden en katten, bijv. India), dan zou ik het doen.
Bij Meditel kosten de vaccinaties 3x65 euro, dat vind ik het zeker waard. Maar ik ga dan ook naar afgelegen gebieden, zonder ziekenhuis in de buurt, ga werken met de plaatselijke bevolking en hun huisdieren, dus tja, ik loop meer risico.

Conclusie: je kunt niet alles op reis voorspellen, je kiest er niet voor om gebeten te worden. Ik loop meer risico, dus ik heb het gedaan. Liever nu wat extra geld, dan op reis wat extra stress. Rabies is geen kattenpis, je kunt er echt aan overlijden. (Dit is geen bangmakerij, echt niet, reeel risico als je niet binnen 24 uur na een infectie wordt behandeld).
Dus: denk eens goed bij jezelf na: ga je met beesten in contact komen, grotten bezoeken etc, dan is het wel verstandig ja, kun je ook van zielige zwerfdieren afblijven, dan kun je het misschien riskeren. Het is maar net waar jij je lekker bij voelt denk ik.
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
misterd

Bericht door misterd »

Ik heb het wel laten doen, ik reis alleen door Laos en daar is de gezondheid zorg niet denderd. Mocht het gebeuren dan is de eerste schrik eraf omdat ik meer tijd heb om naar thailand te gaan.
Je koopt 48u extra en rabies is dodelijk, mocht je het krijgen.
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

mij werd die ook geadviseerd om te doen en had het bijna gedaan. maar op het laatste moment toch er van afgezien.
waarom niet heel simpel 3 prikken van weet ik hoeveel geld deed me vaccinaties in aussie en dan koop je alleen maar extra tijd om bij een ziekenhuis te komen. Toen had ik zo iets van ja leuk maar als ik in de middel of nowwhere ben dan heb ik er dus niet veel aan. + dat ik de kans op gebeten worden erg klein vind.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
Lnnkz
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Lnnkz »

Ik heb het niet laten doen. De GGD waar ik ben geweest vond het niet noodzakelijk, omdat het inderdaad uitstel is en je hoe dan ook nog naar een ziekenhuis moet.
Carmen
Reiziger

Bericht door Carmen »

Ik zit zelf te twijfelen, maar denk dat ik het wel ga doen en wel om de volgende reden:

- Het gaat niet alleen om bijten door een hond, maar om likken, bijten e.d. van bijna alle zoogdieren. Het komt wel vaker voor bij honden, katten en vleermuizen.
- Bij de GGD in Nijmegen hebben wij expliciet gevraagd naar het verschil tussen wel en geen vaccinatie als je gebeten wordt. Als je geen vaccinatie hebt, moet je naar het ziekenhuis om een serie spuiten te halen en er wordt een bloedserum toegediend. Als je de vaccinatie hebt hoef je alleen een paar spuiten te halen en is een bloedserum niet nodig. Dit gaf bij mij eigenlijk de doorslag aangezien de uitwisseling van bloed niet altijd veilig gebeurd, er kunnen ziekten enz inzitten. Daarnaast is het zo dat sommige ziekenhuizen dit niet op voorraad hebben in de juiste bloedgroep en dan is 48 uur ineens heel kort om een ziekenhuis te vinden waar ze het wel hebben.
- De drie spuiten samen kost 100 euro bij de GGD in Nijmegen. Dit is wanneer je je op dinsdagavond tussen (ik geloof) 17.00 - 18.00 in laat enten, omdat ze dan een andere spuittechniek toepassen. Ze spuiten dan onder de huid in plaats van in de spier, zodat er minder vaccin per persoon nodig is en ze met een aangebroken potje meerdere mensen kunnen helpen. Dit kan niet overal..
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Wij hebben de prikken destijds gehaald bij het Vacinatiecentrum in Nijmegen (= niet de GGD in Nijmegen). Ze hebben ook een vestiging in Wageningen. Wij betaalden rond de 30 euro per prik (3 in totaal) en je kan zonder afspraak terecht op de rabiesspreekuren (meerdere tijden, ook in het weekend!). Achteraf is deze vaccinatie gelukkig niet nodig geweest, maar de vele vleermuizen, brutale apen en vele agressieve zwerfhonden in Afrika en Azie maakten wel dat wij het zeker weer zouden doen (in India sterven jaarlijks duizenden mensen als gevolg van honden en apenbeten). Verder is in veel landen het vaccin vaak moeilijk te krijgen en is het dus wel handig om een dag extra te hebben om een ziekenhuis/kliniek met het vaccin te vinden.
Martijn
Reiziger

Bericht door Martijn »

Eergisteren heb ik bij de GGD de eerste inenting tegen Rabiës gehaald. Totalen kosten daar zijn 62 x 3 = 186 EUR ;(

Ik ga naar Midden-Amerika en zal waarschijnlijk nog wel eens door de bossen lopen en met dieren in contact kunnen komen. Daarnaast is er in Midden-Amerika niet dat tegenmedicijn beschikbaar dat je binnen 24 uur moet hebben. Dit betekend dat je altijd naar de VS zou moeten gaan en bínnen 24 uur die injecties moet krijgen... Met de vaccinatie heb ik mijzelf wat extra tijd gewonnen en mag het nu wat langer duren :)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb destijds wel een paar spuiten laten zetten en zou het nu ook weer doen. Het is inderdaad duur maar geeft je wat meer tijd zoals al eerder is gepost en die kun je soms nodig hebben. Zeker in minder ontwikkelde landen (op dit gebied) waar transport langer duurt, waar je de taal niet of nauwelijks spreekt en waar medische voorzieningen minimaal zijn denk ik dat het niet verkeerd is om de inentingen te hebben.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie