GBA inschrijven bij aankoop van een woning?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Suikerbossie

GBA inschrijven bij aankoop van een woning?

Bericht door Suikerbossie »

Ik kom jaarlijks naar Nederland, voor minder dan 4 maanden per keer, met vakantie. Ik plan om een woning te kopen (geen recreatiewoning) voor mijn verblijf gedurende genoemde vakanties.

Mijn vraag is nu: Moet of mag ik me laten inschrijven bij de GBA?

Volgens de regelgeving die ik lees kan dat niet (minder dan 4 maanden in Nederland) maar op dit forum heb ik gelezen dat je wel moet inschrijven als je een koopwoning bezit. Wat is eigenlijk de legale situatie en waar kan ik daar meer over lezen. Ik ben bereid om zorgverzekering te betalen enz.
Indien inschrijven niet legaal is waar worden de rekeningen voor gemeentebelasting enz. dan naar toegestuurd? Ik hoop iemand kan me helpen.
bolletjeom
Reisexpert

Re: GBA inschrijven bij aankoop van een woning?

Bericht door bolletjeom »

Je zal je moeten inschrijven als je een woning koopt. Het kan niet zo zijn dat er in Nederland woningen staan waarvan geen bewoners bekend zijn bij de gemeente. Daarnaast is het over het algemeen een vereiste van een hypotheekverstrekker om ingeschreven te staan in Nederland als je een woning wilt kopen wat wil zeggen dat je al ingeschreven moet staan ergens voordat je een nieuw huis hebt.
Ingeschreven staan zal ook een verplichting zijn als je gas en electra wilt afsluiten, hypotheekrente aftrek wilt van de belastingdienst, gemeente belasting "wilt" betalen of een telefoonaansluiting

Ik weet niet of je een hypotheek nodig hebt maar daar ga ik even vanuit (maar misschien kan jij het wel cash neerleggen ;) )
Ben je van plan om de woning in de andere maanden te verhuren of betaal je de hypotheek lasten en electra door in de maanden dat je afwezig bent? Verhuren mag over het algemeen namelijk niet van je hypotheekverstrekker. Zeker niet wanneer je de hele aankoop zom verhypotekeert. Wanneer je wel wilt verhuren zal je een speciale hypotheek moeten hebben of een groot deel van de aankoopsom moeten inleggen waardoor de bank minder risico loopt als jij/huurder niet betalen.

in welk land ben je belasting plichtig?? heb je inkomen waar je in nederland belasting over moet betalen? of in het buitenland en ben je daar gevestigd? wat is je nationaliteit? Er zit verschil tussen nederlanders die in Nederland een huis kopen of Buitenlanders die in eigen land belasting afdragen en hier een huis kopen. Net als Nederlanders die in het buitenland een (tweede) huis hebben.
Zoek eens contact met een makelaar in Nederland die regelmatig voor expats enzo werken. Die weten dat soort zaken wel.

Hou je er rekening mee dat je in nederland verplicht bent je de verzekeren voor ziektekosten wanneer je hier ingeschreven staat? Wanneer je een hypotheek hebt zal je van hen je niet uit mogen schrijven bij de gemeente. Die regel dat je je uit moet schrijven bij de gemeente als je een aantal maanden niet in het land bent is de minst harde regel van alle en komt zelfs niet overeen met sommige andere wettelijke regeltjes.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Suikerbossie

Bericht door Suikerbossie »

Dankjewel voor de reactie.

1 Ik heb geen hypotheek nodig.
2 Verhuur de woning niet als ik er niet ben.
3 Ik heb dubbele nationaliteit, nederlands en ZA.
4 Belastingplichtig in albei landen.
5 Heb ook een woning in ZA en daar gevestigd.
6 Zorgverzekering betalen is geen probleem.
7 Electra enz. gaat gewoon door.

Je noemt andere wettelijke regeltjes die tegenstrijdig zijn met die van GBA. Welke regels zijn dat, zijn die van overheidswege en waar kan ik daar meer over lezen?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wat ik ermee wilde zeggen is dat je je niet druk moet maken om die 4 maanden van de gemeente. niemand die dat controleerd en het heeft ook geen consequenties als je je niet uitschrijft.

wanneer je geen hypotheek nodig hebt wordt het eenvoudiger maar je zult je toch gewoon in moeten schrijven bij de gemeente omdat ze jou moeten aanslaan voor gemeente belastingen als eigenaar van het pand en daarnaast moet je ook ingeschreven staan om een contract af te kunnen sluiten met een leverancier van gas, electra, water, tv en telefoon.
Misschien dat je na het afhandelen van alles je dan weer uit kunt schrijven met een postadres in het buitenland ofzo.

Voordeel is alleen dat je volgens mij niet van te voren ingeschreven hoeft te zijn als je een huis zonder hypotheek wilt kopen. Maar....als je toch belastingplichtig bent in Nederland kan het wel eens veel interessanter zijn om wel een hypotheek af te sluiten ivm rentevoordeel enzo.
Neem gewoon contact op met een Makelaar. Die moet echt al deze vragen voor je kunnen beantwoorden (zoek er eentje die een beetje verstand heeft van huizen verkopen aan mensen die op 2 plekken belastinglpichtig zijn enzo en die huizen willen kopen zonder hypotheken af te sluiten, In de randstad is dit minder vreemd dan in een provincie dorpje)

Waar je er over terug kan lezen....eigenlijk nergens. Het is een combi van 10 verschillende vakgebieden met wetten en regeltjes die kruizen en niemand heeft alles lekker handig op een rijtje gezet voor vreemde situaties als die van jou. 8-)
Dat is ook 1 van de redenen dat wij op dit forum met elkaar info delen over al die instanties want lang op reis gaan is ook heeeeel gek. Daar heeft ook nog nooit iemand over nagedacht wat voor gevolgen dat heeft (zoals uitschrijven bij de gemeente)

wanneer je in nederland ingeschreven staat ben je ook hier "gevestigd". informeer eens bij de belastingdienst en dan de afdeling buitenland!! (niet de gewone dagelijkse-dingen afdeling) hoe het zit en of je in 2 landen "gevestigd" of "ingezetenne" kunt zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ropaco

Bericht door ropaco »

Sorry hoor Bolletjeom, maar uw informatie is niet juist , veel hangt van de gemeente af, maar in de gemeente waar ik net een tweede woning heb gekocht heb ik alle details gevraagd. ( Hoofdverblijf sinds 30 jaar in Frankrijk waar ik inkomstenbelasting betaal) De gemeente heeft me duidelijk gezegd dat ik me pas na vier maanden bij de GBA hoef in te schrijven, ook met een koopwoning. (Ik heb geen hypotheek) . Wel inschrijven zou betekenen dat ik inkomstenbelasting in twee landen zou moeten betalen. !! Ik hoef alleen maar aan te geven. dat ik gemeentebelasting, rioolbelasting etc wil betalen. De woning moest wel een WOZ waarde boven de sociale grens hebben. Er zijn er toch ook Nederlanders die twee woningen in Nederland hebben, maar slechts bij een gemeente staan ingeschreven?
Mijn belastingconsulent heeft mij wel geinformeerd over de vermogensrendementsheffing in box 3 van 1.2% over de WOZ waarde, als tegenprestatie hoef ik dan geen belasting over de huurinkomsten de betalen. Dit is overigens ook volgens Europese wetgeving. Nederlanders met tweede woningen in Frankrijk hoeven zich ook niet in te schrijven voor inkomstenbelasting!!)
Er zijn wel gemeentes die binnen hun (dorps)kern niet-permanente bewoning niet toestaan (bv Schouwen Duiveland en Amsterdam, deze laatste alleen bij sociale woningen).In Schouwen denken ze overigens aan verandering van regelgeving vanwege teveel leegstand door onverkochte huizen.
Overigens is de 4-maanden grens onlogisch want je bent pas (inkomsten)belastingplichtig na 6 maanden.
Verder vind ik dat Nederland het wat makkelijker mag maken voor expats, we dienen toch ook Nederlandse belangen in het buitenland?
Plaats reactie