Nieuwe Lonely Planets teleurstellend

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

Nieuwe Lonely Planets teleurstellend

Bericht door bolletjeom »

even zanikken om het zanniken, ik ben tenslotte al meer dan een week in nederland dus moet ik me aanpassen ;)

Wie van jullie heeft de nieuwste uitgaves van de verschillende Lonely Planets al eens van dichtbij bekeken?
Ben ik de enige die teleurgesteld is in wederom minder foto's? En dan ook nog de keuze van de foto's!
Een fullcolour pagina met foto's van de autheurs en dan een top 20 van hoogtepunten van het land!
Ik vond het juist altijd zo mooi als er foto's in stonden van de niet-voor-de-hand-liggende plekken waardoor je dacht: ???wat is dat! waar is dat! dat wil ik zien!!
Die hoogtepunten kan ik zelf ook wel bedenken om eerlijk te zijn.

De LP blijft voordelen houden hoor. het is in mijn ogen vaak toch de handigste gids om ter plekke dingen uit te vogelen qua vervoer en in welke wijk de hostels zitten etc. Maar qua voorbereiden en route bepalen vind ik ze steeds minder handig.
Wat vinden jullie handige gidsen als je nog geen idee van een route hebt en om lekker in te lezen?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger

Re: Nieuwe Lonely Planets teleurstellend

Bericht door Revolucion »

Wat betreft je opmerkingen heb je helemaal gelijk over de foto's etc.

Maar ik heb bij mijn weten nog geen echte nieuwe edities in mijn bezit. Wel de eerste (tot nu toe de enige) van Borneo. Heb ik al eens in rondgesnuffeld, opzich de info is lekker makkelijk door te lezen, fotos nog niet echt op gelet.

Andere boeken heb ik niet echt ervaring mee, alhoewel ik benieuwd ben naar de RoughGuide.

Om de hoeveel jaar worden ze eigenlijk vernieuwd? of verschilt dat per bestemming?

dus ik zal dit topic met interesse volgen :)
Daniii
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door Daniii »

Ik gebruik de LP ook alleen onderweg. Je route uitvogelen is helemaal geen leuk klusje in die boeken!!!
Ik lees (en kijk naar de honderden plaatjes) in de Capitool reisgidsen om mijn route te bepalen. Dit doe ik gewoon lekker in een luie stoel in de bieb. Als ik weet waar ik heen wil pak ik de LP er pas bij.
Ik vind ze heel praktisch, maar als je gewoon een leuk boek wil lezen over je aanstaande bestemming is de LP weinig waard. Jammer.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tja, maandag ook al op de bank met R&J besproken: het slaat nergens op dat de auteurs er met kleurenfoto's in het boek komen. Tenminste, niet als dat ten koste moet gaan van de toch al weinige pagina's met kleurenfoto's. Ik vind dat heel jammer.

De LP is nog steeds wel handig voor het zeeeeeer globaal bepalen van een route, het geeft je een indicatie van hoeveel je kan bereizen in een bepaalde tijd. Reisplanningen van organiseerde reizen gaan veel en veel te snel, de LP is wat dat betreft realistischer. (Al zijn de website van Djoser, Koning Aap, Baobab, Shoestring enz vaak wel een aardige lijdraad voor de bezienswaardigheden.)

Deze routes als een soort van rode draad nemen, kun je zelf dingen schorsen, of minder bekende site en steden inbouwen. Hierbij kan (wanneer je voor vertrek al inleest - doe ik niet altijd) je internet sites gebruiken, of de prachtig geillustreerde Insight Guides.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik vind de LP er echt wel op achteruit gegaan sinds tony and maureen wheeler het grootste deel van het bedrijf hebben verkocht aan bbc. Het is nu echt voor het grootste gedeelte in handen van een commercieel bedrijf en niet meer gerund door 2 reisgekken.

Ook inhoudelijk zie je dat LP zich steeds meer profileerd op de reiziger met meer geld. Wat ze bijvoorbeeld in de marokko gids onder low budget accomodatie zetten is echt een stuk duurder dan wat je op hostelworld wel vind. Ook de nieuwe gids van tanzania vind ik allemaal erg duur, terwijl ik op internet echt wel goedkopere accomodatie heb gevonden.

Persoonlijk vind ik dit erg jammer omdat inhoudelijk (kaartje, atrracties etc)LP toch nog de beste gids is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Er zit een wereld van verschil tussen een LP van 2004 en die van nu als je kijkt naar de doelgroep. Ze richten zich inderdaad steeds meer op de middenklasse en zelfs luxe reiziger. Vind het heel storend dat sommige LP's ermee volstaan om te zeggen "er zijn heel veel budget opties dus noemen we er maar 3". Daar had de Marokko LP nogal een handje van.
En die "Our Pick" is ook altijd een loeidure accomodatie!
Ik vind de indeling er ook niet handiger op geworden maar dat ligt misschien meer aan mij
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
BeeBee
Vakantieganger

Bericht door BeeBee »

Mij is het idd ook opgevallen dat de LP niet meer helemaal is zoals 'vroeger'.

Mijn eerste LP (Australie) heb ik gekocht in 2002. En ook ik hou van de kleurenfoto's die erin stonden!
Toen ik laatst echter in de winkel de LP van Denemarken in mijn handen had en ik er snel doorheen bladerde op zoek naar mooie foto's was ik toch wel even teleurgesteld.
Uiteindelijk heb ik hem toch gekocht omdat het nog steeds een handige reisgids is als je terplekke info wilt hebben over vervoer en accomodatie etc. (hoewel het aantal genoemde hostels ook wel een beetje tegen viel)
En misschien ook wel omdat ik nog steeds graag wil geloven dat de LP de enigste echte reisbijbel is (zoals ik hem jaren geleden zag) die je gewoon bij je hoort te hebben... ;)

Voorafgaand aan een reis lees ik echter veel andere boeken en zoek ik info op internet om te weten te komen wat er zoal te doen/zien is en om evt een globale route te schetsen.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ook ik vind het tegenvallen. De kleurenfoto's voorin is wel handig om snel een indruk te krijgen. Maar ik mis dat er geen foto's meer door het boek heen zitten. Het is idd met de verkoop van het meerderheids belang aan de bbc ook een heel eind achteruit gegaan.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, vooral wat betreft accomodatie is de LP al een tijdje bagger! De beste hostels staan er gewoon niet in....
Er staan vaak hostels in die er al jaren instaan...ook nog met oude prijzen. Eigenlijk zouden de LP en Footprint eens moeten fuseren. Het lekkere lezen van de LP en de betere praktische info van de Footprint....

Waardeloos als ze gaan beknibbelen op foto's! Steeds minder waar voor je geld dus.....
Insight Guides is idd de beste als het gaat om mooie foto's!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind het dikkere papier trouwens ook geen plus. Hallo, het is een REISGIDS, die hoeft van mij niet op dik papier. Hoe dunner hoe beter (tot op zekere hoogte), dat scheelt ook een hoop gesleep.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
tijn1980

Bericht door tijn1980 »

Als ik ook nog even mag zeiken dan:
tegenwoordig zijn ze zo sterk ingenaaid, en worden de draad door de middenpagina's zelfs gelijmd, waardoor het alleen maar lastiger is om ze kapot te scheuren! :(

Maar inderdaad, de kwaliteit wordt er niet beter op. De LP van het Arabisch schiereiland is overduidelijk geschreven voor expat's met een hoog budget, budgetaccomodatie die er in vermeld staat is nauwelijks budget te noemen. In de LP van Honduras: als je als niet-Hondurees een bedrijfje bent begonnen in Honduras sta je bovenaan in de lijst en krijg je een gelijk lofvermelding van de auteurs of je bedrijf nou goed is of niet.

Foto's boeien me eigenlijk niet zo, maar dingen als een top20 zijn overduidelijk gekopieerd uit de Rough Guides.

Het was al voorspeld toen LP werd overgenomen door de BBC, en nu wordt het ons allemaal duidelijk.

Enig positief lichtpuntje: Wellicht wordt de LP hierdoor minder populair onder backpackers, en zal menigeen de LP niet meer als reisbijbel gaan beschouwen.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Erg jammer dat ze er minder foto's in plaatsen. Werkte voor mij ook altijd inspirerend.
Grove route bepaal ik meestal door op sites van georganiseerde reizen te kijken en dan meer ruimte er omheen te pakken.
Overigens (maar misschien ben ik enige) vind ik de kaarten van de LP echt een drama (moet er eerlijk bij zeggen dat mijn richtingsgevoel ook drama is...). Maar ik hoor veel reizigers enthousiast over de kaarten van Rough Guide.
En de opties lijken inderdaad duurder te worden. En zo'n top 3 qua locaties is echt absurd. Dat is toch juist een van de redenen om zo'n gids te kopen!
Plaats reactie