Transmongolie Express

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
remco77a

Transsiberië express in omgekeerde richting

Bericht door remco77a »

Hallo,

Mijn vriend en ik willen in mei 2009 vanuit Beijing naar Moskou reizen via de Transsiberië express. Bijna iedereen doet die reis in de tegenovergestelde richting, maar wij willen het anders doen :) Heeft iemand tips?

Groetjes,
Kyra
bolletjeom
Reisexpert

Re: Transsiberië express in omgekeerde richting

Bericht door bolletjeom »

Lees eens ons stuk over de trans mongolie express. en met name het onderste stukje
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... si225.html

Wanneer je serieus gaat kijken en boeken moet je wel even de verschillende namen uit elkaar halen. De trans Siberie is niet mogelijk vanuit China want die gaat tussen Moskou en Vladiwostok.
De trans mongolie gaat tussen Beijing en Moskou door Mongolie en de Trans-Manchurian tussen Moskou en China om Mongolië heen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik heb het van Beijing naar Moskou gedaan.

Het grote nadeel is het boeken van een ticket. Verschillende organisaties hebben connecties in Rusland voor het boeken van Russische treinen, maar omdat je nu in China vertrekt moet je een Chinese trein hebben (vraag me niet waarom). Ik had in eerste instantie een ticket via Joho willen boeken, maar die konden dat toen (in 2006) niet voor me regelen. Dus is de keus gevallen op Tiara Tours, die duurder zijn maar wel een uitstekende service bieden.

Het voordeel (vind ik) is dat er bijna geen westerlingen in de trein zitten. Ik heb verhalen gehoord van treinen die de andere kant op gingen en voor de helft vol zaten met Europeanen, tja, dan kan je net zo goed in eigen land blijven ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

misschien hangt het ook van de maand af hoe druk het is in de trein en welke trein. die van woensdag...ik meen nummer 5..zit vol mongoolse handelaren en is dus de leuke trein om te hebben
wij gingen in Mei van Moskou naar Beijing en zaten toen met 8 buitenlanders over de hele trein verdeeld.
Het stuk na mongolie zaten er wel meer westerlingen in de trein. een stuk of 12 denk ik.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb net een mail van JOHO gehad waar het volgende instaat:

Treinreizeninhetbuitenland.nl

JoHo & Trans - Sputnik helpen je bij het regelen van losse treintickets voor de Transsiberië & Transmongolië Express.

Sputnik is in Europa één van de zeer weinige officiële vertegenwoordigers van de Russische Spoorwegen en handelt efficiënt je boeking van treinkaartjes voor deze routes af. Dit i.t.t. de vastere (meer geregelde) programma's bij andere Transsiberië - aanbieders.

Via de startpakketten heb je de mogelijkheid om vooraf al accommodatie op je route vast te leggen. Je kunt kiezen uit hotelaccommodatie of lowbudget hostels.

Wil je weten welke verbindingen bij jouw plannen passen, wat het prijsverschil tussen het losse ticket of startpakket zal zijn of welke reisdata van toepassing zijn? Of wil je je direct aanmelden? Vraag een offerte aan via het Offerteformulier op de site.

ik hoop dat je hier wat aan hebt?
remco77a

Bericht door remco77a »

Ja ik zal bij Joho eens kijken of ze ons kunnen helpen en een offerte aanvragen. Het is toch nog even afwachten hoe onze reis zal verlopen. We hebben namelijk voor over 5 weken een ticket (enkeltje) naar Bangkok geboekt. Van daaruit wilden we naar Laos, Cambodja, Vietnam, stukje China en dan met de Transmongolië (niet de transsiberië, ben ik inmiddels achter ;) ) express naar Moskou. Maar goed, nu rommelt het weer in Bangkok, dus misschien moeten we de reis omgooien en anders plannen.
Jammer dat het nu zo koud is in Rusland, want anders zouden we de route gewoon in de 'normale' richting kunnen doen. Maar januari is denk ik echt te koud!

Bedankt voor de info.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Laat vooral ff weten of Joho nu wel tickets van China naar Rusland kan boeken, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar....

(Zoals gezegd, een paar jaar geleden konden ze dat niet.)
remco77a

Bericht door remco77a »

Helaas Joho kan nog geen tickets voor het traject Beijing naar Moskou boeken, ik werd geadviseerd de lonely planet te kopen...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

remco77a schreef:Helaas Joho kan nog geen tickets voor het traject Beijing naar Moskou boeken, ik werd geadviseerd de lonely planet te kopen...
wat een *** advies.... de LP helpt je niet aan een visum en uitnodigingsbrief voor rusland!

blijft over mevo (duur) en tiara tours (aanrader, maar niet echt goedkoop)
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

De LP sucks voor wat betreft de transsib. Je kunt dan beter de trans siberian handbook van Bryn Thomas hebben. Ik heb hier nog een oude versie liggen. Ik zal hem morgen wel opzoeken en kijken of daar iets in staat over boeken vanuit china.

De transsib in januari is ook harstikke mooi. Het geeft een heel ander gezicht als in de zomer. En over de temperatuur in de trein hoef je druk te maken. Daarin kun je zo beetje in korte broek lopen :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De LP van de Lonely Planet zelf is best OK. Tenminste, de versie die ik heb. Ik zit echter in Leeds en mijn LP ligt in Utrecht, dus ik kan niet even snel wat voor je opzoeken....

Ik ben in China verschillende reizigers tegengekomen die daar ter plekke zelf tickets wilden regelen. Zij hadden niet alleen problemen met de treintickets zelf, maar ook met de uitnodigingsbrieven. Uiteindelijk kregen zijn de visa niet op tijd, waardoor ze hun treintickets moesten cancelen en nieuwe moesten boeken. Een ander koppel was meer dan 100 euro aan omkoop/bemiddelingskosten kwijt. En weer een andere reiziger is uiteindelijk maar gaan vliegen. Dit is informatie van 2006, niet heel erg up-to-date, maar ik zou dus het risico echt niet willen nemen en vooraf tickets boeken. Uiteindelijk hoeft dat niet eens zo heel veel duurder uit te vallen, en het bespaart je een hoop tijd (lees: minimaal een week elke dag langs boekingsbureaus en ambassades) en ergenis.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Het was even heel goed zoeken, maar de bryn Thomas gevonden. Het is wel een redelijk oude. Maar ze geven voor de tickets de volgende info.

1. Monkey Business Infocenter. (http://www.monkeyshrine.com) - Kunnen van alles voor je regelen tot en met visasupport voor Rusland.
2. Cits Beijing. Ze geven aan dat je hier de goedkoopste tickets kunt krijgen. Maar dat de staf erg ongeinteresseerd is. Voor een gedeelte kan ik je dat wel bevestigen. Maar je zou het ook bij CITS in Datong kunnen proberen. Daar heb ik zelf hele goede ervaringen mee. En datong ligt op de route van de trans mongolie express (en stopt daar ook :) ).
3. Beijing Tourisme Group. Is een optie voor als CITS Beijing lastig doet.

Je beste kans op een budget trip heb je denk ik met CITS. Zij zitten vaak direct bij de spoorwegen en kunnen veel regelen. Maar het blijven ambtenaren en dus zit je daar met een 'probleem' Ik zou het in Datong proberen. Daar komen/kwamen niet veel toeristen en zijn ze dus iets meer gefocust op de helpende hand dan in Beijing waar de toeristen toch wel komen. Naast het kaartje heb je een andere grote uitdaging. Dat is het regelen van het visum voor rusland. Naar wat ik begrepen heb, doen ze in Beijing erg moeilijk. Je kunt het visum het beste denk ik in het consulaat in shanghai regelen. Let wel op dat je uitnodigingsbrief en verklaring van je verzekeraar dat je in rusland bent verzekerd nodig hebt.

Voor de uitnodigings brief kun je dit met het hostel proberen te regelen. Er zijn ook commerciele bureaus op internet die voor je uitnodigings brief kunnen zorgen. Maar in beide gevallen zal het geld kosten. ;(
BackpackenAzie

Transmongolie van Beijing-Moskou --> hoeveel tijd vantevoren

Bericht door BackpackenAzie »

Hoi allemaal! Mijn plannen zijn gewijzigd. Ik zou eerst 9 weken door zuid oost azie gaan backpacken, maar nu is de planning om naar Beijing te vliegen, daar een paar dagen te blijven, en vervolgens de transmongolie (china-mongolie-rusland) te doen, eindigen in Moskou.

Nu willen we dus over 6 weken die express al gaan doen, en ik vroeg me af hoe ver vantevoren je de treintickets moet regelen, want ik ga woensdag mijn vliegtickets boeken en we zijn bang dat achteraf blijkt dat de trein dan al bv vol zit en ik me tickets voor niets heb... :? Qua klasse maakt ons trouwens niet uit, de laagste klasse van coupes kunnen wij ons ook prima in vinden.

En nog iets: de vriend waarmee ik deze express ga doen, die zit al in China. Is het eenvoudiger om de treintickets etc vanuit China te regelen, nu hij daar toch al zit?

Nog andere dingen waar ik/we rekening mee moeten houden die jullie te binnen schieten?
tinusinazie
Vakantieganger
Contacteer:

Re: Transmongolie van Beijing-Moskou --> hoeveel tijd vantevoren

Bericht door tinusinazie »

Hoi!
Een van de belangrijkste en moeilijkste dingen is het aanvragen van een Russisch visum. Ik begrijp uit je verhaaltje niet helemaal of je nog in nederland bent of vanuit een ander land naar Beijing vliegt. Maar als je nog in nederland bent, zou ik in nederland het Russisch visum aanvragen. Uit eigen ervaring weet ik dat je als nederlander in china erg moeilijk (of niet) aan een Russisch visum komt. Zie ook http://www.visumdienst.nl

Verder natuurlijk de vraag of je een reisbureau de tickets wil laten boeken voor de hele treinreis, of dat je zelf de tickets wil kopen. Hangt er ook vanaf hoeveel tussenstops je wilt maken onderweg, ik neem aan dat je minimaal in Mongolie een tussenstop maakt ..:)
Handige sites voor het regelen van je tickets zijn: http://www.tiaratours.nl (in Breda gevestigd) en http://www.monkeyshrine.com/ (in Beijing en Hong Kong gevestigd).

Een tip voor goedkoop vliegen naar Beijing vanuit Nederland is met Airberlin vanaf Dusseldorf / Berlijn.

Succes ermee!
sbrekel

Transsiberie express en China in de winter?

Bericht door sbrekel »

Hoi,

Begin December wil ik aan een wereldreis beginnen. Het liefst wil ik vanuit Moskou de Transsiberie express gaan doen en daarna verder reizen in China. Ik heb begrepen dat het koud is, maar wie kan mij vertellen of het te doen is, of dat het beter is deze trip uit te stellen voor een later tijdstip (zoals Mei)?

Alvast bedankt,

Groetjes Sanne
Plaats reactie