Internet bankieren gevaarlijk?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Internet bankieren gevaarlijk?

Bericht door bolletjeom »

Buitenlanders die in een bank geld gaan halen zullen toch ook een pasje moeten tonen, en pin is toch al wereldwijd gebruikt?
Ik doelde op het voornemen om cash te bannen. Dan moet je dus in iedere winkel met je pinpas betalen.
Net als het vriendelijke systeem van betaald parkeren met de chipknip ( welke toerist heeft die) en de OVkaart (waar ze vast wel wat op zullen bedenken maar dat zal wel niet goedkoper zijn dan een los kaartje kopen aan een loket nu)

en bankrekeningen en pinnen zijn minder algemeen dan je denkt!
Maar ook nu heb ik Nederlanders die met bakken geld op zak lopen omdat ze iedere keer 4,50 euro moeten betalen aan de bank als ze pinnen. Dat loopt in de papieren en hier (ecuador) met veel geld op zak lopen is ook niet tof.
Stel dat je verplicht bent om voor ieder flesje water te pinnen in winkels en ze gaan daar geld voor rekenen...dat is een service waar ik niet om gevraagd heb (als ik toerist zou zijn in nederland)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Pinnen lijkt me juist handiger voor mensen met een hersenbeschadiging oid. Cash betalen is toch een stuk lastiger dan een pincode onthouden. Maar volledig giraal geldverkeer zal NOOIT gebeuren. De hele economie is gebaseerd op vertrouwen, als mensen niks kunnen vastpakken zal de fiducie van het systeem ook ineen kunnen klappen. En dat zagen we vorig jaar al bijna gebeuren ;)
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

Dexter schreef: Maar volledig giraal geldverkeer zal NOOIT gebeuren. De hele economie is gebaseerd op vertrouwen, als mensen niks kunnen vastpakken zal de fiducie van het systeem ook ineen kunnen klappen. En dat zagen we vorig jaar al bijna gebeuren ;)
Zeiden ze dat ook niet toen er 500 jaar geleden van ruilhandel werd overgestapt naar handelen met een papiertje waarop een waarde vermeld stond? Als mensen geen kippen voor koeien meer kunnen ruilen zal de fiducie van het systeem ook ineen kunnen klappen. :)

De transactie kosten zijn nu inderdaad nog erg hoog, maar die zullen vanzelf naar beneden gaan op het moment dat meer mensen het gaan gebruiken/moeten gebruiken.

De chipknip is overduidelijk geflopt, het is niet voor niets dat je nu ook voor kleine bedragen kan pinnen, dat het bij de parkeer automaten nog gebruikt word is natuurlijk gewoon erg dom en kan ik ook niet goed praten. Voor de OV kaart is al een goed alternatief, je kan ook 1 malige papieren kaartjes uit de automaten krijgen. En zo'n automaat is op de lange termijn goedkoper dan een mens, dus zullen die prijzen ook omlaag gaan/kunnen.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

MarcoL schreef:
Dexter schreef: Maar volledig giraal geldverkeer zal NOOIT gebeuren. De hele economie is gebaseerd op vertrouwen, als mensen niks kunnen vastpakken zal de fiducie van het systeem ook ineen kunnen klappen. En dat zagen we vorig jaar al bijna gebeuren ;)
Zeiden ze dat ook niet toen er 500 jaar geleden van ruilhandel werd overgestapt naar handelen met een papiertje waarop een waarde vermeld stond? Als mensen geen kippen voor koeien meer kunnen ruilen zal de fiducie van het systeem ook ineen kunnen klappen. :)
Ok, zeg nooit nooit, maar ik zal het niet meer meemaken. Geld stinkt, lang leve de pinpas :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Om even aan te geven hoe goed bankgegevens "beveiligd" zijn. Wel wat technisch maar bank en gehackt zou in mijn ogen niet echt samen mogen gaan en zeker niet zoals het in het artikel staat :) en natuurlijk zijn er geen belangrijke gegevens die op straat liggen. yeah right.
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

evanerp schreef:Om even aan te geven hoe goed bankgegevens "beveiligd" zijn. Wel wat technisch maar bank en gehackt zou in mijn ogen niet echt samen mogen gaan en zeker niet zoals het in het artikel staat :) en natuurlijk zijn er geen belangrijke gegevens die op straat liggen. yeah right.
Hacken is onomkomelijk. Daarom is dit ook de beste en meest effectieve manier van toekomstige terreuracties.
MarcoL
Reiziger

Bericht door MarcoL »

evanerp schreef:Om even aan te geven hoe goed bankgegevens "beveiligd" zijn. Wel wat technisch maar bank en gehackt zou in mijn ogen niet echt samen mogen gaan en zeker niet zoals het in het artikel staat :) en natuurlijk zijn er geen belangrijke gegevens die op straat liggen. yeah right.
Hohoho... Dit is een externe website site van de bank, niet de site van de bank zelf. De beveiliging van de bank zelf is natuurlijk een stuk zwaarder, alhoewel fouten altijd gemaakt kunnen worden.

Maar alles wat je kan maken kan je kraken.
Paolovic
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door Paolovic »

Ik heb hier een beetje in dit topic zitten lezen. In eerste instantie was de vraag of iemand wel eens bestolen was doordat in een internetcafé de gegevens zijn achterhaald van het internetbankieren. Vervolgens ging het over het veilig internetbankieren en de discussie welke bank nou het slechts zijn internetbankieren beveiligd heeft. Het is inderdaad zo dat ING (voorheen ook Postbank) het makkelijkst te kraken is. Je kunt wel doorgaan met het welles-nietes verhaal, maar dit is meerdere malen onderzocht. Ook ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn rekening gekraakt is.

Maar wat wilde ik eigenlijk vertellen? Als ik op reis ben, probeer ik een inschatting te maken van wat die reis gaat kosten + nog een beetje doe ik al vooruit overschrijvingen inplannen van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening. Zo ktijg ik iederen n tijdseenheden een geldbedrag gestort. Daarnaast heb ik mijn ouders gemachtigd om overschrijvingen te doen. Eens per week sturen ze me een mail met een kopie van de laatste bij-/afschrijvingen. Als blijkt dat ik meer geld uitgeef dan ik verwacht had of minder, dan vraag ik mijn ouders geld terug te schrijven van of naar mijn spaarrekening. Zo heb ik in alle 5 maanden dat ik onderweg ben geweest geen enkele keer op mijn internetrekening ingelogd en heb ik toch heerlijk van mijn reis kunnen genieten!
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

wat heeft iedereen toch omslachtige manieren. ik pin me gewoon suf en dat is het wel zo'n beetje. Als het echt moet (das echt maar heel weinig) ga ik wel eens internet bankieren op een laptop of heel soms in een cafe (ik bedoel, hoevaak ga je in godsnaam internet bankieren als je op reis bent).

Ik heb (zo als deze topic begon) namelijk nog nooit van iemand gehoord dattie genaait is.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hoe vaak internet bankier je wanneer je op reis bent?
We zijn een keer 2 jaar weg geweest en ik ben 1,5 jaar weggeweest.
We hebben een rekening waarop we niet rood kunnen staan en daar zetten we 300 tot 500 op zodat de wereld niet vergaat als iemand de pas jat en de rekening plundert. Afhankelijk van het continent internet bankier je dan 1 a 2 keer per maand.
Maar dus altijd zonder problemen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Bartje83
Vakantieganger

Bericht door Bartje83 »

Ik moet bij online banking iedere keer dat ik iets doe m'n pas + pincode + code in een apparaatje doen, dus behalve als mensen al die dingen hebben (mijn pas uit m'n portemonnee jatten, m'n pincode uit mij zien te krijgen (want die toets je niet in op de computer), en dat apparaatje zien te krijgen) maak ik mij niet zo'n zorgen. Voor de zekerheid kan je na afloop nog de internet-geschiedenis leeghalen.
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Ja kan de kredietlimiet van je bankrekening op 0 zetten, dan kan je in ieder geval niet meer kwijtraken dan dat je hebt (maar heeft natuurlijk weinig effect als je meer dan 50,000 euro hebt :P ).

Wij gebruiken in het buitenland ook de hierboven genoemde constructie met een tweede bankrekening en periodieke overschrijving/gemachtigde, beperkt in ieder geval het risico!
Seeker

Bericht door Seeker »

4 pagina's gelezen, eerst gaat het over dat sommige mensen internetbankieren gevaarlijk vinden, nou ben ik totaal niet meer eens veiligere dan internetbankieren kan niet heb ik zo het gevoel, dus das ook altijd mij favoriete betaal methode.

En pinnen, ja ik heb gezien hoe skimmen in zijn werk gaat dus altijd als ik pin scherm ik het toetsenbord af, want stel er zit in plafon een camera die je pincode opneemt, en skim apparatuur kopieert je pinpas, dan heb je toch een probleem, dus altijd afschermen.

Wat ik me wel afvraag, ik ben vrijgesteld van vaste 2€ opnamekosten in buitenland omdat ik betaalrekening heb bij ing, maar wel moet je 1% koersopslag betalen, dus ja ik vraag me eigenlijk af kan je dan niet beter je geld pinnen in NL en wissel in land waar je bent? Of rekenen zij ook die koersopslag? Weet iemand dat toevallig? Ik weet wel dat je nooit gwk moet omwisselen.

Ik ga trouwens na China, ik weet dat je in Thailand zonder bijkomende kosten je geld kon wisselen, of heeft iedere wisselkantoor 1% koersopslag?
wereldreiziger8

Bericht door wereldreiziger8 »

Ik denk zolang je een e-dentifier gebruikt zoals bij ABN amro, rabobank, fortis etc dat je wel veilig zit. Je moet namelijk zowel de e-dentifier, de pas & pincode hebben om transacties te kunnen doen.
Hier zit ik nu optimaal te genieten van de Zon, strand, zee, wijn & heeeerlijk eten :)
Plaats reactie